Wat betreft de prijzen heb ik me er in eerste instantie niet over uitgesproken. Dat toestel koop ik als particulier voor 2200 euro (dat is inclusief 21% BTW) en zonder enige korting die een plaatser wel krijgt. Hier neemt de installateur zelfs met de korting dus nog steeds een heel ruime marge op. Idem voor de andere vermelde prijzen. Uiteraard moet iedereen zijn boterham kunnen verdienen, maar persoonlijk vind ik dit soort marges er toch over. Maar ik vrees dat de markt in België zo eenmaal in elkaar steekt.
U spreekt dus als particulier over uw eigen toestellen . ik als vakman met jaren dienst op de teller met ervaring met veel merken . Slechte toestellen bestaan niet meer … en er is nog weinig verschil tussen de A en de zogenaamde B-merken . Heb jaren geleden A-merken van dezelfde band zien rollen in China …
Ik zeg niet dat Bosch slecht is (heb zelf ook heel wat toestellen van Bosch waar ik tevreden van ben). Ik spreek inderdaad uit eigen ervaring: een basismodel toshiba, daikin stylish en mitsubishi LN. De LN steekt kop en nek uit boven de rest. Koelen kunnen alle airco's wel redelijk deftig (maar ook daar is er een duidelijk verschil), maar verwarmen is al iets heel anders. Ik heb nota bene 2 winters volledig en alleen met deze 3 mono split airco's verwarmd, en niet in een nieuwbouw.