• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Onderdak - isolatie - dampscherm : enkele vragen

Lid geworden
29 mrt 2017
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Het onderdak bij ons is gemaakt uit menuiserite, ik ben dit momenteel aan het isoleren met glaswol en zal vervolgens een dampscherm plaatsen.

Wat zijn nu mijn vragen:

Is het echt nodig om de menuiserite af te tapen tussen 2 platen/aan de zijkanten van de muur? Ik heb dat pas gisteren voor het eerst gelezen, inmiddels is er al een groot deel met isolatie bedekt dus ik zou alles er opnieuw moeten uithalen, dichttapen en weer isoleren.

Het dampscherm: is een gewoon dampscherm zoals het Isover difunorm dampscherm voldoende of moet ik echt een Isover Vario plaatsen? De reden waarom dat ik het vraag is omdat ik begrepen heb dat menuiserite al vrij dampopen is en het dus niet noodzakelijk is om een zelfregulerend dampscherm te plaatsen.

Het schuine dak wordt op +/- 75 cm van de nok afgesloten met een plat dak, is het nodig tot in de nok te isoleren of mag ik stoppen ter hoogte van het platte dak, dampscherm tegen het schuine dak en stoppen ter hoogte van het platte dak, plat dak isoleren en ook dampscherm ertegen.

En dan mijn laatste punt: het platte dak loopt licht schuin af langs beide zijden waardoor ik met +/- 30 cm tot ongeveer +/- 50 cm tussen de spanten zit.
Moet de hele diepte overal volgestopt worden met isolatie?  

Ik heb inmiddels al een boel topics gelezen maar lees ook vaak totaal verschillende meningen over hetzelfde onderwerp.

Alvast bedankt!

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Beste,

Die menuiserite is goed, die hoeft niet onderling of tegen de muren  afgeplakt te worden, wind- en waterdicht is goed genoeg.

Het is inderdaad niet nodig om een zelfregulerend dampscherm te plaatsen bij een dampopen onderdak en dakbedekking

Met "plat dak" bedoel je waarschijnlijk een plat stukje plafond net onder de nok. Je hoeft niet te isoleren tot in de nok, je kan de isolatie van het schuine dak laten doorlopen in het platte stuk. Ook het dampscherm kan dezelfde weg volgen. Dat is zelfs beter omdat je enkel zo het dampscherm volledig luchtdicht en dampdicht kunt afwerken.

In principe is het altijd het best om de gehele tussenruimte te vullen met isolatie zodat je boven de isolatie geen luchtstroming kunt krijgen.

.

 
 
Lid geworden
29 mrt 2017
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alvast bedankt voor de reactie.
In bijlage een foto van hoe de constructie is. Het dampscherm kan niet doorlopen doordat er een poutrelle loopt langs het schuine dak en daarlangs het plafond is vastgemaakt.
Ik kan wel het schuine deel afwerken en vervolgens apart het plafond zonder dat dit erg is vermoed ik?

Kan het kwaad dat de isolatie niet tot in de nok loopt? Kunnen er geen problemen ontstaan hierdoor?
 

Bijlagen

  • img_20170427_234826.jpg
    img_20170427_234826.jpg
    848,8 KB · Weergaven: 13
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Als ik de foto goed interpreteer veronderstel ik dat de poutrel in het zicht blijft en dat het vlakke gedeelte van het plafond boven de kepers/spanten dicht is gemaakt met osb-platen.

Het is dan van belang dat het dampscherm zowel van het schuine als van het platte gedeelte goed aansluiten aan de poutrel door middel van kleefband.

De isolatie van het schuine gedeelte moet volledig tot tegen het onderdak aansluiten en die van het platte gedeelte tot tegen die osb-plaat. Dus alle ruimte's moeten volledig gevuld zijn. Bij het schuine gedeelte steek je de isolatie tot zo ver mogelijk naast en boven de poutrel, tot in het uiterste puntje hoeft niet.
 
Lid geworden
29 mrt 2017
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
Update:

Ik heb geen luchtdichting gedaan van het onderdak.
De foto's in bijlage geven weer hoe ik de isolatie heb geplaatst tot waar het platte dak begint.
De isolatie zit gelijk met de osb, dus het stuk erboven is niet meer geïsoleerd, is dat ok?

Een gewoon dampscherm dat niet zelfregulerend is zal volstaan?
Zoals Isover difunorm bijvoorbeeld.

De smalle spleten tussen houten constructie en binnenmuur opspuiten met pur?

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • img_20170506_153851.jpg
    img_20170506_153851.jpg
    903,7 KB · Weergaven: 16
  • img_20170506_153913.jpg
    img_20170506_153913.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 16
  • img_20170506_153810.jpg
    img_20170506_153810.jpg
    893,4 KB · Weergaven: 16
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Een gewoon dampscherm is inderdaad goed, het hoeft niet zelfregulerend te zijn vermits het onderdak en dak meer dampopen zijn.

Smalle spleten opspuiten met Pur ? zou kunnen, maar beter is dat je de isolatie zo goed mogelijk tracht aan te sluiten aan construkte en muren. Eventueel kan je spleten nog opvullen met losse isolatievlokken. Het dampscherm moet je overal met kleefband laten aansluiten.
 
Lid geworden
4 apr 2019
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Het onderdak bij ons is gemaakt uit menuiserite, ik ben dit momenteel aan het isoleren met glaswol en zal vervolgens een dampscherm plaatsen.

Wat zijn nu mijn vragen:

Is het echt nodig om de menuiserite af te tapen tussen 2 platen/aan de zijkanten van de muur? Ik heb dat pas gisteren voor het eerst gelezen, inmiddels is er al een groot deel met isolatie bedekt dus ik zou alles er opnieuw moeten uithalen, dichttapen en weer isoleren.

Het dampscherm: is een gewoon dampscherm zoals het Isover difunorm dampscherm voldoende of moet ik echt een Isover Vario plaatsen? De reden waarom dat ik het vraag is omdat ik begrepen heb dat menuiserite al vrij dampopen is en het dus niet noodzakelijk is om een zelfregulerend dampscherm te plaatsen.

Het schuine dak wordt op +/- 75 cm van de nok afgesloten met een plat dak, is het nodig tot in de nok te isoleren of mag ik stoppen ter hoogte van het platte dak, dampscherm tegen het schuine dak en stoppen ter hoogte van het platte dak, plat dak isoleren en ook dampscherm ertegen.

En dan mijn laatste punt: het platte dak loopt licht schuin af langs beide zijden waardoor ik met +/- 30 cm tot ongeveer +/- 50 cm tussen de spanten zit.
Moet de hele diepte overal volgestopt worden met isolatie?

Ik heb inmiddels al een boel topics gelezen maar lees ook vaak totaal verschillende meningen over hetzelfde onderwerp.

Alvast bedankt!
Beste,
Mag ik u vragen wat u uiteindelijk heeft gedaan ivm puntje van isolatie tot in de nok, maar dampscherm enkel tot afgeplatte horizontale balken?
Alvast bedankt
 
Lid geworden
11 jan 2020
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Moet ik vooraleer ik begin met isoleren de naad waar er nu nog daglicht doorkomt afdichten? Met PUR-schuim of silicone (dewelke) bijvoorbeeld of kan dit geen kwaad?

Bedankt!
 

Bijlagen

  • 20210524_103348.jpg
    20210524_103348.jpg
    426,4 KB · Weergaven: 17

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Moet ik vooraleer ik begin met isoleren de naad waar er nu nog daglicht doorkomt afdichten? Met PUR-schuim of silicone (dewelke) bijvoorbeeld of kan dit geen kwaad?

Bedankt!
met PUR-schuim ga je er gigantisch veel nodig hebben als ik het goed zie (je bedoelt waarschijnlijk van huidige isolatie tot tegen zwarte onderdak platen?) en er is kans dat er PUR naar beneden gaat komen langs buiten/op je gevel komen (ik heb dat onder mijn muurbalk gedaan en op paar plaatsen er vanuit gevlogen).

Ik zou eerst kleine stukken (30 cm hoogte) maken op de goede breedte dat die daar mooi tussen je spanten zitten geklemd tot helemaal op het einde tegen de stenen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan