Ondergronds lek CV?

• Tags radiatoren Sanitair verwarming verwarmingsinstallatie vochtprobleem
  • Rodenbak

Nieuw Lid
    Lid geworden
    16 aug 2023
    Waarderingsscore
    11
    Punten
    8
    Vraagje. Als het CV circuit druk verliest, en er is uitwendig nergens een lek te bespeuren (aan de ketel, expansievat, vulset, radiatoren,...), kan er dan nog een andere oorzaak zijn dan een lek ondergronds?

Helaas voor ons zijn het nog oude stalen leidingen die in de grond zitten, dus met een veel hoger risico op lekken. Nog meer helaas gaat het om een heel groot lek (1 bar is na ongeveer 4 uur alweer weg) waardoor die 'sealer' producten allicht niet zullen werken. En de radiatoren (maar liefst 13 stuks) zijn in serie aangesloten, ik kan dus geen leidingdelen apart afsluiten.

Ik stel de vraag eerder in de hoop dat er nog een mirakel uit voorkomt, en om toch maar eerst alles uit te sluiten vooraleer we gekke dingen gaan doen.

Intern lek in expansievat? Hoewel ik verwacht dat dat vrij snel naar steady-state over gaat.
    Overdrukventiel?

Hoe hoog zet je je systeemdruk normaal?

De druk stond tussen 1 en 1,5 bar.

Aangezien het toch om veel liters water gaat dat snel verdwijnt (meerdere keren reeds de voorbije dagen), is het dan wel mogelijk dat het ergens om een intern lek gaat? Ik weet niet veel van hoe die dingen precies werken, maar bij zoveel verlies zou het water er toch ergens moeten uitkomen? Ook aan het overdrukventiel (en de condensafvoer) is niks te zien behalve het gewoonlijke condens gedruppel.

Hangt er ook een boiler aan? Bij ons was deze eens intern lek, ik dacht dat dat toen op hetzelfde circuit zat als de radiatoren (hydraulisch dan toch) en we verloren zo druk doordat er "ketelwater" lekte naar de boiler.

Oude leidingen zijn die zijn gecorrodeerd en doorgeroest zijn, zijn plausibele oorzaak. Over welke leeftijd stalen leidingen spreken we? 20, 30, 40 jaar of ouder?
    De oude stalen leidingen die ik heb uitgebroken destijds lagen er 40 jaar. Ingedraaid met vetband en lagen in de zavel onder de tegels/klein laagje chape. Op sommige plaatsen had ik geen slijpschijf nodig om de koppeling eraf te krijgen. Zelfs onder de vetband waren die buizen quasi doorgeroest. Ook al zijn dat gegalvaniseerde buizen, heel dikwijls beginnen die te roesten/ door te roesten daar waar er draad op getrokken is geweest. Het wanhoop tijd dat ze vervangen werden bij ons.

Hangt er ook een boiler aan? Bij ons was deze eens intern lek, ik dacht dat dat toen op hetzelfde circuit zat als de radiatoren (hydraulisch dan toch) en we verloren zo druk doordat er "ketelwater" lekte naar de boiler.
    Dat kan bijna niet, omdat de druk op het drinkwater normaal hoger is dan van het cv circuit.

Als de boiler inwendig lekt dan krijg je juist drukverhoging op het cv-circuit vermits de inkomende druk koud water hoger is dan dit van het cv-circuit

Een boiler hangt er niet aan, en hoe oud de leidingen zijn is niet precies te zeggen, de CV werd pas bij de vorige grote renovatie geplaatst maar dat kan zeker wel al 30 jaar geleden zijn volgens de zoon van de originele eigenaars (al gokt hij ook maar wat).

Ik had er nog niet echt bij stilgestaan maar het gaat zelfs om veel meer water dan ik eerst dacht. De keren dat ik het systeem terug gevuld heb om te kunnen douchen heeft dat echt 3-4 minuten geduurd met de vulset volledig open om het terug op 1 bar te krijgen. Dat is een pak water, en diezelfde hoeveelheid lekt logischerwijze ook weg.

Nu bedacht ik vandaag het volgende: vanaan de ketel lopen recente meerlagenbuizen dik 10 meter verder waar ze aan de oude stalen aanvoer- en retourleidingen zijn gekoppeld (de plek waar de oude ketel stond). Zou dat een probleem zijn mocht ik op die plek de meerlagenbuizen aan elkaar zetten? Natuurlijk met vulset/terugslagklep die er gewoon vlak naast zit. Dan krijg je dus gewoon een circuit van (minstens) 20 meter leiding, zonder radiatoren ertussen. Het is enkel wat sleutelwerk maar geen kosten, en is er geen drukverlies weet ik zeker dat het lek in de stalen leidingen zit. Hoe we daarna het probleem aanpakken zijn zorgen voor later, het is nu net op een goed moment dat dit gebeurt, vlak voor de zomer. Maar tijd en geld ga ik sowieso niet meer steken in het oude leidingwerk.

Ik heb hier al wat over opgezocht, en blijkbaar moet je er toch mee opletten. Als ik het goed begrepen heb kan je niet zomaar een (kort) stuk leiding onder druk zetten en zit er liefst minstens 1 radiator tussen, al snap ik niet waarom en of ik het wel effectief goed begrepen heb. Aan de kant van de ketel blijft alles hetzelfde, dus gewoon met expansievat natuurlijk.

Lekdetectie laten doen, dan ben je zeker
    iedere dag vers water verkort levensduur ketel!
    waarom moet je nu nog stoken, het is midden juni?

Stefan, ik wil helemaal niet stoken, daarom dat ik zeg dat het net op een goed moment gebeurt. Mijn bedoeling hierboven is om een lus te maken van 20+ meter meerlagenbuis, dus geen radiatoren en stalen leidingen in het circuit. Dan weet ik meteen aan welke kant het probleem zit (al twijfel ik daar niet echt meer aan), en dan hoeven we idd ook niet elke dag bij te vullen om te kunnen douchen.

Bij deze bevestiging, ik heb de 'lus' gemaakt en na 3 uur niet het minste drukverlies. Het lek moet dus in de oude stalen leidingen zitten zoals gevreesd.

Dank iedereen voor het meedenken, we gaan nu kijken hoe we dit gaan oplossen maar volgens mij zal er niks anders opzitten dan nieuwe leidingen plaatsen in opbouw. De installatie zou nog 5 á 10 jaar mee moeten om dan pas volledig elektrisch te gaan, dan lijkt het mij verstandiger om niet meer met de bestaande buizen verder te gaan. Kosten en veel moeite doen om dat lek te herstellen en wie weet komen er nog wel een paar binnen die periode.

Dus ergens volgende week komt er wel een nieuw topic om te vragen hoe ik best die nieuwe leidingen plaats 🙂

Bij een toestel op gas waar ook het sanitair water op zit (doorstromer) moet er voldoende druk op het CV circuit zitten. Anders werkt de doorstromer niet en kan er geen sanitair warm water geproduceerd worden.

Bij een toestel op gas waar ook het sanitair water op zit (doorstromer) moet er voldoende druk op het CV circuit zitten. Anders werkt de doorstromer niet en kan er geen sanitair warm water geproduceerd worden.
    TS zegt dat er geen sanitair aanhangt

Ow sorry, ik dacht dat die vraag eerder ging over een externe boiler. Het is dus wel degelijk een combiketel, CV + SWW.

Ow sorry, ik dacht dat die vraag eerder ging over een externe boiler. Het is dus wel degelijk een combiketel, CV + SWW.
    Dat is dan niet duidelijk voor ons beide 🤷🏼‍♀️

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan