Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

(On)zin van domotica voor vloerverwarming & airco?

• Tags airco domotica vloerverwarming
  • FairyTailed

Nieuw Lid
    Lid geworden
    2 nov 2025
    Waarderingsscore
    4
    Punten
    8
    Is er een meerwaarde/zin om vloerverwarming te sturen via domotica als je deze 'perfect' waterzijdig hebt ingeregeld & een buitenvoeler hebt? De domoticasturing werkt dan via temperatuursensoren in alle domoticaschakelaars per ruimte. Domoticahandelaars zijn nogal snel om dit aan te praten, maar ik zie onvoldoende de meerwaarde.

Voor airco (lucht/lucht) zie ik dit meer in, omdat we die plaatsen in kamers zonder vloerverwarming.

Jullie advies?

Ik zie geen meerwaarde in vloerverwarming via domotica sturen. Ik lees de gegevens van mijn vloerverwarming uit, maar geen domotica-sturing. Dat draait 24h/24h op basis van buitentemperatuur met sturing van fabrikant en dat werkt gewoon goed.

Op de verdiepingen heb ik radiatoren en L/L airco.'s Die worden wel gestuurd via domotica. Iedere kamer heeft zijn eigen betrouwbare temperatuursmeting (dus niet de ingebouwde meting van binnenunit) en lokale thermostaat.
    Is dat de investering waard? Nee.
    Is dat noodzakelijk? Nee.
    Het was bij mij voor gebruiksgemak. (1 thermostaat per kamer) en in de winter gaan mijn L/L units automatisch aan bij zonne-energie overschot. Als dat het geval is, gaan de radiatoren (op gas) naar een lager instelpunt of uit. Ook dit is eerder een hobby dan echt nuttig. Veel winst haal je daar niet uit.

PS: verwarming op de verdiepingen draait hier trouwens niet veel. De gelijkvloers (vw) verwarmt die mee.

Ik heb beiden, en beide regelingen op domotica. Het voordeel is eerder beperkt, maar toch:

- We hebben een paar kamers die dienst kunnen doen als logeerkamer of als bureau. Mogelijk wil je de temperatuur dan een beetje aanpassen.

- We hebben passieve koeling; als die inschakelt hoeven niet alle ruimtes gekoeld; in de badkamers mag de vloer ongekoeld blijven.

- De airco's worden automatisch ingeschakeld als het te warm is in de slaapkamer en er is veel injectie. Zo vermijd je 's avonds al te lang te moeten koelen met netstroom. (Als we met vakantie zijn wordt deze functie automatisch uitgeschakeld.)

Vloerverwarming zat hier op slimme thermostaten op de domotica.
    Die heb ik eraf gehaald en enkel op WAR (buitentemperatuur regeling) gezet.
    Nu is het enkel vloerverwarming 'aan' zetten. We doen dit zo laat mogelijk, want de hoofdverwarming is op onze gasketel.
    Tussenseizoen verwarmt de airco even bij als het nodig is.
    Eenmaal er geen zon genoeg meer is (en het koud is) gaat de vloerverwarming aan.
    Met WAR werken was wel wat inregelwerk (effect zie je pas echt na een dagje), maar eenmaal de curve goed staat werkt dit prima (en zuinig).

Airco heeft denk ik meer nut om slim in te regelen :)

Airco kan ik echt wel aanraden om slim te sturen. Ik heb specifiek gekozen voor panasonic's die open-source uitgelezen konden worden, want ik vetrouw die cloud oplossingen niet echt. Kan nu op basis van oplevering zonnepanelen en temperatuur de 5 aparte units aansturen, ook de temperatuur regeling kun je zo eigenlijk wat slimmer maken, het kan inspelen op piekgebruik. Kost wel allemaal wat werk, ik weet zelf niet of ik de cloud oplossing van de fabrikant als groot voordeel zou zien, dan kan je amper het gedrag beinvloeden.

Cloud = planned obsolescence, om maar in de terminologie te blijven. Vloerverwarming reageert in mijn ogen te traag om baat te hebben bij domotica.

airco’s zie ik ook wel het nut van in omdat je met zonne-overschot kan werken, zowel om te koelen als om te verwarmen.
    Niet echt in combo met vvw, want dan moet je in een kamer met airco de vvw kunnen uitzetten als er pv-overschot is, maar dat reageert daar veel te traag voor.
    Het idee om de stooklijn voor radiatoren te verlagen vind ik wel goed gevonden.

- We hebben passieve koeling; als die inschakelt hoeven niet alle ruimtes gekoeld; in de badkamers mag de vloer ongekoeld blijven.
    Dit, ik ben te lui om de kast leeg te maken waar achter de valse wand de VVW-collectoren zitten; een elektronische uitschakeling van de badkamer kringen zou hier handig zijn in de zomer. Koeling in de badkamer = heel snel condens als je douchet.

neen dus ;-). Al was het ook maar dat een beetje moderne woning zo weinig energievraag heeft dat er gewoon weinig te sturen. Weinig omdat je weinig energie instopt en weinig omdat de temperatuur verschillen tss ruimtes klein zal zijn.

neen dus ;-). Al was het ook maar dat een beetje moderne woning zo weinig energievraag heeft dat er gewoon weinig te sturen. Weinig omdat je weinig energie instopt en weinig omdat de temperatuur verschillen tss ruimtes klein zal zijn.
    Dit is wel een zeer alomvattende samenvatting
    Goed verwoord.

Airco ja, warmtepomp voor VVW nee hier.

Airco dient om te koelen en soms wat bij te verwarmen in tussenseizoen als de wp bewust nog uit staat. Dat alles enkel automatisch als er pv overschot is. Mijn airco's zijn enkel via de afstandsbediening of cloud te bedienen, let daarop als je de keuze nog moet maken, dat is niet zo praktisch om te integreren in een domotica systeem. (Hier een eps32 op de communicatie bus gehangen waardoor ik ze toch lokaal kan sturen via homeassistant die dient als brug naar m'n Loxone, vervolgens de airco's offline gehaald). Afhankelijk van je noden kan airco sturen wel handig zijn, maar een lucht water wp laat je mijns inziens beter gewoon z'n ding doen, ik lees deze enkel uit in Loxone voor de monitoring en de bijhorende statistieken.

Daar hebben we de chance bij Niko Home Control dat Daikin daar vlot (en gratis) in integreert. Natuurlijk, garanties dat dat binnen 10 jaar nog werkt durft geen enkele fabrikant geven...
    Wat Vitruvio zegt klopt dus wel, dat dat deels planned obsolescence is. Maar airco's voorzien van de nodige bus-modules, bijkomende bekabeling en dan een stuurmodule, maakt het ook weer veel duurder, waardoor slimme sturing niet rendabel is.

Voor die Niko-Daikin-koppeling vind ik dus: ja, ik laat er de keuze van het merk van airco's door bepalen, maar voor de rest is het een min of meer gratis oplossing, goed zo lang ze werkt, maar zonder enige garantie... Ik zet dat tegenwoordig zelfs expliciet op mijn offertes. Je hoeft maar naar Bose te kijken om te weten dat het snel vodden kunnen zijn...

Daar hebben we de chance bij Niko Home Control dat Daikin daar vlot (en gratis) in integreert. Natuurlijk, garanties dat dat binnen 10 jaar nog werkt durft geen enkele fabrikant geven...
    Wat Vitruvio zegt klopt dus wel, dat dat deels planned obsolescence is. Maar airco's voorzien van de nodige bus-modules, bijkomende bekabeling en dan een stuurmodule, maakt het ook weer veel duurder, waardoor slimme sturing niet rendabel is.

Voor die Niko-Daikin-koppeling vind ik dus: ja, ik laat er de keuze van het merk van airco's door bepalen, maar voor de rest is het een min of meer gratis oplossing, goed zo lang ze werkt, maar zonder enige garantie... Ik zet dat tegenwoordig zelfs expliciet op mijn offertes. Je hoeft maar naar Bose te kijken om te weten dat het snel vodden kunnen zijn...
    De reden dat ik besloten heb om bus modules te maken met die esp32, dat is net omdat Samsung (mijn airco's) het gebruik van de smarthings API betalend gaat maken. Integreren in een domotica systeem op basis van hun (onbetrouwbare) cloud zou me dan een 5$ per maand gaan kosten.

Mijn oplossing kostte 40€ voor 2 modules, eentje per split buitenunit.

Persoonlijk vind ik het ook belangrijk dat alles lokaal werkt, de fabrikant moet niet zitten updates sturen als alles naar behoren werkt, mijn persoonlijke mening.

Maar we dwalen af, automatisatie is een persoonlijke keuze, iedereen moet voor zichzelf het nut en de bijhorende kostprijs daarvan bepalen.
    Ik vind het belangrijk dat mijn airco's geregeld zijn via Loxone. Bij een stroompanne als we in eilandmodus werken moeten oa die zaken zichzelf uitschakelen. Ik vind dat belangrijk, mijn schoonmoeder met dezelfde airco's vind het gewoon belangrijk dat de afstandsbediening werkt. 😁

Dat ontbreekt hier ook.
    Koeling is gewenst in alle ruimtes behalve badkamer; verwarming is gewenst in alle ruimtes behalve slaapkamers.
    Nu is dat 2x per jaar de juiste kraantjes op de collectoren open- of dichtzetten. Nogal een gedoe omdat er enorm veel gerief voor die collectoren staat.
    Echter volledig automatiseren gaat sowieso niet meer lukken: de koppeling tussen Niko Home Control en Nibe is op een gegeven moment gewoon stopgezet.
    Zelfs als je je verwarming en/of airco aan je domotica koppelt, dan nog moet je zien dat het ook onafhankelijk eenvoudig kan functioneren.

Ik zie zelf een grote reden om het te overwegen: Als je ooit met je domotica/smart home systeem ook energie-management wil doen, werkt de extreme thermische massa van een vloerverwarming in je voordeel. Dan kan je je vloerverwarming (of koeling) enkel laten draaien wanneer je grote hoeveelheden zonneenergie op overschot hebt. Het is waarschijnlijk interessanter om die op een minder efficient punt (lees: Harder werken met groter temp verschil) op de middag piek van zonne-energie, tov. die op zijn optimale COP te laten draaien maar dan veel langer waardoor hij ook van het net moet afnemen.

Het is waarschijnlijk interessanter om die op een minder efficient punt (lees: Harder werken met groter temp verschil) op de middag piek van zonne-energie, tov. die op zijn optimale COP te laten draaien maar dan veel langer waardoor hij ook van het net moet afnemen.
    Maar als je dan een batterij zet is dit punt ook van de baan en kan je gewoon 24/24 efficiënt laten draaien.

Het is waarschijnlijk interessanter om die op een minder efficient punt (lees: Harder werken met groter temp verschil) op de middag piek van zonne-energie, tov. die op zijn optimale COP te laten draaien maar dan veel langer waardoor hij ook van het net moet afnemen.
    Maar als je dan een batterij zet is dit punt ook van de baan en kan je gewoon 24/24 efficiënt laten draaien.
    Als je het echt 'optimaal' wil, moet je dan het efficientieverlies van je WP vergelijken met het laad+ontlaad verlies van je batterij. Plus dat je ook moet investeren in die batterij, versus de warmtepomp die je toch sowieso al hebt.

Er zijn zeker argumenten in bijde richtingen - ik geef maar eentje mee, ik wil niet beweren dat ik 'gelijk' heb ofzo :)

Dat ontbreekt hier ook.
    Koeling is gewenst in alle ruimtes behalve badkamer; verwarming is gewenst in alle ruimtes behalve slaapkamers.
    Nu is dat 2x per jaar de juiste kraantjes op de collectoren open- of dichtzetten. Nogal een gedoe omdat er enorm veel gerief voor die collectoren staat.
    Echter volledig automatiseren gaat sowieso niet meer lukken: de koppeling tussen Niko Home Control en Nibe is op een gegeven moment gewoon stopgezet.
    Zelfs als je je verwarming en/of airco aan je domotica koppelt, dan nog moet je zien dat het ook onafhankelijk eenvoudig kan functioneren.
    In principe heb je geen integratie van je warmtepomp an sich nodig... Als het is zoals bij mij, zit daar ergens een driewegklep die omschakelt als de warmtepomp de passieve koeling inschakelt, zodat het CV-water via de warmtewisselaar koeling loopt. Die klep kan in of buiten de warmtepomp zitten. Sturing gebeurt vanuit de warmtepomp.
    Op de stuuruitgang van die klep kan je een relaisje zetten en voilà, je hebt een "passieve koeling actief"-uitgang aan je warmtepomp. Dan is het nog een kwestie van stuurbare kleppen op je collectoren steken; als je geen thermostaten per kamer hebt maar gewoon ingeregeld hebt, dan zorg je dat de juiste kleppen open en dicht gaan in functie van de stand van je warmtepomp. En je hoeft eigenlijk enkel de kringen te motoriseren die je open en dicht wil kunnen zetten. Daar heb je zelfs geen domotica voor nodig.

Op de stuuruitgang van die klep kan je een relaisje zetten en voilà, je hebt een "passieve koeling actief"-uitgang aan je warmtepomp. Dan is het nog een kwestie van stuurbare kleppen op je collectoren steken; als je geen thermostaten per kamer hebt maar gewoon ingeregeld hebt, dan zorg je dat de juiste kleppen open en dicht gaan in functie van de stand van je warmtepomp. En je hoeft eigenlijk enkel de kringen te motoriseren die je open en dicht wil kunnen zetten. Daar heb je zelfs geen domotica voor nodig.
    Da's een goed idee. Ik zal eens zien of ik die uitgang hier op de warmtepomp kan terugvinden.

Maar lukraak kringen open/dicht draaien beinvloedt ook de werking van de warmtepomp, afhankelijk van hoe het water rondgepompt wordt (constante druk, debiet, ...) - en normaal gezien is het juist de bedoeling dat heel het volume op dezelfde temperatuur wordt gehouden; compartimenteren staat hier haaks op....

Terug
Bovenaan