• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Offerte(s) ontvangen voor zonnepanelen

D16

Nieuw Lid
Lid geworden
2 jun 2021
Waarderingsscore
5
Punten
8
We hebben verscheidene offertes ontvangen voor de plaatsing van zonnepanelen.
Aangezien we net verhuisd zijn, van een oudere 3-gevel dat verwarmd werd met gas, naar een nieuwer vrijstaand huis dat in de toekomst verwarmd wordt met warmtepompen kennen we momenteel ook ons "verbruik" niet.

De meeste installateurs/verkopers hebben dan ook een simulatie gedaan op basis van hun kennis over warmtepompen, verbruik gemiddeld gezin van 4 etc.

Wat opviel is dat 3 installateurs voor 16 à 18 zonnepanelen kozen voor een installatie met een vermogen van rond de 7kWP., maar dat er 2 voor 26(!) zonnepanelen kozen voor een totaal vermogen van 11kWP. Die hun uitleg was bij beiden, dat je nooit genoeg zonnepanelen kan hebben voor de prijs dat het nu nog kost, zeker met het oog op de toekomst, dat wagens elektrisch gaan worden, etc.
Sommigen stelden optimizers voor, anderen dan weer niet, omdat we geen schaduw hebben van bomen. Ook stelden de meesten toch het gebruik van een batterij voor, zelfs al liet ik verstaan er geen voorstander van te zijn, dat deze "meerkost" nog niet rendabel is, echter volgen hun op dit moment wel.

Offerte 1:
26 x Jinko Solar 425wp
Omvormer Huawei Sun2000 8.0 KTL
Thuisbatterij Huawei Luna 2000 10KW (6200€)
prijs: 9945€ (excl. batterij)

Offerte 2:
26 x Solarwatt vision 425wp
Omvormer SAJ R5 10 KW (3 x400V + N)
prijs: 15461€

Offerte 3:
16 x AEG abc 450wp
Omvormer Huawei Sun2000 4.6 KTL-L1
Thuisbatterij Huawei Luna 2000 10KW
prijs: 13556€

Offerte 4: *
16 x Longi 430 wp
prijs: 7179€

Offerte 5: *
14 x DMEGC 410wp
Thuisbatterij Huawei Luna 2000 5KW
prijs: 10800€

Offerte 6:
16 x Ja Solar 440wp (n-type)
Omvormer Huawei Sun2000 6 KTL
Beveelt thuisbatterij aan, maar heeft ze niet in offerte gestoken, om eventueel af te wachten en ze nadien gewoon bij te plaatsen.
Bij de offerte horen ook 16 optimizers (+/- 50€ 't stuk), volgens hem totaal niet nodig, was eerder op vraag van mij.
prijs: 6900€

Offerte 7:
16 x Longi Solar 435wp
Omvormer SolarEdge StorEdge 3-fase SE5K-RWS
16 × SolarEdge S500 optimizers
prijs: 9707€

* Zowel offerte 4 als 5 dateren al van november, dus het is mogelijk dat die prijs niet meer up-to-date is.
Alle prijzen zijn inc. btw

De verkoper van Offerte 6 sprak mij het meeste aan, het was een "gladde" verkoper, spraak ook veel over zichzelf, maar gaf wel de meeste uitleg, beste indruk etc.
Nam ook zijn tijd en heeft hier bijna 1,5u gezeten.
Is ook van de streek, en heeft een aantal referenties in de streek, alhoewel het bedrijf totaal niet in de regio ligt. Zowel hij als de vertegenwoordiger van offerte 7 vonden het lachwekkend dat er installateurs 26 zonnepanelen voorstelden.

Bedrijven die offerte hebben opgemaakt in willekeurige volgorde (opdat jullie zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen vermelden):

EM Solar, Ecoworld, GO-Solar, Solar Engineering, KLIMA-Technics, Planet Eco, Nova Solar

Graag jullie opmerkingen/bevindingen t.o.v de voorgestelde materialen, prijzen, etc...

het was een "gladde" verkoper
Je zegt het zelf

Is ook van de streek, en heeft een aantal referenties in de streek, alhoewel het bedrijf totaal niet in de regio ligt.
Heeft zijn slag dus (bijna) thuis gehaald 😉

Verder lijken ze allemaal cava. Wat het aantal betreft kan ik wel volgen dat meer ok is, maar ook weer niet. Het Belgische energiebeleid is er niet dus daar een longterm visie op afstemmen is niet mogelijk.

Ik zou ook neigen naar meer is beter, maar het hangt er vanaf wanneer je denkt een warmtepomp of EV te kopen. Is dat de nabije toekomst of eerder ooit? Panelen nadien laten bijleggen kost in verhouding meer dan ze nu al te plaatsen doordat je o.a. een zwaardere of extra omvormer nodig hebt.

We hebben verscheidene offertes ontvangen voor de plaatsing van zonnepanelen.
Aangezien we net verhuisd zijn, van een oudere 3-gevel dat verwarmd werd met gas, naar een nieuwer vrijstaand huis dat in de toekomst verwarmd wordt met warmtepompen kennen we momenteel ook ons "verbruik" niet.
kun je aan de vorige eigenaars niet vragen wat hun verbruik was? Je kan de teller toch zien, dus dan weet je wel ongeveer wat het jaarverbruik is. Probleem is wel dat je zonnepanelen gaat leggen, en die gaan je vooral energie geven op het moment dat de zon schijnt, dus niet wanneer je je warmtepomp het meeste gaat nodig hebben... Dus om dat verbruik af te dekken zul je een andere oplossing moeten zoeken dan zonnenpanelen
De meeste installateurs/verkopers hebben dan ook een simulatie gedaan op basis van hun kennis over warmtepompen, verbruik gemiddeld gezin van 4 etc.
dat is voor mij altijd bla bla bla. :). Sorry, maar zo ben ik :p. Wij hebben hier meer dan voldoende zonnepanelen liggen, 14kWP om precies te zijn, en toen we ons 2e deel panelen bijlegde, probeerden ze hier ook nog meer te verkopen... (los van het feit dat er geen plaats extra was, was er zelfs ene die mijn oude installatie ging afbreken om die ook te vervangen door meer rendabele panelen).
Probeer zelf een schatting van je verbruik te maken, probeer zelf in te schatten hoeveel je in de toekomst nodig gaat hebben, en probeer daar dan een logische opbrengst voor in te schatten...
Wat opviel is dat 3 installateurs voor 16 à 18 zonnepanelen kozen voor een installatie met een vermogen van rond de 7kWP., maar dat er 2 voor 26(!) zonnepanelen kozen voor een totaal vermogen van 11kWP. Die hun uitleg was bij beiden, dat je nooit genoeg zonnepanelen kan hebben voor de prijs dat het nu nog kost, zeker met het oog op de toekomst, dat wagens elektrisch gaan worden, etc.
Ik vind de redenering van die 11kWP nog niet zo slecht. Natuurlijk gaat dat een duurdere offerte zijn, natuurlijk gaat het je initieel meer kosten, maar als er ooit een elektrische wagen komt, ga je misschien wel spijt hebben dat je toch niet voor die zware installatie hebt gekozen.
Sommigen stelden optimizers voor, anderen dan weer niet, omdat we geen schaduw hebben van bomen. Ook stelden de meesten toch het gebruik van een batterij voor, zelfs al liet ik verstaan er geen voorstander van te zijn, dat deze "meerkost" nog niet rendabel is, echter volgen hun op dit moment wel.
Vergeet die batterij. Totaal niet rendabel. Ik heb het hier al een aantal keer neergepend, en als je er om vraagt wil ik dat nog wel eens doen... Ik heb hier een batterij gesimuleerd, and no matter what ik probeer, ik geraak nooit aan een terugverdientijd van onder de 12 jaar... Tegen dan mag je ze vervangen...
Offerte 1:
26 x Jinko Solar 425wp
Omvormer Huawei Sun2000 8.0 KTL
Thuisbatterij Huawei Luna 2000 10KW (6200€)
prijs: 9945€ (excl. batterij)
0,9€ excl btw per wp... is een mooie prijs.
Vraag me wel af waarom die een omvormer van 8kW steekt en geen van 10... (liggen niet al je panelen zuid misschien?)
Want als het om een oost west opstelling gaat, dan ben ik zeker geneigd om er meer te leggen, want je opbrengst gaat lager zijn...
Offerte 2:
26 x Solarwatt vision 425wp
Omvormer SAJ R5 10 KW (3 x400V + N)
prijs: 15461€
1,4€ / wp ... lijkt mij te duur te zijn
Offerte 3:
16 x AEG abc 450wp
Thuisbatterij Huawei Luna 2000 10KW
prijs: 13556€
Uhm, deze gaat naar een mono fase omvormer? 7200wp op een omvormer van 4,6kw ? Heb je een monofasige aansluiting of een 3f aansluiting?
soit, ook hier lijkt de prijs te hoog te zijn, maar misschien zit die batterij er mee in?
Offerte 4: *
16 x Longi 430 wp
prijs: 7179€
ook hier weer een monofasige omvormer ...
prijs 1,04/wp ... lijkt mij wel ok te zijn.
Offerte 5: *
14 x DMEGC 410wp
Thuisbatterij Huawei Luna 2000 5KW
prijs: 10800€
ook hier weer monofasige omvormer.
die 10.800 waarschijnlijk weer incl. batterij, dus moeilijk te berekenen wat je wp kost van de panelen is...
Offerte 6:
16 x Ja Solar 440wp (n-type)
Omvormer Huawei Sun2000 6 KTL
Beveelt thuisbatterij aan, maar heeft ze niet in offerte gestoken, om eventueel af te wachten en ze nadien gewoon bij te plaatsen.
Bij de offerte horen ook 16 optimizers (+/- 50€ 't stuk), volgens hem totaal niet nodig, was eerder op vraag van mij.
prijs: 6900€
ik denk dat deze omvormer ook mono fasig is. Qua prijs zit die ook wel goed. Die gaat onder de euro. Als je die 800€ aan omvormers er nog uithaalt zit je héél goed qua prijs.

Offerte 7:
16 x Longi Solar 435wp
Omvormer SolarEdge StorEdge 3-fase SE5K-RWS
16 × SolarEdge S500 optimizers
prijs: 9707€
en deze heeft dan weer de 3F omvormer. Ook deze prijs lijkt mij aanvaardbaar en goed te zijn...
* Zowel offerte 4 als 5 dateren al van november, dus het is mogelijk dat die prijs niet meer up-to-date is.
Alle prijzen zijn inc. btw

De verkoper van Offerte 6 sprak mij het meeste aan, het was een "gladde" verkoper, spraak ook veel over zichzelf, maar gaf wel de meeste uitleg, beste indruk etc.
Is ook van de streek, en heeft een aantal referenties in de streek, alhoewel het bedrijf totaal niet in de regio ligt. Zowel hij als de vertegenwoordiger van offerte 7 vonden het lachwekkend dat er installateurs 26 zonnepanelen voorstelden.
Tja, als er bij mij iemand een andere installateur uitlacht, dan heeft die geen streepje voor maar een streepje achter... Ik vind het idee, op dit moment want in dit apenland weet je nooit natuurlijk, om meer panelen te leggen niet persé slechter. Wij hebben hier ook overschot, maar daar krijgen we toch nog een beperkte vergoeding voor...

Eerste en belangrijkste vraag is: Wat is je installatie. Is ze 3F of 1F? Want op een 1F installatie, 11Kwp steken is inderdaad lachwekkend, op een 3F vind ik dat persoonlijk niet...
Bedrijven die offerte hebben opgemaakt in willekeurige volgorde (opdat jullie zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen vermelden):

EM Solar, Ecoworld, GO-Solar, Solar Engineering, KLIMA-Technics, Planet Eco, Nova Solar

Graag jullie opmerkingen/bevindingen t.o.v de voorgestelde materialen, prijzen, etc...

Dus om echt een goed oordeel te kunnen vellen ontbreken wel een paar essentiële zaken...
1. oriëntatie van je installatie
2. welke elektriciteitsaansluiting heb je?

ik volg ook het principe van meer is beter.Wel misschien met volgende bemerkingen:
-je hebt geen zicht op de toekomst,dus als we morgen moeten betalen voor het terugleveren gaat het idee niet meer op.
-misschien wel bekijken, moest je meer leggen, dit ook allemaal nog positief ligt. bij mij ligt het grootste gedeelte ZW en de rest NO. en ik merk dat het NO gedeelte merkelijk minder opbrengt. Dus opbrengst/euro is echt minder.

Wat betreft de batterij.
volgens mij kun je een batterij best zien als hobby. Op termijn kost het niet niets/weinig, maar het brengt ook niets/weinig op. Je zou kunnen beslissen om het te doen als je er een ander voordeel bij hebt. Eventueel een extra voordeel bij EPB/EPC, of als je liever nu eenmalig betaalt dan de energie kosten over 10jaar.

Valt me dikwijls op dat het in 90% van de gevallen steeds omvormers van Huawei of Solis zijn die worden aangeboden... Wellicht prijsgunstiger dan bijvoorbeeld SMA

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Batterij twijfel ik nog steeds over. Over het feit dat we het dak zo vol mogelijk hebben laten leggen niet.

In de zomer heb je altijd genoeg stroom, maar het gaat over de winter, voldoende zonnepanelen en een niet té grote omvormer zodat je er later eventueel een 2e kan bijzetten op een andere plaats/orientatie, overdimensioneren dus. 'Hybride' omvormer zou ik wel doen.

Ik geef je de korte samenvatting op basis van mijn ervaring:
1. geen thuisbatterij (niet rendabel)
2. geen optimizers
3. zoveel mogelijk panelen.

off-topic: als je al minstens 7 offertes vraagt voor iets standaard als zonnepanelen... :oops:
Als lokale vakman kom je zot van zoveel nutteloze offertes te moeten opmaken met erg lage kans van slagen. Als je moet langskomen, de situatie goed bekijkt, meedenkt over wat de beste manier van plaatsing is, prijs goed berekenen, eventueel nog vervolgvragen beantwoorden.. Snel 3h werk per project, als je dat altijd 7 keer moet doen :censored:

Laatst bewerkt:
Tja, als je vertrouwen hebt in nummer 6, vraag hem dan voor een offerte met ruim 10kWp aan panelen zonder optimizers. Dat zou moeten kunnen aan een €/Wp prijs die nog net iets beter is. En idd geen optimizers nemen.

Batterij zou ik nu nog niet nemen, maar wel voorzien om die er aan te kunnen hangen.

In de winter heb je idd nooit genoeg van je eigen panelen, maar dan zijn ze net het meest waard.

Ik zou persoonlijk zoveel mogelijk panelen leggen, en ook een 3-fasige omvormer nemen (>5kW). Het injectie tarief is niet veel, maar dat kan ook deels het verbruik in de winter dekken. Meer panelen zijn ook interessant in de winter.

Batterij zou ik niet nemen. Eerder afwachten en kijken hoe de prijzen en jouw verbruik evolueert.

Een batterij is zeer moeilijk /onmogelijk terug te verdienen. Dat zou alleen kunnen als je op zonnige dagen veel verbruik hebt 's avonds en snachts en dan nog verbruik dat je niet kan verschuiven.

Opletten met offertes uit november. normaal gezien zouden de prijzen in tussentijd weer wat gedaald moeten zijn. (oa door het wegvallen van de premie, maar ook door de steeds goedkopere productie.

Ter info, we hebben hier 3F (3 x 400V?), en de zonnepanelen komen op de 2 daken te liggen, O/W.
Vanaf zonsopgang schijnt de zon op de voorkant van het huis, vanaf de middag tot werkelijk zonsondergang op de andere kant.

Hij stelde zelf 8/8 voor. En ja, het is idd een gladde verkoper, en het was uiteraard niet uitlachen, maar ze hadden er wel hun bedenkingen bij bij deze 26 zonnepanelen. (Ter info, ik heb nog andere offertes liggen van in september van andere bedrijven, en die rekenden ook op 14 zonnepanelen -toen nog van 350 wp).
Het verbruik van de vorige mensen kan ik niet raadplegen/vergelijken, zij (ouder koppel zonder inwonende kinderen) werkten immers met accumaltiekachels op nachttarief, dewelke ik reeds al verwijderd heb...

Batterijen zijn wel goedkoper aan het worden en als je bv daar je EV mee kan laden .
Stel 10kwh waarmee je dan 2€ bespaart (kost kwh net -kost kwh PV) aan 200 dagen op een jaar, dan bespaar je een 400€ per jaar. Als elecprijs stijgt, bespaar je meer

Batterij zou m.i. dan een 2500€ mogen kosten.
Op 2dehands zie ik nieuwe BYD batterijen aan die prijs 1250€ voor 5 kwh. Maar dan zelf te monteren.

Op 2dehands zie ik nieuwe BYD batterijen aan die prijs 1250€ voor 5 kwh. Maar dan zelf te monteren.
Stond er inderdaad op, maar nu ik 5 minuten later opnieuw kijk: al verdwenen op de site van 2dehands.be.

Ik geef je de korte samenvatting op basis van mijn ervaring:
1. geen thuisbatterij (niet rendabel)
2. geen optimizers
3. zoveel mogelijk panelen.

off-topic: als je al minstens 7 offertes vraagt voor iets standaard als zonnepanelen... :oops:
Als lokale vakman kom je zot van zoveel nutteloze offertes te moeten opmaken met erg lage kans van slagen. Als je moet langskomen, de situatie goed bekijkt, meedenkt over wat de beste manier van plaatsing is, prijs goed berekenen, eventueel nog vervolgvragen beantwoorden.. Snel 3h werk per project, als je dat altijd 7 keer moet doen :censored:

De reden waarom er zoveel offertes worden aangevraagd lijkt met in TS zijn post vrij duidelijk. Op basis van 6 of 7 verschillende offertes krijgt hij nagenoeg altijd andere voorstellen en prijzen. Voor zo iets "eenvoudig" als zonnepanelen vind ik dat wel opmerkelijk. Hoe dan ook heb je al "lokale" vakman steeds de mogelijkheid een offerteaanvraag te weigeren. Of dat je reputatie ten goede gaat komen weet ik niet want zij die een offerte weigeren of er geld voor vragen liggen er bij mij direct uit maar dat is dan weer en persoonlijke ervaring. Ik weet dat dit laatste voor discussie zal zorgen.

Valt me dikwijls op dat het in 90% van de gevallen steeds omvormers van Huawei of Solis zijn die worden aangeboden... Wellicht prijsgunstiger dan bijvoorbeeld SMA
SMA moeilijk verkrijgbaar

Ter info, we hebben hier 3F (3 x 400V?), en de zonnepanelen komen op de 2 daken te liggen, O/W.
Vanaf zonsopgang schijnt de zon op de voorkant van het huis, vanaf de middag tot werkelijk zonsondergang op de andere kant.

Hij stelde zelf 8/8 voor. En ja, het is idd een gladde verkoper, en het was uiteraard niet uitlachen, maar ze hadden er wel hun bedenkingen bij bij deze 26 zonnepanelen. (Ter info, ik heb nog andere offertes liggen van in september van andere bedrijven, en die rekenden ook op 14 zonnepanelen -toen nog van 350 wp).
Het verbruik van de vorige mensen kan ik niet raadplegen/vergelijken, zij (ouder koppel zonder inwonende kinderen) werkten immers met accumaltiekachels op nachttarief, dewelke ik reeds al verwijderd heb...
Oost west
dak vol
zijn goede keuze
offerte 1 spreekt mij wel aan
batterij wel of niet is heel moeilijk in te schatte, je gaat er zeker niet rijk van worden
neem wel een hybride omvormer
dan is batterij later plaatsen eenvoudig

Stond er inderdaad op, maar nu ik 5 minuten later opnieuw kijk: al verdwenen op de site van 2dehands.be.
was mooie prijs. Maar net zoals met de panelen zie ik ook deze prijzen verder dalen de volgende jaren

Oost west
dak vol
zijn goede keuze
offerte 1 spreekt mij wel aan
batterij wel of niet is heel moeilijk in te schatte, je gaat er zeker niet rijk van worden
neem wel een hybride omvormer
dan is batterij later plaatsen eenvoudig
Hybride omvormer of niet... die kost wel een pak meer
Persoonlijk zou ik een 2dehands omvormer nemen, worden veel aangeboden wegens omschakelen naar Hybride omvormer.
over enkele jaren een thuisbatterij ? Dan kan je standalone nemen of dan omschakelen naar Hybride.
Nieuwere technologie, goedkoper ...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan