olijfolie op parketvloer

Tisool

Nieuw Lid
Lid geworden
6 jan 2016
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo
Onlangs lieten we een bokaal olijfolie op onze plankenvloer vallen.
Hoewel het meteen zoveel mogelijk weggedept hebben, is het resultaat natuurlijk een enorme donkere olievlek...
De vloer is geolied bij het leggen (enkele jaren geleden) en wordt geregeld behandeld met Woca-zeep.
Heeft iemand een idee hoe we de beschadigde vloer weer proper kunnen krijgen?
(De vlek is +/- 1 vierkante meter groot!)
Hartelijk bedankt!
G.

Pffff... Merci!

De rest ook insmeren met olijfolie? :Fietser op zijn bek:
Dat lijkt me ook een zeer valabele oplossing.

Ontweringswater kan eventueel de toplaag van het hout ontvetten om dan opnieuw volledig te behandelen, maar het hele oppervlak zal behandeld moeten worden en het uitzicht zal veranderen.

Andere opties:

En zo zijn er nog wel wat filmpjes te vinden.

Maar ik zou alles toch eerst eens proberen op een reststukje of een stuk hout van zelfde soort dat eerst met woca behandeld is.

Woca heeft ook verschillende producten om vlekken te reinigen .

Terpentijn wordt ook gebruikt om omie te verdunnen. Misschien een manier om de olie er sneller uit te krijgen.

Maar als het er ingetrokken is, zal het er niet zo makkelijk uitkomen en is het volledig behandelen misschien wel beter

Moest het beton zijn zou ik er "droog zand" (eigenlijk aarde, maar heel stoffig) zoals je bij landbouwers in hun loodsen vindt op doen. En dan wachten, verversen, wachten. Zo heb ik het mijn pa vroeger vaak zien doen op de boerderij. Maar of dat op een houten vloer in een woning iet van effect zou hebben. Los dat dat heeeeeeeeeeeeel lang kan duren.

De rest ook insmeren met olijfolie? :Fietser op zijn bek:
...en laat dit nu net de enigste en meest praktische, goedkoopste en degelijkste oplossing zijn.

Met als tweede oplossing... wit zand. Alleen dat moet je regelmatig verversen en ligt er toch enkele maanden op om zijn werk te doen , nl het opzuigen van de olie.
Wat ook kan helpen is de spot bedekken met keukenpapier en dit regelmatig verversen.
Alleen, deze 2 laatste oplossingen moet je dadelijk na het accident uitvoeren want hoe dieper de olie zich kan nestelen in het hout , hoe moeilijker het wordt.

Wat ook soms lukt is met stoom. Veel stoom en heet... alleen als je hout wat gevoelig is kan je het daarna beginnen schuren om de golven er uit te krijgen.

Dus m.i. is gans het vlak behandelen met olie het meest efficiënt.

Troost je, we hebben ooit een trap in blauwe steen gehad met olievlekken van een compressor. Enigste oplossing was om gans de trap .. en twas nen grote, te behandeln met vuil motorolie.

Smeer aub geen olijfolie over je ganse vloer. Alhoewel niet slecht bedoeld, is deze tip niet bruikbaar aangezien olijfolie ook absoluut niet wordt aangeraden om eender welke houtsoort in te smeren (snijplanken, kasten, etc...). Olijfolie blijft plakken in tegenstelling tot andere oliesoorten.
Je vloer volledig inoliën kan wel, maar ik vermoed dat de vlek gaat blijven. Heb je een paar jaar geduld? Dan zal het wel lukken.
Schuren en alles opnieuw behandelen gaat het beste effect zijn, maar ik zou ermee wachten.
Laat eens een foto zien. Ik heb het zelf ook voorgehad, op stenen vloer, maar de voegen zijn definitief verkleurd, ik ga dat ook ooit nog eens proberen op te lossen, maar simpel is dat nooit met olie.

Merci, allemaal...
Maar ik ben er nog niet uit...
Hier is een foto.

Bijlagen

• parket.jpeg
    parket.jpeg
    70,9 KB · Weergaven: 48
inderdaad, niet de gewone olijfolie pakken maar de pekzwarte.
Nu ik zit nogal veel in het buitenland en daar wordt de zwarte olijolie zelfs buiten gebruikt om deuren, ramen en houtwerk te beschermen tegen insecten en weersinvloeden.

Misschien een drastische optie met enkele voorwaarden:
- Hebt ge nog overschot van die planken?
- Liggen deze planken op het einde van een ruimte (dus niet in het midden ofzo, want dan is het veel meer werk)
- De planken niet gelijmd zijn

Dan is een deel planken losdoen misschien een optie en de slechte vervangen?

Kan wel vrij drastisch zijn natuurlijk: ook plinten van de muur halen, ...

Maar deze korte pijn is misschien sneller/goedkoper dan de alternatieven.

Je vloer was al behandeld? Dan zal de olie niet diep ingedrongen zijn. Olie zelf dringt nooit diep in het hout, tenzij onder druk.

Efficientste is gewoon lokaal opschuren (volgens de richting van de plank, i.e. mee met de nerf) en terug met zelfde originele olie (zoals gebruikt voor de vloer) behandelen. Dit kan je perfect zelf doen:
  • Nooit, maar dan ook nooit uit de losse hand schuren. Altijd een schuurblokje gebruiken.
    • Die kan je kopen, maar je kan evengoed een (rest) blokje hout gebruiken dat je OK kan vasthouden
  • Kwalitatief schuurpaper gebruiken, grit 180 of 220.
  • Het paper zijn werk laten doen, dit betekent lichte tot matige druk. Nooit duwen. Is je paper verzadigd: vervangen. Dat gaat - gezien je vettige olie opschuurt - vrij snel en veelvuldig izjn.
De olie aanbrengen plank per planl, en de voorgeschreven wijze volgen.

Worst case blijf je een verschil zien, al zal dat sowieso een (enorme) verbetering zijn, best case (meer da nwaarschijnlijk) ga je het niet meer zien.

Een van de grootste voordelen van olie tov vernis/lak is dat je altijd lokaal kan herstellen.

Succes! Komt in orde.

Dank jullie wel, iedereen. Ik heb hier veel bijgeleerd. Ik denk dat ik morgen een combinatie van enkele aangereikte oplossingen ga proberen.
Totaal inoliën met olijfolie zie ik niet zitten, want ik wil de vloer behoorlijk bleek houden. Alles helemaal opschuren en opnieuw oliën zie ik ook niet meteen haalbaar, want anders moet ik de hele benedenverdieping opnieuw doen. Alles loopt in elkaar.
We'll see... Merci voor de tips!

Je kan misschien speciale korrels halen om olie te absorberen? Hier hebben ze dat gebruikt toen een leiding van de graafmachine losgesprongen was, en dat absorbeert de olie toch heel goed, ook het geen dat al ingedrongen was in de oprit. Het heeft er wel een paar weken opgelegen, dus niet zo handig in huis ...

Dank je. Maar ja..., het gebeurde een half uurtje voor we op reis moesten vertrekken. We hebben het zoveel mogelijk opgedept en gereinigd en zo, maar daarna heeft het natuurlijk wel tien dagen de tijd gehad om 'in te dringen'. Ik vrees dat absorbatiemethodes nu niet meer helpen.☹️

Als je opnieuw woca-olie aanbrengt, lees dan goed de verpakking.
De gebruikte doeken hebben de neiging tot spontane zelfontbranding.
Bewaar die achteraf steeds in een emmer met water of enkele dagen buiten in een metalen emmer/vat alvorens af te voeren.

ja, dat weet ik! Een vriend van ons had hierdoor een al eens enorme rookontwikkeling in zijn huis en dat kwam door smeulende vodden van die woca-olie. Hij was net op tijd thuis voor er echt brand ontstond.

onderschat niet de kracht van absorptie methodes. Maar er zal wel tijd moeten overgaan. Met eens iets er een half uur op te laten liggen gaat het niet veel veranderen.

Als je je echt iets wil doen zou je elke avond voor je gaat slapen je emmertje kunnen omkeren, wat openvegen. Smorgens vuilblik en weer in emmer. S'avonds rinse-repeat. Maand aan een stuk. Misschien wordt het beter, misschien niet.

Met spot-stop van Woca haal je zelfs de meest hardnekkige vetvlekken uit parket. Zeker het proberen waard!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan