Nelyeh Neb zei:
Hoi,
Ik heb vandaag via een andere gebruiker op dit forum de link doorgekregen van jullie bouwverhaal. Ik moet toegeven dat ik nog niet alles in detail heb gelezen, zeker de discussie over jullie plan was zware kost. Daarin is het steeds het verhaal van persoonlijke voorkeur en verlangens.
Voor de rest zijn er wel veel overeenkomsten met wat wij plannen.
Wij overwegen ook een moderne OB met crepi, waarbij ik zelf (als hulp van aannemer) met de ruwbouw en bepaalde verdere werken. Wat zijn jullie ervaringen met het lijmen van de porotherm snelbouw? Hoe is de muur eigenlijk opgebouwd en wat gebruiken jullie als buitensteen? Gebruiken jullie siliconecrepi?
Wat voor technieken zullen er gebruik worden mbt ventilatie en verwarming?
Waar ik wel een beetje van schrik zijn de prijzen die je vermeld! Zeker wat de ramen en de crepi betreft.
vriendelijke groeten en nog veel succes met de bouw van jullie droomhuis.
Ben
Achter ons plan sta ik nog altijd 100%. Als we er momenteel in rond lopen is er niks dat we anders getekend zouden hebben. Van de week was er ook een aannemer voor de betonvloer op bezoek en zijn woorden "toen ik buiten voor het huis stond, dacht ik niet dat het binnen zo ruim ging zijn". Mijn antwoord: "En dan zijt ge de muren van ne halve meter dik er nog vergeten af te trekken".
Muuropbouw is simpel: 14cm PLS500, 30cm EPS TOP32, pleister
Ik had liever stenen van Ploegsteert gehad omwille van diverse redenen. Bouwmaterialenhandels verkopen echter veel liever producten van Wienerberger, ook om diverse redenen. Ik heb de indruk dat de PLS500 stenen nogal hol staan. Ik had er ook een paar die niet zo vlak geslepen waren... Qua lijmen zelf, dat gaat echt goed vooruit en de meegeleverde lijm volstaat qua hoeveelheid. Er zijn ook wat mensen die zich vragen stellen qua sterkte van zo'n gelijmde muur maar daar moet je absoluut niet wakker van liggen. Als ik opnieuw mocht kiezen, zou ik ook kalkzandsteen serieuzer overwegen omwille van massa.
Qua crepi hebben wij een acrylaatgebonden crepi (geen siliconen dus). Voordeel is dat die nog meer flexibel is dan siliconen crepi maar gevoeliger aan vervuiling. Dat laatste was bij ons geen issue aangezien de gevel nog nabehandeld is met Lotusan-verf.
Ventilatie: Paul Novus 300 gekoppeld aan een bodemwarmtewisselaar die ik uit DE haal. Uit de lucht die Paul terug naar buiten stuurt maken we nog warm water.
Verwarming: Elektrisch paneel in de badkamer, in de woonkamer zijn er voorzieningen om ook zo'n paneel te hangen. We gaan het wat afwachten. De afgelopen weken was het qua temperatuur binnen echt OK, ik heb gewoon in T-shirt aan het werken geweest. Bovendien zijn er nu amper interne warmtewinsten die er wel zullen zijn als we verhuisd zijn.
Voor SWW kiezen we een WP-boiler die gemengde lucht van buiten en het ventilatiesysteem neemt. Om het SWW-verbruik wat te drukken installeren we ook nog een douche warmteterugwinning en zijn alle warm waterleidingen geïsoleerd.
Qua prijzen: wij hebben zeker niet de goedkoopste keuzes gemaakt. Slechtste Uw-waarde van het schrijnwerk bv. is 0.76 (en da's een uitschieter in slechte zin) en het beste 0,61. Ook overal veiligheidsglas bijvoorbeeld, kost ook centjes.
Onze buitenbepleisteraar is ook niet de goedkoopste maar voordat de crepi ertegen ging is de gevel wel een aantal maal deftig en volledig geschuurd om een zo vlak mogelijk resultaat te krijgen. Een ander voorbeeld is het wapeningsnet dat hij gebruikt in de wapeningslaag groffer/sterker is, materiaalkost is daar echt duurder dan het fijne net dat je overal ziet... Soms zit het in kleine dingen waar de meeste mensen niet geïnteresseerd zijn maar ik weet graag de waarom voordat ik een keuze maak die nooit louter op alleen prijs gebasseerd zal zijn.
De bovenverdieping is nu binnen gepleisterd, binnenkort begint de plakker aan de benedenverdieping. Voor bv. luchtdichting hebben we gewerkt met zowel folies/tapes als vloeibare luchtdichting.
Jullie ook succes met doorhakken van al die knopen.