• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Onderkappen van muren

Lid geworden
21 mrt 2009
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo ,



Ik begin dit weekend aan met muren te onderkappen hoe ga ik best te werk?



Alvast bedankt voor de info
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
1.672
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vraag u eerst af of uw muren wel in een staat zijn te onderkappen, nooit onderkappen zonder deskundig advies.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Even opgezocht wat onderkappen inhoudt:



http://www.livios.be/nl/_build/_guid/_roug/_dall/_vraag.asp?vraagid=6083&status=quevi&domref=com



Quote:
Nadelen: de uitdroging boven het vochtscherm moet langs het muuroppervlak gebeuren; het ‘zakwater’ kan niet meer weg.

Bovendien is er een sterke statische verstoring van het gebouw: het komt ‘los’ te staan op de fundering. Deze technieken kunnen ook aanzienlijke esthetische schade veroorzaken. Ze zijn tevens ongeschikt voor dikke muren, spouwmuren, onstabiel metselwerk en breuksteen.



Quote:
Uit het bovengaande valt af te leiden dat een onderkapping niet zonder risico is. Er als leek aan beginnen valt dus ten stelligste af te raden. Voldoet de boerderij toch aan de voorwaarden die een onderkapping toelaten, laat het dan door een professional doen. Op die manier kan je verhaal halen bij eventuele fouten en heb je in principe ook een waarborg op het geleverde werk.

Onderkappen is trouwens niet de enige duurzame oplossing.



Het feit dat je hier op een forum even komt vragen hoe je te werk zou moeten gaan doet me toch wel de wenkbrauwen fronsen.



Allé, het kan allemaal goed gaan, maar misschien kom je van 't weekend dan in het nieuws omdat er weer een huis is ingestort ...
 
Lid geworden
21 mrt 2009
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
was op zoek naar wat tips . Of wat weetjes .



grtn sebastien2
 
Lid geworden
19 mrt 2008
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1
Punten
0
Sebastien2 wrote:
was op zoek naar wat tips . Of wat weetjes .



grtn sebastien2

Best drie keer rondgaan: meterje doen, twee meter overslaan, ...

Geen te grote stukken nemen aan deuropeningen en andere muurgaten: veel hermetswerk als het een beetje invalt. Daar kleine metertjes nemen.

Waar andere muren aansluiten (tuinmuur, muren van buren, ...) niet vergeten verticaal te injecteren of het vocht komt langs een omweg toch terug in je muren.
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
wil je onderkappen om vocht te bestrijden?

of wil je ondermetselen om de fundering te 'stutten'?



bekijk dan ook even onderzagen indien het voor vocht te bestrijden is

zeker ook overwegen voor te injecteren, daar zijn nu zeer goede producten voor die je zelf kan verwerken (= goedkoop)



ipv ondermetselen zou ik kijken naar 'ondergieten'

zelfde als ondermetselen, maar dan alles volgieten met beton



grtz

Olaf
 
Lid geworden
21 mrt 2009
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de tips ,ik ga wa wachten voor te starten en eerst eens iemand laten prijs maken om te onderzagen .

Feeft iemand soms een richtprijs?



Groeten
 
Lid geworden
16 mei 2006
Berichten
662
Waarderingsscore
1
Punten
0
AshlAr wrote:
Waarom injecteer je niet?



Als 't mogelijk is om te onderkappen of te onderzagen lijkt me dit toch meer garantie te geven op een goed resultaat. 't Zal ook goedkoper zijn (als je de werkuren niet telt).
 
Lid geworden
9 jan 2007
Berichten
59
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wieps,



Wij hebben hetzelfde gedaan als jullie, de behouden muren onderkapt en vol beton gegoten, en nadien de muur doorgezaagd en plastiek gestoken tegen opsteigend vocht. Injecteren heeft een garantie van 10 of 20 jaar, plastiek is levenslang!



Enkele tips?



- Eerst overleggen met je bouwkundige ingenieur hoe dik de blokken onder de muur moeten zijn, dus hoe diep je moet uitgraven.

- Vervolgens deel je je muur op in stukken van 60 cm. Je ondergraaft de eerste 60 cm, dan laat je 180 cm open, en dan graaf je de volgende 60 cm uit, laat je opnieuw 180 cm open, ondergraaf je opnieuw 60cm, enzovoort.

- Vervolgens plaats je de bekisting en giet je alles vol beton (wij hebben deze allemaal zelf afgemaakt).

- Als deze voldoende uitgehard is, dan ondergraaf je het deel 60 cm tot 120 cm dat je open hebt gelaten, bekisting plaatsen en beton inkappen.

- Bij ons heeft de aannemer ook een deel van de funderingen gegoten, dus wij hebben dan de overige 60 centimeters ondergraven die nog open bleven, en de muur naar boven toe weggekapt tot aan de hoogte van de vloerplaat. Zodoende sloot de vloerplaat goed aan op funderingen om de 60 cm, daar alles in 1 keer is gegoten, plus er kan wat bewapening in de beton gestoken worden.



Dit zag er dus als volgt uit voor het voorzien van beton (maar wel alles zelf ondergraven):



60 cm

|----------|----------|----------|----------|----------|

wij aannemer wij aannemer wij



Als er problemen zijn... Vraag maar!
 
Lid geworden
9 jan 2007
Berichten
59
Waarderingsscore
0
Punten
0
Enkele PICs:





hpim6167.jpg
hpim6126.jpg




hpim6097.jpg
hpim6149.jpg
 
Lid geworden
27 okt 2008
Berichten
591
Waarderingsscore
1
Punten
0
Heb eigen woning onderkapt. Muren van 18cm tot 27cm dik (2 en 3 steens).

Geen enkel barstje in de muren tijdens de werken en tot nu toe (5 jaar later) nog steeds geen.

Heb over een lengte van één meter één rij stenen uitgekapt. Waterkeringslaag op lengte van de te onderkappen muur afgesneden en opgerold. In de gleuf steken die opengekapt is en terug zo ver mogelijk dichtmetsen. Volgende meter uitkappen tot op hoek of einde muur. Dan verder met volgende.

Aan deuropening kunnen iets meer stenen afbreken dus best daar NIET beginnen, maar eindigen. Dan kan je de laatste steen aan de opening laten staan (dus niet wegkappen) tot je zo dicht mogelijk bij de laatste steen reeds je waterkering hebt voorzien.

Op één week tijd volledige woning gedaan. Verschillende binnen- en buitenmuren tegelijk gedaan zodat telkens een beetje kon drogen.

Wel goed opvoegen zodat alle stenen mooi aansluiten ! ! !

Inslijpen boven en onder de uit te kappen stenen is aan te raden zodat deze makkelijker loskomen.

Op sommige plaatsen heb ik zelf 2 lagen opeen gelegd (muren van 30cm dik).



Is een zwaar karwei, maar heb er nog geen seconde spijt van gehad zo te werken. Ik weet zeker dat ik voor altijd gerust ben.
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
[OFFTOPIC]

music4gertje

vraagje mss naast de kwestie,

maar het werk dat jij daar gedaan hebt,

als je dat moest volledig laten doen door een aannemer, zit je dan bijna niet aan de kostprijs van afbreken en terug opbouwen?

[/OFFTOPIC]



wij hebben gekozen voor injecteren, omdat ik liever het huis toch mar wat gerust liet

ik heb wel 2m ondergraven en volgegoten omdat daar op die muur een grote poutrel kwam

we hebben ook om de meter een stuk moeten uitkapper voor de nieuwe betonplaat te gieten

dus zover verwijderd van echt onderkappen waren we niet :)



grtz

Olaf
 

BT

Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
369
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je het laat doen dan zal je wel wat geld kwijt zijn inderdaad maar ik heb het net hetzelfde gedaan als hier boven (de 2 posts voor de vorige) (wel gewoon de voeg weggezaagd met een ytonzaag, geen stenen uitgebroken) mijn funderingen staken ook maar een 40tal centimeters onder de grond, en ik heb ook zo stuk voor stuk gewerkt voor de fundering te versterken.

Laten injecteren voor vochtwering koste me bijna €7000, nu 1 zaag versleten van €50 en dpc plastiek rol iets van een €100 dus niet te vergelijken he. maar je moet het zelf doen he.

Fundering versterken heeft me ook maar een habbekrats gekost, meer dan wat schuppen en beton afmaken is dat niet he, t'is geen rocketsience he.
 
Lid geworden
9 jan 2007
Berichten
59
Waarderingsscore
0
Punten
0
Juppiter wrote:
[OFFTOPIC]

music4gertje

vraagje mss naast de kwestie,

maar het werk dat jij daar gedaan hebt,

als je dat moest volledig laten doen door een aannemer, zit je dan bijna niet aan de kostprijs van afbreken en terug opbouwen?

[/OFFTOPIC]



Wel, indien we het hadden afgebroken dienden we achteruit en van de perceelgrens te blijven, dus werd het bewouwbare oppervlakte kleiner dan het gewoon te verbouwen. Daarom dat we het laten staan hebben.

En inderdaad, als je dat door een aannemer laat doen, dan breek je wel beter af. Maar dat was dus geen optie voor ons...
 

Juve

Nieuw Lid
Lid geworden
31 okt 2009
Berichten
66
Waarderingsscore
0
Punten
6
Jeroen VDP wrote:
Heb eigen woning onderkapt. Muren van 18cm tot 27cm dik (2 en 3 steens).

Geen enkel barstje in de muren tijdens de werken en tot nu toe (5 jaar later) nog steeds geen.

Heb over een lengte van één meter één rij stenen uitgekapt. Waterkeringslaag op lengte van de te onderkappen muur afgesneden en opgerold. In de gleuf steken die opengekapt is en terug zo ver mogelijk dichtmetsen. Volgende meter uitkappen tot op hoek of einde muur. Dan verder met volgende.

Aan deuropening kunnen iets meer stenen afbreken dus best daar NIET beginnen, maar eindigen. Dan kan je de laatste steen aan de opening laten staan (dus niet wegkappen) tot je zo dicht mogelijk bij de laatste steen reeds je waterkering hebt voorzien.

Op één week tijd volledige woning gedaan. Verschillende binnen- en buitenmuren tegelijk gedaan zodat telkens een beetje kon drogen.

Wel goed opvoegen zodat alle stenen mooi aansluiten ! ! !

Inslijpen boven en onder de uit te kappen stenen is aan te raden zodat deze makkelijker loskomen.

Op sommige plaatsen heb ik zelf 2 lagen opeen gelegd (muren van 30cm dik).



Is een zwaar karwei, maar heb er nog geen seconde spijt van gehad zo te werken. Ik weet zeker dat ik voor altijd gerust ben.



Vraagje, moet dit dwars door de muur (zodat je vanbinnen tot buiten kan zien) ?
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Juve wrote:
Jeroen VDP wrote:
Heb eigen woning onderkapt. Muren van 18cm tot 27cm dik (2 en 3 steens).

Geen enkel barstje in de muren tijdens de werken en tot nu toe (5 jaar later) nog steeds geen.

Heb over een lengte van één meter één rij stenen uitgekapt. Waterkeringslaag op lengte van de te onderkappen muur afgesneden en opgerold. In de gleuf steken die opengekapt is en terug zo ver mogelijk dichtmetsen. Volgende meter uitkappen tot op hoek of einde muur. Dan verder met volgende.

Aan deuropening kunnen iets meer stenen afbreken dus best daar NIET beginnen, maar eindigen. Dan kan je de laatste steen aan de opening laten staan (dus niet wegkappen) tot je zo dicht mogelijk bij de laatste steen reeds je waterkering hebt voorzien.

Op één week tijd volledige woning gedaan. Verschillende binnen- en buitenmuren tegelijk gedaan zodat telkens een beetje kon drogen.

Wel goed opvoegen zodat alle stenen mooi aansluiten ! ! !

Inslijpen boven en onder de uit te kappen stenen is aan te raden zodat deze makkelijker loskomen.

Op sommige plaatsen heb ik zelf 2 lagen opeen gelegd (muren van 30cm dik).



Is een zwaar karwei, maar heb er nog geen seconde spijt van gehad zo te werken. Ik weet zeker dat ik voor altijd gerust ben.



Vraagje, moet dit dwars door de muur (zodat je vanbinnen tot buiten kan zien) ?



Natuurlijk, anders gaat het vocht nog altijd naar boven komen door dat stuk dat je niet hebt doorgekapt.



't Is ook de reden dat Jeroen VDP het metertje voor metertje heeft gedaan.
 
Lid geworden
4 dec 2009
Berichten
686
Waarderingsscore
0
Punten
0
@music4gertje



Dus het ondergraven en de beton gieten was om de funderingen te versterken? Dus je graaft tot onder je fundering dan? en je giet daar dan beton onder en tegen de fundering? is het zo?



En kan je niet tegelijk onderkappen en ondergieten. Dus tijdens het ondergieten plastic steken?

waarom dan eerst ondergieten en achteraf nog es onderzagen?



Kan domme vraag zijn hoor :)
 
Lid geworden
4 dec 2009
Berichten
686
Waarderingsscore
0
Punten
0
dromen wrote:
@music4gertje



Dus het ondergraven en de beton gieten was om de funderingen te versterken? Dus je graaft tot onder je fundering dan? en je giet daar dan beton onder en tegen de muur? is het zo?



En hoe gebeurt het doorzagen dan precies? Kan je beide zaken niet tegelijk?



en hoelang heeft het ganse werk geduurd?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan