• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Onderdak

Lid geworden
21 mrt 2017
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Wij gaan binnenkort ons dak vernieuwen.
Het hele dak moet eraf om een heel nieuw dak te plaatsen.
Nu hebben we enkele offertes opgevraagd en zijn er enkele verschillen in materiaal van onderdak.
We gingen aanvankelijk werken met Celit platen van 22 mm.
Maar dit blijkt het duurst te zijn.

Zijn de goedkopere alternatieven van de andere offertes evenwaardig van kwaliteit, isolatiewaarde, wind- en waterbestendig?
De verschillende offerte materiaal:
- Celit 22mm 4D, Korafleece plus, duurste
- Gutex multiplex 22mm, Delta Vita xx plus, goedkoopste
- Spanotech zachtboard 22mm, Morgovent VX+
- Fiber Tech Top 22 mm, Delta Vitax xx plus
- Hofafest 22 mm, Isover

Waar zit het verschil tussen deze materialen en wat is jullie ervaring, advies?
Heeft het trouwens zin om dikkere platen te nemen?
Bv. 35 mm om zo een hogere isolatiewaarde te verkrijgen?

 


 

 
 
Ik heb gewoon een onderdakfolie. Daarna langs binnen goed geïsoleerd.
 
Arher zei:
Zijn de goedkopere alternatieven van de andere offertes evenwaardig van kwaliteit (isolatiewaarde, wind- en waterbestendig)? 

Waar zit het verschil tussen deze materialen en wat is jullie ervaring / advies?

Ik heb de Gutex Multiplex Top gebruikt, op dikte 35mm, en daarop een Proclima Mento 3000 folie laten leggen. Controleer zeker dat bij je uiteindelijke keuze de folie meer dampopen is dan de onderliggende houtvezelplaat, wat voor de eerste twee (Celit+Korafleece & Gutex+Vitaxx Plus) denk ik het geval is.

Het verschil tussen Celit en Gutex is dat Celit met toevoeging van bitumen werkt voor de waterdichting (wat de donkerdere kleur verklaard) en Gutex met harsen. Ik weet je over 30 jaar te vertellen wat het verschil is, want in de kelder heb ik de plafonds geisoleerd met als "afwerkingsplaat" de Celit en op het dak ligt de Gutex ;).
Heeft het trouwens zin om dikkere platen te nemen (vb 35mm) om zo een hogere isolatiewaarde te verkrijgen?

Ik vind dat zeer zinvol, en ik zou zelfs overwegen de Gutex Ultratherm 60mm overwegen! Een isolerende onderdakplaat vermindert immers de potentiele koudebruggen aan de steunmuren binnenshuis (die tot aan de nok van het dak komen) en vermindert ook de effecten van het daktimmerwerk (dat iets minder isoleert). Omwille van prijs ben ik voor de 35mm gegaan, het is hier ook een renovatie dus echt perfect zal het nooit zijn + gewicht speelt rol... maar die extra 11mm pakken ze mij al niet af ;).

 
 
Maar ga je het dak ook isoleren? Als je toch een nieuw onderdak plaatst dan is het relatief eenvoudig om aan de binnenzijde de boel ook dicht te maken en vol te blazen met cellulose.
 
Onder het dak blijft het zolder, dus geen 'leefruimte'.
Daarom zijn we van plan om enkel de vloer te isoleren met betopor ofzo.

Om de zolder toch 'iets' te isoleren willen we dus die platen leggen.
 
Arher zei:
Onder het dak blijft het zolder, dus geen 'leefruimte'.
Daarom zijn we van plan om enkel de vloer te isoleren met betopor ofzo.

Om de zolder toch 'iets' te isoleren willen we dus die platen leggen.

Naar mijn bescheiden mening is dakisolatie superieur aan vloerisolatie. Het maakt niet uit of de zolder geen leefruimte is, het gaat om de geïsoleerde schil. Daarnaast is zoldervloerisolatie lastig luchtdicht uit te voeren waardoor het effect minder is.  

Verder kost cellulose maar 60 euro per m3 en betopor minimaal 3x zo duur per m3 en het isoleert de helft. 
 
Alleen die plaat als isolatie? Dat is inderdaad wel extreem magerkes. Die betopor of andere "isolerende chappe" is geen isolatie maar minder warmteverspillend ;).

Zoals Marc zegt, als je die platen hebt liggen, moet je alleen nog een folie spannen en latten eronder steken om cellulose in te blazen. Dat is een relatief goedkoop materiaal (reken 60 euro per m3 ingeblazen) dus je kan daar snel en makkelijk mee isoleren. Ik zou dat toch ook aanbevelen, want die dakisolatie maakt een ENORM verschil op het comfort in huis -- bij mijn ouders in een oude hoeve BJ1920 dak geisoleerd -> energieverbruik vrijwel gehalveerd (door combinatie luchtdichting & isolatie). Dus zelfs in oudere woningen is het zeer zinvol... 

Ik zou toch proberen de dikte van de gordingen en kepers te isoleren, dat is een 6+23cm normaal...  Moet je niet voor uitdikken, is relatief eenvoudig... 

Alternatief, maar wel aanzienlijk duurder: 12 of 15cm Gutex Ultratherm leggen door er een sarking constructie van te maken... 
 
De betopor is misschien wel een slecht voorbeeld.
Purplaten of Pur laten spuiten is misschien wel goedkoper en efficienter?

Maar toch ben ik niet helemaal overtuigd van het principe. Warmte stijgt, dus als ik geen vloerisolatie toepas stijgt de warmte van het bovenverdiep door naar het zolderverdiep. Met een vloerisolatie blijft de warmte hangen in de leefruimtes. Omgekeerd in de zomer zal de warmte onder het dak tegengehouden worden door de vloerisolatie.

Of zie ik dit verkeerd?
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan