• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Obstakel in voortuin leggen tegen de straat om auto's te ambeteren..

Lid geworden
25 jan 2021
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste,

ik heb al veel onderwerpen gezocht maar het antwoord op mijn vraag nog niet gevonden. Ik vraag me het volgende af: niet ver vanwaar ik woon bevindt zich volgende situatie: smalle straat (3m breedte ongeveer) waar het onmogelijk is om met 2 voertuigen langs elkaar te passeren zonder in de berm te rijden. Bovendien is het zicht beperkt dus weet je niet altijd of er een voertuig afkomt of niet. Verschillende van de mensen in die straat leggen stenen in hun voortuin tot vlak tegen de weg (goot) om te verhinderen dat auto's op hun stuk rijden en hun tuin 'kapot' maken.
Foto toont niet meer huidige situatie: palen zijn weg en in de plaats liggen nu grote stenen (rotsblokken), zoals rode punten in tweede foto.

Mag dit? Is er een bepaalde afstand die moet aangehouden worden? Wat als ik met mijn auto op die steen rijdt tijdens het uitwijken voor een andere auto? Wie is dan verantwoordelijk?

Alvast bedankt voor antwoord en opheldering.

Knipsel1tuin.JPG Knipsel2tuin.JPG
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
Even advocaat van de duivel spelen: er is een derde optie en dat is je snelheid aanpassen zodat je ook kan stoppen bij een tegenligger ipv enkel keuze hebt tussen uitwijken tegen iets.
Waarom ga je er toch van uit dat IK diegene ben die daar (te) snel gaat rijden? Het is even handig om dit te weten als je iemand op je ziet afkomen met een onaangepaste snelheid en in een 'split second' moet kiezen tussen je eigen leven of je auto kapot te rijden op enkele rotsblokken.
Er is geen bebouwde kom, dus voor passanten die de weg en situatie niet kennen is dit potentieel een nog groter gevaar.
Verder kan ik natuurlijk thuisblijven, dan is er ook geen probleem...
Of misschien ben ik ook wel zo iemand die een goed gevoel krijgt van anderen zoveel mogelijk te ambeteren... :rolleyes:

Ga ik daar dan van uit?

Ik ga er van uit dat iedereen daar te snel rijdt want als je zo last minute moet uitwijken is je snelheid en die van de tegenligger niet aangepast. In een blinde bocht moet je soms een risico nemen, maar de impact aan 30 per uur zal veel minder zijn dan 50 per uur.

Veilig is het allemaal niet, maar de tijd dat daar enkel nonkel jeff met zijn tractor reed en je er goed kon doorcrossen is allemaal gepasseerd.

Ik begin hier serieus offtopic te gaan, maar 't wordt eens tijd dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt in het verkeer. Ze pakken dan al die binnenbaantjes om 2 minuten tijd te winnen (dus duidelijk niet op jou gericht want jij woont er gewoon), ze rijden te snel (voor de plaatselijke situatie, een max snelheid is geen minimumsnelheid) en als kers op de taart rijden ze met een soccer mom suv die zéker geen sprietje gras mag raken en dus weigeren ze van uit te wijken.

Sorry, dat moest er even uit (en is nogmaals ook niet specifiek op jou gericht)
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Daar weigert ons Josianne ook maar één onkruidje uit te trekken. “Als de gemeente bakken kan zetten om de mensen te ambeteren, kunnen ze het komen onderhouden ook... ‘t is toch waar hé meneer we betalen al genoeg belastingen ...”
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
o_Oo_Oo_O
Kalk in grond smijten om te verstevigen?
Cement in grond mengen om te verstevigen ?

Wat een kortzichtigheid !
Cement is in de grond schadelijk ... euh die auto's zijn niet veel beter .
Kalk verhoogd de ph in de grond met het gevolg dat straatbeplanting en - bomen nog meer last gaan hebben van verdichting, strooizouten, slechte grond en daar gaan die mannen dan nog eens kalk of cement doorfrezen ?
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Echtig waar: Een buurmeisje reed er ooit haar lief z'n Porsche Panamera perte totale tegen zo'n bloembak, die overigens net voor haar eigen oprit stond. Z'n vrouw vond het minder leuk ... :Fietser op zijn bek:

Neen dan vind ik wilde bloemen in zo'n berm een goede oplossing. Stukje natuur, mooi, camouflerend voor onkruid, goed voor de bijtjes. Normale mensen vermijden om daar door te rijden. En indien je echt moet uitwijken, gelukkig geen schade.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
wilde bloemen zijn een mooi alternatief. Maar het herhaaldelijk overreden worden door 2 en 4 wielers bevordert hun groei niet. Wat de hele basis is van deze disucssie... Occasioneel eens parkeren of uitwijken is geen probleem. Maar van zodra mensen het als een 2 vaksbaan gaan zien met rijgedrag dat daarbij hoort krijgt niks nog de kans om te groeien. Noch het groene biljartlakentje of de mooie wilde bloemen....
 

pplakke

Lid
Lid geworden
18 mei 2010
Berichten
561
Waarderingsscore
9
Punten
18
o_Oo_Oo_O
Kalk in grond smijten om te verstevigen?
Cement in grond mengen om te verstevigen ?

Wat een kortzichtigheid !
Cement is in de grond schadelijk ... euh die auto's zijn niet veel beter .
Kalk verhoogd de ph in de grond met het gevolg dat straatbeplanting en - bomen nog meer last gaan hebben van verdichting, strooizouten, slechte grond en daar gaan die mannen dan nog eens kalk of cement doorfrezen ?

Dat gebeurt weleens bij wegenwerken. Ik heb dat gezien toen die steile bermen en onderbouw bruggen op de R6 gemaakt zijn. Ze deden laag kalk en denk mengen. Dan weer grond en terug kalk en weer mengen tot de berg af was. Ging echt over grote hoeveelheden kalk met tractors die wit zagen van de kalk. Nu lijkt het gras er mooi te groeien. Zou kunnen zijn dat het ingezaaid is met specifiek graszaad mengsel dat veel van kalk houd.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Peins dat ik langs de kant van de weg meer bomen ga planten.
Sowieso is het aangetoond dat in een straat met bomen links en rechts trager wordt gereden dan een straat zonder bomen .

Nog goed voor de opwarming en verkoeling als het weer file is.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
o_Oo_Oo_O
Kalk in grond smijten om te verstevigen?
Cement in grond mengen om te verstevigen ?

Wat een kortzichtigheid !
Cement is in de grond schadelijk ... euh die auto's zijn niet veel beter .
Kalk verhoogd de ph in de grond met het gevolg dat straatbeplanting en - bomen nog meer last gaan hebben van verdichting, strooizouten, slechte grond en daar gaan die mannen dan nog eens kalk of cement doorfrezen ?

Dat gebeurt weleens bij wegenwerken. Ik heb dat gezien toen die steile bermen en onderbouw bruggen op de R6 gemaakt zijn. Ze deden laag kalk en denk mengen. Dan weer grond en terug kalk en weer mengen tot de berg af was. Ging echt over grote hoeveelheden kalk met tractors die wit zagen van de kalk. Nu lijkt het gras er mooi te groeien. Zou kunnen zijn dat het ingezaaid is met specifiek graszaad mengsel dat veel van kalk houd.
Kalken van klei- en leemgronden wordt inderdaad geregeld toegepast om de grond draagkrachtiger te maken in industrie- of wegenbouw, maar dat is enkel nuttig voor funderingsgrond waarboven nog bijkomende afwerkingslagen komen. Als je het gewoon als toplaag laat liggen en zo hoopt te vermijden dat er geen sporen gaan inkomen wanneer er een auto overrijdt dan ga je diep teleurgesteld zijn vrees ik.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113

Zou kunnen zijn dat het ingezaaid is met specifiek graszaad mengsel dat veel van kalk houd.

Iedereen weet toch dat gras van zeer veel kalk houdt en dat je daarom jaarlijks zakken vol kalk op je gazon moet gooien ? :ninja:
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113

Zou kunnen zijn dat het ingezaaid is met specifiek graszaad mengsel dat veel van kalk houd.

Iedereen weet toch dat gras van zeer veel kalk houdt en dat je daarom jaarlijks zakken vol kalk op je gazon moet gooien ? :ninja:
Je vergeet die tonnen meststoffen , stikstoffe fosfor en kalium met magnesium die er wekelijks worden gesmeten.
En danvergeten we nog koper of ijzersulfaat om dat mos weg te krijgen
:rolleyes:
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Peins dat ik langs de kant van de weg meer bomen ga planten.
Sowieso is het aangetoond dat in een straat met bomen links en rechts trager wordt gereden dan een straat zonder bomen .

Nog goed voor de opwarming en verkoeling als het weer file is.
Bomenrijen worden tegenwoordig verwijderd omwille van verkeersveiligheid…
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Peins dat ik langs de kant van de weg meer bomen ga planten.
Sowieso is het aangetoond dat in een straat met bomen links en rechts trager wordt gereden dan een straat zonder bomen .

Nog goed voor de opwarming en verkoeling als het weer file is.
Bomenrijen worden tegenwoordig verwijderd omwille van verkeersveiligheid…
Nee juist niet.

Dit was het argument van Maes, die met zen hoogtewerkers en achter in mijne hof zit met zen zaak.
de enigste die er oren naar had was die schouwvlieg, maar groot licht is dat niet.
Echter onderzoek van diverse verkeersinstellingen tonen juist het vertragend effect van bomen langs de baan.
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Idd, langs de 'dodenweg' hier hebben ze ook alle bomen gekapt onder het mom "verkeersveiligheid". Ik denk niet dat er ene boom schuld heeft gehad aan de ongevallen die er allemaal gebeurd zijn. :D Maar bomen weg, "probleem" opgelost he, arm Vlaanderen...
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Sowieso na te kijken of de berm hoort tot openbaar domein of niet.
Indien openbaar domein is het plaatsen van obstakels strikt verboden ! Meer nog het 'verharden ' van de berm mag zelfs niet,
In Dendermonde mag dat wel. Meer nog, in Dendermonde mag je eens stuk openbaar domein aan de overkant van de straat inpalmen als parking, dat verharden en zelfs een bordje "privé-domein" plaatsen opdat niemand anders er zou komen staan. :rolleyes:


Aanvulling
rooilijn is de grens van privegronden met openbaar domein.
Perceelgrens is de grens tussen privegronden onderling.
Rooilijn en perceelgrens kunnen dus nooit samen georienteerd zijn. .. of je moet op de 2de bouwlijn bouwen maar dan zit er een perceel tussen jouw perceel en het openbaar domein.
Goed om dit nog even te verduidelijken, gezien aan de reacties hier te zien, dat bij velen het begrip "rooilijn" nog niet goed gekend is.
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Hier ook een straat van een 3m breed, problematiek van uitwijken en 'verputtingen' kom me bekend voor ☺️ , gelukkig geen buren die overgaan tot dergelijke eigengereide maatregelen.
De gemeente plant wel bij heraanleg van de weg volgend jaar aan beide zijden van de weg 60cm betonnen grasdallen te plaatsen
Misschien ook zo iets vragen aan uw gemeente
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
Sowieso na te kijken of de berm hoort tot openbaar domein of niet.
Indien openbaar domein is het plaatsen van obstakels strikt verboden ! Meer nog het 'verharden ' van de berm mag zelfs niet,
In Dendermonde mag dat wel. Meer nog, in Dendermonde mag je eens stuk openbaar domein aan de overkant van de straat inpalmen als parking, dat verharden en zelfs een bordje "privé-domein" plaatsen opdat niemand anders er zou komen staan. :rolleyes:


Aanvulling
rooilijn is de grens van privegronden met openbaar domein.
Perceelgrens is de grens tussen privegronden onderling.
Rooilijn en perceelgrens kunnen dus nooit samen georienteerd zijn. .. of je moet op de 2de bouwlijn bouwen maar dan zit er een perceel tussen jouw perceel en het openbaar domein.
Goed om dit nog even te verduidelijken, gezien aan de reacties hier te zien, dat bij velen het begrip "rooilijn" nog niet goed gekend is.
Ah, Dendermonde ? kan er helaas maar al te goed over meespreken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan