• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

OB - eerste voorontwerp

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
67
Punten
18
! Disclaimer: plannen en afbeeldingen mogen niet verder verspreid worden. Deze worden gehost op mijn eigen webruimte en zullen binnen 2 maand verwijderd worden.

Dag iedereen

Dit is mijn eerste bericht hier op bouwinfo maar volg het forum al geruime tijd.

Onlangs hebben we een perceel bouwgrond aangekocht (+- 1200m²) voor open bebouwing (zie Lot 2 bijgevoegd verkavelingsplan) met maximale bouwoppervlakte van 10m65 op 15m en hebben gisteren een eerste ontwerpstudie ontvangen van de architect.

Momenteel wonen wij in een HOB (+- 130m² bewoonbare oppervlakte gespreid over 3 verdiepen, bovenste verdiep volledig onder dak bevat slaapkamer ouders ) met achteraan de tuin een vrijstaande dubbele garage van 8x7m (bxd) met 2 verdiepen (6m hoog) waar op het 2e verdiep mijn bureau en fitness ruimte ligt.

Onze woonwensen betreffen een moderne lichtrijke woning (fan van rechthoekige vormen, maar kubus is niet mogelijk omwille van de 2de bouwlijn waar enkel hellend dak mogelijk is op het verdiep met kroonlijst hoogte van max 3,5m, en helling dak max 45°) waarbij het voor ons belangrijk is dat er een goede flow door de woning loopt (voor ons persoonlijk, gebaseerd op hoe we momenteel leven). De vloerpas van de nieuwe woning moet op 17,3 TAW liggen met afgewerkt niveau van de tuin op maximaal 16,9TAW (terrassen mogen op niveau vloerpas liggen)

Naar ruimtes toe werd gevraagd (naast de standaard ruimtes als keuken, leefruimte, eetruimte, apart toilet GV en 1V) om 3 slaapkamers te voorzien met een badkamer en aparte doucheruimte voor de kinderen als ze wat ouder zijn (momenteel 3 en 6j). Daarnaast werd ook gevraagd om een speelruimte kinderen, fitnessruimte en kelder"zolder" te voorzien net zoals een inpandige garage (die wel degelijk als garage gebruikt zal worden). De carport op het plan zal waarschijnlijk ook vervangen worden door een bijkomende vrijstaande garage (max aan bijgebouwen is 60m²) Ook werd gevraagd om de technieken zoveel als mogelijk te groeperen in de kelder (aansluiting electriciteit/water zal in de garage zitten rechts naast de poort), leidingkoker word voorzien aan de voorkant waar het bureau zit (ingewerkt in de kastenwand voorgevel bureau).

Op het eerste zicht lijkt de flow voor ons goed te zitten, enkel over de orientatie van de keuken twijfelen we enorm (te gesloten?).

Hieronder kan je het voorontwerp terugvinden net zoals een aantal voorlopige 3d-tekeningen van hoe het er eventueel kan uitzien aan de buitenkant. De "straat" vooraan is een privéweg (onze eigendom) met erfdienstbaarheid recht van overgang/plaatsen leidingen voor de linkse buur (nr 21).

Opmerkingen/advies is allemaal welkom.

Verkavelingsplan:
verkaveling.jpg

Kelder:
voorontwerp1_Kelder_klein.jpg

Gelijkvloers:
voorontwerp1_Gelijkvloers_klein.jpg

Verdiep:
voorontwerp1_verdiep1_klein.jpg

voorontwerp1_1_klein.jpg
voorontwerp1_2_klein.jpg

voorontwerp1_3_klein.jpg
voorontwerp1_4_klein.jpg

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.011
Punten
113
er staan geen deuren op, zijn er die beneden ?
Keuken/eetkamer, en verbinding berging, dat zou ik idd volledig herbekijken.
Wij wassen en drogen op het verdiep, geen over en weer met wasmanden. Bij jullie is het 2 trappen naar beneden en terug naar boven.
Als je kelder effectief als leefruimtes gaat gebruiken, dan moet waterdichtheid goed zijn, ook over xx jaren.
Boven vind ik persoonlijk wel klein ogend, zeker onder schuin dak. Dakkapel kan wat extra ruimte geven, of het volledige verdiep gebruiken ipv open te laten boven living.

ondergrondse garage is misschien niet mogelijk, maar zou ik toch eens bekijken.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
705
Punten
113
De plannen kloppen toch niet helemaal. Dat "gat" naast het raam aan de fitnessruimte in de kelder, verkleint op het gelijkvloers, en de vide op de verdieping loopt dan over de volledige breedte...?

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
945
Punten
113
Wij wassen en drogen op het verdiep, geen over en weer met wasmanden. Bij jullie is het 2 trappen naar beneden en terug naar boven.
In een huis met een finessruimte lijkt me dat eerder vereist ;)

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
67
Punten
18
Het plan is nog een ontwerpstudie om te zien of hij op de goede weg is met wat wij in ons gedachten hebben (daarom dat er ook nog geen afmetingen en dergelijke opstaan). Indien hij er volledig naast zou zitten heeft het geen zin voor de architect om met dit verder te werken.

Voorlopig kunnen we ons er wel in vinden maar er zijn inderdaad nog wel wat opmerkingen, maar hij hoeft al niet helemaal opnieuw te beginnen ;)

En alle opmerkingen/bemerkingen zijn welkom. Niet iedereen heeft dezelfde mening (wat maar goed is) en sommige op of bemerkingen kunnen zeker helpen ;)

er staan geen deuren op, zijn er die beneden ?
Er staan inderdaad geen deuren getekend op het plan, maar waar je een doorlopende lijn ziet aan deuropeningen is het de bedoeling dat er wel deuren komen. Dus ook na de traphal/toilet komt er een deur.

Bij de keuken had hij dan weer 2 schuifdeuren voorzien die inschuiven in de muur waar het eiland staat. Maar zoals eerder gezegd zou het stuk keuken/eetplaats toch herbekeken moeten worden.

verbinding berging, dat zou ik idd volledig herbekijken
.
Over de berging zijn we wel tevreden, jassen/schoenen bij binnenkomst komen daar terecht (niet in de vestiairekast in de inkom) gezien we altijd ofwel via de garage, ofwel via buitendeur berging zullen binnenkomen.

Dit hoeft voor ons niet, we zijn het nu ook al gewoon dat we 1,5 verdiep naar beneden moeten met de was. Bovendien moet ik dan ook elke keer met mijn fitness- en fietskledij 2 verdiepen naar boven (wat toch zeker 4 à 5 keer per week zou moeten ;) )

Drogen zal gebeuren in de wasplaats (gebeurt op vandaag in onze leefruimte) en als mevrouw wil strijken kan dit aan het raam aan fitness/speelkamer of zelfs daar buiten als het mooi weer is.

Als je kelder effectief als leefruimtes gaat gebruiken, dan moet waterdichtheid goed zijn, ook over xx jaren.
Is de bedoeling inderdaad dat de waterdichtheid pefect moet blijven over de jaren heen.

Boven vind ik persoonlijk wel klein ogend, zeker onder schuin dak. Dakkapel kan wat extra ruimte geven, of het volledige verdiep gebruiken ipv open te laten boven living.
Boven oogt mss wat klein maar de 2 kinderkamers en master bedroom zijn 3,2m breed op 4,35m diep dus dat lijkt mij niet zo klein. Schuine kant begint ook pas op 90cm boven vloerniveau. Zeker de master bedroom hoeft niet groter te zijn gezien wij er toch enkel maar slapen.

Het is wel de bedoeling om rondomrond de living toch een halve meter op plafondhoogte te krijgen ( kinder kamers worden dan nog iets groter) en dan kunnen de speakers (centrale audio + surround system), sfeerverlichting en dergelijke makkelijker weggewerkt worden.

Dakkapellen of zelfs dak-insnijdingen zijn niet toegelaten volgens de voorschriften. (2e bouwlijn)
Uit de bouwvoorschriften: De dakvorm is vrij. Bij hellende daken mag de dakhelling max. 45° bedragen.
Max. gabarit: kroonlijsthoogte 3,5m nokhoogte 9,5m, gemeten vanaf de vloerpas van het gelijkvloers.
Dakuitbouwen en dakinsnijdingen worden niet toegestaan.
Enkel dakvlakramen worden toegelaten.

ondergrondse garage is misschien niet mogelijk, maar zou ik toch eens bekijken.
Ondergrondse garage is niet toegestaan en zou sowieso te veel wegen op ons budget door de afrij helling.

De plannen kloppen toch niet helemaal. Dat "gat" naast het raam aan de fitnessruimte in de kelder, verkleint op het gelijkvloers, en de vide op de verdieping loopt dan over de volledige breedte...?
Dit was ons ook al opgevallen, vermoed dat daar de insprong ook nog moet gemaakt worden zodat dit gelijk komt met gelijkvloers.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.897
Punten
113
Als je aan den hof begint ....
dan is mijn eerste opmerking
laat die garage 15 cm zakken.
Dan komt de buitenhoogtes ook in orde en heb je niet zo van die struikelbordessen waar je ofwel met de auto naar beneden klooit of waar je afvalt als je nog wat staat te vertellen aan de deur.
Toevallig toch niet architecte A. ... uit hetals ?

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
67
Punten
18
Als je aan den hof begint .... dan is mijn eerste opmerking laat die garage 15 cm zakken.
Dan komt de buitenhoogtes ook in orde en heb je niet zo van die struikelbordessen waar je ofwel met de auto naar beneden klooit of waar je afvalt als je nog wat staat te vertellen aan de deur.
Snap wat je bedoelt maar we zitten sowieso met hoogteverschil (zels als we 15cm zakken) gezien max afwerkingsniveau vd tuin 40cm lager is dan de verplichte vloerpas (17,3 TAW vloerpas, max 16,9TAW voor tuin)

Carport gaat ook weg, komt een vrijstaande garage in de plaats

Toevallig toch niet architecte A. ... uit hetals ?
Toch niet, Herentals is toch 120km van hier ?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.175
Punten
113
Het plan is nog een ontwerpstudie om te zien of hij op de goede weg is met wat wij in ons gedachten hebben (daarom dat er ook nog geen afmetingen en dergelijke opstaan). Indien hij er volledig naast zou zitten heeft het geen zin voor de architect om met dit verder te werken.

Voorlopig kunnen we ons er wel in vinden maar er zijn inderdaad nog wel wat opmerkingen, maar hij hoeft al niet helemaal opnieuw te beginnen ;)
Dus uw architect had geen tijd/goesting om de maten erbij te tekenen en deuren te zetten, maar de 3D's zitten er wel bij?
Ik smeet hem direct buiten, dat is al een eerste teken aan de wand dat het fout gaat bij problemen.

Die 'ondergrondse raam' is wel een risico... Regenwater dat hierin komt kan niet natuurlijk naar de riolering vloeien. Dus ofwel zet je hier een put, met dubbele pomp en batterijsysteem, ofwel reken je erop dat het natuurlijk kan infiltreren.
Ik heb dit ook hoor, maar mijn raam start niet op de grond. De raam start op 1m20 van de grond. Zo heb ik nog een buffer tot het effectief binnenloopt.
En ik zit op zandgrond, het loopt hier heel snel weg.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.897
Punten
113
Voel je dan geprezen.
Die staat bij mij en collega's op de grijze lijst.
veel blabla maar heeft geen kaas gegeten van waterkeringen en buitenomgeving, integendeel.

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
67
Punten
18
Dus uw architect had geen tijd/goesting om de maten erbij te tekenen en deuren te zetten, maar de 3D's zitten er wel bij?
Ik smeet hem direct buiten, dat is al een eerste teken aan de wand dat het fout gaat bij problemen.

Waarom direct de architect zo aanvallen? Je weet niet over wie het gaat en hoe hij werkt. Iedereen heeft zijn eigen manier van werken!

Gaat puur over een ontwerpstudie om te zien of hij op basis van onze woonwensen op de goeie weg was wat hij dus is voor ons persoonlijk. Volgende versies zullen de deuren en maten er wel opstaan (opbouw muren staat er ook nog niet op hé).

We hebben met verschillende klanten gesproken die met deze architect gebouwd hebben en allemaal waren ze heel tevreden.

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
67
Punten
18
Regenwater dat hierin komt kan niet natuurlijk naar de riolering vloeien. Dus ofwel zet je hier een put, met dubbele pomp en batterijsysteem, ofwel reken je erop dat het natuurlijk kan infiltreren.
Hebben sowieso pompputten nodig gezien we niet gravitair naar de rioleringen kunnen.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.407
Punten
113
Ik mis toch ook wel wat maten om wat voeling te krijgen bij het plan. Sommige zaken ogen heel klein, of niet in verhouding met andere.

Maar je kan zeer exact aangeven wat de maten zijn van de kamers, heb je dan nog meer mateninfo?

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
67
Punten
18
Maar je kan zeer exact aangeven wat de maten zijn van de kamers, heb je dan nog meer mateninfo?
Totale afmeting is 10m65 op 15m diep
Garage (binnenmaat zonder uitsprongen aan toilet en berging) 3m50 op 6m
Bureau is 3m50 breed op 2m20
Keuken 3m50 op 4m20
Zitruimte + eetplaats is 8m80 op 5m (insprong voor kast zitruimte niet meegerekend)
Badkamer is 4m40 op 2m20
Douchekamer is 3m op 1m20
Toiletten zijn 1m50 op 90cm
Inkom is 1m40 breed

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
259
Punten
63
Ik begrijp wel waarom archi direct met 3D afkomt. De meerderheid van de klanten kan geen plan lezen en zo'n 3D is tegenwoordig ook niet meer zo moeilijk om te maken.
Ik vind het ontwerp eigenlijk niet zo slecht. Enkel dat keukenraam zou ik aanpassen -> draai het eiland, maak een extra werkblad tegen de buitenmuur (raam starten vanaf werkblad), doe die domme zuiltjes weg en werk keuken open naar de eetplaats toe. Dan is het allemaal veel praktischer en opener.

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Waarderingsscore
690
Punten
93
Mooie tuintafel van extremis.
Mijn architect ontwierp ook liever in 3D.

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
67
Punten
18
Ik begrijp wel waarom archi direct met 3D afkomt. De meerderheid van de klanten kan geen plan lezen en zo'n 3D is tegenwoordig ook niet meer zo moeilijk om te maken.
Daar heb je zeker gelijk ik, ikzelf kan het plan lezen en kan het me visueel voorstellen zonder 3D-tekeningen. Mijn vrouw kan dat niet visualiseren en dit maakt het voor haar makkelijker om het plan te interpreteren.

Enkel dat keukenraam zou ik aanpassen -> draai het eiland, maak een extra werkblad tegen de buitenmuur (raam starten vanaf werkblad), doe die domme zuiltjes weg en werk keuken open naar de eetplaats toe. Dan is het allemaal veel praktischer en opener.
Eiland draaien en muur tussen eetplaats en keuken weg is ook waar wij aan dachten. Raam vanaf werkblad is idd mogelijkheid gezien we het terras dat daar getekend is toch niet zouden gebruiken.

Maar goede feedback ?

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
705
Punten
113
Daar heb je zeker gelijk ik, ikzelf kan het plan lezen en kan het me visueel voorstellen zonder 3D-tekeningen. Mijn vrouw kan dat niet visualiseren en dit maakt het voor haar makkelijker om het plan te interpreteren.
En uw vrouw kan ook niet vliegen en daarom zijn de meeste renders uit vogelperspectief gezien. ?

pieter.m

Lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
67
Punten
18
En uw vrouw kan ook niet vliegen en daarom zijn de meeste renders uit vogelperspectief gezien. ?
We hebben 13 renderingen gekregen vanuit elk perpectief maar had er maar 4 gepost

Hier nog wat extras niet in vogelperspectief
3C6FC44D-F10D-4521-A6D2-00C2CF4A2B80.jpeg

46B7ADBC-B7F5-4175-AC7D-F980430D9B61.jpeg

C7B87509-BAD8-4B77-9939-B23810FD3DAC.jpeg

6BBC0CE0-AAD0-4F66-B1CD-61098165FA2E.jpeg

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
441
Punten
83
Ik vind het wel ok eigenlijk.

De keuken is wel speciaal van indeling, als je er voor bent kan je dat eventueel wel laten, maar daar ben je al anders over aan eht denken, ook goed uiteraard.

De deur van garage naar buiten zou ik niet doen.
Dat is een meter muur waar je misschien nog graag een rek, vuilbak, fiets,... zet, en om de hoek heb je buitendeur van berging.
Omgekeerd kan uiteraard ook, buitendeur van de berging weg.
Maar 1 van de 2 sowieso laten vallen.

Berging lijkt nogal klein, er is natuurlijk ook nog veel berging beneden, maar ik weet nog neit goed of je hier wel veel aan gaat hebben. Kant van de leefruimte is daar precies amper ruimte voor een rekje.
Het lijkt vooral op een gang waar aan weerskanten rekken of kasten staan. Beetje spijtig van de m²...
=> Ik ga mijn eerder advies wijzigen, ik zou de deur in de garage laten zitten maar die in de berging weg doen, dan is de berging een lokaal ipv een gang. Met een extra meter voor kast/diepvries/rek.

Persoonlijke voorkeur: ik zou een glazen deur steken vanachter of in de keuken. Schuifdeur gaat hier nooit open, maar uiteraard kunnen jullie de gewoonte hebben om schuifdeur open te zetten bij eerste zonnestraal.

Terras aan de keuken ga je wellicht niet doen zeg je, ga je dat terras aan de living wel veel gebruiken? Dat zitten op N-O kant. Zon staat hier in de zomer rond 13u30 in het zuiden, dus na het middageten is het gedaan met zon op je terras. Ik vind het niet onlogisch dat uw architect meer naar die keuken kant kijkt, ofwel leg je een terras dieper in de tuin die de hele dag zon krijgt.
Ik zou dus niet zomaar dat terras aan de keuken, en eventuele deur er naartoe, schrappen.
Als dat inderdaad een priveweg is vooraan zonder veel passage, is het zeker ook niet ondenkbaar om daar mettertijd een terrasje aan te leggen. Mijn ouders hebben, mits wat haag, en zonder priveweg te zijn, ook een terras vooraan en ze zitten daar heel vaak omdat daar na de middag meer zon is.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan