Onderkappen + perinsul plaatsen, wie heeft ervaring?

Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zou een snelbouwmuur van 14 cm dik willen onderkappen en perinsul plaatsen. Probleem dat ik heb is dat de snelbouw 9 cm hoog is en ik slechts 5 cm dikke perinsul zou willen plaatsen. Hoe wordt dat dan gedaan in de praktijk? De hele steen wegkappen of een stuk? Of dikkere perinsul?

Bijkomend zijn het nog van die oude stevige snelbouwblokken met heel weinig gaten in, dus het zal al niet simpel zijn om die er onder uit te krijgen. Wie heeft iets dergelijks al gedaan en hoe?
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dit lijkt mij eerlijk gezegd een werkje waarbij de miserie van de werken zelf + eventuele gevolgen (scheuren in muren) niet opwegen tegen de voordelen van de al-bij-al beperkte isolatiewinst.



Is er een specifieke reden waarom je dit wil doen?



En om op je vraag te antwoorden: is ytong (die je op hoogte kan zagen) eventueel een oplossing?
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het gaat over een stuk muur van net geen 6 m lengte. Is niet voorzien van een folie tegen vocht (wel geen vochtproblemen gehad) en deze muur zou achteraf langs binnen nog geïsoleerd worden met cellenglasplaten. Ik zou dus perinsul willen gebruiken zowel als bescherming tegen vocht als isolatie. De muur gaat immers niet meer in staat zijn om grote hoeveelheden vocht af te geven owv de binnenisolatie.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
2
Punten
0
1. Kun je niet ev injecteren tegen al dan niet mogelijks opstijgend vocht? Lijkt me makkelijker. (ev zelf te doen)

2. Een muur isoleren met cellenglas lijkt me duur voor wat het 'maar' heeft van isolatiewaarde. Kun je niet een voorzetwand plaatsen met daartussen isolatie?
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
janvanlandeghem wrote:
1. Kun je niet ev injecteren tegen al dan niet mogelijks opstijgend vocht? Lijkt me makkelijker. (ev zelf te doen)

2. Een muur isoleren met cellenglas lijkt me duur voor wat het 'maar' heeft van isolatiewaarde. Kun je niet een voorzetwand plaatsen met daartussen isolatie?



Voor zover ik weet is injecteren geen echt duurzame oplossing, maar ik ken er weinig van moet ik zeggen.

Het gaat trouwens om een badkamer. Ik geloof niet dat een voorzetmuur dampdicht te krijgen is, dit in tegenstelling tot cellenglas dat volledig dampdicht is. Ik denk ook dat het cellenglas een veel duurzamere oplossing is, en dus mag het ook wat meer kosten.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ik ken er ook niks van :D maar een bij goed geïnjecteerde muur (zeker één die op voorhand geen vochtproblemen heeft) kun je denk ik op je beide oren slapen. Als je onderkapt breng je -mogelijks- de stabiliteit van je muur ook wel in gevaar. En een goede voorzetwand kun je wel dampdicht krijgen (luchtdichte aansluitingen aan vloer/muur/plafond).Hoe word dit bij houtskeletbouw, waarvan vnl passiefhuizen, anders gedaan? Daar zijn het in principe toch allemaal voorzetwanden :wink: ?

Als je tot op de grond isoleert, heb je die cellenglas zelfs niet nodig, enkel een waterkerende laag als je zeker wil zijn.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.920
Waarderingsscore
3
Punten
0
pfieuw, direct de moeilijkste en duurste oplossing die je wil...



Onderkappen om een DPC te steken is op zich een goed systeem (100% zeker dat je geen opstijgend vocht meer krijgt) maar kan stabiliteitsproblemen met zich meebrengen indien niet correct uitgevoerd.



Snelbouw moet je met de hele steen uithalen, als je daar enkel de onderste 6cm wil weghalen zal je gegarandeerd problemen krijgen (stenen die verder afbrokkelen enz.)



Perinsul onderaan de wand plaatsen doe je om de koudebrug daar weg te werken. Heb jij daar wel een koudebrug? Welke en hoe dik is de isolatie in je spouw? Ga je nadien nog vloerisolatie leggen die aansluit aan de perinsul in de muur? Toch belangrijk als je dat werk en die kost gaat doen.



Al eens geïnformeerd naar de prijs om 15m² (6m lang x 2,5 hoog). En van andere systemen? (voorzetwand met isolatie) Er bestaan ook gyprocplaten met isolatie reeds aan, kleef je gewoon zo tegen de muur.



"het beste materiaal" is enkel het beste in de juiste omstandigheden.

Duurzaam is het cellenglas wel maar niet nodig voor jou toepassing.

Wat ga je dan nog voor je cellenglas plaatsen? Want dat zo laten is ook geen optie. Iets in verankeren nog minder.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Nevermore wrote:
pfieuw, direct de moeilijkste en duurste oplossing die je wil...



't Is ook de bedoeling dat het een definitieve oplossing is, maw ik ga de boel niet nog eens gaan opbreken. Moet van de eerste keer dus goed zijn.



Nevermore wrote:
Perinsul onderaan de wand plaatsen doe je om de koudebrug daar weg te werken. Heb jij daar wel een koudebrug? Welke en hoe dik is de isolatie in je spouw? Ga je nadien nog vloerisolatie leggen die aansluit aan de perinsul in de muur? Toch belangrijk als je dat werk en die kost gaat doen.



Ik heb een koudebrug: de funderingen zitten maar ca 10 cm onder het vloeroppervlak. Is ook opgemerkt met een thermografie toen de zaak nog heel was. Het is een spouw van 5 cm dewelke werd nageïsoleerd met termoparels. Er komt nadien ook nog vloerisolatie, maar omdat de fundering zo hoog zit zal die niet veel effect hebben naar deze koudebrug toe.



Nevermore wrote:
Al eens geïnformeerd naar de prijs om 15m² (6m lang x 2,5 hoog). En van andere systemen? (voorzetwand met isolatie) Er bestaan ook gyprocplaten met isolatie reeds aan, kleef je gewoon zo tegen de muur.



Zo'n cellenglasplaten kosten rond de 15-20 €/m2 maar zo'n gyproc platen met gelijkwaardige isolatie kosten ook al gauw 10-15 €/m2. Het verschil in kostprijs is dus niet groot. Ik moet de overige muren toch laten bezetten met cementpleister, dus de muur met cellenglas laten meeplakken gaat ook weinig meerkost geven.



Bijkomend heeft cellenglas een thermische uitzettingscoefficiënt die vergelijkbaar is met beton, en dus compatibel is met baksteen (factor 2 verschil). PUR platen bv hebben een thermische uitzettingscoefficiënt die ongeveer 10 keer groter is dan die van baksteen!



Voorzetwand ben ik geen voorstander van en ik geloof ook niet dat zoiets 40 jaar lang dampdicht blijft.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.920
Waarderingsscore
3
Punten
0
Ben je zeker van die prijs van perinsul platen?



Enfin, ge hebt uw tips gehad. Ik zou't zo niet doen.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
0
als je ook vloerisolatie gaat plaatsen, dan ga je de koudebrug aan de funderingsvoet toch al kortsluiten?



je cellenglas tegen de muur, laten lopen tot tegen de vloerisolatie

weg koudebrug



dit is niet de perfect oplossing, maar volgens mij wel de beste voor het gebouw



een muur die kwa stabiliteit perfect in orde is, niet vochtig, gaan onderkappen vind ik problemen zoeken

injecteren is een goede oplossing

maar ga voor het juiste materiaal (humabloc) en pas het op de juiste manier toe



volgens mij zijn de problemen bij injecteren vaak omdat men het foute product gebruik, of het verkeerd toepast



grtz

Olaf
 

Kepler

Lid
Lid geworden
15 feb 2008
Berichten
296
Waarderingsscore
0
Punten
16
Juppiter wrote:
als je ook vloerisolatie gaat plaatsen, dan ga je de koudebrug aan de funderingsvoet toch al kortsluiten?



je cellenglas tegen de muur, laten lopen tot tegen de vloerisolatie

weg koudebrug



dit is niet de perfect oplossing, maar volgens mij wel de beste voor het gebouw



een muur die kwa stabiliteit perfect in orde is, niet vochtig, gaan onderkappen vind ik problemen zoeken

injecteren is een goede oplossing

maar ga voor het juiste materiaal (humabloc) en pas het op de juiste manier toe



volgens mij zijn de problemen bij injecteren vaak omdat men het foute product gebruik, of het verkeerd toepast



grtz

Olaf



Ik ben het 100% eens met Olaf. Zorg dat je foamglas de vloerisolatie raakt en je hebt geen koudebrug meer. Zo hebben wij het ook gedaan, maar dan met XPS-isolatie (stuk goedkoper). Onderkappen is een hels karweitje maar wel te doen. Het is allezins een stuk goedkoper dan inspuiten, maar vraagt verraderlijk veel tijd. Ik verkies dan wel ytong met dipa, omdat je ytong op de juiste hoogte kunt zagen. Gebruik dan wel de juiste mortel.



(wij hebben beide systemen toegepast afhankelijk van de situatie)



Misschien is dit ook een goed opbouw: foamglas tot op vloerisolatie, boven plinthoogte houtvezelplaten met leembezetting.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
1
Punten
0
Snelbouw op hoogte zagen gecombineerd met perinsul, maar 'k zou er niet zelf aan beginnen...
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.177
Waarderingsscore
1
Punten
36
Ik vind het zotte kosten en zotte risico's nemen.



Kijk eerst of al het andere op het vlak van isolatie al is aangepast, pas als dat het geval is zou je dit kunnen overwegen ... maar zelfs dan nog.



(veel isolatie in muur - dak - vloer, 3voudig glas, heel luchtdicht gebouwd, ventilatie met WTW, ... )
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Allé, het algemeen sentiment mbv onderkappen lijkt me precies toch niet echt positief te zijn. :) Misschien dan toch maar eens overwegen om te injecteren en gewoon de binnenisolatie door te trekken tot tegen de fundering.



Ik lees trouwens op de website van humabloc dat het product zich verspreidt door het aanwezige vocht in de muur. Weet iemand wat er gebeurt als de muur niet vochtig is? Werkt het dan nog wel?
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Kepler wrote:
Misschien is dit ook een goed opbouw: foamglas tot op vloerisolatie, boven plinthoogte houtvezelplaten met leembezetting.



Ik vrees dat leem niet echt goed gaat passen bij de rest van de badkamer. Jij hebt ervaring met onderkappen zei je, hoe heb je dat in de praktijk gedaan (met de hand, met een zaag, ...)?
 

davyR

Lid
Lid geworden
23 jul 2008
Berichten
252
Waarderingsscore
0
Punten
16
'k heb een oude muur onderkapt en perinsul eronder gestoken.



Volgens architect en metser kon het absoluut geen kwaad. De afstand die je in 1 keer kunt doen is natuurlijk beperkt. En wat kon voor onze (oude steense) muur kan misschien niet voor een andere muur.



Wij hebben de stenen zo nauw mogelijk weggekapt (wat natuurlijk moeilijk lukt), en uiteindelijk gewoon een steen of 2 weggekapt, cement op de steen eronder, perinsul erop, cement op de perinsul, en een stuk snelbouw daarop, tenslotte de voeg opvullen met cement. en ervoor zorgen dat er na het stuk perinsul een ruimte is van een cm of 7 zodat je verder kunt gaan zonder dat je uw net geplaatste perinsul kapot slaat. (we hebben er wel telkens wat tijd tussengelaten zodat het aangebrachte metselwerk verhard was)



Ik vraag me af wat de grote risico's zijn die zoiets met zich meebrengt, ik neem aan dat een doorsnee muur niet instort, scheurt of verzakt omdat er een sleuf van 50cm lang en 10cm hoog ingekapt wordt die direct daarna weer wordt opgevuld?
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het opvullen van die voegen van onderkapte en terug ingemetste stenen is toch altijd lastig en trickie. Het is daar dat het mis kan gaan en een paar maanden later zit je dan met een barst in de afgewerkte muur.



Maar goed uitgevoerd is het zeker doenbaar (en tijdrovend).
 
Bovenaan