Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Omgaan met een lege regenwaterput

• Tags regenwaterput
  • Lid geworden
    15 nov 2024
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    Ik ben aan het bouwen met een SOD-firma. Om mijn regenwater ontvangende apparaten te kunnen gebruiken wanneer de regenwaterput droog staat, meen ik begrepen te hebben van de firma dat ik op zo'n momenten tijdelijk een nabij geplaatste drinkwaterkraan met de regenwatercollectoren dien te verbinden. Een dergelijke constructie is volgens informatie online niet in orde omwille van verontreinigingsgevaar voor het drinkwater. Het alternatief is, naar ik begrijp, een tuinslang door mijn huis trekken waar nog nooit regenwater door heeft gelopen en er manueel drinkwater in de regenwaterput mee laten lopen. Praktisch is dat absoluut niet.

Online vind ik drie oplossingen die conform zijn: een airgap van 2 cm met een trechter naar een leiding richting regenwaterput, een buffertanksysteem of een aparte drinkwaterleiding voor alle regenwater ontvangende apparaten. Als ik zou aandringen op een degelijkere oplossing, denk ik dat dit in deze gevorderde fase van de bouw zeer moeilijk gaat zijn.

Ik heb voor en tijdens het bouwproces wel meerdere keren aangegeven dat ik een goede oplossing wilde om mijn regenwater ontvangende apparaten te kunnen blijven gebruiken, maar ik besefte niet dat de firma een naar ik begrijp niet-conforme oplossing voor ogen had. Anderzijds is het natuurlijk wel veel complexiteit voor een situatie die hopelijk quasi nooit voorkomt.

Hoe kijken jullie hier naar?

Voorzie een drinkwater aansluiting bij u collector van het regenwater en dan kan je daarna een automatische vul installatie plaatsen. DAB heeft zoiets, andere waarschijnlijk ook.

Het is logisch dat de SOD dit niet voorziet omwille van kostprijs.

Ik heb altijd in mijn lastenboek staan “wat niet is vermeld wordt niet voorzien.”

Interessant, een Belgaqua-oplossing die geen omweg via regenwaterput nodig heeft. Wat doet deze pomp technisch om drinkwaterverontreiniging tegen te gaan?

Het is een goedgekeurd vulsysteem zoals ik aangaf. Er is de befaamde trechter met 2cm.
    Belangrijk is natuurlijk een drinkwater leiding in de buurt.

Even voor de zekerheid, bedoel je met een vulsysteem een systeem dat de regenwaterput bijvult of een dat de regenwatercollectoren indien nodig veilig van stadswater kan voorzien? Want ik denk niet dat er bij mij een leiding is voorzien in de buurt van de stadswaterkraan die naar de put gaat, enkel een in de andere richting waarlangs opgepompt regenwater binnen komt en naar de triplexfilter gaat.

Voorzie een drinkwaterkraan ergens in de buurt van een dakgoot of regenwaterpijp. Desnoods een y stuk steken op je regenwaterafvoeren in de grond. Indien je put leeg is steek je daar een stuk regenwaterslang op en vul je zo je put. Kost weinig of niets. Gaat nooit kapot. Geen kans of mega facturen.

Extra regenput steken, simpel en goedkoopste.

Even voor de zekerheid, bedoel je met een vulsysteem een systeem dat de regenwaterput bijvult of een dat de regenwatercollectoren indien nodig veilig van stadswater kan voorzien? Want ik denk niet dat er bij mij een leiding is voorzien in de buurt van de stadswaterkraan die naar de put gaat, enkel een in de andere richting waarlangs opgepompt regenwater binnen komt en naar de triplexfilter gaat.
    De pompen die ik deelde zijn pompen die automatisch overstappen naar drinkwater van zodra regenwater op is. Ze hebben daarvoor 2 aansluitingen. Een rechtstreekse aansluiting op de regenwaterput én een aansluiting op drinkwater via een soort opvangbak waaruit water gepompt wordt. Drinkwater loopt in die opvangbak via een trechter die minstens 2cm boven het wateroppervlak hangt. Hierdoor kan er geen regenwater tot bij jouw drinkwater.

Er zijn ook andere merken die dit aanbieden. Gewoon verkrijgbaar bij de meeste groothandels (STG, Desco, Van Marcke, ...)

Ai, ik vrees dat ik geen drinkwateraansluiting en toegang naar de regenwaterput dicht bij elkaar heb staan. Dan denk ik dat manueel bijvullen met een tuinslang doorheen het huis de enige conforme optie zal zijn die in mijn situatie ietwat realistisch is.

Toch bedankt voor de uitleg!

@getmixedup even voor mijn begrip, zat jij niet in het onderwijs? Gewoon een vraag geen bijbedoelingen, geen verwijten 😉. Enkel om iets te leren.

Ai, ik vrees dat ik geen drinkwateraansluiting en toegang naar de regenwaterput dicht bij elkaar heb staan. Dan denk ik dat manueel bijvullen met een tuinslang doorheen het huis de enige conforme optie zal zijn die in mijn situatie ietwat realistisch is.

Toch bedankt voor de uitleg!
    Er zal zeker ergens een drinkwaterkraan aan een buitengevel staan. Gaatje door de muur, kraan erop, en klaar.

Extra regenput steken, simpel en goedkoopste.
    zeker niet
    kost veel geld voor wat je maar wint, leidingwater is niet duur
    en onderlinge koppelingen zijn niet makkelijk goed uit te voeren
    suplement bij SOD is altijd nog duurder dan anders ...

Ik zou een grotere regenwaterput plaatsen, bv 20000 l. Die trek je bij normaal gebruik misschien ééns in de 20+ jaar leeg in een extreem hete zomer. Dan leg je gewoon even de tuinslang in de put en klaar is kees. Ik heb het zelf ook zo en dat werkt perfect. Verbruik regenwater is hier ca 200 l per dag, dus ik kan een periode van bijna 100 dagen zonder een drup regen overbruggen.

Ik zou persoonlijk nooit zo van die speciale pompen plaatsen of automatische bijvulsystemen. Als het nodig is doe het dan manueel of van die slimme oplossingen gelijk Caroto aangeeft.

Ne kameraad van mij heeft dit jaren geleden aan de hand gehad: dju, er is precies al een tijdje wat minder druk op het leidingwater ... zijne pa toch eens op onderzoek gegaan: was daar ergens iets defect aan zo een automatisch vulsysteem... die was dus constant zijne put aan het vullen met leidingwater die dus uiteraard constant aan het overlopen was ... 4000 kuub

Terug
Bovenaan