Onderhoud plat dak

Garp

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
6
Na het vaststellen van waterinfiltratie stelt de dakdekker dat ik geen onderhoud heb uitgevoerd en dat de staat en het ontbreken van de dichtingen hiervan het resultaat is. Het dak is van een nieuwbouw uit 2018.

Bijlagen

• IMG_8855-compressed.jpeg
    IMG_8855-compressed.jpeg
    190 KB · Weergaven: 94
  • IMG_8856-compressed.jpeg
    IMG_8856-compressed.jpeg
    313 KB · Weergaven: 93
  • IMG_8853-compressed.jpeg
    IMG_8853-compressed.jpeg
    223,3 KB · Weergaven: 88
  • IMG_8851-compressed.jpeg
    IMG_8851-compressed.jpeg
    187,1 KB · Weergaven: 89
  • IMG_8852-compressed.jpeg
    IMG_8852-compressed.jpeg
    194,4 KB · Weergaven: 87
  • IMG_8861-compressed.jpeg
    IMG_8861-compressed.jpeg
    216,5 KB · Weergaven: 86
  • IMG_8857-compressed.jpeg
    IMG_8857-compressed.jpeg
    169,8 KB · Weergaven: 84
  • IMG_8858-compressed.jpeg
    IMG_8858-compressed.jpeg
    195,6 KB · Weergaven: 93
Die afvoer, dat is m.i. nooit mooi aangewerkt geweest.
Welk onderhoud had je moeten uitvoeren ?

Hem een vriendelijk schrijven toesturen dat je beroep wil doen op artikel 1792 nl. de tienjarige aansprakelijkheid .
Wijs hem erop dat jullie samen tot een redelijke oplossing willen komen maar dat bij uitblijven van een antwoord langs zijn zijde verdere stappen genomen zullen worden.
Die verdere stappen houden in dat jij moet laten vaststellen dat er effectief schade is toegebracht aan het gebouw door de door jou opgenoemde gebreken. Met dit officiële verslag kan je uw aannemer in gebreke stellen en dient hij logischer wijze met een oplossing te komen. Laat deze technische expert ook vaststellen dat onderhoud (wat dat ook mag wezen aan een plat dak) niet kan hebben bijgedragen tot deze schades.
Ohja, hopelijk komt het niet zo ver natuurlijk maar doe alles aangetekend. Als je ooit moet aantonen wat je reeds hebt ondernomen, zijn deze zaken meteen rechtsgeldig.

Bedankt voor de reactie. Ik heb ook mijn bedenkingen. Afgelopen week is de dak aannemer zelf de situatie komen vaststellen. Hij vindt zelf dat de afvoer en de de werken in het algemeen wel vlgs de regels vd kunst zijn uitgevoerd.
Bovendien wijt hij het ontbreken van voegen en de gekrimpte voegen aan een gebrek aan onderhoud. De volledige muur, van boven tot onder, is vochtig binnen in de hoek van de afvoer. Dit is dan weer te wijten aan condensatie (badkamer) vlgs de aannemer.

Bijlagen

• IMG_9451-compressed.jpeg
    IMG_9451-compressed.jpeg
    65,9 KB · Weergaven: 36
Hem een vriendelijk schrijven toesturen dat je beroep wil doen op artikel 1792 nl. de tienjarige aansprakelijkheid .
Wijs hem erop dat jullie samen tot een redelijke oplossing willen komen maar dat bij uitblijven van een antwoord langs zijn zijde verdere stappen genomen zullen worden.
Die verdere stappen houden in dat jij moet laten vaststellen dat er effectief schade is toegebracht aan het gebouw door de door jou opgenoemde gebreken. Met dit officiële verslag kan je uw aannemer in gebreke stellen en dient hij logischer wijze met een oplossing te komen. Laat deze technische expert ook vaststellen dat onderhoud (wat dat ook mag wezen aan een plat dak) niet kan hebben bijgedragen tot deze schades.
Ohja, hopelijk komt het niet zo ver natuurlijk maar doe alles aangetekend. Als je ooit moet aantonen wat je reeds hebt ondernomen, zijn deze zaken meteen rechtsgeldig.
Bedankt. Ik doe alle stappen via de verzekering nadat ik verschillende pogingen heb gedaan (sinds augustus) om de zaak in de minne op te lossen.
De verzekering verhaalt de schade op de aannemer en heeft een expertise laten uitvoeren. De expert was heel duidelijk over het feit dat de werken niet correct zijn uitgevoerd en dat er verband is met het vocht binnen in de badkamer.
Afgelopen week is de aannemer geweest die, zoals gezegd, dus geen graten ziet in zijn werk. Morgen komt hij terug, dit maal met een afgevaardigde van de fabrikant vd dakbedekking.

Ben ook wel eens benieuwd naar wat dat onderhoud dan had moeten zijn...

er liggen heel wat daken (zonder problemen) zoals dit, veel langer als 7j en daar heeft nog nooit iemand naar omgekeken

Veel delen van de kit is van de bovenzijde van de trim los gekomen. De naad ligt wat hoger. Water loopt niet omhoog.
Echter is de kit van de dakbedekking losgekomen zou het water wel naar binnen kunnen lopen.
Merk op dat de dakbedekking ook op de trim moet zijn gebrand en dat zou al waterdicht moeten zijn.

De fout die bij brede opstanden niet uit te roeien is. Het horizontale vlak van die opstand moet afschot naar de binnenzijde van het dakvlak hebben.
Daar mag geen water op blijven staan. Je krijgt eigenlijk een dakje op een dak. De naad los van de dakbedekking.
Als op de rand van de opstand geen water blijft staan zal een gekrompen kitnaad nauwelijks invloed hebben.

Heb geen aanmerking op de dakbedekking zelf. Zie daarvan te weinig.

Ik vraag mij af of bovenlaag wel een toplaag is, ik zie polyester weefsel er doorkomen en dat na 7 jaar

Ook de dakrand is niet ook, niveauverschil moet minstens 15 cm zijn

Zijn deze werken uitgevoerd met medewerking architect? Schrijf die dan ook maar een vriendelijk briefje

Het moet of mag glasvlies zijn wat je ziet.

Veel delen van de kit is van de bovenzijde van de trim los gekomen. De naad ligt wat hoger. Water loopt niet omhoog.
Echter is de kit van de dakbedekking losgekomen zou het water wel naar binnen kunnen lopen.
Merk op dat de dakbedekking ook op de trim moet zijn gebrand en dat zou al waterdicht moeten zijn.

De fout die bij brede opstanden niet uit te roeien is. Het horizontale vlak van die opstand moet afschot naar de binnenzijde van het dakvlak hebben.
Daar mag geen water op blijven staan. Je krijgt eigenlijk een dakje op een dak. De naad los van de dakbedekking.
Als op de rand van de opstand geen water blijft staan zal een gekrompen kitnaad nauwelijks invloed hebben.

Heb geen aanmerking op de dakbedekking zelf. Zie daarvan te weinig.
Bedankt hiervoor. Het vochtprobleem doet zich voornamelijk voor ter hoogte van de afvoer. Ik begrijp dat in principe de dakbedekking tegen het profiel moet gelast zijn en dat dit volstaat als waterdichting op voorwaarde dat het correct is uitgevoerd. Bij het bekijken van een andere foto zie ik dat er geen dakbedekking ter hoogte van de crépi is terwijl hier toch ook een opstaande rand zou moeten zijn naar mijn mening.

Bijlagen

• IMG_8856.jpeg
    IMG_8856.jpeg
    318,6 KB · Weergaven: 36
  • IMG_8849.jpeg
    IMG_8849.jpeg
    304 KB · Weergaven: 35
Ik vraag mij af of bovenlaag wel een toplaag is, ik zie polyester weefsel er doorkomen en dat na 7 jaar

Ook de dakrand is niet ook, niveauverschil moet minstens 15 cm zijn

Zijn deze werken uitgevoerd met medewerking architect? Schrijf die dan ook maar een vriendelijk briefje
Het is nog veel erger. De oorspronkelijke bouwheer die de renovatie heeft gedaan is bouwpromotor en tevens architect. Wij hebben het appartement verleden jaar gekocht.

Het moet of mag glasvlies zijn wat je ziet.
Is dit type dakbedekking courant of aan te raden in vergelijking met traditionele roofing?
Ik denk er ook aan om een afkapping in zink op de dakrand te laten plaatsen, lijkt me toch beter dan profielen.

Laatst bewerkt:
Maak is een foto aan de buitenkant daar waar de zijuitloop door de gevel naar buiten komt en ook de aansluiting van de staande buis op de uitloop.
Is er bij de afwerking van de muur die op de opstand staat ook lekkage.
De dakbedekking van de dakopstand moet tegen de muur achter die witte laag een cm of 5 zijn opgezet.
Aan de voorkant tussen de afwerking en de daktrim zit een gootje. Ideaal voor lekkages.

Lekt het behoorlijk bij je kom je met een tuinslang ook veel te weten.

Bijlagen

• Opstand met gevel 2.jpg
    Opstand met gevel 2.jpg
    449,9 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Maak is een foto aan de buitenkant daar waar de zijuitloop door de gevel naar buiten komt en ook de aansluiting van de staande buis op de uitloop.
Is er bij de afwerking van de muur die op de opstand staat ook lekkage.
De dakbedekking van de dakopstand moet tegen de muur achter die witte laag een cm of 5 zijn opgezet.
Aan de voorkant tussen de afwerking en de daktrim zit een gootje. Ideaal voor lekkages.

Lekt het behoorlijk bij je kom je met een tuinslang ook veel te weten.
Aan de muur die op de opstand staat is er niet direct een lek of tenminste is het nog niet zichtbaar. Bedankt voor je bijdrage.

Bijlagen

• IMG_8863.jpeg
    IMG_8863.jpeg
    218,7 KB · Weergaven: 32
De vuilsporen op de gevel lijken aan te geven dat het water via de kieren in de kit van de daktrim op de gevel komen.
Dat kan je voorzichtig met tuinslang simuleren. Zorg dat je geen water over de daktrim spuit.
Blijft er water op het horizontale deel staan?
De zijuitloop wil wel eens lekken als deze uit twee delen bestaat. Controleer of de uitloop op 7 graden afschot is geplaatst.

Wat ik uit de tekst van OP begrijp is dat de dakwerker mogelijks verwijst naar de afvoer? Anders zie ik niet direct waar het binnen zou kunnen lekken.

Ik zie ook dat de muren wat aangetast zijn, dus bij regenval zou zijn dak vol kunnen lopen en dan via de muren binnentrekken

Voor de rest ziet het er wel ok uit, afvoer zou idd mooi aangewerkt mogen worden

De vuilsporen op de gevel lijken aan te geven dat het water via de kieren in de kit van de daktrim op de gevel komen.
Dat kan je voorzichtig met tuinslang simuleren. Zorg dat je geen water over de daktrim spuit.
Blijft er water op het horizontale deel staan?
De zijuitloop wil wel eens lekken als deze uit twee delen bestaat. Controleer of de uitloop op 7 graden afschot is geplaatst.
Ik denk ook dat het eerder zoiets zal zijn

Ondertussen houdt de aannemer vol dat de doorweekte muur aan de binnenzijde ter hoogte vd afvoer te wijten is aan gebrekkig onderhoud vd voegen. Die voegen zijn teruggetrokken of ontbreken zelf maar dit zou volledig normaal zijn na 5 jaar.

Ondertussen houdt de aannemer vol dat de doorweekte muur aan de binnenzijde ter hoogte vd afvoer te wijten is aan gebrekkig onderhoud vd voegen.

Als de aannemer deze voegen bedoeld. Dus de naad in de daktrim.
Dat wordt versterkt omdat er op de dakopstand veel te veel water blijft staan. Zie de locatie kopse naad en het spoor op de gevel.

Als de muur aan de binnenzijde is doorweekt kijk daarom nog eens goed of de zijuitloop wel voldoende afschot heeft. Zoals eerder aan je gevraagd.

Leg een latje van rond de meter op de bodem van de zijuitloop en je krijgt het afschot van die buis te zien.

Laatst bewerkt:
Ondertussen houdt de aannemer vol dat de doorweekte muur aan de binnenzijde ter hoogte vd afvoer te wijten is aan gebrekkig onderhoud vd voegen.

Als de aannemer deze voegen bedoeld. Dus de naad in de daktrim.
Dat wordt versterkt omdat er op de dakopstand veel te veel water blijft staan. Zie de locatie kopse naad en het spoor op de gevel.

Als de muur aan de binnenzijde is doorweekt kijk daarom nog eens goed of de zijuitloop wel voldoende afschot heeft. Zoals eerder aan je gevraagd.

Leg een latje van rond de meter op de bodem van de zijuitloop en je krijgt het afschot van die buis te zien.
Bedankt. Aan de uitloop is niet dadelijk iets te zien maar ik ga hetgeen je zegt ivm voldoende afschot uitproberen.
Ter verduidelijking, de aannemer wuift zijn aansprakelijkheid weg omdat het water via de ontbrekende en gekrompen voegen tegen de trim zijn weg zoekt onder de Derbigum.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan