Omschakelen driefasen moeite waard?

Lid geworden
8 jan 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Goeiedag,

Voor onze woning zijn wij momenteel aan het kijken om zonnepanelen te installeren.
We zouden zo'n 20 panelen kunnen plaatsen van 435 Wp elk, verspreid over 3 dakdelen in 2 richtingen (15 zuidwest, 5 noordoost).
Met deze opstelling komen zouden we graag een omvormer van meer dan 5 kW nemen om geen opbrengst te verliezen, maar dit betekend dus een driefase (hybride) omvormer terwijl we met een monofase 40A installatie zitten.

We overwegen dus een verzwaring naar 3N400 25A.
Dan kunnen we ook ineens onze laadpaal ten volle benutten (is momenteel monofasig aangesloten) moest er in de toekomst een 2e EV bijkomen, en dan is er in de toekomst ook geen probleem om met een warmtepomp het huis te verwarmen.
Ik ben geen complete leek op vlak van elektriciteit maar heb toch even bij de lokale elektricien advies en een offerte gevraagd voor de aanpassingen.
Deze kwam met het volgende voorstel:

Aanpassen van verdeelbord naar 3x400vN aan teller en nazicht/verbeteren bekabeling.
Kelder:
Nazicht van meter-bordverbinding.
Plaatsen van stopcontact voor ventilatie.
Verbeteren van aftakdozen.
Gelijkvloers:
Aanpassen van verdeelbord naar 3x400vN.
Plaatsen van verdeelbord op kabel van laadpaal in garage met nodige automaten en differentieelschakelaars.
Plaatsen van kabel 5g6 van bord naar laadpaal in garage.
Afbraak van leidingen in garage en plaatsen nieuwe leidingen voor verlichting.
Plaatsen van dubbel stopcontact.
Totaal: 3260 Euro

Dit alles is exclusief de opmaak van het nieuwe schema en plan, alsook de keuring!
Wetende dat dit bijna de helft van de totaalprijs voor de installatie van de zonnepanelen is (zo'n 6900 Euro), lijkt het niet echt de moeite om te (laten) doen.

Denken jullie dat het de moeite is om in onze situatie de omschakeling naar driefase te maken, of zouden jullie gewoon wat minder panelen met kleinere omvormer nemen en monofasig blijven?