• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ondergrond tegeldragers

Lid geworden
31 jul 2007
Berichten
40
Waarderingsscore
0
Punten
0
Achteraan aan ons terras hebben wij gekozen voor een schuifraam zonder overstap maar hierdoor hebben we wel verschillende vragen naar de afwerking van het terras.



1) Liefst zouden we het terras op dezelfde hoogte leggen als de blauwe steen. Is dit aan te raden of best toch 1 centimeter lager?

2) Omdat de ondergrond van het terras niet boven de eerste waterkerende laag mag komen moeten we werken met tegeldragers. Wat is de gemiddelde hoogte van een tegeldrager?

3) Op welke ondergrond moeten de tegeldragers geplaatst worden? Stabilisé of beton? Op het terras zou blauwe steen komen van 60x60...

4) Moeten er in de onderlaag afvoergoten voorzien worden of is dit niet nodig? Door het zwevende terras zijn we boven toch al van de afvoergoten vanaf.

5) Waar best afhelling in voorzien? In de onderlaag? Hoeveel?



Ben momenteel bezig met de rioliering aan te leggen dus kan ik wel wat hulp gebruiken.



Alvast bedankt,



Sjekke
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Sjekke;1170272 wrote:
Achteraan aan ons terras hebben wij gekozen voor een schuifraam zonder overstap maar hierdoor hebben we wel verschillende vragen naar de afwerking van het terras.



1) Liefst zouden we het terras op dezelfde hoogte leggen als de blauwe steen. Is dit aan te raden of best toch 1 centimeter lager?

2) Omdat de ondergrond van het terras niet boven de eerste waterkerende laag mag komen moeten we werken met tegeldragers. Wat is de gemiddelde hoogte van een tegeldrager?

3) Op welke ondergrond moeten de tegeldragers geplaatst worden? Stabilisé of beton? Op het terras zou blauwe steen komen van 60x60...

4) Moeten er in de onderlaag afvoergoten voorzien worden of is dit niet nodig? Door het zwevende terras zijn we boven toch al van de afvoergoten vanaf.

5) Waar best afhelling in voorzien? In de onderlaag? Hoeveel?



Ben momenteel bezig met de rioliering aan te leggen dus kan ik wel wat hulp gebruiken.



Alvast bedankt,



Sjekke



zelfde vraag 5 jaar later...
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
wij leggen begin volgend jaar ons terras ook zo aan, zelfs zonder dorpels, dus tegels sluiten aan bij ramen en deuren



- 1 cm lager is enkel om geen water binnen te krijgen? dan kan je zeker rekenen op de voegen die open zijn, volgens mij niet nodig

- tegeldragers kan je krijgen in verschillende hoogtes en kan je zelf nog verhogen met tussenstukken, bekijk ze eens op een site, wij nemen ze van 9 - 13 cm, om op 10 cm uit te regelen, http://www.deschacht.eu/detail.aspx?l=nl-BE&pID=590

- zeker geen beton nodig onder tegeldragers, stabil kan, maar ik wil split proberen een laagje van 2 - 3 cm op een laag van 20 cm betonpuin (recup) en daaronder zit een worteldoek, betonpuin ligt bij ons nu al sinds deze zomer (om een droge voet te hebben, deze moet je wel goed aantrillen zodat deze niet meer zakt)

- ik voorzie geen afschot, regenwater loopt tussen de voegen van tegels (50x50x4 beton bij ons) en valt op betonpuin en dringt daar de grond in (bij ons is dat makkelijk omdat het zandgrond is die veel water kan laten infiltreren, als je op klei werkt best een afvoer voorzien ter hoogte van betonpuin of ietss hoger? maar zeker onder de tegels (voor mij het mooiste)
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
stefan;1896031 wrote:
wij leggen begin volgend jaar ons terras ook zo aan, zelfs zonder dorpels, dus tegels sluiten aan bij ramen en deuren



- 1 cm lager is enkel om geen water binnen te krijgen? dan kan je zeker rekenen op de voegen die open zijn, volgens mij niet nodig

- tegeldragers kan je krijgen in verschillende hoogtes en kan je zelf nog verhogen met tussenstukken, bekijk ze eens op een site, wij nemen ze van 9 - 13 cm, om op 10 cm uit te regelen, http://www.deschacht.eu/detail.aspx?l=nl-BE&pID=590

- zeker geen beton nodig onder tegeldragers, stabil kan, maar ik wil split proberen een laagje van 2 - 3 cm op een laag van 20 cm betonpuin (recup) en daaronder zit een worteldoek, betonpuin ligt bij ons nu al sinds deze zomer (om een droge voet te hebben, deze moet je wel goed aantrillen zodat deze niet meer zakt)

- ik voorzie geen afschot, regenwater loopt tussen de voegen van tegels (50x50x4 beton bij ons) en valt op betonpuin en dringt daar de grond in (bij ons is dat makkelijk omdat het zandgrond is die veel water kan laten infiltreren, als je op klei werkt best een afvoer voorzien ter hoogte van betonpuin of ietss hoger? maar zeker onder de tegels (voor mij het mooiste)





11564086554_259a486abd_c.jpg




Architect heeft danig zijn tijd genomen dat wij over het ontwerp zeer goed hebben nagedacht, aannemer heeft tot dusver perfect werk afgeleverd. Enkel toekomstige waterhuishouding baart mij wat zorgen om onbeperkt huiselijk geluk te ervaren vanaf medio 2014. :neutral:

Het betreft een hellend terrein, oplopend naar achteren toe, zware kleigrond.

Al wat nu uit de lucht valt verzamelt zich in de geul rondom de woning.

Ons regenwaterputten komen ter hoogte van de achtergevel, als ik het terras van een afvoer voorzie kan deze dus worden aangesloten op de overloop van de regenwaterputten.

Ik stel mij dan ook de vraag of het gezien de situatie niet beter is van toch een betonplaat te gieten met voldoende afschot en aan het einde een gootje, aangesloten op de riolering...
 

Yode

Nieuw Lid
Lid geworden
19 dec 2019
Berichten
47
Waarderingsscore
7
Punten
8
wij leggen begin volgend jaar ons terras ook zo aan, zelfs zonder dorpels, dus tegels sluiten aan bij ramen en deuren



- 1 cm lager is enkel om geen water binnen te krijgen? dan kan je zeker rekenen op de voegen die open zijn, volgens mij niet nodig

- tegeldragers kan je krijgen in verschillende hoogtes en kan je zelf nog verhogen met tussenstukken, bekijk ze eens op een site, wij nemen ze van 9 - 13 cm, om op 10 cm uit te regelen, http://www.deschacht.eu/detail.aspx?l=nl-BE&pID=590

- zeker geen beton nodig onder tegeldragers, stabil kan, maar ik wil split proberen een laagje van 2 - 3 cm op een laag van 20 cm betonpuin (recup) en daaronder zit een worteldoek, betonpuin ligt bij ons nu al sinds deze zomer (om een droge voet te hebben, deze moet je wel goed aantrillen zodat deze niet meer zakt)

- ik voorzie geen afschot, regenwater loopt tussen de voegen van tegels (50x50x4 beton bij ons) en valt op betonpuin en dringt daar de grond in (bij ons is dat makkelijk omdat het zandgrond is die veel water kan laten infiltreren, als je op klei werkt best een afvoer voorzien ter hoogte van betonpuin of ietss hoger? maar zeker onder de tegels (voor mij het mooiste)
Even een heel oud topic terug bovenrakelen: ben je na 7 jaar tevreden over dat je je terras hebt aangelegd op tegeldragers tot tegen je ramen en deuren? Geen problemen qua afwatering?

Voor onze eigen nieuwbouw willen we (zoals velen) graag dat de binnenvloer doorloopt naar buiten door dezelfde (keramische parket) tegels te gebruiken. En dit liefst zonder enige opstap. We zitten met een heel gelijkaardige achtergevel als dit voorbeeld, zelfde qua ramen en 'inpandig' overdekt terras, waar bij ons dan ook het schuifraam zit.

Het mooiste zou natuurlijk zijn om volledig zonder dorpels te werken, maar ik lees hier op het forum en elders dat dit toch wat riskant is. Het is technisch wel mogelijk, maar blijft een risico. Onze architect heeft wel al wat detail tekeningen laten zien waar ze de afwatering goed en slecht vindt, maar ze zei wel dat dit ook wel zijn prijskaartje heeft. Nuja, we vinden het hebben van die dorpels op zich ook niet echt erg, maar vinden het dan wel nog belangrijk dat die opstap tussen binnen en buiten er zo goed als niet is. Over tegeldragers hebben we het nog niet gehad dus vandaar ook mijn comment en vragen hier.
  • Is het gebruik van tegeldragers om een terras aan te leggen op gelijke hoogte met de dorpels een technisch goeie manier om geen opstap te hebben zonder risico qua afwatering? Zo lijkt het volgens mij dat we de zekerheid hebben door te werken met dorpels + geen opstap.
  • Nog mooier is om de dorpels weg te laten en terras met terrasdragers tot tegen de ramen, dat is dan volgens mij zoals jullie het hebben gedaan, dus is dit ook een goeie oplossing?
We zijn nog niet begonnen en hebben dus nog alle mogelijkheden om de afwatering goed aan te pakken.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
na 5 jaar heb ik 5 tegels moeten uitnemen en tegeldragers bijregelen
aan deur berging is terras 2 mm gezakt tov aanleg, wel overal mooi gelijk

dus ja, vrij tevreden over deze keuze
tegeldragers kon ik ook zelf doen, mortel op chape kan ik niet ... dus hier spaar je wat geld uit
 
  • Leuk
Waarderingen: Yode
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan