Off-grid Zonnepanelen + Huisbatterij: AREI-keuring (voor brandverzekering en gemoedsrust)

• Tags AREI elektriciteit elektriciteitskeuring energie energieverbruik
  • Lid geworden
    23 apr 2024
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    Hallo,

Ik heb hier al heel wat interessante info gevonden die me hebben geholpen voor mijn eendraadschema en situatieplan te maken ifv een AREI-keuring die ik wil laten doen van mijn off-grid PV-installatie met huisbatterij. Eerst en vooral sorry, dit wordt een ietwat lange post.

Mijn situatie: Mijn off-grid installatie loopt parallel met mijn bestaande huis-installatie (die geen zonnepanelen of batterij heeft). Ik heb -omwille van eigen zaak- enkele interne servers draaien in mijn garage in een full-size rack. Deze apparatuur (en de telenet-model edm) neemt 24/7 ongeveer 320 Watt van mijn huis-aansluiting en heb ik afgezonderd naar deze off-grid installatie, alsook de voeding van de NIU (telenet distributiekastje) zit erop zodat mijn netwerk actief blijft, zelfs al ligt de huisinstallatie (of distributienet in de straat) eruit. Deze off-grid installatie is *niet* aangesloten op het distributienet en doet dus ook nooit injectie in het net.

Specificaties PV-setup:
    - 10 x Jinko Solar 430 Wp dus voor een totaal van 4300 Wp. (2 strings parallel van telkens 5 panelen in serie) 5 op tuinhuis, 5 op carport.
    - Max Amperage PV-panelen: 26A. Max Voltage: ongeveer 220V DC. Dus 4mm2 PV-bekabeling gebruikt.
    - Victron EasySolar II 5000 VA 48 V omvormer/mppt
    - 4x PylonTech US-3000C LFP-accu's van elk 3,55 kWh, in totaal dus ong. 14 kWh.

De installatie is volledig volgens de regels van het vak gelegd, tenzij ik iets over het hoofd gezien heb. Alles in buizen op de muren/wanden. PV-kabels naar tuinhuis in een wachtbuis 60cm onder de grond (onder de gazon, wordt niet over gereden) Batterijen met de voorziene bekabeling van de leverancier verbonden (en voor de zekerheid dubbel, dus 2 keer de + en 2 keer de -. De twee rode + voedingskabels tussen de omvormer en batterijen zijn tevens allebeide afgezekerd met een automatische DC-zekering van 100A. Lastschakelaar tussen PV-panelen en omvormer, DIFF van 300 mA tussen 230V uitgang van de omvormer en de verbruikerskringen. Verbruikerskringen afgezekerd met automatische 16A zekeringen. (20A was absoluut niet nodig) en bekabeld met 2,5mm2 flexibele kabel met adereindhulzen. Alle zekeringen, de lastschakelaar, de Diff proper in zekeringkast onder de victron. Na contact met een keurder die AREI-keuringen doet (ik wist niet waar ik de aarding moest aansluiten: ofwel een aardpin voor deze afzonderlijke installatie, ofwel op de aardingsklem van de huisinstallatie.) bevestigde die mij dat ik de aarding van de bestaande huisinstallatie moest nemen. Deze is met 6mm2 verbonden aan zekeringkast PV-installatie en verder aan de verbruikers, Victron, batterijen en PV-panelen.

De installatie is nu zo'n drie weken in gebruik en voldoet boven mijn verwachtingen. De servers draaien overdag op de opgewekte zonne-energie, waarbij ook batterij wordt opgeladen. 's nachts draaien de servers verder op de batterij. Dit neemt zo'n 20% lading weg zodat de thuis-batterij tegen 's morgens rond de 80% zit. De overtollige opgewekte energie wordt -als de Tesla thuis staat- geladen met de granny charger. Dit laden gebeurt dynamisch. (Dit is zelf ontwikkelde software die de granny charger van de Tesla start/stopt en instelt tussen 5A (het minimale) en 13A (het maximale) dat deze granny charger kan trekken van het net.) Dit werkt allemaal zeer goed en ben heel tevreden van de setup. Indien er in de donkere winterperiode niet genoeg zou zijn (Ik heb slechts 4 kWh dagelijkse yield nodig om het systeem telkens 100% opgeladen te krijgen en klaar voor de nacht als de Tesla niet opgeladen wordt zo'n dag) kan ik mijn servers uitschakelen, de stekker van het server-rack uit de PV-setup trekken en deze in een stopcontact steken die op de gewone huis-installatie staat.

Ik heb contact gehad met Fluvius en mijn use-case uitgelegd. Ik moet mijn installatie niet aanmelden omdat die niet gekoppeld is met het distributienet. Dus komt er mij ook niemand vragen om een AREI-keuring. Echter wil ik -voor mijn gemoedsrust en eventueel voor de brandverzekering- een AREI-keuring laten uitvoeren van dit off-grid gedeelte.

Bijgevoegd kan je mijn eendraadschema en situatieplan vinden. Ziet dit er wat goed uit? Ben ik nog iets vergeten? Heb ik iets verkeerd getekend? Ik hoor graag jullie opmerkingen en tips.

Nog wat verduidelijking:
    - Ik heb 3 verbruikskringen voorzien. 1 voor de servers (stopcontactje achter 16A zekering) 1 voor de NIU en de Granny Charger van de Tesla. (2 stopcontactjes) en ik heb nog 1 16A vrije zekering moest ik ooit nog een kring willen toevoegen in de toekomst.

Bijlagen

Een opmerkingen:
    Je gebruikt gewone C-curve 16A automaten. Zo'n omvormers (net zoals UPS'en) kunnen in kortsluiting nauwelijks meer stroom dan nominaal leveren. Reële kans dat deze stroom niet hoog genoeg is om voor een uitschakeling in magnetisch gebied van de automaat te zorgen. Je dient te bewijzen dat een kortsluiting voor een afschakeling zorgt binnen de 5sec.
    -
    Ok, bedankt voor deze tip. De Victron vangt dit wel op dacht ik, zal het nakijken. Maar bestaat er dan wel een automaat voor deze situatie? Ik lees bv. curve Z = 2,4 tot 3,6 In... maar dat valt ook buiten wat de Victron kan leveren...

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    De gebruikte omvormer kan 52A gedurende 1 seconde leveren. Daarna slaat die uit. Als ik Z-curve 16A automaten zou gebruiken zou dit kunnen lukken: 2,4 tot 3,6 In, dus 38,4 tot 57,6 A.

Bevestigd: De invertor slaat uit bij overload. (Of short circuit) Instelbaar of die nog 3 keer probeert te herstarten of helemaal niet meer. Zou dit volstaan voor keuring?

Je mag de technische fiche van de omvormer en wat daarin staat zeker gebruiken als bewijs dat de beveiliging in een overbelastings- of kortsluitconditie voldaan is. De keurder moet dit accepteren.
    Je moet wel checken dat alle risico's afgedekt zijn.
    1) een kortsluitconditie mag niet langer dan 5sec duren op een eindstroombaan
    Als de omvormer dit zelf afschakelt is dit dus ok voor de keuring.
    MAAR je verliest dat wel je gehele nobreak installatie. Wat net niet de bedoeling is! Je bouwt net een nibreak installatie om gegarandeerde continuïteit te hebben...
    2) Tijdens de kortsluitconditie mag de kabel niet te warm worden door de relatief hoge kortsluitstroom die er door vloeit. Dit moet je even berekenen met de formule k²S² > I²t
    Dat lijkt me op het eerste zicht wel dik ok (143²x2.5² > 52²x1)
    3) Tijdens een isolatiefout moet de gevaarlijk contactspannings tijdig wegvallen door onderbreking voeding, en dit afgetoetst aan de relatief conventionele grensspanning.
    Dit gaat bij een C-16A automaat en een uitschakeltijd van 1s op de omvormer zelf, niet voldaan zijn vrees ik (kantje-boordje).
    Oplossing 1 is dan een differentieel toevoegen die zeer snel reageert. MAAR je verliest dat wel je gehele nobreak installatie. Wat net niet de bedoeling is! Je bouwt net een nibreak installatie om gegarandeerde continuïteit te hebben...
    Oplossing 2 is een automaat voorzien op de eindstroombanen die wel magnetisch gaat trippen bij de stroom van 54A

Algemeen: kan je niet alle stroombanen na de omvormer beveiligen met een automaat van max 10A en B-curve? Je hebt dan een gegarandeerde magnetische trip bij 5xIn dus 50A en dat kan de omvormer leveren. In principe kan je dan zelfs in je TN-net je differentieel laten vallen, maar dat zal dan weer niet mogen omdat het "huishoudelijk" is. Ik zou daar wel een selectieve diff voorzien, grote kans dat de automaat van de getroffen eindstroombaan dan sneller is en je dus weer niet je hele nobreak net verliest.

Grootste uitdaging gaan nog zijn om een huishoudelijke keurder te vinden die iets van je bewijsvoering gaat snappen en niet naar "den bureau" moet bellen omdat zijn oren fluiten of die het gewoon tegen beter weten in maar voor de zekerheid afkeurt zonder goede onderbouwing...

een automaat van max 10A en B-curve?
    Stomme vraag. Gaat die niet trippen op 13A? Ik heb een Schneider 2P automaat 10A curve B gevonden die tript op 4x In (+/- 20%). Deze lijkt me wel goed dan.

Grootste uitdaging gaan nog zijn om een huishoudelijke keurder te vinden die iets van je bewijsvoering gaat snappen en niet naar "den bureau" moet bellen omdat zijn oren fluiten of die het gewoon tegen beter weten in maar voor de zekerheid afkeurt zonder goede onderbouwing...

bij maken afspraak heel duidelijk melden en eventueel alle relevante documenten op voorhand al doorsturen per mail

Even een recent praktijk voorbeeld. Twee vrienden die een soortgelijke situatie hadden en het feit dat Victron uitschakelde was niet voldoende voor de keurder.

De automaat schakelde niet snel genoeg, de Victron invertoren mochten niet aanzien worden als safety element. De oplossing (voor de keuring) bestond er in door snelle smeltveiligheden ipv een automaat te gebruiken.

Antwoord van een keurder:

Deze OFF-GRID installaties moeten opgebouwd worden volgens Boek 1 en gekeurd worden.
    Er is nog geen specifieke wetgeving in deel 7 van Boek 1 (komt eraan). Vooralsnog moet deze installatie voldoen aan de basisprincipes van Boek 1 in deel 4 en deel 5.

Er is ook nota 6 van FOD (31 mei 2021) die moet gevolgd worden over deze materie.
    Hieronder enkele passages uit deze nota (https://economie.fgov.be/nl/file/177976/download?token=ebal04F5)

Ik ben benieuwd of de Ts ondertussen zijn installatie heeft laten keuren, en welke keuzes hij omtrent die kortsluitstroom gemaakt heeft.

Je installatie gaat op sommige dagen in winter minder dan 1kWh per dag leveren… Je zal zeker regelmatig moeten om steken. En als je het vergeet ligt het toch plat.

In de zomer ga je pakken energie weg gooien tenzij je elke dag meer dan 100km gaat rijden.
    En nu heb je dure omvormers gekocht om een stukje off-grid te gaan wat je uiteindelijk nog een pak geld gaat kosten.

Hoewel de ts zijn installatie momenteel offgrid draait moet dat toch niet zo blijven? Daar de omvormer synergrid gecertificeerd is kan de ts na de arei keuring en aanmelding bij de netbeheerder zijn installatie als ups of ess gebruiken. Het is dan perfect mogelijk om de omvormer de batterij te laten laden op die donkere dagen.

Een elektrische installatie dient naar mijn weten altijd arei gekeurd te worden, ook al is deze off grid. Aanmelden hiervan moet volgens mij wel bij de VREG maar niet bij de netbeheerder.

Laatst bewerkt:
    Ben zelf ook bezig met een off-grid / eiland installatie en wil hier even mijn kennis delen (op basis van mijn interpretatie - ik ga achterhalen of ze kloppen bij de keuring binnenkort... ;-))

Ik blijf even in de algemeenheden, want als ik de technische details inspring, kan ik een heel boekwerk schrijven.... ;-)

Ik voed mijn garage vanuit 2 voedingen:
    1. Grid
    2. off-grid (Eiland - Solar 6,8KW + 5KW batterij)

De omschakeling van de voeding doe ik door middel van een ATS (automatic transfer switch // break-before-make principe).
    Deze is mechanisch en electronisch vergrendeld en heeft een omschakeltijd van min. 50ms.
    (conform voorschriften Synergrid - zie FAQ op C10/C11 editie 2.2)

Het eiland hoeft NIET te voldoen aan Synergrid voorschriften (met uitzondering van bovenstaande verduidelijking op ATS) omdat het NOOIT aan het GRID komt te hangen (ook niet handmatig). Dit conform voorschriften synergrid (= Géén parallelle werking).

Het eiland moet WEL voldoen aan het AREI (zoals elke electrische infrastructuur) .

De voorvermelde NOTA mbt installatie thuisbatterij en de betreffende keuring (industrieel) komt mijn inziens te vervallen sinds het laatste AREI, waar hiervoor onderdelen zijn opgenomen.

En natuurlijk de hamvraag: waarom??: mijn situatie is zeer specifiek:
    1. Ik heb een monofasig huisinstallatie en mag dus max 5kVA "zelf opwekken" in parallelle geschakelde productie (conform C10)
    2. Ik heb reeds voor 5,6KW aan panelen liggen op het dak; nog in de regeling "terugdraaiende teller / GSC"
    3. Ik heb dus ook nog een terugdraaiende teller - die ik (zolang mogelijk) niet wil vervangen.
    4. Mijn grootste (zomer) verbruikers hangen achter de kast van de garage, zijnde: electrische wagen, warmtepomp zwembad en pomp zwembad.

De installatie is volledig zelf gedaan (Solar + DC + ATS + aansluiting naar kast) en loopt nu optimaal sinds enkele weken (ja ik weet, mag eigenlijk niet vóór keuring - maar is een kip-ei verhaal). Sturing en automatisering doe ik ook zelf op basis van integratie via Hassio. Hiermee stuur ik het verbruik / opslag zo optimaal mogelijk op basis van de hoeveelheid productie, in volgende volgorde:
    1. algemeen verbruik garage
    2. pomp + warmtepomp zwembad
    3. "overschot" (eerst) naar electrische wagen
    4. rest naar batterij (die ook als buffer dient)

Het is niet de meest optimale (rendabele) oplossing, dat weet ik, maar gezien de beperkingen wel de "beste" oplossing in mijn situatie (na veel zoekwerk en uitpluiswerk gedurende de laatst 2 jaren).

mvg

D

@geurtsd Heel interessant. Benieuwd hoe je keuring verloopt.

Tevens vroeg ik me af hoe je de ATS opgebouwd hebt.

Ben zelf ook bezig met een off-grid / eiland installatie en wil hier even mijn kennis delen (op basis van mijn interpretatie - ik ga achterhalen of ze kloppen bij de keuring binnenkort... ;-))

Ik blijf even in de algemeenheden, want als ik de technische details inspring, kan ik een heel boekwerk schrijven.... ;-)

Ik voed mijn garage vanuit 2 voedingen:
    1. Grid
    2. off-grid (Eiland - Solar 6,8KW + 5KW batterij)

De omschakeling van de voeding doe ik door middel van een ATS (automatic transfer switch // break-before-make principe).
    Deze is mechanisch en electronisch vergrendeld en heeft een omschakeltijd van min. 50ms.
    (conform voorschriften Synergrid - zie FAQ op C10/C11 editie 2.2)

Het eiland hoeft NIET te voldoen aan Synergrid voorschriften (met uitzondering van bovenstaande verduidelijking op ATS) omdat het NOOIT aan het GRID komt te hangen (ook niet handmatig). Dit conform voorschriften synergrid (= Géén parallelle werking).

Het eiland moet WEL voldoen aan het AREI (zoals elke electrische infrastructuur) .

De voorvermelde NOTA mbt installatie thuisbatterij en de betreffende keuring (industrieel) komt mijn inziens te vervallen sinds het laatste AREI, waar hiervoor onderdelen zijn opgenomen.

En natuurlijk de hamvraag: waarom??: mijn situatie is zeer specifiek:
    1. Ik heb een monofasig huisinstallatie en mag dus max 5kVA "zelf opwekken" in parallelle geschakelde productie (conform C10)
    2. Ik heb reeds voor 5,6KW aan panelen liggen op het dak; nog in de regeling "terugdraaiende teller / GSC"
    3. Ik heb dus ook nog een terugdraaiende teller - die ik (zolang mogelijk) niet wil vervangen.
    4. Mijn grootste (zomer) verbruikers hangen achter de kast van de garage, zijnde: electrische wagen, warmtepomp zwembad en pomp zwembad.

De installatie is volledig zelf gedaan (Solar + DC + ATS + aansluiting naar kast) en loopt nu optimaal sinds enkele weken (ja ik weet, mag eigenlijk niet vóór keuring - maar is een kip-ei verhaal). Sturing en automatisering doe ik ook zelf op basis van integratie via Hassio. Hiermee stuur ik het verbruik / opslag zo optimaal mogelijk op basis van de hoeveelheid productie, in volgende volgorde:
    1. algemeen verbruik garage
    2. pomp + warmtepomp zwembad
    3. "overschot" (eerst) naar electrische wagen
    4. rest naar batterij (die ook als buffer dient)

Het is niet de meest optimale (rendabele) oplossing, dat weet ik, maar gezien de beperkingen wel de "beste" oplossing in mijn situatie (na veel zoekwerk en uitpluiswerk gedurende de laatst 2 jaren).

mvg

D
    Waarom heb je noet gewoon een 3-fasige aansluiting geregeld?

@geurtsd Heel interessant. Benieuwd hoe je keuring verloopt.

Tevens vroeg ik me af hoe je de ATS opgebouwd hebt.
    Ik ben ook benieuwd, vooral omdat alles "zelfbouw" is.. ;-)

Bijgevoegd het (draft) basisschema van de ATS....

PS: de 24V trafo en relais zijn in principe niet nodig, deze heb ik er tussen gezet voor externe sturing (achteraf - ik werk liever met lage gelijkspanning)
    1715579231692.png

Omdat ik dan verplicht een digitale meter moet nemen. Bij elke verzwaring of aanpassing aan de aansluiting, verplichten ze een digitale meter...

Daarmee verlies ik mijn terugdraaiende teller en de "batterij" functie van het grid voor mijn bestaande panelen....

De 3 fase is wel een mogelijke optie wanneer ik sowieso de digitale meter niet meer kan/mag weigeren... Dat zou dan een kleine aanpassing zijn aan de installatie om het eiland te integreren...

Ander alternatief zou zijn om de ATS "hoger" upstream te gaan omhangen en evt een groter deel van het huis te voeden achter ATS..... (bijv. kelder)

maar dat zijn zorgen voor later om dan de optimale situatie weer te herzien.....

Binnen 9 maand is het weigeren van de DM voorbij en komen eerst de PV-eigenaars aan de beurt. Eerst deze met GSC, daarna de rest. Alle andere DM-uitrol-activiteiten zullen on hold geplaatst worden om eerst die groep om te schakelen.
    Dat hoor ik toch van een planningsmedewerker voor mijn regio bij Fluvius.
    Het lijkt me erg veel moeite voor niets…

Maar toch wel een leuk en interessant project? Niet?

Ik heb mijn installatie nog niet laten keuren, ik moet de automaten nog vervangen. (Ga 10A b-curve automaten gebruiken). Redelijk druk met het werk/de zaak momenteel.

Omdat ik dan verplicht een digitale meter moet nemen. Bij elke verzwaring of aanpassing aan de aansluiting, verplichten ze een digitale meter...

Daarmee verlies ik mijn terugdraaiende teller en de "batterij" functie van het grid voor mijn bestaande panelen....

De 3 fase is wel een mogelijke optie wanneer ik sowieso de digitale meter niet meer kan/mag weigeren... Dat zou dan een kleine aanpassing zijn aan de installatie om het eiland te integreren...

Ander alternatief zou zijn om de ATS "hoger" upstream te gaan omhangen en evt een groter deel van het huis te voeden achter ATS..... (bijv. kelder)

maar dat zijn zorgen voor later om dan de optimale situatie weer te herzien.....
    En dus om een paar honderd euro per jaar te sparen ga je iets tussen de 5 en 10k uitgeven... en binnen een jaar of 2 ten allerhoogste is het gedaan...
    Ik zat in dezelfde situatie, monofasig, PV van 2010 met GSC, en dan de nood om een autolader en airco (als L/L WP) te installeren.

Ik heb doorgeduwd, en ben ineens voor 3F 3x32A gegaan, met digitale meter en heb dan nog eens 6000Wp aan panelen en een extra omvormer op het dak gelegd.
    Gasrekening is verschrompeld en de electriciteitsrekening is heel redelijk.

Batterij is niet rendabel, en in jouw geval zal je in de zomer een pak energie niet kunnen gebruiken van je PV omdat je batterijen vol zitten en je auto ook.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan