Off-grid Zonnepanelen + Huisbatterij: AREI-keuring (voor brandverzekering en gemoedsrust)

Lid geworden
23 apr 2024
Berichten
12
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hallo,

Ik heb hier al heel wat interessante info gevonden die me hebben geholpen voor mijn eendraadschema en situatieplan te maken ifv een AREI-keuring die ik wil laten doen van mijn off-grid PV-installatie met huisbatterij. Eerst en vooral sorry, dit wordt een ietwat lange post.

Mijn situatie: Mijn off-grid installatie loopt parallel met mijn bestaande huis-installatie (die geen zonnepanelen of batterij heeft). Ik heb -omwille van eigen zaak- enkele interne servers draaien in mijn garage in een full-size rack. Deze apparatuur (en de telenet-model edm) neemt 24/7 ongeveer 320 Watt van mijn huis-aansluiting en heb ik afgezonderd naar deze off-grid installatie, alsook de voeding van de NIU (telenet distributiekastje) zit erop zodat mijn netwerk actief blijft, zelfs al ligt de huisinstallatie (of distributienet in de straat) eruit. Deze off-grid installatie is *niet* aangesloten op het distributienet en doet dus ook nooit injectie in het net.

Specificaties PV-setup:
- 10 x Jinko Solar 430 Wp dus voor een totaal van 4300 Wp. (2 strings parallel van telkens 5 panelen in serie) 5 op tuinhuis, 5 op carport.
- Max Amperage PV-panelen: 26A. Max Voltage: ongeveer 220V DC. Dus 4mm2 PV-bekabeling gebruikt.
- Victron EasySolar II 5000 VA 48 V omvormer/mppt
- 4x PylonTech US-3000C LFP-accu's van elk 3,55 kWh, in totaal dus ong. 14 kWh.

De installatie is volledig volgens de regels van het vak gelegd, tenzij ik iets over het hoofd gezien heb. Alles in buizen op de muren/wanden. PV-kabels naar tuinhuis in een wachtbuis 60cm onder de grond (onder de gazon, wordt niet over gereden) Batterijen met de voorziene bekabeling van de leverancier verbonden (en voor de zekerheid dubbel, dus 2 keer de + en 2 keer de -. De twee rode + voedingskabels tussen de omvormer en batterijen zijn tevens allebeide afgezekerd met een automatische DC-zekering van 100A. Lastschakelaar tussen PV-panelen en omvormer, DIFF van 300 mA tussen 230V uitgang van de omvormer en de verbruikerskringen. Verbruikerskringen afgezekerd met automatische 16A zekeringen. (20A was absoluut niet nodig) en bekabeld met 2,5mm2 flexibele kabel met adereindhulzen. Alle zekeringen, de lastschakelaar, de Diff proper in zekeringkast onder de victron. Na contact met een keurder die AREI-keuringen doet (ik wist niet waar ik de aarding moest aansluiten: ofwel een aardpin voor deze afzonderlijke installatie, ofwel op de aardingsklem van de huisinstallatie.) bevestigde die mij dat ik de aarding van de bestaande huisinstallatie moest nemen. Deze is met 6mm2 verbonden aan zekeringkast PV-installatie en verder aan de verbruikers, Victron, batterijen en PV-panelen.

De installatie is nu zo'n drie weken in gebruik en voldoet boven mijn verwachtingen. De servers draaien overdag op de opgewekte zonne-energie, waarbij ook batterij wordt opgeladen. 's nachts draaien de servers verder op de batterij. Dit neemt zo'n 20% lading weg zodat de thuis-batterij tegen 's morgens rond de 80% zit. De overtollige opgewekte energie wordt -als de Tesla thuis staat- geladen met de granny charger. Dit laden gebeurt dynamisch. (Dit is zelf ontwikkelde software die de granny charger van de Tesla start/stopt en instelt tussen 5A (het minimale) en 13A (het maximale) dat deze granny charger kan trekken van het net.) Dit werkt allemaal zeer goed en ben heel tevreden van de setup. Indien er in de donkere winterperiode niet genoeg zou zijn (Ik heb slechts 4 kWh dagelijkse yield nodig om het systeem telkens 100% opgeladen te krijgen en klaar voor de nacht als de Tesla niet opgeladen wordt zo'n dag) kan ik mijn servers uitschakelen, de stekker van het server-rack uit de PV-setup trekken en deze in een stopcontact steken die op de gewone huis-installatie staat.

Ik heb contact gehad met Fluvius en mijn use-case uitgelegd. Ik moet mijn installatie niet aanmelden omdat die niet gekoppeld is met het distributienet. Dus komt er mij ook niemand vragen om een AREI-keuring. Echter wil ik -voor mijn gemoedsrust en eventueel voor de brandverzekering- een AREI-keuring laten uitvoeren van dit off-grid gedeelte.

Bijgevoegd kan je mijn eendraadschema en situatieplan vinden. Ziet dit er wat goed uit? Ben ik nog iets vergeten? Heb ik iets verkeerd getekend? Ik hoor graag jullie opmerkingen en tips.

Nog wat verduidelijking:
- Ik heb 3 verbruikskringen voorzien. 1 voor de servers (stopcontactje achter 16A zekering) 1 voor de NIU en de Granny Charger van de Tesla. (2 stopcontactjes) en ik heb nog 1 16A vrije zekering moest ik ooit nog een kring willen toevoegen in de toekomst.
 

Bijlagen

En dus om een paar honderd euro per jaar te sparen ga je iets tussen de 5 en 10k uitgeven... en binnen een jaar of 2 ten allerhoogste is het gedaan...

Ik zat in dezelfde situatie, monofasig, PV van 2010 met GSC, en dan de nood om een autolader en airco (als L/L WP) te installeren.

Ik heb doorgeduwd, en ben ineens voor 3F 3x32A gegaan, met digitale meter en heb dan nog eens 6000Wp aan panelen en een extra omvormer op het dak gelegd.
Gasrekening is verschrompeld en de electriciteitsrekening is heel redelijk.

Batterij is niet rendabel, en in jouw geval zal je in de zomer een pak energie niet kunnen gebruiken van je PV omdat je batterijen vol zitten en je auto ook.

Klopt (deels).... er is ook geen "goed" of "fout" in dit verhaal (imho).... iedereen moet voor zich zijn eigen rekening maken... :)
Het is een heel ander verhaal als je hiervan zou moeten leven, of dit zou moeten doen voor een klant met optimaal rendement, etc etc....

Bijkomend ben ik in totaal hier al ruim 2 jaar mee bezig.... dus toen was het beeld ook nog anders....
(als ik toen wist, wat ik nu allemaal weet, was ik miljonair... ;))

De meerprijs voor eiland-modus tov parallel is trouwens geen 5-10k.... is in mijn geval onder de 1k (in principe enkel de ATS) (het gros van de prijs zit in componenten die je sowieso nodig hebt, ongeacht of het eiland-modus is.....) ...

Eerste fase was een upgrade van de interne bekabeling / kasten om gereed/conform te zijn om elektrisch te kunnen laden (deadline was levering firmawagen).... daarna rustig verder gebouwd aan het eiland.....

en er zijn nog wel wat andere (kleine) elementen die hebben bijgedragen aan mijn keuze (voor mijn situatie).....

Niet te vergeten (en mss het belangrijkste): het hobby-gehalte, zoals @c00kie ook aangeeft.... ;) (ik ken er die véél meer uitgeven aan hun hobby, en die brengt niets (financieel) op.. ) .. dus ik kan leven met "niet optimaal" rendement (y).....
 
Begrijp me niet verkeerd, je mag daar dan 2 jaar mee bezig zijn geweest en een mooi systeem uitgedokterd hebben... maar als ik naar mezelf kijk is tijd mijn meest kostbare goed. Voor mijn eigen situatie: SMA 3-fase hybride omvormer met in de nabije toekomst een batterij. Die omvormer heeft een back-upfunctie en als je dan van ABB zo een kant-en-klare ATS koopt (ABB OTM40F4C21D400C) dan kost me al opzoekwerk nog geen halve dag (nog geen uur) in plaats van 2 jaar denk- en zoekwerk maar kost die ATS van ABB me een kleine 900€ btw inc. Maar mijn gezond verstand zegt dat me dat het totale kostenplaatje (die ATS + die extra 30m XVB 5G6) niet rendabel is voor die sporadische keer dat het net hier wegvalt, daar heb ik geen extra 1200€ voor over. Jij spreekt al van een kleine 1000€ aan materiaal dan had ik toch geopteerd voor die automatische ATS module van ABB, die dan nog eens of-the-shelf meer mogelijkheden heeft dan jouw optie.
Mooi folieke in mijn ogen, meer niet...
 
Die SMA heeft toch die ats ingebouwd zitten?
Of heb ik dat verkeerd voor?
 
Begrijp me niet verkeerd, je mag daar dan 2 jaar mee bezig zijn geweest en een mooi systeem uitgedokterd hebben... maar als ik naar mezelf kijk is tijd mijn meest kostbare goed. Voor mijn eigen situatie: SMA 3-fase hybride omvormer met in de nabije toekomst een batterij. Die omvormer heeft een back-upfunctie en als je dan van ABB zo een kant-en-klare ATS koopt (ABB OTM40F4C21D400C) dan kost me al opzoekwerk nog geen halve dag (nog geen uur) in plaats van 2 jaar denk- en zoekwerk maar kost die ATS van ABB me een kleine 900€ btw inc. Maar mijn gezond verstand zegt dat me dat het totale kostenplaatje (die ATS + die extra 30m XVB 5G6) niet rendabel is voor die sporadische keer dat het net hier wegvalt, daar heb ik geen extra 1200€ voor over. Jij spreekt al van een kleine 1000€ aan materiaal dan had ik toch geopteerd voor die automatische ATS module van ABB, die dan nog eens of-the-shelf meer mogelijkheden heeft dan jouw optie.
Mooi folieke in mijn ogen, meer niet...
Nico, geen enkel probleem, neem niets (zelden iets) persoonlijk... we zijn hier allemaal (hopelijk) enkel om onze ervaringen te delen en van elkaar te leren...
Ik deel je mening en vaststelling... het zijn idd "foliekes" voor mijn persoonlijke situatie.... vandaar die keuze.... heb ook gekeken naar off-the-shelf ATS, maar liep daar vaak aan tegen de omschakeltijd die (bij betaalbare modellen) vaak pas begon bij 1s (mijn doel was zo dicht mogelijk bij de minimumgrens van 50ms uit te komen).

Voor mij is het hobby-gehalte en het uitzoekwerk net deel van het plezier dat ik eraan beleef.... Vergelijk het met een oldtimerproject..... Ik zou er niet aan kunnen sleutelen, ik heb gewoon een wagen nodig om (direct) mee te rijden, anderen spenderen er jaren aan.....

En is dat zakelijk het meest optimale rendement, .... neen, zeker niet, dat ben ik absoluut met je eens..... (alhoewel ik het nu goedkoper heb staan dan dezelfde componenten / oplossing aangeboden door een professional - vergeleken met effectieve offerte... )

Ps: en ook uit deze gesprekken, achteraf, haal ik plezier uit, want ik leer altijd wat bij......
 
Die SMA heeft toch die ats ingebouwd zitten?
Of heb ik dat verkeerd voor?
Ik kan mis zijn, omdat ik dit niet specifiek uitgezocht heb voor de SMA, maar volgens mij aanvaarden ze (Synergrid, ...) een ingebouwde ATS niet als "conforme" eilandfunctie.....
Dan bekijken ze de installatie alsnog als "hangend aan het grid" en moet je dus voldoen aan Synergrid C10 (en alle beperkingen / bepalingen vandien)

Gelijkaardig issue heb je (ik) ook met een ESS systeem dat je als "verbruiker" opstelt.
Ik kan op mijn Victron omvormer een "line-in" hangen vanuit het grid die enkel gebruikt word als de DC kant niet voldoende kan aanleveren - of kan er ook mee schakelen als een ATS. De verbruikers hangen dan op een aparte AC uitgang "achter" het ESS.
Je kan instellen dat het ESS op geen enkel moment stroom teruggeeft aan het Grid (en daarmee dus veilig is - wat de (begrijpelijke) hoofdreden is van Synergrid bepalingen). Systemen zijn hiervoor gehomologeerd, conform vele internationale standaarden,.... maar het mag niet van Synergrid. Ook hier bekijken ze deze opstelling als "hangt aan het grid" en dus is C10 van toepassing.
En begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen "de geest" van de regelgeving qua veiligheid - maar soms vraag ik me wel af of de veiligheid niet als commercieel schild gebruikt word.....

(ben zelf piloot, en je bent per definitie veiliger als je 2 extra parachutes mee neemt op je vlucht, zo zeggen alle parachuteverkopers me toch..... )
 
Nee, dan ben je mis... SMA (hybride driefasen) omvormer, koppel je enerzijds aan het net (zoals iedere omvormer) en anderzijds heeft die een aparte backup-uitgang voor noodbedrijf via de batterij.
Je mag die niet koppelen met mekaar want, stel je bent in noodbedrijf (geen netspanning meer) en plots keert de netspanning terug: als de uitgangsspanning omvormer noodbedrijf en netspanning NIET synchroon verlopen dan is het over en uit voor oa omvormer en heb je een knal van jewelste. Daarom moeten die via automatische (ATS) of manuele lastonschakelaar gekoppeld worden om over continuspanning (of met een heel korte onderbreking) te beschikken mocht de netspanning wegvallen.
Die SMA heeft geen ingebouwde ATS zoals jij voor ogen hebt.
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan