Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Nutsvoorzieningen, wachtbuizen lange afstand

• Tags nutsvoorzieningen wachtbuizen
  • Lid geworden
    2 aug 2026
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Dag iedereen,

Mijn eerste post hier, en waarschijnlijk niet de laatste aangezien ik aan een nieuwbouw bezig ben.
    Mijn nieuwbouw is op een achterliggen stuk, wat enkele extra uitdagingen en kosten met zich mee brengt.

Vandaar enkele vragen over het voorzien en aansluiten van de wachtbuizen en nutvoorzieningen zelf.

Voor de elektriciteit:
    Aangezien het gaat over een afstand van meer dan 80m, moet ik een voetpadkastje voorzien voor het plaatsen van de teller.
    Hoe plaats ik dit best? Betonnen voet gieten? Vastmaken op snelbouwblokken in stabilise?
    Hoe voorzie ik de wachtbuis tot in de kast? Horizontaal 2x45 bocht tot aan de kast dan recht omhoog?
    Het gaat hier over een 4x10mm2 EXVB kabel

Voor de netwerkaansluiting:
    Ik heb al van Wyre te horen gekregen dat er een Coax kabel PE20 moet worden voorzien.
    Nu heb ik van andere topics al vernomen dat het best is om al een 2e wachtbuis te voorzien voor 2e provider of Fiber. Kan ik voor Fiber al iets klaarsteken in die 2e wachtbuis of is het beter om die leeg te laten?

Algemeen:
    Mag ik al deze wachtbuizen bij elkaar in een sleuf steken of moeten deze verdeeld worden ( op hoogte of anders)

Ik heb via andere topics ook vernomen dat de voorkeur uitgaat naar het gebruik van gladde PVC buis ipv die rode geribbelde.
    Ik wou mijn buizen aankopen via bouwdepot.be maar daar zijn niet alle maten in PVC beschikbaar voor aansluiting op de energiebocht.
    Heeft er iemand een andere optie in de regio Vlaams-Brabant (Leuven)?

Aangezien het hier over redelijk wat afstand gaat (+-100m) ga ik dus telkens 20x5m PVC buizen nodig hebben.
    Het zou mij dus veel goedkoper uitkomen om 2x50m kabelflex te kopen, maar ook hier zie ik niet direct stukken voor om deze aan te sluiten als deze moeten worden ingekort.

Waarschijnlijk ben ik nog dingen aan het vergeten, maar deze post is zoizo al lang genoeg.
    Alle advies is welkom.

Ga maar eens naar een bouwhandel prijs vragen zal goedkoper uitvallen. Die rode geribbelde buizen steek er ook 2, kost niet veel en kan je makkelijk een kabel doortrekken

100m is wel heel lang hoor... Geen idee of je daar zomaar elke kabel door krijgt getrokken met de hand...
    Goede trekkoord steken, en liefst 2-3 per buis.

Elke 33m een toezichtput steken is mogelijk misschien? Dan verkort je afstanden wel serieus bij eventuele problemen.

zeker van die stroomkabel ?

10 carre over 80 meter afstand ??

Bij die lengte zou ik ook dikker dan 4x10mm⅔ verwachten.

Voor de rest: goed uitzoeken wat het allemaal moet zijn en gekijk juiste mee in de buis steken.

Vandaar enkele vragen over het voorzien en aansluiten van de wachtbuizen en nutvoorzieningen zelf.

Voor de elektriciteit:
    Aangezien het gaat over een afstand van meer dan 80m, moet ik een voetpadkastje voorzien voor het plaatsen van de teller.
    Hoe plaats ik dit best? Betonnen voet gieten? Vastmaken op snelbouwblokken in stabilise?
    Hoe groot is die kast?
    Hoe zwaar ?
    Gemakkelijkste is een vloerplaatje in beton van cc 15 cm dik met daarop een sokkeltje in betonsteen.
    Maar he als die kast op poten wordt aangeleverd dan klopt dat niet meer en plaatst je die pootjes in de stabilisé.

Hoe voorzie ik de wachtbuis tot in de kast? Horizontaal 2x45 bocht tot aan de kast dan recht omhoog?
    Het gaat hier over een 4x10mm2 EXVB kabel
    Als je weetwelke wachtbuis je nodig hebt dan steek je deze al klaar.
    Tape de mond af met duc tape en positioneer die buis in het midden naar beneden, flauwe bocht naar de greppel toe.

Voor de netwerkaansluiting:
    Ik heb al van Wyre te horen gekregen dat er een Coax kabel PE20 moet worden voorzien.
    Nu heb ik van andere topics al vernomen dat het best is om al een 2e wachtbuis te voorzien voor 2e provider of Fiber. Kan ik voor Fiber al iets klaarsteken in die 2e wachtbuis of is het beter om die leeg te laten?
    Nooit bij electriciteit steken, die aansluiting op hetopenbaar net zit gegarandeerd ergens anders .
    Vertrek vanuit dat punt met je wachtbuis.
    Algemeen:
    Mag ik al deze wachtbuizen bij elkaar in een sleuf steken of moeten deze verdeeld worden ( op hoogte of anders)
    Mogen samen in een sleuf gelegd worden
    diepte cc 60 cm
    Waarschuwingslint aanbrengen op cc 20 cm boven de buizen
    Foto's trekken en aanduiden op plan hoe het traject loopt
    Ik heb via andere topics ook vernomen dat de voorkeur uitgaat naar het gebruik van gladde PVC buis ipv die rode geribbelde.
    Ik wou mijn buizen aankopen via bouwdepot.be maar daar zijn niet alle maten in PVC beschikbaar voor aansluiting op de energiebocht.
    Heeft er iemand een andere optie in de regio Vlaams-Brabant (Leuven)?

Aangezien het hier over redelijk wat afstand gaat (+-100m) ga ik dus telkens 20x5m PVC buizen nodig hebben.
    Het zou mij dus veel goedkoper uitkomen om 2x50m kabelflex te kopen, maar ook hier zie ik niet direct stukken voor om deze aan te sluiten als deze moeten worden ingekort.
    Gladde pvc buis ?
    Welke kleur ga je steken ?
    De rode ? is voorbehouden voor afvalwaters
    De grijze dan , die eigenlijk dient voor regenwater
    Je zou het maar voorhebben dat er in de straat of op die servitude nutswerken worden uitgevoerd en ze denken ha, afvalwaters effe op aansluiten met DWR en ze hebben je elentriek door . Ik wil er dan niet bijstaan.
    NU op privegronden maken ze daar niet officieel niet veel van maar ik kan je verzekeren dat als je tuin wil aanleggen en d'er ligt een grijze buis dat je als tuinaanlegger denk : ha regenafvoer hier kan ik de overloop op aansluiten .
    Wil je toch buis gebruiken ?
    Zorg ervoor dat dit duidelijk NIET voor regenwater dient.
    Ik hamer er nogal op om voor wachtbuis de rode ribbel te gebruiken. Iedereen op het veld WEET EN BESEFT dat dit dient voor elentriek .

Ribbel heb je in lengtes van 25-50 en 100 lopende meter.
    Kan je op een simpele wijze kopellen maar zoals gezegd daar krijg je dan alleen een kabel door als je deze machinaal kunt trekken.
    steek dus om de 25 lm een lus in je wachtbuis die bovengronds uitkomt. Bij trekken kabels graaf je de lus uit tot de buis horizontaal ligt. snij de lus ondergronds door Let op voor de trekkabels !!! haal de overschot vd lus weg trek je kabels ; verbind de 2 uiteinden met buis ( overlangs doorgesneden ) en tape vast.

Tip voor wachtbuizen : geen korte bochten maken maar met grote diameter. Hoe groter , hoe beter .
    Vermijd zoveel mogelijk bochten .
    Uiteinden steeds en altijd aftappen
    Vervang de trekkoord door een electrische VOB ader van 2.5² , deze zijn bij het trekken net dat iets sterker dan die nylon trekkoorden.

lukanar, ik snap uw opmerkingen wel ivm de rode geribbelede buis voor elektriciteit maar als ge ne energiebocht in uw woning hebt steken dan sluit ge daar toch altijd pvc buis van 110/75/50 op aan, is er zelfs speciaal voor voorzien dus ik vind het een beetje gek om pvc dan helemaal af te schieten.
    Dus in iedereen zijne voortuin ligt pvc.

en om luc helemaal op zen paard te jagen, bij mij ligt alles sinds paar jaar in grijze pvc :cool:

nee hoor, ik begrijp waarom mensen toch naar pvc gaan.
    ze denken dat die vlotter schuift en minder werk is.
    Maar voor die 100 meter kan je perfect werken met een sleuvengraven met ribbelbuis invoer.

De energiebocht ... en nooit er aan gedacht om die ribbel daarover te schuiven ? Werkt net zo goed hoor.
    En meestal zit er tussen de wachtbuis en de energiebocht een klein meterke ' blote kabel '
    waarom ? Omdat je best effe met je kabel naar beneden duikt voor je je energiebocht ingaat. Dan krijg je minder water dat via de kabels naar binnenkomt.... of je spuit alles dicht met tangit

Oja en hoe langer de afstand ,hoe grotere diameter van buis nemen. Of het nu gaat over pvc of ribbel of krenenedarmen speelt gene rol.
    100 meter zit juist op het randje voor ne diameter 80 mm , afhankelijk van traject zou ik denken aan ne 100 of zelfs 110 mm

Ik dacht dat rode geribbelde buis niet is toegestaan voor de hoofd kabel van fluvius wegens niet sterk genoeg.

Aan TS voorzie een voetpad kast deze zijn bedacht om meters in te plaatsen. Ik vermoed dat er bij je aanvraag sowieso daarnaar wordt verwezen. Daar kom je met je kabel in terecht en kan fluvius verder gaan.

Verder kan je voor coax, vezel idd rode geribbelde buis gebruiken.

Het concept van trekputten (op heel het terrein) zou ik ook toepassen. Dit is altijd handig voor latere uitbreidingen.

Ik dacht dat rode geribbelde buis niet is toegestaan voor de hoofd kabel van fluvius wegens niet sterk genoeg.
    klopt
    vroeger meermaals werken afgeblazen omdat er rode ribbelbuis lag ipv stijve gladde pvc buis

buis is ook een ramp om kabel door te steken
    Aan TS voorzie een voetpad kast deze zijn bedacht om meters in te plaatsen. Ik vermoed dat er bij je aanvraag sowieso daarnaar wordt verwezen. Daar kom je met je kabel in terecht en kan fluvius verder gaan.

Verder kan je voor coax, vezel idd rode geribbelde buis gebruiken.

Het concept van trekputten (op heel het terrein) zou ik ook toepassen. Dit is altijd handig voor latere uitbreidingen.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    nee hoor, ik begrijp waarom mensen toch naar pvc gaan.
    ze denken dat die vlotter schuift en minder werk is.
    Maar voor die 100 meter kan je perfect werken met een sleuvengraven met ribbelbuis invoer.

De energiebocht ... en nooit er aan gedacht om die ribbel daarover te schuiven ? Werkt net zo goed hoor.
    En meestal zit er tussen de wachtbuis en de energiebocht een klein meterke ' blote kabel '
    buizen lopen door tot aan de rooilijn voor elek
    anders kan je nooit de kabel van een werfkast binnen steken als meter naar definitieve plaatst (binnen ) gezet wordt

voor gas klopt het wel dat de wachtbuis onderbroken wordt
    dat heeft andere redenen
    waarom ? Omdat je best effe met je kabel naar beneden duikt voor je je energiebocht ingaat. Dan krijg je minder water dat via de kabels naar binnenkomt.... of je spuit alles dicht met tangit

Oja en hoe langer de afstand ,hoe grotere diameter van buis nemen. Of het nu gaat over pvc of ribbel of krenenedarmen speelt gene rol.
    100 meter zit juist op het randje voor ne diameter 80 mm , afhankelijk van traject zou ik denken aan ne 100 of zelfs 110 mm

JUist
    fluxius pikt geen eigen wachtbuizen in ribbeltjes

Maar TS heeft een voetpadkast waar zijn meter in zit. Vanaf daar is het helemaal voor zichzelf….
    10mm lijkt me ook weinig voor 100m?

Bedankt voor alle input al.
    Sorry dat ik zelf zo laat pas terug reageer, maar het is een zeer hectische week geweest.

Uit mijn offerte na aanvraag aansluiting bij Fluvius:

U levert en plaatst een kabel 4 x 10 mm²
    van meter tot rooilijn met extra lengte 5 m

U levert en plaatst de verbindingskabel type XVB, XGB of GGB met een minimum doorsnede van 4x10 mm² en
    vier geleiders (1 x bruin - 1 x zwart - 1 x grijs - 1 x blauw) tussen de zekeringskast en de meterkast met een
    restlengte van 100 cm.

U levert en plaatst een gladde, rechte pvc buis diameter 75 mm op privé-domein op minimum 60 cm diepte
    (gemeten van de bovenkant van de buis) en loodrecht op en tot aan de rooilijn

De gekozen voetpadkast is de volgende geworden: Jean-Muller - VOETPADKAST DIN00 25S60 TWEEDE VERBLIJF - S7512139.
    Deze is op een voet, dus best gewoon in een betonnetje gieten dan?

Voor de PVC buizen, kies ik dan toch best voor een maatje groter en zet ik dan zo dicht mogelijk bij de energiebocht een verloopstuk om over te gaan naar de maat van de voorziene aansluitingen?

Zo zou ik dan gaan voor:

2x 75 mm flex buis voor internet. - verloopstukken 75-50 voor energiebocht.
    (al staat er in de voorschriften van Proximus wel dat er een gladde buis moet worden voorzien...)

PVC grijs - 110mm: Waterleiding
    PVC oranje - 125mm: Riolering

Elektriciteit: 90mm kabelflex van energiebocht to voetpad/meterkast op 2.5m van rooilijn. Dan 75 mm PVC buis tot aan rooilijn. + verloopstuk 90-75 voor aansluiting energiebocht.

Ik twijfel over het steken van toezichtputten aangezien dit alles onder mijn oprit zou lopen.

Wij hebben ook een woning in 2de bouwlijn.

De voetpadkast werd door fluvius voorzien. We hebben ook 4x10 liggen naar de woning, maar bij ons is het “maar” een dikke 50 meter.

Coax was een pe14, maar zal voor jou afstand niet voldoende zijn. Je zal een nog duurdere kabel nodig hebben.

Op de oprit hebben we verschillende trekputten voorzien. Verschiet niet van de prijs. (https://www.vanwalraven.com/nl/cata.../powercast-modula-trekput/groups/g+c+p+a+view). En 5 keer pvc wachtbuizen van 110. Dit is dan voor water, voor elektriciteit, voor internet en ook voor stroom van de woning terug naar de oprit te brengen voor verlichting en buitenstopcontacten. Is dit overkill? Waarschijnlijk wel, maar als de sleuf er toch ligt is het een kleine moeite. En wil niet later de oprit terug openbreken.

Ook de riolering loopt door deze putten met telkens een T stuk zodat we bij verstopping er makkelijk aan kunnen.

Bedankt voor alle input al.
    Sorry dat ik zelf zo laat pas terug reageer, maar het is een zeer hectische week geweest.

Uit mijn offerte na aanvraag aansluiting bij Fluvius:

U levert en plaatst een kabel 4 x 10 mm²
    van meter tot rooilijn met extra lengte 5 m

U levert en plaatst de verbindingskabel type XVB, XGB of GGB met een minimum doorsnede van 4x10 mm² en
    vier geleiders (1 x bruin - 1 x zwart - 1 x grijs - 1 x blauw) tussen de zekeringskast en de meterkast met een
    restlengte van 100 cm.

U levert en plaatst een gladde, rechte pvc buis diameter 75 mm op privé-domein op minimum 60 cm diepte
    (gemeten van de bovenkant van de buis) en loodrecht op en tot aan de rooilijn

De gekozen voetpadkast is de volgende geworden: Jean-Muller - VOETPADKAST DIN00 25S60 TWEEDE VERBLIJF - S7512139.
    Deze is op een voet, dus best gewoon in een betonnetje gieten dan?

Voor de PVC buizen, kies ik dan toch best voor een maatje groter en zet ik dan zo dicht mogelijk bij de energiebocht een verloopstuk om over te gaan naar de maat van de voorziene aansluitingen?

Zo zou ik dan gaan voor:

2x 75 mm flex buis voor internet. - verloopstukken 75-50 voor energiebocht.
    (al staat er in de voorschriften van Proximus wel dat er een gladde buis moet worden voorzien...)

PVC grijs - 110mm: Waterleiding
    PVC oranje - 125mm: Riolering

Elektriciteit: 90mm kabelflex van energiebocht to voetpad/meterkast op 2.5m van rooilijn. Dan 75 mm PVC buis tot aan rooilijn. + verloopstuk 90-75 voor aansluiting energiebocht.

Ik twijfel over het steken van toezichtputten aangezien dit alles onder mijn oprit zou lopen.

GEEN beton onder voetpadkast, normaal gezien altijd met zand, vroeg of laat moet hier een extra kabel bij of bestaande kabel weg, ...

Op de oprit hebben we verschillende trekputten voorzien. Verschiet niet van de prijs. (https://www.vanwalraven.com/nl/cata.../powercast-modula-trekput/groups/g+c+p+a+view).
    Mooie trekputten, ik heb betonnen vierkante ophoog ringen gebruikt. Iets meer werk wegens gaten maken maar wel een stuk goedkoper.

Ze zijn geplaatst op stabilise.

Mogen er dan verschillende voorzieningen samen door 1 put lopen, of moet ik voor elke voorziening een andere put voorzien?

Hebben jullie toevallig foto's of voorbeelden van hoe dit er dan uit moet zien? Of een link naar die betonnen putten?
    Diegene die ik terugvind lijken me net iets te industrieel te zijn.

Ik dacht eventueel gewoon voor deze te gaan en afhankelijk van hoe het uitkomt op de inrit hier een betonnetje rond te gieten en een dal op te leggen. (over de gewone deksel natuurlijk.)
    Dit omdat de man van de watergroep mij gevraagd had om om de 20m een put te voorzien om de waterleiding kunnen door te trekken.

Wat er bij mij dus op zou neer komen dat ik er minstens 4 zou nodig hebben...

die put om de 20 meter kan ook een gat in de grond zijn he
    Moet niet speciaal zo'n beton- of plastiekput zijn.
    Die man moet gewoon plek hebben in de grond om die buis te trekken.
    Graaf een put uit van 80 cm diep en 1 meter breed en 2 meter lang.

oja en blijf ver weg van beton overal te pas en te onpas te storten zeker als je een plastiekput gaat steken en daar beton rond. Je krijgt je klinkers of ander verharding niet meer aangedrild en je krijgt sowieso een patattenveld rond het puthoofd

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Terug
Bovenaan