Uiteindelijk (na 5 weken) toch feedback ontvangen van de stedenbouwkundige dienst van de gemeente op onze vraag naar stedenbouwkundige haalbaarheid.
Antwoorden van onze architect staan als quote
Ik had de ontwerpplannen al getoetst aan de verkavelingsvoorschriften maar kwam er nog niet toe om mijn conclusies op mail te zetten.
Naast de inplanting van de garage die een afwijking vormt op de verkavelingsvoorschriften en die voorafgaand besproken werd, stel ik nog een aantal dingen vast die niet conform de voorschriften:
- In de voorschriften is opgenomen dat het bouwvolume van de woning zich op 4 m van de zijperceelsgrens moet bevinden en dat het bouwvolume van de woning maximaal 15 m mag zijn. Ik stel vast dat het keldervolume (dat onderdeel maakt van het bouwvolume) zich buiten deze 15 m (trap) en binnen die 4 m bevindt.
Zeker in deze vrije zijtuinstrook kan dat niet toegestaan worden (ook niet met een afwijking).
Gezien de ligging van de bouwkavels is het noodzakelijk om de vrije zijtuinstroken te bewaren van bebouwing.
- In de voorschriften zijn bepalingen opgenomen omtrent het vrijstaand bijgebouw.
Er werd gesteld dat een afwijking voor de inplanting van het bijgebouw overwogen kan worden maar dan moet het wel gaan om een vrijstaand bijgebouw. De verbinding tussen woning en bijgebouw dient bijgevolg lager gemaakt te worden (eerder als tuinmuur met hoogte van afsluiting dan als het doortrekken van de voorgevel).
- In de voorschriften zijn bepalingen opgenomen omtrent de verhardingen in de voortuin. In het kader van waterinfiltratie,
vergroening van voortuinen vragen we de verharding in de voortuinen te gaan beperken tot het functioneel noodzakelijke.
Graag zou ik bijgevolg de verharding beperkt willen zien door bvb niet te verharden langs de voorgevel en niet tussen de parkeerplaatsen.
Nu afwachten wat de reactie van de stedenbouwkundig ambtenaar hierop is (hopelijk niet weer 5 weken wachten
)
Antwoorden van onze architect staan als quote
Ik had de ontwerpplannen al getoetst aan de verkavelingsvoorschriften maar kwam er nog niet toe om mijn conclusies op mail te zetten.
Naast de inplanting van de garage die een afwijking vormt op de verkavelingsvoorschriften en die voorafgaand besproken werd, stel ik nog een aantal dingen vast die niet conform de voorschriften:
- In de voorschriften is opgenomen dat het bouwvolume van de woning zich op 4 m van de zijperceelsgrens moet bevinden en dat het bouwvolume van de woning maximaal 15 m mag zijn. Ik stel vast dat het keldervolume (dat onderdeel maakt van het bouwvolume) zich buiten deze 15 m (trap) en binnen die 4 m bevindt.
Zeker in deze vrije zijtuinstrook kan dat niet toegestaan worden (ook niet met een afwijking).
Gezien de ligging van de bouwkavels is het noodzakelijk om de vrije zijtuinstroken te bewaren van bebouwing.
In deze wordt de interpretatie gemaakt dat het lager liggend terras deel uitmaakt van de kelder en dus van het bouwvolume. Het betreft echter een niet overdekte buitenruimte die op geen enkele manier invloed heeft op licht en/of zichten ten opzichte van de buren.
Het is echter zo dat dit lager liggend terras zelfs nog gedeeltelijk naar binnen toe, dus in het bouwvolume, wordt teruggetrokken. Het lager liggend terras werd voorzien aan de zijgevel om ervoor te zorgen dat het keldervolume natuurlijk licht kan binnentrekken. Daar deze zijgevel op de zuidkant ligt biedt dit de mogelijkheid om het zonlicht ook in het ondergronds volume toe te laten.
Er wordt ook op geen enkele manier een volume toegevoegd dat zich aftekent boven het maaiveld, er is enkel een 'put' voorzien. In die zin is het lager liggend terras wellicht eerder een reliëfwijziging dan een bouwvolume?
In principe kan ook de parallel met bijvoorbeeld een zwembad getrokken worden...
Een zwembad is ook een 'put' in het terrein die buiten de bouwzone kan gepositioneerd worden.
Is er een mogelijkheid dat deze redenering binnen dit project soelaas biedt vanuit stedenbouwkundige haalbaarheid?
En stel dat het lager liggend terras absoluut niet in de zijstrook zou kunnen...
Zou het dan eventueel wel mogelijk zijn in het verlengde van de achtergevel en het terras?
Dus ook wel buiten het bouwvolume van 15m diepte, maar buiten de zijstrook?!
- In de voorschriften zijn bepalingen opgenomen omtrent het vrijstaand bijgebouw.
Er werd gesteld dat een afwijking voor de inplanting van het bijgebouw overwogen kan worden maar dan moet het wel gaan om een vrijstaand bijgebouw. De verbinding tussen woning en bijgebouw dient bijgevolg lager gemaakt te worden (eerder als tuinmuur met hoogte van afsluiting dan als het doortrekken van de voorgevel).
De verbinding die zichtbaar is op de 3D-tekeningen is een deur/poort tussen de woning en het bijgebouw.
Dit werd zo getekend om de voor- en achterzijde te kunnen afsluiten zodoende de privacy te waarborgen.
Deze deur heeft dezelfde hoogte (2,35m) zoals alle ramen en deuren in het gebouw omdat deze aansluiten met elkaar.
Het dak van het bijgebouw ligt dan weer een stuk hoger op 3,00m. Kan dit op deze manier?
- In de voorschriften zijn bepalingen opgenomen omtrent de verhardingen in de voortuin. In het kader van waterinfiltratie,
vergroening van voortuinen vragen we de verharding in de voortuinen te gaan beperken tot het functioneel noodzakelijke.
Graag zou ik bijgevolg de verharding beperkt willen zien door bvb niet te verharden langs de voorgevel en niet tussen de parkeerplaatsen.
Het is effectief de bedoeling om enkel de oprit(ten) en toegang tot de woning te verharden.
De witte delen met varens en andere planten zijn op de 3D-tekening ingetekend als losse kiezelsteen.
Nu afwachten wat de reactie van de stedenbouwkundig ambtenaar hierop is (hopelijk niet weer 5 weken wachten