Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Ode aan Knauf Uniflott

Waldhar

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
448
Punten
63
Wa een geweldig product is me da zeg!

Ik heb inmiddels DIY ervaring met de standaard Gyprocpotten (Jointfiller, Promix), als Gyproc poeder (Jointfiller 45).
Uiteindelijk eens geprobeerd met Knauf Fillerpasta, daarna Knauf Jointfiller+. Uiteindelijk, na het hier op Bouwinfo veel te lezen, eens een mini-zakje Uniflott gaan halen.
3 keer de prijs van de rest (ver 20€ voor 5KG), maar het is het zo waard!

Mengsel waarbij ik 1KG poeder neem en 500grammen water.
Dat strijkt uit & open zoals een droom.
Meer als 1KG krijg ik niet verwerkt in 40 minuten.
Moet wel met ijskoud water, anders zit je na 20-25 min al met een te harde pasta.

Volgens de instructies moet je manueel mengen, maar daar heb ik de polsen niet voor :-)

Wacht tot je moet gaan schuren, je zal zo laaiend enthousiast niet meer zijn. Beenhard.

Wacht tot je moet gaan schuren, je zal zo laaiend enthousiast niet meer zijn. Beenhard.
Proper afsmeren hé... en dan met iets anders je laatste finisherlaag zetten.
Dan moet je minimaal schuren.

Heb nu 2 lagen Uniflott gezet.
Lijkt inderdaad alsof dat niet zo hard krimpt als ‘wat ik gewoon ben’

Ik werk wel altijd onder principe ‘less is more’. Liever een dun laagje extra zetten, als moeten schuren.

Tussen de twee lagen door ben ik er met korrel 180 eens over gegaan. Dat schuren valt al bij al nog wel mee… Ook omdat het net zo aangenaam smeert, is er veel minder te schuren.
Valt me ook op dat het stof gewoon recht naar beneden valt IPV op te vliegen.

Laatste laag doe ik met Filler2Finish van Knauf, met een slokje water bij.

Miljaar ,miljaar, miljaar,..... mijn haren komen weer recht :cool: ''Tussen de twee lagen door ben ik er met korrel 180 eens over gegaan''
Niet doen, niet doen...... is voor niks nodig.... Er wordt enkel en alleen geschuurd op de laatste laag

als ik dat niet doe, komen de kleine ‘randjes’/bramen waar ik mijn mes ophef los, en zit ik met brokjes in mijn plaksel

Ik ga (als DHZ'er) altijd eerst even met mijn plamuurmes over de gedroogde filler, als er dan braampjes zijn komen de los en erna begin ik aan de volgende laag.

Die Uniflott is te sterk daarvoor, of je moet echt beginnen steken.
Met de normale fillers deed ik het ook met het plamuurmes.

Allez soit, een beetje meer tijd nemen kost niets. Ik doe dat niet om mijn boterham te verdienen.

Zonder bramen smeren is echt niet zo moeilijk. Dat is enkel een kwestie van attentie nemen. Voor je je trapladder verzet om de volgende meter te doen, eerst kijken of er een braam zit en die dan ineens weghalen. Dan pas verder gaan. Dat is de goede "smeerhygiëne".
als ik dat niet doe, komen de kleine ‘randjes’/bramen waar ik mijn mes ophef los, en zit ik met brokjes in mijn plaksel
Mes anders opheffen. Smeertechniek verfijnen. Probleem opgelost. Wat je nu doet is als een informaticus die extra code gaat schrijven bovenop de initiële code die niet correct is om het toch maar te laten werken. Herschrijf dat gewoon 1 keer.
Ik werk wel altijd onder principe ‘less is more’. Liever een dun laagje extra zetten, als moeten schuren.
Dit lijkt me in tegenspraak met het eerdere citaat..

Inderdaad niet schuren tussen lagen. Smeer ineens proper. Als je wist hoeveel tijd je daar mee wint op het einde. En hoeveel schuurpapier je bespaart en hoeveel stof dat niet rondvliegt in de lucht.

Zonder bramen smeren is echt niet zo moeilijk. Dat is enkel een kwestie van attentie nemen.
Da’s het probleem he, ik doe dat niet dagdagelijks. Ik kan dus enkel maar proberen.
Ik zie inderdaad de braam zitten, maar maak 9/10 keer op een andere plek dan weer een andere fout als ik het wil corrigeren.
Kheb dat vooral bij de opliggende voegen, of hoeken voor.
De AK-voegen, ja da’s inderdaad zo het probleem niet.

Ik moet het ergens leren hé :-)

Kheb dat vooral bij de opliggende voegen, of hoeken voor.
De AK-voegen, ja da’s inderdaad zo het probleem niet.

Ik moet het ergens leren hé :-)
De onderliggende abstractie daarvan is verrassend simpel;
niet op bede hoeken van je plakijzer of plamuurmes even veel druk zetten.
Omdat je op de ene of de andere hoek meer druk zet, komt je ijzer minimaal schuin te staan. Een halve mm is genoeg.
Akkoord dat dat wat oefening vraag.
Zo laat je als het ware je plakijzer dansen over het plafond.

Vooral als je hele dunne laagjes over elkaar zet, werkt dit goed.
En voor die opliggende voegen... als je een papieren voegband gebruikt, kan je je plamuur aftrekken op die voegband hé. Dat moet echt niet dikker uitgesmeerd worden.

je moet eens een keer proberen dansen terwijl je beide voeten even hard op de grond blijft staan.. raak je ook nergens..

Ja de theorie ken ik.
Komt wel goed.

En als je dan toch schuurt tussen beide lagen, vergeet dan zeker niet om goed te ontstoffen en zelfs met vochtige doek alle stof weg te nemen.... Anders ben je nog verder van huis als uwe plamuur loskomt als ge aan het schilderen zijt:ROFLMAO:

Ontstoffen doe ik met een licht vochtige vod. Zo een microvezel doekje. Ik gebruik 1 zijde per voeg.

Intussen is het allemaal gefillered, gefinished en een laag primer op.

Ben blij met het resultaat.
Schuren doe ik trouwens met een Makita BO5031. Op stand 4. Met Cubitron 120 gaas.
Na de finisher ga ik er nog eens licht over met Cubitron 240.

Ik merk trouwens dat die Uniflott wel véél zuigender is dan al de voorgaande producten.

Waar Bossprim op RAL9010 voorgekleurd anders best wel dekkend was, merk ik dat er een kleurverschil is tussen de voegen en de platen.
Na een laag dekkende verf merk je er wel niets meer van.

• Leuk
Waarderingen: pkt
Valt dat excentrisch schuren goed mee ? Niet teveel hobbelen etc?

Ik kan het met niets anders vergelijken, buiten handmatig natuurlijk.

Het was een aanrader eigenlijk.
Met de bouwstofzuiger op aangesloten, was er quasi geen stof.

Net zoals op hout moet je continu bewegen, en natuurlijk niet (te hard) drukken opt machientje.

Voor de volgende muren doe ik het alvast terug daarmee.

Terug
Bovenaan