• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nominale kW combiketel

kristof89

Nieuw Lid
Lid geworden
3 mrt 2020
Waarderingsscore
4
Punten
8
Dag allen,

Even een vraagje, we willen een nieuwe combiketel plaatsen met ingebouwde boiler, Vaillant ecoCompact VCC-306. Ik weet wel niet welke gasleiding er hiervoor voorzien moet worden. Ik weet dat dit afhangt van de nominale kW van de ketel, maar in dit geval zijn er 2 waardes opgegeven, zowel voor verwarming als voor warm water. Moeten deze opgeteld worden? Want dan is dat een ketel van bijna 70kW, en de teller staat een goede 15 meter van waar de boiler komt te staan. Sterker nog, de gasaansluiting op de ketel is 3/4, dus zou ik ervan uitgaan dat een 20/22mm leiding genoeg zal zijn.. 

Thnx!

Kristof

Nominaal vermogen is Max CV-vermogen

warmteverliesberekening laten maken is aan te raden ...

Een combiketel kan maar 1 van de 2 dingen tegelijk, ofwel warm water maken, ofwel uw CV circuit opwarmen. Je moet de vermogens dus niet optellen, maar de grootste van de 2 nemen. In uw geval dus 34,7 kW.

Grootte van de gasleiding is afhankelijk van het toestel, maar ook van de lengte van de leiding, hoogteverschil t.o.v. de gasmeter, etc. Het gaat er namelijk om dat je maar max. 1mbar leidingsverlies mag hebben. Berekeningstool:
https://www.btvcontrol.be/Assets/Documents/nl/Producten/Aardgas/Berekening-leidingsverlies-2015-aardgas.xls

Ik gok dat je op een 28mm gasleiding (koper) gaat uitkomen voor het benodigde vermogen, dat kan je dan met een reductie terugvoeren naar een 3/4 aansluiting om aan te sluiten op de hoofdkraan net onder de ketel.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan