• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Niveau meting regenwaterput

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Berichten
238
Waarderingsscore
125
Punten
43
Ik zou graag het niveau in mijn regelput continu monitoren / meten.
Wanneer je dit ingeeft in google komen er verschillende systemen naar boven van draadloze tot pijlbuizen waar je op de 10% vullingsgraad een kabeltje moet aanhangen ...
Het draadloos systeem is uiteraard gemakkelijk voor te installeren maar heeft ook zijn nadelen dat er om de X aantal tijd batterijen dienen vervangen te worden.
Heb wel mijn twijfels bij de sterkte van het draadloos signaal, geen ideale omstandigheden -> gietijzeren deksel, onder de grond, ....
Een kabel voorzien is niet zo moeilijk aangezien er buizen naar de regenwaterput gaan (voeding waterpomp/aanzuig, vulling, ...).
Een simpele display waar het niveau opkomt is voldoende, mag ook een app of compatibel met domotica systeem (BV 1-10V).

Iemand zelf ervaring hiermee of zelf een soortgelijk systeem ?

Een houten peilstok behoord niet tot de opties. :ROFLMAO:
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Na wat googlen vind ik ruwweg 2 types sensoren die hiervoor worden gebruikt. Enerzijds druksensoren die reageren op het gewicht van het water in het reservoir, anderzijds zijn er akoestische sensoren die de weerkaatsing van een geluidssignaal op het wateroppervlak bovenaan je reservoir meten en zo de afstand tot de waterspiegel meten.

Sommige sensoren hebben een variabele weerstand, andere sensoren produceren een 0-10V spanning. Die laatste kan je in principe eenvoudig integreren in een domotica systeen.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
schakelaar met vlotter op 10% is wel de meest betrouwbare en heeft geen batterijen nodig.
 

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Berichten
238
Waarderingsscore
125
Punten
43
Na wat googlen vind ik ruwweg 2 types sensoren die hiervoor worden gebruikt. Enerzijds druksensoren die reageren op het gewicht van het water in het reservoir, anderzijds zijn er akoestische sensoren die de weerkaatsing van een geluidssignaal op het wateroppervlak bovenaan je reservoir meten en zo de afstand tot de waterspiegel meten.

Sommige sensoren hebben een variabele weerstand, andere sensoren produceren een 0-10V spanning. Die laatste kan je in principe eenvoudig integreren in een domotica systeen.
schakelaar met vlotter op 10% is wel de meest betrouwbare en heeft geen batterijen nodig.
Dat is meer een "laag alarm" van de regenwaterput.
Bedoeling is echt een opvolging te hebben zodat we bv in de zomer bij droogte een inzicht hebben va de watervoorraad.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Berichten
238
Waarderingsscore
125
Punten
43
mag ook een app of compatibel met domotica systeem (BV 1-10V)
Heb je al domotica?

Ik heb onlangs deze besteld, zou goed moeten werken op 0-10v
Ik heb NHC, 0-10V is dus een optie enkel heb ik geen module met vrij voor 0-10V.

Heb je deze reeds ontvangen / geinstalleerd ?

Dit meet de druk van het water maar hoe stel je zijn 0% en 100% punt in ? (of selecteer je "customization" en geeft je zelf de lengte in?)
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Berichten
238
Waarderingsscore
125
Punten
43
Welke resolutie van meting wil je?
Wat voor een put heb je van vorm? De meting van hoogte moet je ook nog kunnen vertalen naar een volume, en als de put nogal "grillig" is van vorm is dat geen makkelijke opgave.

Voorbeeldje:
Maakt me weinig uit, als het maar een inductie geeft.

Vorm van de put is een ronde put.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
mag ook een app of compatibel met domotica systeem (BV 1-10V)
Heb je al domotica?

Ik heb onlangs deze besteld, zou goed moeten werken op 0-10v
Ik heb NHC, 0-10V is dus een optie enkel heb ik geen module met vrij voor 0-10V.

Heb je deze reeds ontvangen / geinstalleerd ?

Dit meet de druk van het water maar hoe stel je zijn 0% en 100% punt in ? (of selecteer je "customization" en geeft je zelf de lengte in?)
Je moet inderdaad de sensor 'correct' bestellen met de juiste hoogte, ik moet deze nog koppelen aan mijn Loxone maar op het web lees ik goede ervaringen.
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Ik heb al enkele jaren een industriële ultrasone sensor in m'n regenput hangen.
Nauwkeurigheid is erg goed als je de waarde put leeg en put vol kan ijken.
Meetwaarde schommelt zo'n 50-100liter.
Ik heb een M12 sensorkabel naar de regenput getrokken, die zit op een PLC waar ik de waarde kan uitlezen.
Die PLC doet de bedruppeling (en soms beregening), naarmate de put leger komt passen de waterafgifte tijden zich aan.
Onder de 5.000liter stopt het systeem, zodat we zeker water voor huisgebruik hebben. (regenwaterput van 20.000liter)

Ik heb destijds ook een mooi zelfbouw project online gevonden, waar met een encoder gewerkt was. Dan een gewicht en een vlotter eraan.
Dit werkt waarschijnlijk nog nauwkeuriger, maar ik had toch voorkeur voor contactloze meting.
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Ik heb volgend eenvoudig toestel een paar jaar geleden geïnstalleerd.
Heeft tot voor kort altijd goed gewerkt, maar dan recent de geest gegeven (en nee, het ligt niet aan de batterijen). Zal in de lente eens in de waterput kruipen, vermoed dat het aan de kabel ligt.
 

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
450
Waarderingsscore
258
Punten
63
Ik heb al enkele jaren een industriële ultrasone sensor in m'n regenput hangen.
Nauwkeurigheid is erg goed als je de waarde put leeg en put vol kan ijken.
Meetwaarde schommelt zo'n 50-100liter.

zo doen we het ook op het werk voor vaten van 1000L: ultrasone sensor in een pvc buis (tegen golfwerking van instromende vloeistof). Eén keer calibreren met leeg/vol vat (of uitrekenen, maar is minder nauwkeurig).
 

Willy W

Lid
Lid geworden
1 dec 2019
Berichten
196
Waarderingsscore
23
Punten
18
mag ook een app of compatibel met domotica systeem (BV 1-10V)
Heb je al domotica?

Ik heb onlangs deze besteld, zou goed moeten werken op 0-10v

Ik wil deze ook gaan bestellen, maar ik van uit de put geraak ik net tot in de kelder, daarna dien ik de kabel dus te verlengen. Maar met wat voor soort kabel kan ik dit doen? Ik heb nog SVV liggen, kan dit er voor dienen?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
mag ook een app of compatibel met domotica systeem (BV 1-10V)
Heb je al domotica?

Ik heb onlangs deze besteld, zou goed moeten werken op 0-10v

Ik wil deze ook gaan bestellen, maar ik van uit de put geraak ik net tot in de kelder, daarna dien ik de kabel dus te verlengen. Maar met wat voor soort kabel kan ik dit doen? Ik heb nog SVV liggen, kan dit er voor dienen?
Zeker
Het zijn 3 aders, met weinig stroom dus svv kan
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan