• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Niveau pleisterwerken

dvr87

Nieuw Lid
Reaction score
1
Er zijn oude muren (woning '70) waar we niet direct een waterkering zien. Is het correct dat er hier enkele centimes boven het vloerniveau moet gebleven worden?
We hebben ook nieuwe ytongmuren. Daar is er een waterkering op de betonplaat, dan werd er een ytongsteen gemetst van +-20cm hoog en hierop nog een waterkering en dan de rest van de muur.
Het vloerpakket is +-11cm, dus de waterkering. van de ytongmuren zit redelijk hoog ten opzichte van de vloerpas.
Tot waar mag er hier gepleisterd worden? Er kan toch moeilijk 9cm van vloerniveau gebleven worden? Hoe lossen we dit het beste op?

We hebben ook nieuwe ytongmuren. Daar is er een waterkering op de betonplaat,
Fout aannemer.
Hij had niet mogen beginnen met een ytongsteen van 20cm hoog. Maar wel met een kimblok van 14 cm hoog. En op de kimblok je waterkering.
Dan had je met die 14 cm en 11 cm vloeropbouw helemaal goed gezeten.
Wat zegt je architect hier van? Wat had de architect voorgeschreven?

Waterkering moet inderdaad enkele cm boven afgewerkt vloerniveau zitten. De overbrugging maak je met de plint.
Waterkering op de beton leggen is idioot en totaal fout en zinloos.

Plakker moet afwerken tot op de waterkering normaal gezien.
Hoe moet het nu verder?
Ja, dat is de grote vraag natuurlijk..
Aannemer alles op zijn kosten laten injecteren?

Dat is dus het grote probleem met het afschaffen van de vestigingswet een aantal jaren geleden. En dat niemand nog beroepsbekwaamheid moet voorleggen voor toegang tot het beroep. Iedereen kan aannemer worden. En dan krijg je dus zulke dingen. Helaas.

Last edited:
Wat albarius zegt klopt volledig. Behalve de reden dat het met de vestigingswet te maken heeft. Er waren voordien al onnoemelijk veel prutsers, en die zijn er nog altijd. Met de afschaffing van die wet heeft dat niets te maken.

Misschien is de waterkering "OP" de beton de maaivelddichting die de funderingsvoet heeft ingepakt?

Hoge plinten van 9cm lijken mij dan ook de minst ingrijpbare oplossing, maar dit is wel de fout van de "coordinator" wat dus de architect, aannemer, of jijzelf kan zijn. De ergere vraag die ik me stel, wat bij de muren waar je zoals je zelf zegt geen waterkering vindt? Zijn die behandeld tegen opstijgend vocht? Is daar kans op opstijgend vocht? is daar maaivelddichting nodig? die muren lijken me nog meer kans op problemen te geven dan deze.

Wat albarius zegt klopt volledig. Behalve de reden dat het met de vestigingswet te maken heeft. Er waren voordien al onnoemelijk veel prutsers, en die zijn er nog altijd. Met de afschaffing van die wet heeft dat niets te maken.

Misschien is de waterkering "OP" de beton de maaivelddichting die de funderingsvoet heeft ingepakt?

Hoge plinten van 9cm lijken mij dan ook de minst ingrijpbare oplossing, maar dit is wel de fout van de "coordinator" wat dus de architect, aannemer, of jijzelf kan zijn. De ergere vraag die ik me stel, wat bij de muren waar je zoals je zelf zegt geen waterkering vindt? Zijn die behandeld tegen opstijgend vocht? Is daar kans op opstijgend vocht? is daar maaivelddichting nodig? die muren lijken me nog meer kans op problemen te geven dan deze.
De andere muren (buitenmuren) zijn behandeld met een waterdicht product van remmers (verdiep is 150cm onder de grond). Enkel de bestaande binnenmuren niet.
Heb je sowieso last van opstijgend vocht als je de pleister lager laat komen en 3 cm boven vloerniveau plaatst?

Behalve de reden dat het met de vestigingswet te maken heeft.
Ik zeg niet dat dit de reden is bij TS.
Maar als ik zie welke buffelstoten er tegenwoordig worden gedaan tegenover vroeger, dan is dit toch echt wel een gebrek aan stielkennis bij velen.
Heb je sowieso last van opstijgend vocht als je de pleister lager laat komen en 3 cm boven vloerniveau plaatst?
Het gaat niet over het aantal cm. Het gaat er over dat het onderbroken moet zijn door een membraan of injectie.
Als er niks is en de wateraandrang is groot genoeg, kan het wel een meter of meer omhoog trekken.
Normaal wordt 2 à 3 cm voorzien omdat het dan overbrugd kan worden met een plint.

Ik begrijp de waterkeringen op een betonplaat nog steeds niet goed. Als een betonplaat nat staat zodat je een waterkering nodig hebt, is er toch iets ernstig mis. Door dan niet door te pleisteren maar boven de waterkering te blijven betekent dit dan eigenlijk dat de muur onder de waterkering nat mag staan. Maar je zet er wel plinten tegen? En wat dan met je PUR op de betonplaat, want die kan niet tegen vocht ...

Bij muren die met hun voet in de grond staan ben ik volledig mee. En een waterkering als "extra veiligheid" snap ik ook. Maar volgens mij mag die muur helemaal niet nat worden zonder dat er andere ernstige problemen zijn.

Je kan nu altijd pleisteren tot er boven, en dan even afwachten. Wordt de muur eronder nat, dan weet je wat je moet doen (zie hoger). Blijft hij droog zou ik gewoon erover pleisteren, met het risico dat dit achteraf eventueel toch aangepast moet worden ...

Is het een optie om het stuk onder de waterkering tot vloer met putzuna hy in combinatie met compactuna uit te vlakken? Dit is een waterdichte pleister/cement.

putzuna hy in combinatie met compactuna
1/ Helpt niks, vocht kruipt tussen putzuna en beton naar binnen en zuigt zich via de ytong naar boven. Zelfs dat membraan dat op de beton ligt zal niet helpen als er voldoende vocht is.
2/ Niet prutsen met en niks toevoegen aan die voorgemengde cementmengsels. Dan ga je hun werking verstoren. Kan je beter gewoon zand en cement nemen.

Ik begrijp dat je vanalles aan het zoeken bent om deze situatie op te lossen. De enige deugdelijke is een membraan of injectie. Dat wil zeggen je muur onderkappen en alsnog een membraan steken ofwel gaten boren en injecteren. Al de rest zal niet helpen.
Wie is verantwoordelijk voor deze buffelstoot? Architect? Aannemer? Karweimannetje? Nonkel Gust? Laat die het oplossen.

Last edited:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief