• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nog fysieke schakelaars nodig bij Hue en Niko Home Control?

St. Aäron

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jan 2023
Waarderingsscore
2
Punten
8
Gegroet,

Misschien een domme vraag maar ik vroeg me af of je eigenlijk nog fysieke schakelaars moet voorzien als je gebruik gaat maken van Philips Hue en Niko Home Control?

We gaan bij de renovatie opnieuw gewone klassieke elektriciteit plaatsen. In de living zouden we echter 4 lampen vanop 2 punten willen kunnen bedienen.
De foto verduidelijkt het mss wat meer.
S1 en S3 zouden beiden L1, L2, L3 en L4 moeten kunnen bedienen, hoofdzakelijk om alles makkelijk uit te kunnen doen.
Nu dacht ik dat te doen met Hue lampen en de Niko 4 voudige dimswitch die wireless verbinding maakt met de lampen.
Is het in deze situatie dan eigenlijk nog nuttig om een fysiek schakelpunt te installeren dat nadien toch vervangen wordt? Of zouden de lampen gewoon rechtstreeks (doorgelust) kunnen aangesloten worden op de automaat?
Doorlussen aan de lamp zelf is mss een no-go?

Bijlagen

• 20230614_191232.jpg
    20230614_191232.jpg
    161,3 KB · Weergaven: 12
Gegroet,

Misschien een domme vraag maar ik vroeg me af of je eigenlijk nog fysieke schakelaars moet voorzien als je gebruik gaat maken van Philips Hue en Niko Home Control?

We gaan bij de renovatie opnieuw gewone klassieke elektriciteit plaatsen. In de living zouden we echter 4 lampen vanop 2 punten willen kunnen bedienen.
De foto verduidelijkt het mss wat meer.
S1 en S3 zouden beiden L1, L2, L3 en L4 moeten kunnen bedienen, hoofdzakelijk om alles makkelijk uit te kunnen doen.
Nu dacht ik dat te doen met Hue lampen en de Niko 4 voudige dimswitch die wireless verbinding maakt met de lampen.
Is het in deze situatie dan eigenlijk nog nuttig om een fysiek schakelpunt te installeren dat nadien toch vervangen wordt? Of zouden de lampen gewoon rechtstreeks (doorgelust) kunnen aangesloten worden op de automaat?
Doorlussen aan de lamp zelf is mss een no-go?

De vraag is op zich niet zo dom, maar zou je wel vertrouwen op een draadloos systeem dat afhankelijk is van wifi? Voor hetzelfde geld moet je binnenkort betalen voor het gebruik van hue...

Hier ook alles grotendeels zonder schakelaars, maar dan wel met aanwezigheidsmelders en alles bekabeld.

Heb een poosje hue gebruikt in een huurappartement, ik vond het maar niks. Vertragingen, soms geen verbinding, soms onverklaarbaar gedrag.

Een smart-lamp kan je ook met bv je gsm bedienen. Of via een Hello Google. Dus zonder een fysieke schakelaar.

Maar waarom wireless schakelaars als je toch gaat veranderen. Bedraad is altijd beter en goedkoper.

Sowieso bedraden en fysiek schakelen als basis, alle slimmigheid daarbovenop maar niet in de plaats van. Als is het voor de bomma, de vrouw,... Die van al die snufjes niet moet weten en gewoon het licht aan en uit wil doen. Of voor jezelf als je 's nachts of in paniek,... Iets wil bedienen.

En natuurlijk zoals hierboven, om vendor-lock-in toch wat te vermijden.

Opgelet, die Hue-dimswitch heeft niks met Home Control te maken hé. Die werkt standalone met Hue.

Wij hebben maandenlang gewoond in ons verbouwd huis zonder fysieke schakelaars. Alles was met de NHC app te bedienen, tot ik de tijd had om de schakelaars aan te sluiten. Als je dat doet, dan maak je voor elke gewenste (virtuele) bediening een basisactie aan en vink je aan dat die enkel in de app of op het touchscreen bestaat.

Dat kan ook handig zijn om te experimenteren met de bedieningen: wat wens je apart, wat wens je samen te bedienen, wat wens je feitelijk automatisch te bedienen (bewegingsmelder of minimelder, tijdsschema)... Als je hebt beslist, dan kan je gerichter je bedieningen aanschaffen.

In mijn huidige woning heb ik een NHC installatie met drukknoppen in de leefruimten.
Van tweevoudige tot viervoudige drukknoppen over dim- & motorbediening tot alles-uit-knop en sfeerknop.
In de "doorloop" kamers (wc+garage+zolder+inkom+nachthal+wasplaats) heb ik dan weer (wand) aanwezigheidsmelders.
Mijn installatie hangt niet op netwerk, ik gebruik dus geen enkel touchscreen of app.

Alles-uit-knop nooit gebruikt wegens onbruikbaar omdat ik geen meetmodule heb. Ook sfeerknop nooit gebruikt.
En het overgrote deel van de voorziene drukknoppen gebruik ik eigenlijk niet tot héél zelden.
Van die aanwezigheidsmelders ben ik dan weer super tevreden (enige nadeel: kindjes denken dat het licht overal van zelf uit gaat).
En die lichte aanraking van NHC druknoppen, dat is blijkbaar nogal moeilijk voor schoonmoeders & poetsvrouwen, die nog bakeliet willen.

Voor de nieuwe woning voorzie ik opnieuw NHC. Maar deze keer nergens nog drukknoppen meer.
In elke ruimte (inclusief keuken, living, slaapkamers) zal ik (plafond) mini aanwezigheidsmelders voorzien.
En in alle leefruimtes zal ik overal een Digital Black voorzien om toch manueel iets te kunnen bedienen.

Alles-uit-knop nooit gebruikt wegens onbruikbaar omdat ik geen meetmodule heb.
? die snap ik niet. Bij ons wordt de alles uit meerdere keren per dag gebruikt... Dat heeft toch niks met "meetmodule" te maken?

Hier ook alles grotendeels zonder schakelaars, maar dan wel met aanwezigheidsmelders en alles bekabeld
Overal aanwezigheidsmelders? Ook in de woonruimte/keuken en zo?

Maar waarom wireless schakelaars als je toch gaat veranderen. Bedraad is altijd beter en goedkoper.
In de rest van het huis zouden het gewone bedrade schakelaars worden. Enkel in de woonruimte dacht ik wireless schakelaars te voorzien omdat de lichtsituatie die we daar willen creeren (4 lichtpunten bedienen vanop 1 punt bv) moeilijk zal gaan met normale schakelaars, tenzij we meerdere schakelaars naast elkaar plaatsen? Of bedoel je dan een gecentraliseerd systeem?

Opgelet, die Hue-dimswitch heeft niks met Home Control te maken hé. Die werkt standalone met Hue.
Euhm, goed punt was me niet opgevallen. Ik dacht eigenlijk dat die zowel integratie met Hue als met NHC voorzag, maar bij het nogmaals nalezen lijkt het inderdaad gewoon een schakelaar te zijn voor Hue, maar dan met de looks van een Niko schakelaar 🤔

Wij hebben maandenlang gewoond in ons verbouwd huis zonder fysieke schakelaars. Alles was met de NHC app te bedienen, tot ik de tijd had om de schakelaars aan te sluiten. Als je dat doet, dan maak je voor elke gewenste (virtuele) bediening een basisactie aan en vink je aan dat die enkel in de app of op het touchscreen bestaat.
Ik ga er van uit dat je dan een centraal gestuurde installatie hebt?

Alles-uit-knop nooit gebruikt wegens onbruikbaar omdat ik geen meetmodule heb.
? die snap ik niet. Bij ons wordt de alles uit meerdere keren per dag gebruikt... Dat heeft toch niks met "meetmodule" te maken?
Misschien is het ondertussen anders. Maar tijdens de installatie (destijds nog NHC v1) bleek de alles-uit-knop (officieel blijkbaar Ecodisplay) toch niet configureerbaar zonder de bijhorende meetmodule.

Een beetje zoals de aansturing naar Sonos, die eveens de audio-knop vereiste (ondertussen ook niet meer nodig).

Dat kan ook handig zijn om te experimenteren met de bedieningen: wat wens je apart, wat wens je samen te bedienen, wat wens je feitelijk automatisch te bedienen (bewegingsmelder of minimelder, tijdsschema)... Als je hebt beslist, dan kan je gerichter je bedieningen aanschaffen.

Ik wilde gisteren ook de NHC programmeren zonder fysieke schakelaars, aangezien we het in het begin ook zonder schakelaars zullen doen. Het probleem is dat lampen niet te zien zijn in de app. Alle lampen zijn aangemaakt (met aan/uit functie) nochtans.

We hebben heel wat opgezocht online, maar er waren enkel handleidingen/troubleshoot te vinden MET schakelaars. Heb je soms een handleiding of hoe heb je dit precies geprogrammeerd zonder de fysieke schakelaars?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan