Omschakelen driefasen moeite waard?

Lid geworden
8 jan 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Goeiedag,

Voor onze woning zijn wij momenteel aan het kijken om zonnepanelen te installeren.
We zouden zo'n 20 panelen kunnen plaatsen van 435 Wp elk, verspreid over 3 dakdelen in 2 richtingen (15 zuidwest, 5 noordoost).
Met deze opstelling komen zouden we graag een omvormer van meer dan 5 kW nemen om geen opbrengst te verliezen, maar dit betekend dus een driefase (hybride) omvormer terwijl we met een monofase 40A installatie zitten.

We overwegen dus een verzwaring naar 3N400 25A.
Dan kunnen we ook ineens onze laadpaal ten volle benutten (is momenteel monofasig aangesloten) moest er in de toekomst een 2e EV bijkomen, en dan is er in de toekomst ook geen probleem om met een warmtepomp het huis te verwarmen.
Ik ben geen complete leek op vlak van elektriciteit maar heb toch even bij de lokale elektricien advies en een offerte gevraagd voor de aanpassingen.
Deze kwam met het volgende voorstel:

Aanpassen van verdeelbord naar 3x400vN aan teller en nazicht/verbeteren bekabeling.
Kelder:
Nazicht van meter-bordverbinding.
Plaatsen van stopcontact voor ventilatie.
Verbeteren van aftakdozen.
Gelijkvloers:
Aanpassen van verdeelbord naar 3x400vN.
Plaatsen van verdeelbord op kabel van laadpaal in garage met nodige automaten en differentieelschakelaars.
Plaatsen van kabel 5g6 van bord naar laadpaal in garage.
Afbraak van leidingen in garage en plaatsen nieuwe leidingen voor verlichting.
Plaatsen van dubbel stopcontact.
Totaal: 3260 Euro

Dit alles is exclusief de opmaak van het nieuwe schema en plan, alsook de keuring!
Wetende dat dit bijna de helft van de totaalprijs voor de installatie van de zonnepanelen is (zo'n 6900 Euro), lijkt het niet echt de moeite om te (laten) doen.

Denken jullie dat het de moeite is om in onze situatie de omschakeling naar driefase te maken, of zouden jullie gewoon wat minder panelen met kleinere omvormer nemen en monofasig blijven?

Bedankt voor de reacties.
Ik heb snel even een schema gemaakt van de huidige situatie, beetje vereenvoudigd door de kringen vanuit bord 2 in huis niet volledig te tekenen.

Daarnaast ook een schema gemaakt van de gewenste toekomstige situatie, voor gemak even monofasig gelaten. Opnieuw vereenvoudigd, zal ze later nog aanpassen om alle kringen in huis er mee op te zetten indien gewenst.

Bijlagen

Ah super, dat praat heel wat makkelijker.

De huidige situatie is ok. De diff van 300mA in Bord 2 is eigenlijk volledig redundant en zou je eventueel kunnen weglaten.

De nieuwe situatie:
- je hebt al de remautomaat 1.B toegevoegd. Dat is correct zo. Zowel de kabel tussen bord1 en bord2 als alle componenten in bord 2 zijn nu beveiligd tegen een overbelasting boven de 40A.
- beveiliging 1.C met 20A gaat te licht zijn voor een omvormer van 5000kVA monofasig. Dus eventueel nog te herzien i.f.v. welk omvormervermogen je gaat nemen.
- stroombaan 3.B is nog niet beveiligd met een diff van 30mA wat nu ook, sinds een paar jaar, moet. Dus niet ok.

Je zou dus een 30mA diff kunnen voorzien voor stroombaan 3.B specifiek, of als aankomstschakelaar in dat bord. In het laatste geval lijkt het me dan ook logisch om de huidige getekende automaat (geen label) als aankomst in bord 3 te verplaatsen naar bord 1 en daar als vertrekautomaat te gebruiken voor de kabel tussen bord 1 en bord 3.

Geweldig, bedankt @disco stu om dit na te kijken!

Ik heb nog even een derde schema gemaakt van de gewenste toekomstsituatie indien verzwaring naar 3N400 25A. Ben niet helemaal zeker of ik het juist zie, maar het lijkt dat ik het volgende moet doen:
- Hoofddifferntieel en automaten in bord 1 vervangen door 4 polige
- Differentieel en automaat voor laadpaal in bord 3 vervangen door 4 polige
- Differentieel in bord 2 vervangen door 4 polige
- Kringen in bord 2 verdelen over de 3 fasen met nieuwe kamgeleiders
- Extra differentieel 30mA in bord 2 om te voldoen aan nieuwe AREI regel van max 8 kringen per diff

Bijlagen

- als je omschakelt naar een 3F aansluiting zou ik ineens voor 3x400V+N - 32A gaan ipv 3x400V+N - 25A. Dat geeft je wat meer ademruimte voor asymmetrische belasting te ondervangen en de meerprijs van 25A naar 32A valt goed mee
- je hoofddiff 4P 300mA in bord 1 hoeft geen 63A te zijn. Die mag evengoed 40A zijn, dus goedkoper.
- je stroombaan 3.A naar de laadpaal moet sowieso ook apart 30mA differentieelbeveiligd zijn (een beetje stom want het zit al achter de 30mA van je bord 3, maar goed: het moet nu eenmaal zo). Deze diff 30mA kan in je laadpaal of in je bord 3 zitten. Sowieso moet er in de laadpaal ook een 6mA DC detectie zitten als je een diff 30mA type A wilt gebruiken
- in principe hoef je je bord 2 niet om te bouwen naar 3F. Je hebt daar geen 3F verbruikers.
- kabel tussen kWh-teller en bord 1 moet een 4x10 zijn ipv 5G10 (je schema is nog maar een schets en dit ging misschien nog opgelost worden, maar ik zeg het al maar)
- enkel aardingsscheider op bord 1 tekenen, dus niet op bord 2 en bord 3. (je schema is nog maar een schets en dit ging misschien nog opgelost worden, maar ik zeg het al maar)

Bedankt allen voor de reacties.
Voorlopig lijkt het in mijn situatie niet de moeite om nu al over te schakelen naar 3F aansluiting, gezien de kans toch redelijk klein is dat we hier veel uit gaan halen.

Een tweede EV is onwaarschijnlijk de komende 5 jaar, idem warmtepomp (en zelfs dan nog is mijn woning geisoleerd genoeg dat deze monofasig zal zijn). En zoals aangehaald door DIY is het verschil in jaaropbrengst van de zonnepanelen nogal verwaarloosbaar tussen een mono 5 kW en 3F 6kW omvormer.

Moest 3F ooit toch nodig zijn voor iets anders dan weet ik intussen wel genoeg om zelf de aanpassingen te doen :)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan