• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Noodweer

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Misschien hebben jullie iets gelezen over het noodweer aan de Costa Blanca?
Wij zaten er dus midden in :-(
Niets bleef ons bespaart, 600 mm regen, sneeuw, hagel en een flinke storm.
Daar bovenop nog een blikseminslag op de muur tussen ons en de buren.
Resultaat veel elektra kapot en wat ik het ergste vindt, al mijn domotica (2 PLC's en een raspberry.)

Gelukkig heb ik altijd alles dubbel aangesloten zodat met wat draadjes te verplaatsen het meeste weer werkt met drukknoppen of tijdelijke schakelaars.
De logging en het weerstation zullen er wel voor weken uitleggen vrees ik, ben de moed bij elkaar aan het zoeken om voor nieuwe te gaan kijken.
Ook de telefoonlijn was getroffen waardoor we ook 6 dagen zonder internet gezeten hebben,  een zware straf voor mij ;-)

 
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
Dat is niet leuk om te horen, maar goed dat je het zelf allemaal kan oplossen, als het ook nog eens door andere firma's moest gebeuren zou het nog langer kunnen duren.

 

succes!
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik had al het gevoel dat het hier rustig was... :p

Wat is een doeltreffende manier om bij een blikseminslag de schade te beperken? 

Veel sterkte bij de herstellingswerken!
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Alle stekkers uittrekken zal wel helpen maar bij de buren zijn zelfs de leidingen gesmolten.

Dus ik denk dat bij een directe inslag er niet veel helpt, alleen een goede verzekering.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Da's dik klote.

Ik heb thuis overspanningsbeveiliging in m'n kast steken, ook een extra blokje op de KNX bus als bescherming. Maar tegen directe inslag helpt dat inderdaad niet. Enige wat je daarvoor kan doen is een bliksemafleider plaatsen.

Probeer het positief te zien.  Nu kun je de zaken verbeteren waarvan je wist dat het niet ideaal was, maar waar niks mee gebeurde omdat het wel allemaal werkte 
regular_smile.png
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
Oei, da's minder. Kost weer een flinke duit om dat te herstellen. Had ook al de indruk dat we de laatste tijd zo weinig van je hoorden. Blikseminslag nog wel, zowat het laatste waar ik aan dacht. 

Bekijk het positief, heb je tenminste ook eens een vraag om te stellen op BI 
regular_smile.png


 

 
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Maar tegen directe inslag helpt dat inderdaad niet. Enige wat je daarvoor kan doen is een bliksemafleider plaatsen.

Ik dacht altijd dat de bliksem in het hoogste punt insloeg.

Maar wat mij nog het meest verbaasde .

De bliksem sloeg in op een lagere muur naast het huis van de buren (in zag hem inslaan) terwijl die schuin onder hoogspanningskabels wonen en onder de heuveltop.

Dus een bliksemafleider had in dit geval ook niet geholpen vermoed ik.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Elektriciteit (Bliksem) zoekt altijd de weg met de minste weerstand. Het moet zijn dat dat lage muurtje (of de grond er onder) het minste weerstand bood. Een bliksemafleider ligt met een dikke koperen draad verbonden met de aarde. 
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Juist omdat het de weg van de minste weerstand zoekt zou je verwachten dan hij in de geaarde stalen palen van de hoogspanningsmasten slaat, toch?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
U vergeet de weerstand van de lucht.

Als de weerstand van de lucht naar het muurtje kleiner is dan de weerstand van de lucht naar de mast, dan slaat de bliksem in op dat muurtje.
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
janus wago zei:
Juist omdat het de weg van de minste weerstand zoekt zou je verwachten dan hij in de geaarde stalen palen van de hoogspanningsmasten slaat, toch?

Dat wordt op school zo aangeleerd om een complex onderwerp verstaanbaar te maken, is echter wetenschappelijk onjuist. 

- Bij geleiders verdelen de stromen zich omgekeerd evenredig met de weerstand.
- Bij isolatoren vloeit zo goed als geen stroom tot op het moment doorslag optreedt en deze tijdelijk geleider wordt. Die doorslag heeft plaats op het punt waar de grootste veldsterkte (V/m) heerst en dat hangt dan weeraf van het plaatselijke medium (hier luchtsamenstelling) en de vorm van de elektroden (wolk en bliksemafleider/woning/grond.....). Op de "tip" van een scherpe metalen staaf heerst een veel hogere veldsterkte als op een vlak voorwerp. Vandaar dat een bliksemafleider ook die vorm heeft. Is echter geen absolute garantie dat dit de ook de plaats van de hoogste veldsterkte is.  

D.i. ook de reden waarom er vonken overspringen op de scherpe hoeken van een stuk aluminiumfolie in een microgolfoven en niet op metalen voorwerpen met een ronde vorm. Fenomeen kan je ook in plasmabollen zien. Afstand, elektrode en medium zijn volledig uniform (bol), en vonk slaat willekeurig neer totdat je de veldsterkte op een bepaald punt verhoogd. 
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
't kan zelfs zijn dat die in eerste instantie op de mast is ingeslagen en dan opieuw uit die mast gevlogen (dat gebeurd dan bvb ter hoogte van die pinnen die ze plaatsen om beklimming te vermijden)

Bliksemafleider is leuk, maar uw buren gaan minder tevreden zijn.

Mijn ervaring: (quasi) rechtstreekse inslag weinig aan te doen qua beveiliging
 
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Waarvoor dienen dan die drie-traps systemen die je  hebt voor zekeringenkasten enzo? Met gascartouches die doorslaan, stekkerdozen met speciale doorslagbeveiliging etc...? Is dat dan tegen inslag op stroomnet in de nabijheid en niet voldoende voor rechtstreekse inslag?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
tjay zei:
Waarvoor dienen dan die drie-traps systemen die je  hebt voor zekeringenkasten enzo? Met gascartouches die doorslaan, stekkerdozen met speciale doorslagbeveiliging etc...? Is dat dan tegen inslag op stroomnet in de nabijheid en niet voldoende voor rechtstreekse inslag?

yep.

Ik heb al een woning gezien waar de stopcontacten en schakelaars gewoon uit de muur hingen.

In de plaatselijke kerk, dewelke van bliksemafleiders etc is (of beter was) voorzien hingen de koper 'afleiders' los afgekruld aan de gevel, elektrisch was binnen zowat alles naar de fillistijnen en één van de 'gebonten' (allez zo een spant in dikke eiken houten balken) lag in frut van elkaar op zolder.

Ik wil maar zeggen dat vermogen dat kàn vrijkomen is zo onvoorspelbaar wispelturig dat je gewoon niet kan voorspellen hoe of wat je moet beveiligen. Inzetten op onrechtstreekse is het makkelijkst en economisch het meest rendabel. Er zijn mensen die het hebben meegemaakt en die gaan misschien daarom met volgende uitspraak groen lachen: maar 'what are the odds?'
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Enable online guest listings in viewonline:

2x in 54 jaar 
bad.gif


1x in de schouw en nu in de muur van de buren .
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Zo na ruim 4 weken heb ik weer een werkende PLC  zodat de terras verlichting weer automatisch uit en aan gaat.

Ik heb enorm zitten kl**ten om de boel weer aan de praat te krijgen.

Eerst een PLC gekocht met onbekent IP adres zodat ik een bijkomende programmeerkabel moest bestellen.

Dan andere firmware zodat ik het gehele programma moest herschrijven.

Vervolgens bleek ook één van de modules defect.

Dan nog problemen om de poorten van de router open te zetten, omdat het een ander merk is als de vorige.

 

Kortom een mens zou gaan twijfelen om de boel verder te automatiseren
sad_smile.png
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Nog geen Loxone overwogen? In een geval als dit lijkt me dat de snelste manier om alles weer aan de praat te krijgen. Wel niet de goedkoopste manier.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Als het niet over geld ging  had een een nieuwe Wago PLC gekocht met een programmeur ernaast 
tongue_smile.png


Bij Loxone moet ik mij toch ook  eerst dagen inlezen hoe de software werkt en ook alles weer programmeren.

 

Mijn punt is meer dat het enorm tegenvalt om alles weer aan de praat te krijgen ondanks dat je goede backups hebt.

Dat heb ik hiervoor ook nooit zo beseft.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan