• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Omheining te laag, buur kijkt hier frequent over

Pierre88

Actief Lid
Lid geworden
5 aug 2017
Berichten
241
Waarderingsscore
58
Punten
28
Het wordt lente, tijd om wat in de tuin te werken, ik steek nog maar een machine aan en hij is daar al die buurman. Zo gaat het elk jaar van maart tot oktober. Buiten eten , zwembad met de kinderen, telkens komt hij zijn hoofd over de omheining steken om te praten of het eten uit je bord te kijken. Intern sta je te koken en wil je uitvliegen, maar hij is niet onvriendelijk. Doch heb ik het al verschillende keren laten vallen dat ik de omheining te laag vind of antwoord ik bot met "ben je daar nu weer al". De panelen zijn 1m80, maar de perceelgrens loopt als het ware in een V t.o.v. mijn terras en zijn pad. Dus als ik rechtsta kijk ik daar los over. Er staat ook een serre bij hem die er eigenlijk niet mag staan omdat de zijtuin bouwvrij is. Hier moeten we dus ook hele dagen op kijken.

Nu wil ik hier komaf mee maken en die omheining 20 cm hoger. Het zijn natuurlijk betonpalen die 1m in de grond zitten, eenvoudig zal het niet zijn om dit zomaar.
uit te trekken. Nu vroeg ik mij af of er niks bestaat om die betonpalen te verhogen. Of zou ik beter iemand met een kraantje laten komen om de palen uit te trekken.
 

Bijlagen

  • IMG_20210227_140502177_HDR.jpg
    IMG_20210227_140502177_HDR.jpg
    426,1 KB · Weergaven: 60

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Staat de omheining op de scheidingslijn of op u stuk grond. Als deze op de scheidingslijn staat zou ik eerst proberen te praten met u buur want hij moet ook akkoord gaan met de verhoging voordat u begint en voordat er een burenruzie ontstaat en dat het mss eindigt bij het vredegerecht. Als hij op uwe grond staat doe je wat je wilt maar ga ook eens horen bij de gemeente of er dan geen vergunning voor nodig is want u gemeente kan voorwaarden hebben opgelegd.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Ik neem aan dat hij daar geen uren staat te kijken?
Aangezien het je stoort, misschien toch eens directer aanspreken?

Zeker dat de afsluiting jouw eigendom is?

Een haag iets hoger laten komen aan jouw zijde lijkt mij makkelijkst.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
er van uitgaan dat buur akkoord is of dat het allemaal op awe grond staat.
Krik pakken en de schutsels 20 cm hoger krikken.
Onderaan een paar nieuwe latten slaan
klaar.
Palen zijn H palen waar de schutsels ingeschoven zijn.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Voor de minste ambras ... laat een haag groeien zoals Fido al aangaf.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
er van uitgaan dat buur akkoord is of dat het allemaal op awe grond staat.
Krik pakken en de schutsels 20 cm hoger krikken.
Onderaan een paar nieuwe latten slaan
klaar.
Palen zijn H palen waar de schutsels ingeschoven zijn.
Of panelen eruit, en een betonplaat erin aan de onderkant. Die schutsels kunnen wel 20cm hoger steken.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Inderdaad, en dan kan je bovenaan de schutsels telkens verbinden met een plankje ter breedte van die palen. Anders maak je loergaten ;) .
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Nog los van het loerprobleem zou ik die panelen er uit halen en een strook beton onder steken, mijn eerste gedacht als ik zoiets zie (en dat zie ik veel te vaak, ik zie namelijk alles behalve mensen die wild naar mij staan te zwaaien als ik onder baan ben) is altijd "welk kalf van mozes zet er eigenlijk al die schuttingen zo?".
Ik heb zelf zulke schuttingen staan sinds vorig jaar rond mijn hellende tuin, tussen houten palen, met boven de grond 20 à 30cm plastiekplaat er onder, behalve in 1 hogere hoek waar ik geen zin had om nog een trapje te maken of een paneel 1 of 2 latten af te zagen ('t was het laatste paneel van de rij en laat op de dag, de rij moest af en 'k had al wat gevloekt die dag) waar er maar 10-15cm plastiek tussen grondniveau en het onderste van het paneel zit. Als ik zie hoe vuil die plastiekplaten altijd gespetterd zijn als het eens ferm geregend heeft, en ook de onderste lat van dat ene paneel dat dichter van de grond hangt, dan wil ik niet weten hoeveel gespetter en vocht zo'n panelen onderaan te verwerken krijgen als ze tot in het gras zitten.
Panelen er uit, betonplaten van 20-30cm er in, panelen er weer in, en de loergaten boven de te korte palen dicht maken met plankjes dus, zoals reeds voorgesteld.
 

Pierre88

Actief Lid
Lid geworden
5 aug 2017
Berichten
241
Waarderingsscore
58
Punten
28
De omheining staat op de scheiding, ik heb er al met hem over gepraat, voor hem is het niet belangrijk, het is niet aan de zonnekant van zijn tuin. Hij zei, wil je dat echt hoger, begin er aan. De omheining is historisch geplaatst op het niveau van de omheining van het eerste huis van de verkaveling, doordat mijn huis bijna 40 cm hoger ligt klopt die hoogte niet echt.

Het idee van de betonplaat en schermen hoger heb ik ook al zitten bedenken, dat zou nog een eenvoudige oplossing zijn, alleen vraag ik mij af of dat esthetisch wel mooi gaat zijn als de schermen boven de betonpalen uitsteken en dan verbonden worden met een plankje.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
De omheining staat op de scheiding, ik heb er al met hem over gepraat, voor hem is het niet belangrijk, het is niet aan de zonnekant van zijn tuin. Hij zei, wil je dat echt hoger, begin er aan. De omheining is historisch geplaatst op het niveau van de omheining van het eerste huis van de verkaveling, doordat mijn huis bijna 40 cm hoger ligt klopt die hoogte niet echt.

Het idee van de betonplaat en schermen hoger heb ik ook al zitten bedenken, dat zou nog een eenvoudige oplossing zijn, alleen vraag ik mij af of dat esthetisch wel mooi gaat zijn als de schermen boven de betonpalen uitsteken en dan verbonden worden met een plankje.
Als dat plankje mooi dezelfde breedte heeft als de betonpaal gaat dat niet mis zijn hoor, eventueel kun je die verbindingsplankjes nog grijs schilderen, of de betonpalen aan jouw kant schilderen en het plankje mee schilderen...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Je hebt bricoleurs en kerels die tot op nefaste afwerken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan