Offertes tonen aan concurrentie?

Yode

Nieuw Lid
Lid geworden
19 dec 2019
Waarderingsscore
3
Punten
8
Misschien een wat lullige vraag, maar ik voel mij er (nog) niet helemaal comfortabel bij.

Is het wel of niet "done" om offertes van concurrenten aan elkaar te tonen als je op gesprek gaat? Opsturen via mail of achterlaten/laten kopieren zou ik nu wel sowieso niet doen.

Bijvoorbeeld hebben we nu een offertes van Easykit en gaan we binnenkort offertes bespreken bij Sack. Is het dan raar om de Easykit offertes mee te nemen en daar ter plekke er naast te leggen zodat ze bij Sack dan meteen kunnen aangeven van "ja kijk, onze concullega's nemen puntjes A en B niet mee, daarom is het wat duurder bij ons op het eerste zicht". Zo lijkt mij hebben wij zelf meteen helder waar eventuele verschillen kunnen liggen... Maar langs de andere weet ik niet of hier raar vanop gekeken wordt.

Hetzelfde bijvoorbeeld bij ramen. Ik merk nu al dat ik ze telkens allemaal weer mag afgaan om dingen na te vragen omdat het of wel niet of wel niet volledig duidelijk op de offerte staat als ik weer een stukje info erbij heb van 1 leverancier als ik zelf aan het vergelijken ben. Dan lijkt het mij gewoon makkelijker om terug te gaan en de andere offertes er gewoon ter plekke naast te leggen en ze hun uitleg te laten doen.

Tornadinho

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
138
Punten
43
Ik zou toch in eerste plaats ze eerst zelf lezen en pas in een tweede gesprek eens gaan vragen om de verschillen te verduidelijken.

Het merendeel zal zeker geïnteresseerd zijn om van hun directe concurrenten een offerte te zien, weten ze direct hoe hun eigen prijs staat voor een zelfde werk.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
1.769
Punten
113
Sack en Easykit kennen elkaar wss door en door.
Je kan zeker de offertes meenemen, niet de prijs, maar wel de beschrijving.
1 om info te vergaren en 2 om toch te kunnen vergelijken.
Maar je kan ook zelf eens wat op zoek.
Die firma's werken al eens gemakkelijk met hun eigen vertrouwde merken. Geeft hun de meeste marge.
Informeer ook eens bij de "gewone" aannemers.

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
271
Punten
83
Opletten daar mee. Als bedrijf 1 een offerte maakt van 5000 € en je gaat daarmee naar bedrijf 2, dan kan het zijn dat bedrijf 2 je een offerte maakt van 4700 € waar het bij hun normaal misschien maar 4200 kost.

bgcw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
187
Punten
63
nooit prijzen laten zien, en als je wil vergelijken moet je ook hetzelfde materiaal vragen. een niko stopc of een gira is een heel verschil.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
816
Punten
113
Het is nu niet om te bashen, maar als je het al te veel gevraagd vind om voor een kostenpost van pakweg 50.000€ (ramen) eens terug te bellen of te gaan naar enkele van de andere aanbieders...

De offertes meenemen zou ik nu niet meteen doen.
Iets als Easykit geeft ook altijd vanalles te veel mee, dat je dan achteraf mag terugbrengen, om zeker te zijn dat je niet zonder gerief valt. Elleboogjes en moffen bvb. Of beugeltjes voor buizen vast te maken.
En inderdaad: passeer ook eens bij iets anders dan de ketens. Je kan gerust lokale aanbieders opbellen met de vraag of zij ook doe-het-zelvers ondersteunen. Wie ja zegt kan je dan afspraak maken. Bij hen is het wel nuttig dat je het overzicht van materialen al mee hebt, maar zeker geen prijzen.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
1.660
Punten
113
Je kan alleen maar offertes vergelijken als het gaat over dezelfde appelen en citroenen.
Als je dus achteraf moet gaan polsen waarom er bij de ene dit staat en bij de andere echter iets totaal anders . ... dan is je prijsaanvraag niet concreet geweest.

Eigenlijk daarom wordt er voor belangrijke werken een meetstaat, plannen en werkomschrijving opgesteld.
Verleden week nog dikke ambras met een aannemer gemaakt:
- Waarom heb ik dat werk niet ??? Ik zen wel de goedkoopste !!!
- Ja dat is zo maar je gebruikt graszaad sterk sport en er is gevraagd voor graszaad evergreen met green coating met een bodemverbetering van copron, vivifos en vivisol.
- Dat is toch allemaal niet nodig ?
- Kan wel zijn maar dat is er gevraagd en je antwoord daa r niet op.

Wil je offertes vergelijken , zorg dan eerst dat je weet waarover het gaat. Wat er allemaal moet gebeuren ( werkomschrijving) welke materialen dat je wil gebruiken ( meetstaat ) en hoe je dit wil gebruiken ( plan)

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
674
Punten
113
Het gaat de TS niet zozeer om de prijs maar om wat de inhoud van de offerte is denk is?

Maak voor jezelf een lijstje: voor ramen:welk glas, merk, welke profiel, zwarte of allu spacers, welk slot,...

Joske_

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
231
Punten
63
Ik kan D I Y alleen maar bevestigen, zo'n keten is zeker niet altijd goedkoper, en de meeste lokale elektrikiers of sanitairmannen zijn tegenwoordig echt wel behulpzaam genoeg naar doehetzelvers. En omdat ge dan iemand kent die just om den hoek ligt kunt ge al es gouw over en weer voor een bochtje wat ge te weinig hebt, of een vraag.
Ik heb het hier allemaal zelf gedaan met behulp van de lokale sanitairboer. Als ik een vraag had hoefde ik maar te bellen en er kwam iemand langs om effe te helpen, wel niet onmiddelijk, maar heel dikwijls dezelfde dag nog ne technieker die naar de zaak reed van ne werf die nog effe binnesprong, of 's morgens als ze naar een werf vertrokken nog 5min stopte voor iets uit te leggen.

Yode

Nieuw Lid
Lid geworden
19 dec 2019
Waarderingsscore
3
Punten
8
Bedankt voor alle reacties alvast!

Ik zou toch in eerste plaats ze eerst zelf lezen en pas in een tweede gesprek eens gaan vragen om de verschillen te verduidelijken.

Het merendeel zal zeker geïnteresseerd zijn om van hun directe concurrenten een offerte te zien, weten ze direct hoe hun eigen prijs staat voor een zelfde werk.
Daar kan ik wel inkomen inderdaad van eerst zelf te kijken en achternaf nog vragen stellen. Ik vermoed dat veel bedrijven reeds een goeie inkijk hebben in prijzen van concurrenten, maar ik moet het hen inderdaad ook niet op een plateau aanbieden. Het lijkt mij al het beste als ik een offerte zou voorleggen bij anderen dat ik het gewoon anoniem maak.
Sack en Easykit kennen elkaar wss door en door.
Je kan zeker de offertes meenemen, niet de prijs, maar wel de beschrijving.
1 om info te vergaren en 2 om toch te kunnen vergelijken.
Maar je kan ook zelf eens wat op zoek.
Die firma's werken al eens gemakkelijk met hun eigen vertrouwde merken. Geeft hun de meeste marge.
Informeer ook eens bij de "gewone" aannemers.
Het gaat mij vooral om als er een prijsverschil is, waarom is dat dan? Ik heb vooral "schrik" van kosten die de ene wel meeneemt en de andere niet. Of de ene die een minderwaardig alternatief gebruikt wat ik als leek niet kan achterhalen. Dat er een verschil tussen merken is bijvoorbeeld kan ik goed inkomen. Een Peugeot en een Audi kosten ook niet evenveel.

We zijn uiteraard ook bij "gewone" aannemers bezig.
Opletten daar mee. Als bedrijf 1 een offerte maakt van 5000 € en je gaat daarmee naar bedrijf 2, dan kan het zijn dat bedrijf 2 je een offerte maakt van 4700 € waar het bij hun normaal misschien maar 4200 kost.
Dat is niet wat ik bedoelde. Het gaat om vergelijken van offertes die er zijn.
nooit prijzen laten zien, en als je wil vergelijken moet je ook hetzelfde materiaal vragen. een niko stopc of een gira is een heel verschil.
Goh, ik heb nu bijvoorbeeld offertes voor ventilatie voor exact hetzelfde toestel en daar zit tot bijna 4k verschil op tussen goedkoopste en duurste. Is het dan zo raar om aan de duurste te vragen "zeg, jullie zijn 4k duurder dan deze, hoe komt dat?". Dan weten ze ook gewoon de prijs natuurlijk. Als die dan kunnen uitleggen van "ja kijk, wij gebruiken dit materiaal voor kanalisatie wat beter is om die en die reden en we doen nog dit extra of dat wat niet bij de concurrent op de offerte staat", dan weet ik weer wat meer.
Het is nu niet om te bashen, maar als je het al te veel gevraagd vind om voor een kostenpost van pakweg 50.000€ (ramen) eens terug te bellen of te gaan naar enkele van de andere aanbieders...

De offertes meenemen zou ik nu niet meteen doen.
Iets als Easykit geeft ook altijd vanalles te veel mee, dat je dan achteraf mag terugbrengen, om zeker te zijn dat je niet zonder gerief valt. Elleboogjes en moffen bvb. Of beugeltjes voor buizen vast te maken.
En inderdaad: passeer ook eens bij iets anders dan de ketens. Je kan gerust lokale aanbieders opbellen met de vraag of zij ook doe-het-zelvers ondersteunen. Wie ja zegt kan je dan afspraak maken. Bij hen is het wel nuttig dat je het overzicht van materialen al mee hebt, maar zeker geen prijzen.
Ik denk dat iedereen wel graag heeft dat hij zo min mogelijk tijd verliest met te vergelijken en doen... Ik heb helemaal niet gezegd dat ik dat niet wil doen, ik verspil alleen niet graag mijn tijd erin (en spendeer er al veel aan). Het is vaak echter moeilijk als leek om goed te weten waar nu een verschil op kan zitten, dus lijkt/leek mij het handiger om gewoon voor te leggen bij de "anderen" (best geanonimiseerd dan, en eventueel enkel totaalprijs meegeven om aan te tonen hoevel duurder iemand is).
Je kan alleen maar offertes vergelijken als het gaat over dezelfde appelen en citroenen.
Als je dus achteraf moet gaan polsen waarom er bij de ene dit staat en bij de andere echter iets totaal anders . ... dan is je prijsaanvraag niet concreet geweest.

Eigenlijk daarom wordt er voor belangrijke werken een meetstaat, plannen en werkomschrijving opgesteld.
Verleden week nog dikke ambras met een aannemer gemaakt:
- Waarom heb ik dat werk niet ??? Ik zen wel de goedkoopste !!!
- Ja dat is zo maar je gebruikt graszaad sterk sport en er is gevraagd voor graszaad evergreen met green coating met een bodemverbetering van copron, vivifos en vivisol.
- Dat is toch allemaal niet nodig ?
- Kan wel zijn maar dat is er gevraagd en je antwoord daa r niet op.

Wil je offertes vergelijken , zorg dan eerst dat je weet waarover het gaat. Wat er allemaal moet gebeuren ( werkomschrijving) welke materialen dat je wil gebruiken ( meetstaat ) en hoe je dit wil gebruiken ( plan)
Tjah, zelfs bij hetzelfde overal aan te vragen inclusief plannen en wat wel/niet krijg je nog andere inhoud qua offertes. Dingen die er dan toch niet opstaan of aan lopende meter terwijl bij de andere wel gewoon het uiteindelijke bedrag staat.
De ene toont ook veel meer detail in offerte dan de andere.

Het gaat de TS niet zozeer om de prijs maar om wat de inhoud van de offerte is denk is?

Maak voor jezelf een lijstje: voor ramen:welk glas, merk, welke profiel, zwarte of allu spacers, welk slot,...
Ja precies, ik snap ook wel dat er prijsverschillen zullen zijn, maar als die er zijn door verschillen in materiaal of stukken van het werk dat al dan niet zijn meegenomen is dat heel vervelend om te vergelijken.

Die lijstjes heb ik uiteraard ook gemaakt en aangevuld waar er info tekort was over verschillende mailtjes/telefoons heen naar iedereen.
Ik kan D I Y alleen maar bevestigen, zo'n keten is zeker niet altijd goedkoper, en de meeste lokale elektrikiers of sanitairmannen zijn tegenwoordig echt wel behulpzaam genoeg naar doehetzelvers. En omdat ge dan iemand kent die just om den hoek ligt kunt ge al es gouw over en weer voor een bochtje wat ge te weinig hebt, of een vraag.
Ik heb het hier allemaal zelf gedaan met behulp van de lokale sanitairboer. Als ik een vraag had hoefde ik maar te bellen en er kwam iemand langs om effe te helpen, wel niet onmiddelijk, maar heel dikwijls dezelfde dag nog ne technieker die naar de zaak reed van ne werf die nog effe binnesprong, of 's morgens als ze naar een werf vertrokken nog 5min stopte voor iets uit te leggen.
Daarom dat we ook offertes aanvragen zowel bij de zelfbouw ketens als de lokale aannemers.

Bovenaan