• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

nogmaals terras, maar anders...

Lid geworden
23 mei 2016
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

ook ik wil zelf mijn terras aanleggen, in natuursteen (60*60*2).

Ik ga dus niet vragen hoe ik dat best aanpak, dat kan ik hier op meerdere plaatsen vinden *acute*.

Ik vraag me enkel af of ik de stabilise laag niet gewoon kan vervangen (weglaten)  door aangetrild steen(beton)puin en daarop direkt mijn tegels leg, vol in het mortelbed?

Het gaat over een 40m² , 5m³ stabilise dus en ik zie me dat niet in één keer leggen. Daarom, de vraag, kan het niet met enkel 15cm steenpuin en dan direkt de stenen in de mortel?

Met dank voor jullie visie.

Wim
 

 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
En ga je dan cement mengen in de puinlaag?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Grappig dat die vraag hier komt vandaag :)

Zit, ongeveer, met zelfde probleem/vraagstuk sinds dit weekend.

Bedoeling was: aangetrild betonpuin, stabilisé 10à15cm aagetrild, vezelchappe 5cm, tegels.

Overijverig als onze pa wel eens durft te zijn zit ik met te weinig opbouw over om nog die 10à15 cm stabilisé te plaatsen.... Ik vroeg mij af of ik rechtstreeks zou mogen chapen op aangetrild betonpuin. Is nog niet helemaal 't zelfde als TS natuurlijk.

Of andere oplossing?

Betonpuin opnieuw afgraven is natuurlijk een optie, maar dat hou ik voor 't laatste om begrijpbare redenen :)
 
Lid geworden
23 mei 2016
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
dat was eigenlijk niet de bedoeling...

Ik hoopte dat een dikke laag steenpuin mss voldoende was. De mortel hecht daar ook op dacht ik zo?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Wim Torfs

dat was eigenlijk niet de bedoeling...

Ik hoopte dat een dikke laag steenpuin mss voldoende was. De mortel hecht daar ook op dacht ik zo?

Dat mortel aan uw steen/betonpuin gaat plakken dat wel, maar die brokken zelf liggen "los" ook al zijn die aangedrild.

Het steenpuin/betonpuin is niet dus stabiel genoeg volgens mij. Men gebruikt dat om uw "koffering" goedkoop op te vullen nadat is afgegraven tot min of meer vaste ondergrond. Daarna blijft normaal nog voldoende opbouwhoogte over om met 'duurdere' lagen verder te werken (stabilisé, chappe, vloer).

Ik ben wel benieuwd wat de pro's hierover gaan zeggen in uw geval.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Eerste vraag die je moet stellen: moet ik betonpuin gebruiken?

Ja, want er is te diep uitgegraven, anders niet

Ja, want ik heb een slecht drainerende bodem ( kleigrond- leemgrond ... ) anders niet

Ja, want ik zit op geroerde bodem te werken omdat mijne aannemer den bouw maar zozo heeft aangevuld, anders niet.

Ik lees steenpuin, das zo rot als spijs na enkele jaren, verpulvert en verzakt. Doehet dan fatsoenlijk en pak betonpuin.

NOOIT, NOOIT de verhouding , de dikte van je stabilisélaag verminderen omdat ge geen zin hebt om terug uit te kofferen. Maak dan liever een terras in legoblokjes.

Stel, stel stel dat je rechtstreeks op betonsteenpuin ga tegelen. Hoe denk je dat je die laag betonpuin ga afdrillen,egaliseren en afreien??? Je krijgt dit nooit juist.

Trouwens waarom kun je geen 5m³ op een dag verwerken? Je werkt je stabilisélaag toch niet af op de hoogte van de onderkant tegels?

Denk dat de juiste volgorde nog eens moet herhaalt worden:

- gebroken betonpuin op afgewerkte pashoogte spreiden en aandrillen

- stabilise afdrillen en egaliseren, eventueel afreien. cc10-15cm dik

- chapelaag cc3-5 cm dik indien getegeld , bij klinkers wordt dit een vleilaag in zand.

de chapelaag wordt op het moment van plaatsing afgedraaid en op hoogte gebracht in het werkvlak maar zo dat slechts 1,5 rij van tegels kan gelegd worden. Na het leggen van de eerste rij, wordt het volgende chapebaksels aangebracht voor de 2 de rij en zo verder.

Vleilaag in zand , daar wordt gans het werkvlak in zijn geheel uitgespreid en afgereid.

Bij betegeling:

mortelbed en  de tegels

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Steen- of betonpuin in een redelijk dikke laag op een voldoende draagkrachtige ondergrond en goed aangedrild. Hierop tegels van 60 cm op 60 cm in een dikke mortellaag.

Ik zou het durven!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Oke, houdt er dan wel rekening mee dat je betonpuin of steenpuin dadelijk al het aanmaakwater van de mortel opzuigt. Dus moet je werken met zeer platte mortel om toch maar een beetje die natuursteentegel te laten aantrekken. Niets voor niets dat we werken met stabilisé + chappe en dan mortelbed.

Tegelen op te platte mortel... je legt de eerste tegel en bij het tikken van de tweede op hoogte dans de eerste weg. kun je opnieuw beginnen.

Stabilise en daar op onze legchape zorgen beide ervoor dat het aanmaakwater niet dadelijk weggezogen wordt. Zelfs enkel op stabilisé mortelen zorgt ervoor dat je mortel gortdroog is.

En dan binnen enkele weken een topic: Help mijn tegels liggen allemaal los !

 

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Je kan ook het steen- of betonpuin vooraf zo vochtig maken als je wilt toch?

Want je hebt gelijk Luk: met te platte mortel kan je niet werken zeker niet als je hem tamelijk dik wilt (moet) aanbrengen.

Trouwens, het zal niet de eerste keer zijn dat de vloeren ook los komen bij een doe het zelver die alles volgens de geijkte methodes en volgens alle adviezen had gedaan (dat dacht hij toch).

 
 
Lid geworden
23 mei 2016
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
ok, bedankt voor de verduidelijking.

stabilise, chape en mortel will it be.

en dan nu, moeten er uitzetvoegen komen? Waarschijnlijk wel want beven de 30m².

Maar waar dus. heb een schets gemaakt met een voorstel.

Merci

Wim
untitled_3.jpg
 

Bijlagen

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    29 KB · Weergaven: 1
Lid geworden
23 mei 2016
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
heb net even de hoeveelheid stabilisé proberen te berekenen.

Hoeveel extra moet ik rekenen voor het afdrillen? Maw, als ik voor 15cm reken, hoeveel wordt dat na het aandrillen? of is dit te verwaarlozen?  Alles samen kom ik op een 50m² wat ongeveer 7m³ stabilisé zou zijn, maar dat is dus zonder het afdrillen .

Nogmaals mijn dank

Wim
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan