• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Onderhoud grasmaaier

Lid geworden
20 nov 2021
Berichten
23
Waarderingsscore
7
Punten
3
#durftevragen:
Beste,
Het is nu de tijd om de grasmachines een onderhoudsbeurt te geven. Ik ben me voorgenomen om dit vanaf heden zelf te doen. Vandaag heb ik dit uitgevoerd en dit alle taken zijn goed gelukt uitgezonderd het mes krijg ik er met geen mogelijkheden af.
Ik heb een zitmaaier Toro Wheel Horse 112-6 (zie foto's in bijlage).
Ik denk dat het de 2 buitenste moeren zijn die losmoeten, maar wat ik ook doe, ik krijg er geen beweging in.
De middelste moer zit te die in het mes en daar kan je niet aan om te draaien.
Heeft er iemand een idee ?
zitmaaier1.jpgzitmaaier.jpg
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.017
Waarderingsscore
1.933
Punten
113
Zit een moertje aan de achterkant ?
Misschien met een slagmoermachine.
Anders moerbout afslijpen, doorkloppen en vervangen door nieuwe bouten
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
al eens linksom gedraaid ?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Tsja , als je het niet probeert dan ga ik het grappiger vinden.
Vroeger , heel vroeger nog gewerkt bij een tuincentra en daar waren de cirkelmaaiers met tegendraaiende schroef hoor. voor het mes vast te zetten. Je middelpuntvliedende kracht op zo'n mes wil je echt niet vertaalt zien in een mes dat er afdraait omdat je rechtse schroef hebt gedraaid.
Dat is pas grappig.
:ROFLMAO:
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
De montage met rechtse of linkse draad hangt normaal af van de draairichting van de machine.
Als je een Honda grasmaaier van langs boven bekijkt, draait deze rechts, wat wil zeggen, als je de centerbout van het mes zou tegenhouden, dat deze zichzelf zou aandraaien.
Bij linksdraaiende machines wordt dan normaal linkse draad gebruikt.

De twee bouten die Palmo echter bedoelt zitten niet in het center en daar zou ik in principe 'gewone' rechts-vastdraaiende schroefdraad verwachten.
Maar dat hangt af van de keuze van de fabrikant natuurlijk.
Ergens moet daar een handleiding van bestaan .. zelf heb ik deze niet gevonden op het www .. maar misschien hebben sommigen hier een betere zoekmachine dan ik :)
 
Lid geworden
20 nov 2021
Berichten
23
Waarderingsscore
7
Punten
3
Oei, dan zal ik het in de week toch maar eens proberen om de tegenovergestelde kant uit te draaien om ze los te maken. You never know.
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
maar misschien hebben sommigen hier een betere zoekmachine dan ik :)
Handleiding

Op pagina 20 staat dat je de 2 schroeven moet verwijderen om het mes los te maken. Daar staat ook dat ze na montage terug moeten worden vastgezet met 140Nm(!). Dat is erg vast en dus ga je ook flink wat force nodig hebben om ze terug los te krijgen.

Stuklijst

Op pagina 34 staat hoe het maaidek in elkaar steekt.

Zit het vast en moet het los? WD40.
Ik zou in dit geval toch eerder een echte kruipolie op die schroeven laten inwerken.
 
Laatst bewerkt:

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik zou een slagschroevendraaier proberen. Het geratel tikt de moeren los.

140nm is veel als je weet dat een auto wiel maar 120nm nodig heeft...
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.017
Waarderingsscore
1.933
Punten
113
Ik zou een slagschroevendraaier proberen. Het geratel tikt de moeren los.

140nm is veel als je weet dat een auto wiel maar 120nm nodig heeft...
Ik zet de mijne toch op 140 Nm hoor
 
Lid geworden
20 nov 2021
Berichten
23
Waarderingsscore
7
Punten
3
Zeer fel bedankt voor deze informatie allemaal !
 
Lid geworden
20 nov 2021
Berichten
23
Waarderingsscore
7
Punten
3
Update : heb vandaag nogmaals geprobeerd het mes er af te krijgen, maar helaas.
Linksom of rechtsom draaien, geen enkel beweging erin te krijgen. Kruipolie gespoten maar geen nut. Uiteindelijk ben ik er mee gestopt om de hoeken van de bouten niet verder af te slijpen.
Enfin, ik heb de meskanten zo goed als mogelijk geslepen met een soort slijpsteentje op het boormachine maar zonder het mes er af te draaien.
Grts
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Kruipolie heeft wat tijd nodig om er goed in te dringen.

Best doppen gebruiken die puur zeskant zijn:
1637687417952.png
En niet diegene die je wel per 30gr kan verzetten maar die dan eigenlijk 12 hoeken hebben:
1637687469691.png
Heb je ondertussen dan al een slagschroevendraaier geprobeerd ?

Plaatselijk het metaal verhitten met een gasbrandertje kan helpen losmaken.
Niet op de bouten richten maar er net naast en dan aan de buitenkant, om minder hitte richting de lagers te krijgen.

Maar het eenvoudigste is dan eigenlijk wat @minoeske al aangaf, gewoon de kop afslijpen en nieuwe bouten gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
20 nov 2021
Berichten
23
Waarderingsscore
7
Punten
3
Neen want ik heb geen slagschroevendraaier. Wel een rakkenjak met 12 hoekige doppen en daar mee lukt het niet. De moerbouten afslijpen lijkt me nogal ingrijpend ...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Update : heb vandaag nogmaals geprobeerd het mes er af te krijgen, maar helaas.
Linksom of rechtsom draaien, geen enkel beweging erin te krijgen. Kruipolie gespoten maar geen nut. Uiteindelijk ben ik er mee gestopt om de hoeken van de bouten niet verder af te slijpen.
Enfin, ik heb de meskanten zo goed als mogelijk geslepen met een soort slijpsteentje op het boormachine maar zonder het mes er af te draaien.
Grts
Zeer gevaarlijk.
Zo'n mes en zeker van een cirkelmaaier mag je NOOIT machinaal slijpen . Veel kans dat je mes nu niet meer in balans staat op die motoras. Gevolg motoras begint in het anker te schommelen en zal daardoor verder en verder het anker uitslijpen.
Oplossing machine NU binnenbrengen voor vervangen of balanceren van het mes .
Is levensgevaarlijk.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan