• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nog maar eens een zonnepaneelvraag...

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Zoals ik in eerder topic al aanhaalde: nu de energieprijzen enorm zijn gestegen en het geld steeds minder waard wordt, komen de zonnepanelen er toch (en niet over 3 tot 4 jaar zoals eerder het plan was).
Omdat ik toch een nieuw dak moet leggen op de garage ben ik van plan ze zelf te leggen. Hoewel ik al jaren klant ben, wil Rexel ze me niet leveren wegens geen installateur zonnepanelen. Bij de concurrentie heb ik gevraagd naar AEG monokrystalijne zonnepanelen, 400WP per stuk (AEG AS-M1082B-H M10), de zwarte panelen en SMA tripower hybride omvormer 8kW (7200kW aan zonnepanelen).
Maar daar leggen ze ook een aantrekkelijk voorstel op tafel: DMEGC-zonnepanelen (DM400M10-54HBB), ook monokrystalyne zonnepanelen, 400WP, half-cell) in combinatie met een huawei-omvormer (SUN2000-8KTL-M1)
Ter vergelijking de prijzen:
*Zonnepanelen:
AEG: 219,57€ exc. BTW/ stuk
DMEGC: 179,34€ exc.BTW/ stuk
* Omvormer (hybride):
SMA: 2563,34€ exc.BTW
Huawei: 1430€ exc.BTW

Van AEG weet ik dat het een premium merk is met langere garantie, van DMEGC had ik nog nooit gehoord. Iemand een mening betreffende de merken? Voor 18 panelen zijn die AEG een 880€ inc BTW duurder...
Bij de omvormers zit er een significant prijsverschil van 1403€ inc. BTW, de SMA is de duurste. Met SMA ben ik vertrouwd, met Huawei niet. Misschien iemand die me hier wat raad weet te geven.


Ik heb een voorkeur voor een hybride omvormer om binnen enkele jaren een batterij te plaatsen in combinatie met een geothermische warmtepomp als de huidige condenseren gasketel het begeeft.
Inc. bevestigingsmateriaal, elektrisch materiaal kost de duurste oplossing me +/- 9500€ inc. BTW (AEG + SMA), de goedkoopste oplossing 7350€ (DMEGC + Huawei)...
Met een jaarlijkse elektriciteitsfactuur van om en bij 2300€ (volgens de huidige V-test), 3360kW/jaar, kunnen we met deze opstelling de factuur reduceren tot 0€ (afname +injectie verrekend). Snel terug verdiend met andere woorden.
Ik twijfel tussen welk van de 4 merken te nemen (welk van de 2 zonnepanelen, welke omvormer), wie weet raad?
Ik heb ook wat zitten rondneuzen op oa zonstraalforum ivm AEG en DMEGC en Huawei omvormers maar ik vind relatief weinig info/reviews/tevredenheid, etc...
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ik denk dat er weinig panelen defect gaan, daar lees je amper iets over.

Dat je momenteel als particulier niet makkelijk aan die dingen raakt verwondert me niet, installateurs die tientallen installaties per maand willen aankopen moeten ook wachten...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
SMA omvormer kan je niet zomaar zelf configureren, dacht ik. Is daar geen installateurscode nodig die je moet aankopen?
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
SMA omvormer kan je niet zomaar zelf configureren, dacht ik. Is daar geen installateurscode nodig die je moet aankopen?
SMA kun je wel zelf configureren. De code om de eerste keer in te loggen staat op de omvormer en dan moet je zelf een wachtwoord instellen voor de volgende keer.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ik denk dat er weinig panelen defect gaan, daar lees je amper iets over.

Dat je momenteel als particulier niet makkelijk aan die dingen raakt verwondert me niet, installateurs die tientallen installaties per maand willen aankopen moeten ook wachten...
Zonnepanelen van DMEGC zijn op voorraad, de SMA-omvormer kan ik bij deze groothandel 2de week december al hebben, de huawei -omvormer is op voorraad. Idem voor de panelen van AEG, leverdatum= 2de / 3de week december dit jaar. Elders moest ik tot juni volgend jaar wachten voor de SMA-omvormer.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
DMEGC wordt nu ook door Go Solar geplaatst. Niet dat het daarom ineen super zou zijn, maar die leggen er zeer veel op een jaar.

Hybride omvormer kost je een pak.
Koop dan een 2dehands gewone omvormer, die kan je krijgen voor een zeer aantrekkelijke prijs, van al degene die nu een hybride nemen.
En tegen dat je een batterij zou plaatsen kan je nog steeds een hybride nemen die mss goedkoper gaat zijn. Of een ac-gekoppelde batterij.
Of de HdWave uitbreiding van SolarEdge.

Ga je zelf plaatsen...kijk eens op BVA auctions. Soms mooie sets.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
En ondertussen is alles al geleverd, een 3-tal weken na bestelling stond alles gereed om geleverd te worden, enkele dagen later was het er al.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan