• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nut van blauwe steen bij pastorij

jan88

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
6
Is een blauwe steen rondom een pastorijwoning noodzakelijk om de bakstenen te beschermen tegen opstijgend vocht?

Of is dit louter voor de sier en het uitzicht?

Ik heb hierover al tegenstrijdige meningen gehoord... 

Graag had ik hierover meer info gekregen. Alvast bedankt.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Hangt ervan af waar je blauwe steen gebruikt.

Als dorpel (raam, deur) heeft dit zeker zijn nut . De slijtvastheid is merkelijk langer dan plastiek dorpels. Qua poreusiteitcoïfficient , neemt blauwe steen het minst van al stoffen op.

Wil je het als terras gebruiken dan zit je met een tegel die zijn waarde behoud, dit in tegenstelling met een betonklinker of een stoepdal.

Wordt het gebruik als sierelement? Dan kan je overwegen om met een ander materiaal te werken, zoals zandsteen of gepolierde beton of ....

Maar je hebt wel altijd nog de esthetische overwegingen. Het geheel wil ook wat. Zoals een vrouwe die een nieuw kleedje koopt en gegarandeerd zegt: Ik heb niks om er bij aan te doen.

Styling noemen ze dit.
 

Bouwinfo-Admin

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
14 jul 2014
Berichten
490
Waarderingsscore
0
Punten
16
ik denk eerlijk gezegd dat het om de plint gaat... en als ik hier in de buurt een aantal mensen zie, die een gecementeerde plint hebben, dan ben ik blij dat ik iets meer betaald heb voor mijn blauwsteen...  Die dingen zijn na 5 jaar lelijk, spuug spuug lelijk geworden van het opzuigend vocht.  Mijn blauwsteen zal misschien ook een beetje verkleuren door het opzuigen van vocht als de klinkers er tegen liggen, maar zal nooit zo lelijk worden als die gecementeerde plinten...

Als er iemand daar een oplossing voor weet trouwens, die 2 personen die ik persoonlijk ken zullen u zwaar dankbaar zijn!

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Tom-Admin

..., die een gecementeerde plint hebben, ...  Die dingen zijn na 5 jaar lelijk, spuug spuug lelijk geworden van het opzuigend vocht.....

.....Als er iemand daar een oplossing voor weet trouwens, die 2 personen die ik persoonlijk ken zullen u zwaar dankbaar zijn!

 

Zorg ervoor dat er geen fysiek kontact meer is met de grondslag of verharding.

Eventueel ter hoogte van de waterkering ( als ze die nog terugvinden) de gecementeerde plint doorslijpen zodat er geen binding meer is tussen de bezetting ONDER en BOVEN de waterkering.

Ze kunnen die lijn zo houden maar netter is om deze dan op te kitten met een silicone in de zelfde grijze kleur.

luk

tudTA ( :) )

 
 

jan88

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb het inderdaad over de plint.

Voorlopig hebben we in ons voorontwerp enkel een bakstenen rolkraag op 50 cm hoogte als sier.

Nu heeft iemand er ons erop gewezen dat de bakstenen dewelke gebruikt worden voor een pastorijwoning vaak maar 'halfgebakken' zijn en daardoor zijn de onderste bakstenen gevoelig  aan vochtopname met verkleuring van de bakstenen tot gevolg.

Om dit te vermijden zouden we dan een plint in blauwe steen moeten kiezen als sier ipv een rolkraag.

Klopt dit?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dat woord 'halfgebakken' doet bij mij een lichtje branden.

Vroeger (daar is hij weer) toen de bakstenen nog niet op doorgedreven industriele wijze werden gebakken, heerste in de steenovens (dikwijls veldovens) niet overal constant dezelfde temperatuur. Daarom was het nodig om na het uithalen en afkoelen van de stenen deze te sorteren op hardheid (goed doorbakken of halfgebakken). Men sloeg de stenen tegen elkaar en hoorde men daarbij een heldere klank dan waren dat de klinkers (klinkt goed), de hardste stenen. Deze werden voorbehouden voor bestrating omdat zij weinig of geen vocht opnamen en daardoor ook niet zo vorstgevoelig waren . Vandaar de naam klinkers, een benaming die men nu ook gebruikt voor betonnen straatstenen . De stenen die qua hardheid op die klinkers volgden en er dikwijls ook wat aangebrand of misvormd uitzagen werden bij voorkeur gebruikt om te vermetselen in de onderste halve meter van een buitenmuur om alzo een plint te vormen die dan ook wat anders van kleur was (donkerder). Deze hardere lagen werden dan ter versiering en bij wijze van overgang nogal eens afgewerkt met een rollaag .

Dus als je het helemaal historisch correct wil doen (een pastorij is ook iets historisch) dan zou je ipv een blauwstenen plint er ook voor kunnen kiezen om het toch te doen zoals voorzien maar dan wel door onder de rollaag (of rollaag inbegrepen) een hardgebakken steen (een kleiklinker) te gebruiken
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Als de onderste stenen vocht trekken ligt dan niet aan halfgebakken stenen maar aan een fout in de waterkering.

Als er een fout zit in de waterkering dan is uw plint (cementering, blauwe steen of graniet of bazalt) ook onderhevig aan vocht.

 

luk
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Oorspronkelijk bericht geplaatst door lukanar

Als de onderste stenen vocht trekken ligt dan niet aan halfgebakken stenen maar aan een fout in de waterkering.

Als er een fout zit in de waterkering dan is uw plint (cementering, blauwe steen of graniet of bazalt) ook onderhevig aan vocht.

 

luk

Inderdaad moet uiteraard de waterkering in orde zijn.

Daarbuiten heb je nog het probleem van opspattend water wat dan bij het ene materiaal al minder erg is dan bij het andere.
 

jan88

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dus als ik het bovenstaande goed berijp:

Als men een deftige waterkering plaatst is een plint niet noodzakelijk ongeacht de gebruikte baksteen?
 

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Berichten
2.591
Waarderingsscore
246
Punten
63
Alle nieuwe bakstenen zijn tegewoordig degelijk kwaliteit. De fiches met de vochtopname kan je trouwens vinden op de websites van de stenenmarchant. Dus voor opstijgend vocht niet nodig.

Voor sier is je eigen keuze.

Voor opspattend vocht/vuil vind ik het wel een voordeel. Zeker als er nog geen terras naast ligt.

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Oorspronkelijk bericht geplaatst door jan88

Dus als ik het bovenstaande goed berijp:

Als men een deftige waterkering plaatst is een plint niet noodzakelijk ongeacht de gebruikte baksteen?

Niet noodzakelijk neen. Trouwens hoeveel huizen zie je staan zonder een plint, met bakstenen tot onder? De meesten toch?

Maar ik veronderstel dan wel dat 'halfgebakken stenen' niet letterlijk mag genomen worden maar dat het om normale degelijke bakstenen gaat.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door charel
Oorspronkelijk bericht geplaatst door lukanar

Als de onderste stenen vocht trekken ligt dan niet aan halfgebakken stenen maar aan een fout in de waterkering.

Als er een fout zit in de waterkering dan is uw plint (cementering, blauwe steen of graniet of bazalt) ook onderhevig aan vocht.

 

luk

Inderdaad moet uiteraard de waterkering in orde zijn.

Daarbuiten heb je nog het probleem van opspattend water wat dan bij het ene materiaal al minder erg is dan bij het andere.

... en dat opspattend water lossen we op door een schoonheidsboordje rondom te gevels te plaatsen. 

.... en natuurlijk een aangepaste , doordachte beplanting :)

 
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door lukanar

Als de onderste stenen vocht trekken ligt dan niet aan halfgebakken stenen maar aan een fout in de waterkering.

Als er een fout zit in de waterkering dan is uw plint (cementering, blauwe steen of graniet of bazalt) ook onderhevig aan vocht.

 

luk

Dat dacht ik nu ook toch wel hoor. Zo'n blauwsteen plint of ander materiaal is geen bescherming tegen opstijgend vocht. Mee riets voor de sier en om de onderste bouwlagen "proper te houden"
 

wimcha

Lid
Lid geworden
27 feb 2014
Berichten
127
Waarderingsscore
5
Punten
18
Als de gevel bepleisterd wordt met crépi is het zeker nuttig om de bepleistering onderaan proper te houden voor opspattend vuil bij regen. Ik heb al heel wat pastorijwoningen gezien die (gedeeltelijk) voorzien waren van crépi.
 

jan88

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt voor de reacties!

 
 
Lid geworden
11 nov 2015
Berichten
61
Waarderingsscore
1
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Tom-Admin

ik denk eerlijk gezegd dat het om de plint gaat... en als ik hier in de buurt een aantal mensen zie, die een gecementeerde plint hebben, dan ben ik blij dat ik iets meer betaald heb voor mijn blauwsteen...  Die dingen zijn na 5 jaar lelijk, spuug spuug lelijk geworden van het opzuigend vocht.  Mijn blauwsteen zal misschien ook een beetje verkleuren door het opzuigen van vocht als de klinkers er tegen liggen, maar zal nooit zo lelijk worden als die gecementeerde plinten...

Als er iemand daar een oplossing voor weet trouwens, die 2 personen die ik persoonlijk ken zullen u zwaar dankbaar zijn!

 

Heb je soms een foto van je gevelplint? Wij zouden er ook zetten, ik zie graag blauwe gevelplint die net wat uitsteekt aan de gevel, maar onze metser raadt het af omdat na en tijdje de lijm erdoor ziet komen en je plekken krijgt en op het randje vuil blijft hangen, klopt dit of er toch voor gaan? Hoe hebben jullie dit aangepakt? Alvast bedankt!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Melstef

Heb je soms een foto van je gevelplint? Wij zouden er ook zetten, ik zie graag blauwe gevelplint die net wat uitsteekt aan de gevel, maar onze metser raadt het af omdat na en tijdje de lijm erdoor ziet komen en je plekken krijgten op het randje vuil blijft hangen, klopt dit of er toch voor gaan? Hoe hebben jullie dit aangepakt? Alvast bedankt!

Lijm er door komen, plekken???

Gebruik de geschikte lijm voor blauwe steen ( neutrale-)

Op het bovenrandje vuil blijft hangen??

oke, dat is cc 0.5cm dat die plint uitsteekt, kan je dus perfect laten afschuimen dat bovenvlak .

Peins dat je metser niet goed overweg kan met blauwe steen.
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
Tja Luk....

Ik heb bewust een blauwsteen plaatser gezocht van wie ik werk gezien had...

ik heb ZEER VEEL plinten gezien waar de lijm door kwam...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan