• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

OB - eerste voorontwerp

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
67
Punten
18
! Disclaimer: plannen en afbeeldingen mogen niet verder verspreid worden. Deze worden gehost op mijn eigen webruimte en zullen binnen 2 maand verwijderd worden.

Dag iedereen

Dit is mijn eerste bericht hier op bouwinfo maar volg het forum al geruime tijd.

Onlangs hebben we een perceel bouwgrond aangekocht (+- 1200m²) voor open bebouwing (zie Lot 2 bijgevoegd verkavelingsplan) met maximale bouwoppervlakte van 10m65 op 15m en hebben gisteren een eerste ontwerpstudie ontvangen van de architect.

Momenteel wonen wij in een HOB (+- 130m² bewoonbare oppervlakte gespreid over 3 verdiepen, bovenste verdiep volledig onder dak bevat slaapkamer ouders ) met achteraan de tuin een vrijstaande dubbele garage van 8x7m (bxd) met 2 verdiepen (6m hoog) waar op het 2e verdiep mijn bureau en fitness ruimte ligt.

Onze woonwensen betreffen een moderne lichtrijke woning (fan van rechthoekige vormen, maar kubus is niet mogelijk omwille van de 2de bouwlijn waar enkel hellend dak mogelijk is op het verdiep met kroonlijst hoogte van max 3,5m, en helling dak max 45°) waarbij het voor ons belangrijk is dat er een goede flow door de woning loopt (voor ons persoonlijk, gebaseerd op hoe we momenteel leven). De vloerpas van de nieuwe woning moet op 17,3 TAW liggen met afgewerkt niveau van de tuin op maximaal 16,9TAW (terrassen mogen op niveau vloerpas liggen)

Naar ruimtes toe werd gevraagd (naast de standaard ruimtes als keuken, leefruimte, eetruimte, apart toilet GV en 1V) om 3 slaapkamers te voorzien met een badkamer en aparte doucheruimte voor de kinderen als ze wat ouder zijn (momenteel 3 en 6j). Daarnaast werd ook gevraagd om een speelruimte kinderen, fitnessruimte en kelder"zolder" te voorzien net zoals een inpandige garage (die wel degelijk als garage gebruikt zal worden). De carport op het plan zal waarschijnlijk ook vervangen worden door een bijkomende vrijstaande garage (max aan bijgebouwen is 60m²) Ook werd gevraagd om de technieken zoveel als mogelijk te groeperen in de kelder (aansluiting electriciteit/water zal in de garage zitten rechts naast de poort), leidingkoker word voorzien aan de voorkant waar het bureau zit (ingewerkt in de kastenwand voorgevel bureau).

Op het eerste zicht lijkt de flow voor ons goed te zitten, enkel over de orientatie van de keuken twijfelen we enorm (te gesloten?).

Hieronder kan je het voorontwerp terugvinden net zoals een aantal voorlopige 3d-tekeningen van hoe het er eventueel kan uitzien aan de buitenkant. De "straat" vooraan is een privéweg (onze eigendom) met erfdienstbaarheid recht van overgang/plaatsen leidingen voor de linkse buur (nr 21).

Opmerkingen/advies is allemaal welkom.

Verkavelingsplan:
verkaveling.jpg

Kelder:
voorontwerp1_Kelder_klein.jpg

Gelijkvloers:
voorontwerp1_Gelijkvloers_klein.jpg

Verdiep:
voorontwerp1_verdiep1_klein.jpg

voorontwerp1_1_klein.jpg
voorontwerp1_2_klein.jpg

voorontwerp1_3_klein.jpg
voorontwerp1_4_klein.jpg

Phoebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2011
Waarderingsscore
160
Punten
43
zou ik mogen weten hoeveel de offertes voor ruwbouw metselwerk bedragen? Enkel voor het binnenblad + isolatie? Ik heb min of meer gekozen om voor HSB te gaan, maar ben toch eens benieuwd hoe zich dat op dit moment verhoudt tov metselwerk
Wij starten binnenkort. Voor 16cm pur (2X8) betalen we 48/m2 en voor snelbouw verlijmd 450/m3.

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
67
Punten
18
zou ik mogen weten hoeveel de offertes voor ruwbouw metselwerk bedragen? Enkel voor het binnenblad + isolatie? Ik heb min of meer gekozen om voor HSB te gaan, maar ben toch eens benieuwd hoe zich dat op dit moment verhoudt tov metselwerk

Prijzen voor snelbouw (ruwbouw metselwerk) komt op gemiddeld €415/m³ (dus lengte x hoogte x 0,14 dikte snelbouwsteen).
Isolatie voorlopg 13 cm pur (lambda 0,019, vb Recticel Eurowall Xentro) komt gemiddeld op €73,5/m²

Fundering/vloerplaat kan ik niet meegeven gezien wij een volledige onderkeldering hebben.

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
309
Punten
83
dus ongeveer 60 euro per m2 voor snelbouw. Is dat inclusief de stenen en lijm?

Nutzie

Lid
Lid geworden
12 jul 2007
Waarderingsscore
15
Punten
18
Het ontwerp is mooi, maar ik mis absoluut zonnewering op het terras.
Zonnewering? Het terras is volledig Noord zie ik op de plannen. De eerste meters vanaf de ramen komt geen sprietje zon....met uitzondering van s morgens een beetje.

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
835
Punten
113
Het ontwerp is mooi, maar ik mis absoluut zonnewering op het terras.
Zonnewering? Het terras is volledig Noord zie ik op de plannen. De eerste meters vanaf de ramen komt geen sprietje zon....met uitzondering van s morgens een beetje.
Je kan dat in zomer ook op einde dag hebben bij ondergaande zon (wij hebben vanaf 20:00) maar is twee keer niks van warmte dat zo nog gaat binnen komen, wij voorzien zelf geen gordijnen.

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
67
Punten
18
Ondertussen alle offertes binnengekregen voor ruwbouw werken inclusief dakwerken (zonder schrijnwerk voorlopig) en de aannemer vastgelegd.

Als we de gekozen offerte vergelijken met de raming van de architect in juli 2022, is de offerte ongeveer een kleine €10.000 goedkoper dan initieel geraamd dus dat zit goed :cool: .

Naar planning toe zouden de grond en kelderwerken tegen het bouwverlof moeten afgewerkt zijn en zou de woning wind en waterdicht moeten zijn tegen het einde van het jaar :)

Gezien we voor 1 aannemer gekozen hebben die instaat voor wind en waterdicht hopen we dat de vastgelegde planning gevolgd kan worden.

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Waarderingsscore
690
Punten
93
Woning ondertussen wind en waterdicht?

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
67
Punten
18
Nog ver van jammer genoeg, updates volgen ;)

Op dit moment is de bronbemaling aan het draaien. We hebben nog een probleem gehad waarbij in de technische grondanalyse (gezien we meer dan 250m³ aan grondverzet doen), pfas boven de detectielimiet gevonden werd.

Hierdoor zijn er nog een aantal bijkomende onderzoeken nodig geweest die alles serieus vertraagt hebben :cry:

Nu hopen we dat ze na het kerstverlof eindelijk zullen beginnen met de graafwerken voor de kelder (niveau grondwater moet zakken naar -5m, eind november was het peil gezakt naar -2,2m op 1,5 week tijd).

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Waarderingsscore
690
Punten
93
Veel sterkte. Mijn Kerst deadline zal ook niet gehaald worden.

Lid geworden
19 apr 2021
Waarderingsscore
19
Punten
18
Nog ver van jammer genoeg, updates volgen ;)

Op dit moment is de bronbemaling aan het draaien. We hebben nog een probleem gehad waarbij in de technische grondanalyse (gezien we meer dan 250m³ aan grondverzet doen), pfas boven de detectielimiet gevonden werd.

Hierdoor zijn er nog een aantal bijkomende onderzoeken nodig geweest die alles serieus vertraagt hebben :cry:

Nu hopen we dat ze na het kerstverlof eindelijk zullen beginnen met de graafwerken voor de kelder (niveau grondwater moet zakken naar -5m, eind november was het peil gezakt naar -2,2m op 1,5 week tijd).
Omg, heel wat vertraging gehad dus. Hopelijk begint het jaar voor jullie dan met goed nieuws en kunnen ze snel starten.

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
67
Punten
18
Omg, heel wat vertraging gehad dus. Hopelijk begint het jaar voor jullie dan met goed nieuws en kunnen ze snel starten.
Klopt. volgens de laatste update staat het grondwater nog te hoog om te kunnen graven maar vermoeden ze te kunnen starten met de graafwerken de 2e week van januari 🤞

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
67
Punten
18
Kleine tussentijdse update.

2 weken geleden zijn ze een proefput komen graven waaruit bleek dat de grondwatertafel nog minimaal een halve meter moest zaken. Daarop hebben ze het aantal geplaatste filters verdubbeld naar 36 en zijn ze een zwaardere pomp komen plaatsen.

Deze morgen zijn ze opnieuw (zelfde plaats) een proefput komen graven waaruit blijkt dat op het diepste punt van de kelder, de grondwatertafel zeker nog 20cm moet zakken om veilig te kunnen starten.

Voor het grootste stuk van de kelder zit de grondwatertafel eigenlijk al goed maar omwille van ons overdekt/open terras op kelderniveau moet daar nog meer dan een halve meter dieper gegraven worden. De 'vloerplaat moet hier lager liggen om koudebruggen te vermijden ter hoogte van onze ramen in de kelder en het feit dat er een meegegoten buffer/pompput voorzien is (zie detail hieronder)

kelder.jpg

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Waarderingsscore
690
Punten
93
Bij mij was dit ook oorspronkelijk zo voorzien. Maar ik heb dit moeten schrappen / andere keuzes moeten maken.
Ben benieuwd hoe dit er bij jou gaat uitzien.

Ik heb er nu al spijt van dat ik dat geschrapt heb, want kans is nu heek klein dat ik de ruimte in de kelder zonder raam en buitenruimte veel zal gebruiken.

Lid geworden
19 apr 2021
Waarderingsscore
19
Punten
18
Bij mij was dit ook oorspronkelijk zo voorzien. Maar ik heb dit moeten schrappen / andere keuzes moeten maken.
Ben benieuwd hoe dit er bij jou gaat uitzien.

Ik heb er nu al spijt van dat ik dat geschrapt heb, want kans is nu heek klein dat ik de ruimte in de kelder zonder raam en buitenruimte veel zal gebruiken.
Hier ook een kelder zonder raam. Hadden eerst kleine kelderramen voorzien, maar toch laten schrappen omwille van kost én elke onderbreking extra aan kelderwand kan mogelijks risico geven.

Wij hebben de eerste 2 ruimtes van de kelder toch proberen mee te betrekken bij woonruimte. Onze trap staat immers centraal en voor een groot raam waardoor er beetje daglicht in de kelder kan komen.

@pieter.m Ik hoop dat ze snel kunnen starten. Het weer heeft afgelopen 3 maanden ook niet echt geholpen. Veel regen geweest...

Lid geworden
19 apr 2021
Waarderingsscore
19
Punten
18
Eindelijk! Nu zal je wel voortgang gaan zien, een last die van je schouders valt.
Benieuwd naar het project! Heb je voor de rest al alles vastliggen?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan