• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Olie voor Azobé terras

Lid geworden
24 nov 2011
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede olie voor Azobé, een steekproef uit het aanbod in een doe het zelf zaak leerde me dat de info op één van de drie soorten olie die ervoor in aanmerking komen expliciet vermeldt dat deze niet voor Azobé geschikt is ...
Wat me natuurlijk argwanend maakt voor de twee andere types die niet expliciet vermelden of deze wel of niet compatibel zijn.

Iemand ervaring hiermee?
Groeten,

Pieter
 
Lid geworden
4 jan 2011
Berichten
343
Waarderingsscore
1
Punten
0
Waarom zou je dit willen olieën? Technisch kan je dit hout niet verbeteren.



Als het is om de kleur te behouden dan is dit natuurlijk een andere discussie.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Olieën van Azobé ???



Lukt niet, azobé is één, nee, de hardste houtsoort die er bestaat.

Zeer korte vezel en dan nog iets met de cellen en de celstoffen die bij drogen uitharden en verstenen en dan de vezels die afgesloten worden en nog van dat technisch gedoe waar ik wel de klok weet hangen, maar niet de klepel.

Het komt er in iedergeval op neer dat olie niet kan indringen in het hout.



luk

goede verkopers verkopen haarshampo aan een kale ... :wink:
 
Lid geworden
24 nov 2011
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
bedankt voor de reacties,



't gaat hier over oude, verweerde steenschotten die ik geborsteld en geschuurd heb. Aan het oppervlak is er nog veel poreus hout over waarvan de vezels nog gedeeltelijk open liggen, 't is vooral de bedoeling om een wat egalere kleur te verkrijgen: de poreuze delen waar de vezel open ligt zijn licht rood-bruin van kleur, de massieve delen donkerbruin-paars. Ik heb ook overwogen om ze te schaven tot op het massieve hout, met de vele kiezeltjes die in het oppervlak geperst zijn is dat echter onbegonnen werk.



groeten
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Poreus hout? zeker van dat het azobé is en geen douglas ( naaldhout)?

Massief donkerbuin-paars, ja das azobé.das raar???

Foto ???

Misschien met zandstralen dat het lukt? ( ideetje- geen ervaring mee)

luk
 
Lid geworden
24 nov 2011
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
't is echt keihard spul, de nog massieve kern is niet poreus, ik verwees naar de verweerde buitenlaag die wel degelijk "dorst" heeft en waarvan de vezels loskomen. Ik heb gisteren test gedaan met bangkirai olie van xyladecor en ben best wel tevreden met het resultaat. Zandstralen zou ik inderdaad wel overwegen mocht ik het nog eens doen ( nu 2 a 3 h werk per paneel besteed... )
 
Lid geworden
25 mrt 2006
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Ik gebruik al een paar jaar die olie (Xyladecor) op mijn Azobé omdat ik graag de kleur behoud ...
ziet er nog altijd goed uit ...
 
Lid geworden
27 aug 2006
Berichten
1.254
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik had ook zo'n terrasje gelegd van die oude azobé steenschotten. Ik heb het eerst geplaatst, daarna ben ik me een parketschuurder gaan halen, en ben ik erover gegaan met diverse soorten schuurpapier, van grof naar minder grof. Tot ik tevreden was van het resultaat. Ik moet zeggen dat er niet veel vanaf kwam, maar ik vind het verweerde en beschadigde wel leuk aan het uitzicht.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan