• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Offerte tuin - Nogal aan de dure kant?

Lid geworden
31 mei 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi iedereen,

We hebben net een offerte gekregen maar we vinden die nogal aan de dure kant.
We hebben wat grondwerken en afbraak, over dat getal kunnen we moeilijk veel zeggen.
De rest hebben we wel wat vragen bij.
  • Afbraak/afvoer puin + grondwerken - 4800 Euro
  • Leveren + plaatsen L profielen 0,75m hoog 23m en 8m -> 4780 Euro
  • Terras 17 m² in 60 cm blauwe steen + aanleg traptredes 1,2 m breed en 1 m diep -> 4534 Euro
  • Pad maken met boordstenen + kiezel, 15 m², 1,2 m breed -> 2693 Euro
  • Pad maken vooraan met boordstenen + kiezel + stapstenen (blauwe steen), 15 m², 1,5 m breed -> 2380 Euro
  • Leveren en plaatsen omheining 8,7 m + draadpoort van 1,5 m -> 1430 Euro
  • Leveren en plaatsen namaak kassei, klinkers,  54 m² met boordsteen. Op gestabiliseerd zandbed. -> 4930 Euro
  • Aanleg gazon -> 1480 Euro
  • Totaal: 27.000 euro Excl btw.

​Ik vind dat er wat vreemde zaken bij zitten. Zoals dat het pad met kiezel achteraan 2700 Euro zou kosten en een klein stukje omheining met poort al direct 1430 Euro.
Deze is prijs is opgemaakt in Vlaams Brabant tussen Leuven en Tienen.

Wat denken jullie?
Ik hoef trouwens niet de scherpste prijzen te hebben, de werkmannen zijn heel gemotiveerd en zijn nog wel langs geweest. Maar moet natuurlijk bij benadering wel marktconform zijn.
Bedankt,

Christoffel

weten of marktconform is? --> is het dan niet logischer dat je gewoon nog paar tuinaannemers zoekt en daar bij prijs vraagt? Dan kan je pas goed vergelijken lijkt me... Heb dat indertijd ook gedaan zodat ik voor de werken duidelijk zicht had dat gekozen tuinaannemer niet goedkoopste was, maar ook geen zotte prijzen rekende.

Kost meer tijd, dat wel, maar lijkt me toch meer waardevol dan bij andere mensen hun tuinaanlegkosten te gaan vergelijken met vb een situatie die misschien erg verschilt tegenover die van jou (zodat je nog niet veel meer weet).

Ik ben helemaal geen kenner, maar ik vermoed dat de gekozen materialen (die wij niet zien) alsmede de vormgeving van wat je wil ten opzichte van hoe je tuin is en hoe je het wil hebben, ook veel uitmaakt.

Je spreekt over dat pad. Is dat een recht pad of kronkelt dat. Zijn het gewone boordplaten van 1m of iets anders. Ligt het volledige pad horizontaal of gaat dat over een helling en kronkelt het.

Je omheining is nog zoiets. Bekaert draad of iets anders dat moderner is.

Ik denk dat er op het forum meer informatie nodig zal zijn om mee te kunnen oordelen, maar het allerbeste dat je kan doen is zoals aangegeven: offertes vergelijken. Pas dan weet je of de kostprijs in die ordergrootte ligt of dat die aannemer erover zit (of misschien wel eronder).

Oorspronkelijk bericht geplaatst door christoffeldg

....
De rest hebben we wel wat vragen bij.

Ik dus ook
  • Afbraak/afvoer puin + grondwerken - 4800 Euro

Hoeveelheid puin? 1 m³ of 100m³

Welk puin? Is dit betonpuin, steenpuin, gemengd puin, organisch afval? Dit bepaalt de prijs enorm.

Grondwerken? Geen enkele specificatie wat er juist gebeurd. Als ik met de spitvork werk of met een spitmachine achter een tractor of werk met een kraan is dit ook grondwerken.
  • Leveren + plaatsen L profielen 0,75m hoog 23m en 8m -> 4780 Euro

Op wat worden die gezet? Magere beton of stabilisé? Machinaal of manueel? Hebben ze voorzien om de horizontale benen te verankeren met een magere beton en betonijzer of niet? Gebeurt er ook nog een herprofeliring van de bodem of niet?
  • Terras 17 m² in 60 cm blauwe steen + aanleg traptredes 1,2 m breed en 1 m diep -> 4534 Euro

Bedoelen ze dat de blauwe steen 60cm dik wordt gelegd?

Blauwe steen:  welke afmeting heeft de tegel? Welke dikte? Welke afwerking? Vanwaar afkomstig? Henegauwse? chinees? Vietnamees?

In welk verband worden deze tegels gelegd? Carré, halfsteens, diagonaal, patchwork, romaans verband?

Hoe is de fundering opgebouwd? Welke diktes? Wordt er in de volle mortel gelegd of gelijmd?

Worden de voegen ingezand, polymeer voegen,ingewassen voegen ?

traptredes??? welke? uit plastiek of nog iets anders? Opbouw fundering? Traptrede: breedte aantrede,hoogte optrede, met of zonder neus?
  • Pad maken met boordstenen + kiezel, 15 m², 1,2 m breed -> 2693 Euro

welke boordstenen? Beton, graniet of nog iets anders? Welke module van boordstenen? Fundering?

Kiezel , welke kiezel??? laagdikte? aangedrild? granulaat van de kiezel? ondergrond? Met of zonder fundering? met ofzonder drukverdelende doek?
  • Pad maken vooraan met boordstenen + kiezel + stapstenen (blauwe steen), 15 m², 1,5 m breed -> 2380 Euro

Zie bovenstaand, zelfde vragen
  • Leveren en plaatsen omheining 8,7 m + draadpoort van 1,5 m -> 1430 Euro

welke omheining? Dikte palen , lengte palen, met of zonder bovenbuis, welke kleur, palen in beton, snelbeton, stabilisé? Hoeveel spandraden?

Leveren en plaatsen namaak kassei, klinkers,  54 m² met boordsteen. Op gestabiliseerd zandbed. -> 4930 Euro
  • Leveren en plaatsen namaak kassei, klinkers,  54 m² met boordsteen. Op gestabiliseerd zandbed. -> 4930 Euro
  • Aanleg gazon -> 1480 Euro
  • Totaal: 27.000 euro Excl btw.

Heb je recht op : btw verlegd? 6% of 21%?

Moet ik verder vragen stellen?
​Ik vind dat er wat vreemde zaken bij zitten. Zoals dat het pad met kiezel achteraan 2700 Euro zou kosten en een klein stukje omheining met poort al direct 1430 Euro.
Deze is prijs is opgemaakt in Vlaams Brabant tussen Leuven en Tienen.

Wat denken jullie?

Peins dat ik zot zen dat mijn offertes zo gedetailleerd worden opgesteld als ik zie wat -- collega's -- opstellen . ( het woord collega's gebruik ik dus in dit geval echt met tegenzin)

Deze offerte is gegarandeerd  voor eindeloze discussie bij de uitvoer, erger, bij een eventuele rechtszaak indien er problemen zijn, heb je geen poot op om terug te vallen.

Ik raad ten stelligste aan om je zuurverdiende centjes uit te geven aan een vakman die duidelijk en correct is.

Ik hoef trouwens niet de scherpste prijzen te hebben, de werkmannen zijn heel gemotiveerd en zijn nog wel langs geweest. Maar moet natuurlijk bij benadering wel marktconform zijn.
Bedankt,

Christoffel

Luk

Ik ben het wel met Luk eens dat minstens de gebruikte materialen duidelijker gespecifieerd moeten worden... Het aantal threads "help, mijn blauwe steen heeft XYZ" is hier niet te tellen, en immer komt er dan de discussie over de herkomst en de kwaliteitscategorie naar boven (en dan blijkt dat er gedacht werd dat X geleverd werd maar dat de aannemer Y bedoelde).

Ik lees boordstenen, kiezel, inzaaien gras... wat betekent dat allemaal, wat houdt het in? Is aanleggen gazon ook het gelijktrekken van de grond? Is dat met grasmatten of met gewoon zaad? ... 

Er is veel interpretatie mogelijk (dus ook een enorm risico op een mismatch tussen jouw verwachtingen en wat er geleverd wordt -> recept voor  discussie & miserie), en als ik die prijzen zie, dan hoop ik eerlijk gezegd dat er altijd voor de deugdelijke materialen en artisanale  methodes volgens goed vakmanschap gekozen is, want ik vind het enorm duur (maar ik heb nog nooit een offerte voor tuinaanleg gezien).

Goh, zijn er mensen in de buurt die eens een keertje willen langskomen?

Het klopt inderdaad dat we zelf niet de juiste kennis hebben om goed te begrijpen wat we zelf willen.

Groetjes,
Christoffel

Yep, de partij die je had voorgesteld heb ik inmiddels een berichtje gestuurd. Bedankt!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan