Omschakelen driefasen moeite waard?

Lid geworden
8 jan 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Goeiedag,

Voor onze woning zijn wij momenteel aan het kijken om zonnepanelen te installeren.
We zouden zo'n 20 panelen kunnen plaatsen van 435 Wp elk, verspreid over 3 dakdelen in 2 richtingen (15 zuidwest, 5 noordoost).
Met deze opstelling komen zouden we graag een omvormer van meer dan 5 kW nemen om geen opbrengst te verliezen, maar dit betekend dus een driefase (hybride) omvormer terwijl we met een monofase 40A installatie zitten.

We overwegen dus een verzwaring naar 3N400 25A.
Dan kunnen we ook ineens onze laadpaal ten volle benutten (is momenteel monofasig aangesloten) moest er in de toekomst een 2e EV bijkomen, en dan is er in de toekomst ook geen probleem om met een warmtepomp het huis te verwarmen.
Ik ben geen complete leek op vlak van elektriciteit maar heb toch even bij de lokale elektricien advies en een offerte gevraagd voor de aanpassingen.
Deze kwam met het volgende voorstel:

Aanpassen van verdeelbord naar 3x400vN aan teller en nazicht/verbeteren bekabeling.
Kelder:
Nazicht van meter-bordverbinding.
Plaatsen van stopcontact voor ventilatie.
Verbeteren van aftakdozen.
Gelijkvloers:
Aanpassen van verdeelbord naar 3x400vN.
Plaatsen van verdeelbord op kabel van laadpaal in garage met nodige automaten en differentieelschakelaars.
Plaatsen van kabel 5g6 van bord naar laadpaal in garage.
Afbraak van leidingen in garage en plaatsen nieuwe leidingen voor verlichting.
Plaatsen van dubbel stopcontact.
Totaal: 3260 Euro

Dit alles is exclusief de opmaak van het nieuwe schema en plan, alsook de keuring!
Wetende dat dit bijna de helft van de totaalprijs voor de installatie van de zonnepanelen is (zo'n 6900 Euro), lijkt het niet echt de moeite om te (laten) doen.

Denken jullie dat het de moeite is om in onze situatie de omschakeling naar driefase te maken, of zouden jullie gewoon wat minder panelen met kleinere omvormer nemen en monofasig blijven?

weet niet hoe oud u huis is, en of er veel moet gebeuren maar het lijkt mij zo een redelijke prijs.

Ik denk niet dat dat overdreven is.
Je betaalt uiteindelijk niet alleen om wat meer zonnepanelen aan te sluiten, je betaalt om je installatie klaar te maken om op volle snelheid en eventueel met 2 EV's te kunnen laden.
Wat dat met de prijs van uw zonnepanelen te maken heeft snap ik dus niet goed...

Het huis is oud maar de elektriciteit is vrij nieuw, laatst volledig gekeurd in 2021 en ook nog voor de laadpaal in 2023.
Volgens de elekricien was het voornamelijk differentieelschakelaars vervangen door 4 polige, paar extra nog om aan nieuwe regels van max 8 kringen per diff te voldoen, en de bekabeling in het bord aanpassen om over de fasen te verdelen.
Dat is niet echt veel werk lijkt me.

Oke verder nog dat stopcontact voor de ventilatie (om aan de regels te voldoen blijkbaar, zit nu op stopcontact meter verder en de draad in een kabelgootje) en dat extra verdeelbord en bekabeling in de garage is wat meer werk, maar vind het toch wel wat veel hoor.
Ligt waarschijnlijk aan mij, maar we spreken hier over max 600 Euro (?) aan materiaal en misschien een halve dag (4 uur) werk voor 1 persoon dus leek me gewoon nogal veel geld.

@Stefaan Van Slycken de prijs van de installatie heeft er inderdaad niets mee te maken, was lauter indicatief.

Het is toch wel een behoorlijke scope dat daar staat uitgeschreven he. Dat is toch wel een pak meer dan "bord ombouwen naar 3F" en mag je dus niet beschouwen als louter een meerkost van de zonnepanelen op 3F..
Plaatsen van verdeelbord op kabel van laadpaal in garage met nodige automaten en differentieelschakelaars.
Dat is een extra verdeelbord met automaten en diffs? Ten behoeve van wat?

Het huis is oud maar de elektriciteit is vrij nieuw, laatst volledig gekeurd in 2021 en ook nog voor de laadpaal in 2023.
Volgens de elekricien was het voornamelijk differentieelschakelaars vervangen door 4 polige, paar extra nog om aan nieuwe regels van max 8 kringen per diff te voldoen, en de bekabeling in het bord aanpassen om over de fasen te verdelen.
Dat is niet echt veel werk lijkt me.

Oke verder nog dat stopcontact voor de ventilatie (om aan de regels te voldoen blijkbaar, zit nu op stopcontact meter verder en de draad in een kabelgootje) en dat extra verdeelbord en bekabeling in de garage is wat meer werk, maar vind het toch wel wat veel hoor.
Ligt waarschijnlijk aan mij, maar we spreken hier over max 600 Euro (?) aan materiaal en misschien een halve dag (4 uur) werk voor 1 persoon dus leek me gewoon nogal veel geld.

@Stefaan Van Slycken de prijs van de installatie heeft er inderdaad niets mee te maken, was lauter indicatief.
en planning maken, plannen tekenen, met de keurder langskomen... lijk jij telt is als iemand het u zo komt doen ja...

@disco stu Ja ik mag het inderdaad zo niet beschouwen. Dat extra bord is om de verlichting van de tuin later te kunnen aansluiten, alsook de velichting en elektrische poort in de garage. Momenteel staan die niet op dezelfde kabel als de laadpaal maar op een oude kabel die aan de tuinmuur hangt en eig niet conform is want staat niet op plan.

@bgcw de zaken die je opsomt zitten nog niet in de totaalprijs, daarvoor komt er nog eens een dikke 700 Euro bij...

Bedankt allen voor de reacties :)
Misschien even verduidelijken dat het topic eerder gaat over of het al dan niet de moeite is om de omschakeling te doen, even vanuitgaan dat prijs niet de hoofdreden is.
Op zich kunnen we nu zonder probleem de EV laden op laag vermogen, en we hebben (nog) geen andere grote verbruikers.
De vraag is of we ons in de toekomst teveel gaan beperken als we nu op monofasig blijven of niet?
Ook praktisch gevolg is dat bijvoorbeeld een eventuele thuisbatterij dan achter een max 5 kVA hybride omvormer staat en dus nooit meer dan dat kan leveren.

Ik heb net eens uw opbrengst uitgerekend…
Met een mono 5000W omvormer kom je op een dikke 6900kWh per jaar uit, met een 3F 6000W kom je op een kleine 7100kWh per jaar uit (en die limiet ligt bij omvormer 5600W)

Ga je nu zotte kosten doen voor een meeropbrengst van 170kWh per jaar die enkel in de zomer geproduceerd wordt en dus aan injectietarief ongeveer 7€ waard is?

Niet te dogmatisch denken, dat is voor niks goed op geen enkel vlak.

EDIT: ik zie net jouw toevoeging ivm andere beweegredenen: dat kan je doen, maar een omvormer meer dan 5kW lijkt me dan nog altijd weggesmeten geld. De batterij is dat sowieso ook en de nieuwe Vlaamse regering wil elektriciteit nog goedkoper maken waardoor batterij nog minder interessant is en nog meer weggesmeten geld (behalve misschien een kleintje om pieken af te schaven, maar 1 keer snel de auto laden per maand en die winst is weg).

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat hij uw bestaande bord ook gaat ombouwen naar driefasig, dat is dus niet alleen "een paar differentieels" maar ook uw bord herkableren, nieuwe kamgeleiders... 4 uurtjes werk zeg je? Ik zie daar: buizen afbreken, bord bijplaatsen... Dat lijkt mij eerder 2 dagen werk.

Of het de moeite is? Jij vraagt toch om het te doen? Wat is het u waard om 2 laders aan te kunnen sluiten en sneller te kunnen laden met de huidige?

Het probleem is dat je nu vanalles door elkaar hebt gevraagd en daar 1 totaalprijs voor hebt gekregen.
Maak eens een break-down van die offerte en schrijf bij alles duidelijk bij wat nu net ten behoeve is van wat.
Hoeveel borden zijn er eigenlijk? Voor mij is het een kluwen.

Ik doe een poging.

A
Aanpassen van verdeelbord naar 3x400vN aan teller en nazicht/verbeteren bekabeling.
ok, dus aanpassing van mono naar 3F van bord 1?
Heb je daar een fotooke van?

B
Kelder:
Nazicht van meter-bordverbinding.
Verbinding tussen teller en bord 1?
Heb je daar een fotooke van?

C
Plaatsen van stopcontact voor ventilatie.
Een andere vraag die je had en niks te maken heeft met PV of EV?

D
Verbeteren van aftakdozen.
Ten behoeve van? niks te maken heeft met PV of EV?

E
Gelijkvloers:
Aanpassen van verdeelbord naar 3x400vN.
Ok, een bord numero 2 aldus? Wil je hier de zonnepanelen op laten inkoppelen of niet?
Foto?

F
Toekomstig bord numero 3 dus. Ten behoeve van tuin/verlichting/elektrische poort. niks te maken heeft met PV of EV?

G
Plaatsen van kabel 5g6 van bord naar laadpaal in garage.
Ten behoeve van EV. Niks te maken met PV?

H
Afbraak van leidingen in garage en plaatsen nieuwe leidingen voor verlichting.
Plaatsen van dubbel stopcontact.
Ten behoeve van verlichting en wat anders? Niks te maken heeft met PV of EV?

Als ik zo snel interpreteer zijn alleen A en E relevante kosten voor het 3F omvormerverhaal en moet je deze in beschouwing nemen voor jouw vraagstuk "is het de moeite of niet". Ik ga er vanuit dat je al de rest (al dan niet) wil laten doen onafhankelijk van of er nu een 3F of Monofasige omvormer gat komen?

Laatst bewerkt:
Wow, ik heb mijn bord ook laten ombouwen en klaar maken voor een laadpaal en een tweede omvormer.

Voor de aanpassing van mijn kast heb ik 900€ betaald.

En ga ineens naam 3*32A, dan kan je zelfs met 22 kW laden ooit… maar je betaalt je wel blauw aan piektarief als je dat gebruikt.

@disco stu Ik heb er inderdaad een boeltje van gemaakt in mijn bericht. Oorspronkelijk ging de elektricien aparte offertes geven maar heeft dan toch alles bij elkaar gegooid :/ Soit ik doe een poging om te verduidelijken.

A en B:
Dit bord (1) is vanuit de meter, van hieruit vertrekt kabel naar het hoofbord voor het huis (2) en de kabel naar de garage voor de EV lader.
1727725553640.png 20240910_214524.jpg

C: Was nodig voor de keuring is mij gezegd, dus hoort er helaas bij. Op de foto hierboven zie je in het bovenste stopcontact de stekker van de ventilatiebox (links net buiten beeld), maar omdat die kabel daarna in buisjes op de muur en plafond zitten mag dat blijkbaar niet, dus een nieuw stopcontact vlak naast de box nodig.

D: Om door de keuring te geraken blijkbaar.

E: Dit is het hoofdbord van het huis, de zonnepanelen komen niet hierop maar op bord 1.
1727725941517.png

F: Klopt heeft in principe niets mee te maken.
Alleen is daar momenteel een stopcontact en een poort die op een oude kabel staan vanuit het huis die niet is ingegragen en aan de muur buiten hangt. Allemaal niet goed dus, maar sinds vorig jaar dus de EV lader met kabel die wel goed gelegd is en overgedimensioneerd dus die kan nu perfect dienst doen om alles daar te bedienen.
Als we laten zoals nu gaat dus waarschijnlijk afgekeurd worden. Had eigenlijk al moeten zijn maar de vorige keurder heeft dus totaal niet naar de garage gekeken.

G: Klopt, komt dus door puntje F.

H: Klopt, opnieuw door F.

Denken jullie dat het de moeite is om in onze situatie de omschakeling naar driefase te maken, of zouden jullie gewoon wat minder panelen met kleinere omvormer nemen en monofasig blijven?
Ik had een gelijkaardige situatie. Uiteindelijk monofasig gebleven en zonnepanelen beperkt tot 5kW (met micro-omvormers).

Voor de laadpaal laad ik vaak op aan 1.4kW omwille van het capaciteitstarief. Als je twee laadpalen zou nemen, zou ik sowieso ook load balancing doen omwille van dit tarief. Tenzij je extreem veel rijdt, heb je die hoge vermogens zelden nodig.

Bij monofase moet je ook niet nadenken over het verdelen over fases. Ik heb een L/L warmtepomp, laadpaal, maar kook nog niet elektrisch.

Mijn installatie is gekeurd voor verzwaring naar 63A, maar nooit aangevraagd bij Fluvius, want ik kom zelden boven de 20A uit. Ik heb momenteel 40A.

Iedere situatie is anders, maar ik snap je twijfel.

@webstab Dat is dus iets wat ik ook overweeg. Wij laden momenteel ook bijna altijd aan laag vermogen, hoogstens paar keer afgelopen jaar eens 4 a 5 kW echt nodig gehad. De basic load balancing hebben we al, die beperkt het totaal vermogen tot 7 kW geloof ik.

Ander praktisch vraagje waar ik net aan denk: Stel ik blijf monofasig 40A, moet ik dan zien dat alle differentieels in mijn kasten van 63A zijn om rekening te houden met de zonnepaneel omvormer? Momenteel is enkel mijn hoofddifferentieelschakelaar eentje van 63A (links op foto van bord 1 hierboven).

Mijn hoofd differentieel is 63A (300mA) omwille van de mogelijke verzwaring (gekeurd voor 63A). In de praktijk is 40A (300mA) voldoende omdat ik maar 40A krijg van Fluvius. De verzwaring is gekeurd maar nooit aangevraagd.

Van de hoofddifferentieel ga ik naar
- zonnepanelen (25A)
- laadpaal (32A)
- rem automaat kast 1 (40A)
- rem automaat kast 2 (40A)
- rem automaat kast 3 (40A)
- warmtepomp (20A)
- toekomstige kookplaat (32A)
Dit is wel bekabeld met een rail van 16mm2 omdat er in theorie 63A+25A kan doorstromen, als ik mijn verzwaring zou aanvragen.

Mijn "groot"-gebruikers zitten dus achter de 300mA maar voor de rem automaat. Al de rest zit achter een rem automaat.

Al de rest zit achter die rem automaten, dus differentieel van 40A (30mA).

Ander praktisch vraagje waar ik net aan denk: Stel ik blijf monofasig 40A, moet ik dan zien dat alle differentieels in mijn kasten van 63A zijn om rekening te houden met de zonnepaneel omvormer? Momenteel is enkel mijn hoofddifferentieelschakelaar eentje van 63A (links op foto van bord 1 hierboven).
Dat hangt van jouw situatie af.
Waar zitten die differentieels? Is dat bord 2?
Waar ging je de zonnepanelen op inkoppelen? Is dat bord 1?
Is de voedingskabel van bord 1 naar bord 2 beveiligd met een automaat van max 40A?

Indien ja, dan fungeert die automaat ook al ineens als "remautomaat" voor alles wat in je bord 2 zit. De differentieels in je bord 2 mogen dan van het kaliber 40A blijven.

@disco stu Ja er zitten nu 2 differentieels in bord 2 voor het huis, een 300 mA en direct erachter een 30 mA, beide 40A. Alles in huis zit dus in feite achter die 30 mA differentieel. De zonnepanelen zouden op bord 1 komen.

De voedingskabel van 1 naar 2 is niet beveiligd met een automaat nee, die gaat rechtsreeks vanuit de hoofddifferentieel in bord 1 naar die tweede 300 mA differentieel in bord 2. Ik vermoed dat ik dus best de voeding van bord 1 naar 2 beveilig met een automaat zoals jij beschreef.

Ja klopt.
Als je aan de huidige situatie gewoonweg zonnepanelen zou toevoegen in bord 1, dan kan de som van de stromen van de 2 bronnen (40A van teller en pakweg 25A van omvormer-automaat) zowel doorheen de kabel tussen bord1 en 2 als doorheen de diffs van bord 2 gaat. Dat is dus niet ok.

De makkelijkste oplossing is dan je kabel tussen bord 1 en 2 te beveiligen met een automaat van 40A in bord 1 (en voor de duidelijkheid: na de hoofddiff van bord 1, moest dat momenteel nog niet het geval zijn).
De kabel zelf moet dan ook uiteraard die 40A aankunnen.

Ik denk dat je best toch eens kortelings een simpel ééndraadsschema schets hoor, als is het met de hand. Zowel voor jezelf om alles visueler en inzichtelijker te krijgen als voor makkelijker en correcter hulp op het forum hier te krijgen. Dat is veel duidelijker dan een tekstuele situatieschets an vraag-en-antwoord die over verschillende posts heen jouw situatie wel ergens min of meer verklaren.
Zet op dat schema de teller, bord 1 met de inhoud, welke kabel loopt van welke bord naar welk bord en wat zit er waar van differentieels.
Vervolgens ook: naar welke situatie je in de toekomst naartoe.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan