Novy One of Novy Panorama?

Lid geworden
7 nov 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Wij zullen ons kookvuur op ons keukeneiland hebben.

De verkoopster van de keukenwinkel raadde ons aan om te werken met Novy One.

Wij hadden online de Novy Panorama gezien.

Iemand ervaring met één van deze twee kookplaten met geïntegreerde werkbladafzuiging?

Dank alvast!!

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.496
Punten
113
Ervaring van kennissen die de Bora hadden. 

Afzuiging werkt niet zo goed bij hevige dampen. Vetspatten direct erop. Constant op vuur letten, want water vindt zijn weg in openingen .

Verder is het vrij prijselijk.

Je hebt kookzone minder op zelfde opp.

2in1, dus bij serieus defect ben je direct beide kwijt. 

Je kan er ook geen frietpot bv "onder" zetten....

Esthetisch wel heel mooi, vind ik persoonlijk. Maar functionaliteit gaat toch voor, zeker bij dingen die je alle dagen intensief gebruikt. 

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij hebben de Panorama in onze nieuwbouw.
Nu +/- 5 maanden in gebruik, werkt uitstekend en geen nadelen volgens mij.

invis

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
299
Punten
63
@BM96 bakken jullie daar dan ook frieten bij?

Want ik vind het persoonlijk altijd gevaarlijk om af te gaan op de ervaringen van anderen. Er zijn er veel die bvb buiten op een kartonneke opt terras hun frieten bakken. En daarvoor zetten wij geen keuken. Wij willen die gebruiken.

Niet dat ik niet zeg dat het niet goed werkt, of kan werken. Heb er zelf geen ervaring mee. Maar je woet wel goed zien dat de scenario's die bij jou persoonlijk vaker aan bod komen ook effectief werken

Lid geworden
1 mrt 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Is er iemand die last heeft van de 'uitblaas' van de Novy Panorama? Keukenbouwer stelt voor om ventilatierooster in de plint onder de kookplaat te zetten. Wij hebben schrik dat je hierdoor hinder en misschien koude voeten van krijgt?

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
252
Punten
63
Is er iemand die last heeft van de 'uitblaas' van de Novy Panorama? Keukenbouwer stelt voor om ventilatierooster in de plint onder de kookplaat te zetten. Wij hebben schrik dat je hierdoor hinder en misschien koude voeten van krijgt?

ja gaat die toch ergens moeten zetten... ik denk eerder dat je lekker warme voeten gaat krijgen, damp van te koken is niet bepaald koud.
is het een eiland? kan je hem niet aan de andere kant van het eiland laten uitblazen?

Lid geworden
1 mrt 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1

ja gaat die toch ergens moeten zetten... ik denk eerder dat je lekker warme voeten gaat krijgen, damp van te koken is niet bepaald koud.
is het een eiland? kan je hem niet aan de andere kant van het eiland laten uitblazen?
ja, dat kan. maar dan is het rooster heel goed zichtbaar vanuit de leefruimte :) vandaar dat ik even wou polsen of iemand hier reeds ervaring mee heeft.
(en ja, het is een eiland)

Jensvdw

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 aug 2018
Waarderingsscore
223
Punten
43
Totaal geen last van. De onze draait ook amper op hoge standen, dus je voelt het zelfs niet eens dat er lucht uitkomt.
Meestal stand 1 tot 3 (van de 8).

Peterkepan

Nieuw Lid
Lid geworden
28 aug 2012
Waarderingsscore
17
Punten
8
Stomme vraag misschien, kan je uitblaas niet via de chappe naar buiten ?
of is dit geen optie met de novy ?

getmixedup

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
391
Punten
63
Op zich geen domme vraag, maar je moet wel rekening houden met het type ventilatiesysteem in de woning. Want je gaat lucht aanzuigen en naar buiten blazen, dus er moet van ergens terug lucht de woning binnenkomen. Met een ventilatie C geen probleem (komt door de ramen binnen). Maar met een D-systeem kan dit problemen opleveren.

Peterkepan

Nieuw Lid
Lid geworden
28 aug 2012
Waarderingsscore
17
Punten
8
Op zich geen domme vraag, maar je moet wel rekening houden met het type ventilatiesysteem in de woning. Want je gaat lucht aanzuigen en naar buiten blazen, dus er moet van ergens terug lucht de woning binnenkomen. Met een ventilatie C geen probleem (komt door de ramen binnen). Maar met een D-systeem kan dit problemen opleveren.
wat brengt dit van problemen mee met een D systeem? worden hierbij de debieten niet zelf geregeld ?

getmixedup

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
391
Punten
63
Een systeem D is in principe in balans. Er wordt automatische evenveel lucht ingeblazen als uitgezogen. Wanneer je een extra toestel (dampkamp) lucht gaat doen afzuigen, klopt deze balans niet meer en is het systeem niet meer correct ingeregeld

turboke

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
147
Punten
63
Een systeem D is in principe in balans. Er wordt automatische evenveel lucht ingeblazen als uitgezogen. Wanneer je een extra toestel (dampkamp) lucht gaat doen afzuigen, klopt deze balans niet meer en is het systeem niet meer correct ingeregeld
Dat de ventilatiedebieten niet volgens origineel berekening zijn op het ogenblik dat de dampkap aanstaat is nu ook niet zo dramatisch natuurlijk.

Als je een raam of buitendeur openzet is dat ook zo natuurlijk.

getmixedup

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
391
Punten
63
Je gaat dus een luchtdicht huis met een balansventilatie dagelijks uit balans trekken en de luchtdruk doen dalen?! Dat is niet alleen slecht voor de ventilatie, maar ook de ventilator in de dampkap gaat hier niet langer door leven. Het huis zal letterlijk (als is het waarschijnlijk zeer weinig voelbaar) in onderdruk terecht komen als je lucht uitblaast zonder lucht toe te voegen.

Soit, dat is niet de vraag van TS. Ik probeerde enkel een voorzichtigheid mee te geven op de suggestie om via chape naar buiten te leiden.

Peterkepan

Nieuw Lid
Lid geworden
28 aug 2012
Waarderingsscore
17
Punten
8
Je gaat dus een luchtdicht huis met een balansventilatie dagelijks uit balans trekken en de luchtdruk doen dalen?! Dat is niet alleen slecht voor de ventilatie, maar ook de ventilator in de dampkap gaat hier niet langer door leven. Het huis zal letterlijk (als is het waarschijnlijk zeer weinig voelbaar) in onderdruk terecht komen als je lucht uitblaast zonder lucht toe te voegen.

Soit, dat is niet de vraag van TS. Ik probeerde enkel een voorzichtigheid mee te geven op de suggestie om via chape naar buiten te leiden.
ik was dan ook een vraag of dit een optie is /was.
Zeker niet nodig om leuke antwoorden neer te schijven .
heb al gemerkt dat men hier beter kan lezen en niet te veel vragen of zeggen... een groot deel gebruikers gaan nogal graag in de aanval . (niet allemaal uiteraard)
en dit merk ik al sinds 2012.

toch bedankt voor het verhelderende antwoord

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Je afzuiging gaat amper werken als er onderdruk is in je huis. Die ventilator is niet sterk genoeg om veel onderdruk te maken.

Op je epb ga je ook slechte punten krijgen 😉

Lid geworden
20 mrt 2021
Waarderingsscore
2
Punten
3
Ik vermoed dat TS zijn afzuiging er ondertussen al staat. Wat zijn je bevindingen? Wij zitten in een gelijkaardige situatie. Al heel veel goed gehoord van Bora (ook ervaringen in familie). Maar ook Novy staat ons wel aan.
Alle installateurs raden ons wel aan om de uitblaas langs de andere kanr van het kookeiland te plaatsen.

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
252
Punten
63

ik was dan ook een vraag of dit een optie is /was.
Zeker niet nodig om leuke antwoorden neer te schijven .
heb al gemerkt dat men hier beter kan lezen en niet te veel vragen of zeggen... een groot deel gebruikers gaan nogal graag in de aanval . (niet allemaal uiteraard)
en dit merk ik al sinds 2012.

toch bedankt voor het verhelderende antwoord
lange tenen blijkbaar..

slecht idee dus, dampkap gaat niet veel kunnen afzuigen behalve als je elke keer ook je raam openzet zodat er verse lucht kan aangevoerd worden.
epb probleem kan misschien opgelost worden door een electronsche klep in de afvoerbuis , Novy heeft een uitbreidingsbox waarmee je die zou kunnen aansturen.( zelf geen ervaring mee)

Laatst bewerkt:

getmixedup

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
391
Punten
63
Laat ons vooral niet persoonlijk worden. De originele vraag gaat over ervaringen met de 2 genoemde kookplaten. De "waarschuwing" omtrent de afzuiging naar buiten i.c.m. een ventilatie D-systeem is gegeven.

Ook hier is de zoektocht naar een kookplaat met geïntegreerde afzuiging nog bezig. Wij kennen mensen met de Bora-versie die zéér tevreden zijn. Maar onze portefeuille zou niet zo tevreden zijn. Ook Ikea verkoop een dergelijke kookplaats maar die vinden wij eigenlijk gewoon esthetisch niet zo interessant. De Novy varianten zijn niet alleen functioneel maar ook esthetisch te verantwoorden en dan nog betaalbaar.

Dus als er nog iemand ervaringen heeft met deze kookplaten, horen we graag jullie positieve en negatieve kanten ;)

Bovenaan