• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Offerte zonnenpanelen met premie

Lid geworden
7 feb 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
Wij hebben via een offerte de aannemer goedkeuring gegeven voor het plaatsen van de installatie.
Op de offerte stond dat we een premie zouden krijgen van 1500 euro voor deze installatie.
Dit heb ik via mail nogmaals bevestigd gekregen, dat wij recht hadden op die premie.

Nu blijkt achteraf toen we de premie wouden aanvragen via Fluvius, dat deze niet geldig is bij nieuwbouw.
Aannemer hierover aangesproken, hun zeggen dat ze hier niets aan kunnen doen.

Wisten we dit op voorrand, hadden we het geld eerst elders in geïnvesteerd.

Nu is de vraag:
Kunnen wij dit via de aannemer terug vorderen of een compensatie krijgen?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Je moet natuurlijk jezelf ook informeren .
1500€ premie is ondertyussen is het 750€.
Er zal wss niets op papier staan dat de installateur jou die premie belooft...

elders investeren ? Denk dat PV een van de beste investeringen is bij een nieuwbouw...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Wetgeving en voorwaarden betreffende premies veranderen nogal .
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
niet geschoten is altijd mis, dus ik zou de installateur hier wel mee confronteren en wel even doorspreken, weliswaar op een beleefde manier. Zeggen dat je met die 1.500 euro wel rekening had gehouden, en dat dat ook wel de reden was waarom je met hem in zee bent gegaan, er van uitgaande dat er een premie van 1.500 euro beschikbaar was... Zeker als je iets op papier hebt, eventueel op de offerte of bestelbon, dan sta je natuurlijk wel sterker...

Langs de andere kant, en wat mijn voorgangers ook wel zeggen...
  1. Er is weinig dat zichzelf sneller terugverdiend dan zonnepanelen deze dagen
  2. Premies veranderen zo snel, dat wat vandaag geldt, morgen achterhaald kan zijn. (dat weet de aannemer natuurlijk ook wel).
 
Lid geworden
7 feb 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
Je moet natuurlijk jezelf ook informeren .
1500€ premie is ondertyussen is het 750€.
Er zal wss niets op papier staan dat de installateur jou die premie belooft...

elders investeren ? Denk dat PV een van de beste investeringen is bij een nieuwbouw...
Is van vorig jaar.. Toen was het nog 1500 euro. Nu is pas alles afgehandeld, waardoor we de premie nu pas konden aanvragen...

Maar ga er vanuit, wie iets verkoopt, dat hij de regels toch moet kennen?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
wetgeving is veranderd , dus hoe kan de verkoper dit vooraf weten ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Je moet natuurlijk jezelf ook informeren .
1500€ premie is ondertyussen is het 750€.
Er zal wss niets op papier staan dat de installateur jou die premie belooft...

elders investeren ? Denk dat PV een van de beste investeringen is bij een nieuwbouw...
Is van vorig jaar.. Toen was het nog 1500 euro. Nu is pas alles afgehandeld, waardoor we de premie nu pas konden aanvragen...

Maar ga er vanuit, wie iets verkoopt, dat hij de regels toch moet kennen?
En wist hij dat het nieuwbouw was (bij opmaak offerte) ? Wat hebben de andere installateurs gezegd ?
Je E-peil zal ook ten goede komen met PV, misschien heb je hierdoor andere voordelen ?

Maar stap 1 blijft : informeer uzelf. Al deze info is zeer duidelijk en makkelijk te raadplegen op de overheid-sites.
De info van verkopers is zeer gekleurd...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
wetgeving is veranderd , dus hoe kan de verkoper dit vooraf weten ?
Als hij dit niet kan weten, moet hij dit ook niet op zijn offerte vermelden.
Je doe me terugdenken aan die offertes die we hadden opgemaakt met het gebruikelijk 21% btw tarief voor het planten van ... planten.
Onze getekende offertes werden uitgevoerd in het volgend jaar en toen was het btwtarief voor plantwerken verandert naar 6% .
Ik heb tot heden geen enkele klant hier gehad die zei: sorry mijn offerte is afgetekend aan het btwtarief van 21% ik betaal je die 15% bij.
Ik wist toen ook niet dat 3 maand later dat btw tarief ging aangepast worden.

Daar gaat het dus over.
Zo'n premie is van doorslaggevend belang en geldt als WET op dat moment. Als de wetgeving wordt gewijzigd ( premie van 1500 naa r700€) dan kan dit NOOIT met terugwerkende kracht zijn... er wordt soms wel een overgangsperiode voorzien.
 
Lid geworden
7 feb 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
wetgeving is veranderd , dus hoe kan de verkoper dit vooraf weten ?
Als hij dit niet kan weten, moet hij dit ook niet op zijn offerte vermelden.
Je doe me terugdenken aan die offertes die we hadden opgemaakt met het gebruikelijk 21% btw tarief voor het planten van ... planten.
Onze getekende offertes werden uitgevoerd in het volgend jaar en toen was het btwtarief voor plantwerken verandert naar 6% .
Ik heb tot heden geen enkele klant hier gehad die zei: sorry mijn offerte is afgetekend aan het btwtarief van 21% ik betaal je die 15% bij.
Ik wist toen ook niet dat 3 maand later dat btw tarief ging aangepast worden.

Daar gaat het dus over.
Zo'n premie is van doorslaggevend belang en geldt als WET op dat moment. Als de wetgeving wordt gewijzigd ( premie van 1500 naa r700€) dan kan dit NOOIT met terugwerkende kracht zijn... er wordt soms wel een overgangsperiode voorzien.
Gaat in dit geval om de keuringsdatum. Deze was vorig jaar, toen gelde de premie van 1500 euro..
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Het gaat om 750 euro verschil? In welke zaken zou je kunnen "investeren" die meer zouden opbrengen?
Wat je had kunnen doen is, als het op de offerte vermeld stond, het bedrag afhouden van het factuur en hem aangetekend dat melden.

Heel veel plaatsers betalen het verschil terug als ze dit inderdaad beloofd hebben en het door hun fout later is geplaatst, deze blijkbaar niet of het moet andere redenen gehad hebben dta ze verlaat zijn.

750 euro op een nieuwbouw stelt niks voor, beschouw het als een les.
 

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Berichten
84
Waarderingsscore
46
Punten
18
Het gaat hier volgens mij niet om het premie bedrag (1500 of 750) maar over het feit dat bij een nieuwbouwwoning je geen recht hebt op de premie. Zie hieronder voor uittreksel van het informatieblad 2022.
premiezonnepanelen2022.png
Mogelijks kunnen ze wel aangerekend worden aan 6% BTW, afhankelijk van wanneer ze geplaatst/gefactureerd werden (na 1 april 2022).

Mogelijks stond de info over de toekenning van de premie standaard in de aannemer zijn offerte template. Maar eigenlijk vind ik moet je zelf ook eerst nakijken of je wel recht hebt op de premie. Voorwaarden staan op de website van Fluvius proper uitgelegd.

Denk dus niet dat je dit gaat kunnen terugvorderen of compensatie vragen aan de aannemer.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Het gaat om 750 euro verschil? In welke zaken zou je kunnen "investeren" die meer zouden opbrengen?
Wat je had kunnen doen is, als het op de offerte vermeld stond, het bedrag afhouden van het factuur en hem aangetekend dat melden.

Heel veel plaatsers betalen het verschil terug als ze dit inderdaad beloofd hebben en het door hun fout later is geplaatst, deze blijkbaar niet of het moet andere redenen gehad hebben dta ze verlaat zijn.

750 euro op een nieuwbouw stelt niks voor, beschouw het als een les.
Nee, het gaat over geen premie, want nieuwbouw. Wel 6% btw
Info die toch makkelijk toegankjelijk is.
Daar staat duidelijk dat het niet voor nieuwbouw is
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
En op de andere offertes stond dit ook?
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
Zijn zonnepanelen niet sowieso verplicht bij nieuwbouw ? (aandeel hernieuwbare energie + behalen van je epeil?)

qua premie : eerlijk is eerlijk, dat zou je toch zelf wel moeten uitzoeken vind ik, ze slaan de reclamespots en advertentie voor 'mijn verbouwpremie' naar je hoofd. Dat je het nog niet wist voor je de offerte kreeg tot daar aan toe, maar als het op je offerte staat dan zoek je dat toch op ?

Hier werd de premie ook vermeld op 1 van de offertes die we kregen, maar daar staat er ' premie indien van toepassing (*) ' en de (*) vermeldt dan dat de vermelde premiewaarden indicatief zijn en de www waar je alle info vindt staat erbij
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Het gaat om 750 euro verschil? In welke zaken zou je kunnen "investeren" die meer zouden opbrengen?
Wat je had kunnen doen is, als het op de offerte vermeld stond, het bedrag afhouden van het factuur en hem aangetekend dat melden.

Heel veel plaatsers betalen het verschil terug als ze dit inderdaad beloofd hebben en het door hun fout later is geplaatst, deze blijkbaar niet of het moet andere redenen gehad hebben dta ze verlaat zijn.

750 euro op een nieuwbouw stelt niks voor, beschouw het als een les.
Nee, het gaat over geen premie, want nieuwbouw. Wel 6% btw
Info die toch makkelijk toegankjelijk is.
Daar staat duidelijk dat het niet voor nieuwbouw is

Dan is het een iets duurdere les :)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Het gaat om 750 euro verschil? In welke zaken zou je kunnen "investeren" die meer zouden opbrengen?
Wat je had kunnen doen is, als het op de offerte vermeld stond, het bedrag afhouden van het factuur en hem aangetekend dat melden.

Heel veel plaatsers betalen het verschil terug als ze dit inderdaad beloofd hebben en het door hun fout later is geplaatst, deze blijkbaar niet of het moet andere redenen gehad hebben dta ze verlaat zijn.

750 euro op een nieuwbouw stelt niks voor, beschouw het als een les.
Nee, het gaat over geen premie, want nieuwbouw. Wel 6% btw
Info die toch makkelijk toegankjelijk is.
Daar staat duidelijk dat het niet voor nieuwbouw is

Dan is het een iets duurdere les :)
Of goedkoper.... 6% btw ipv 21 en als er daardoor nog extra korting komt op KI....

Maar ik vermoed dat het niet over een (echte) nieuwbouw gaat, maar over een woning van enkele jaren oud. Max 5

Die dus E-peil heeft gehaald zonder PV en nu dus PV wil bijleggen
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Het gaat om 750 euro verschil? In welke zaken zou je kunnen "investeren" die meer zouden opbrengen?
Wat je had kunnen doen is, als het op de offerte vermeld stond, het bedrag afhouden van het factuur en hem aangetekend dat melden.

Heel veel plaatsers betalen het verschil terug als ze dit inderdaad beloofd hebben en het door hun fout later is geplaatst, deze blijkbaar niet of het moet andere redenen gehad hebben dta ze verlaat zijn.

750 euro op een nieuwbouw stelt niks voor, beschouw het als een les.
Nee, het gaat over geen premie, want nieuwbouw. Wel 6% btw
Info die toch makkelijk toegankjelijk is.
Daar staat duidelijk dat het niet voor nieuwbouw is

Dan is het een iets duurdere les :)
Of goedkoper.... 6% btw ipv 21 en als er daardoor nog extra korting komt op KI....

Maar ik vermoed dat het niet over een (echte) nieuwbouw gaat, maar over een woning van enkele jaren oud. Max 5

Die dus E-peil heeft gehaald zonder PV en nu dus PV wil bijleggen

Misschien kan TS wat duidelijkheid brengen?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan