• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Nitraten in muren

Lid geworden
30 mrt 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste

Onze woning werd gerenoveerd door een projectontwikkelaar (2021). Oorspronkelijk van 1918. We hadden een aantal verborgen gebreken en deze werden door hem opgelost. Het laatste waar we nog mee zitten zijn nitraten in de muur. We hebben dit laten vaststellen door een extern bedrijf. Echter beweerd de projectontwikkelaar dat het vocht door de buren komt. Hij wil dan ook niet meer tussenkomen. De woning is namelijk al meerdere keren geïnjecteerd rondom de benedenverdieping. Ook werden doeken geplaatst tot 1m20. De vochtplekken komen erboven + op willekeurige plaatsen op meer dan 2 m hoogte.

Het is aan te raden om opnieuw een waterdichte folie te plaatsen tot helemaal bovenaan de muren, maar dan moet al het plakwerk eraf. Wat opnieuw ingrijpend is…

Zijn er minder ingrijpende oplossingen?

Bedankt!IMG_7361.jpeg

Bijlagen

• IMG_7981.jpeg
    IMG_7981.jpeg
    51,1 KB · Weergaven: 47
  • IMG_7979.jpeg
    IMG_7979.jpeg
    81,4 KB · Weergaven: 47
  • IMG_7955.jpeg
    IMG_7955.jpeg
    60 KB · Weergaven: 44
  • IMG_7732.jpeg
    IMG_7732.jpeg
    41,2 KB · Weergaven: 45
Woning meermaals geïnjecteerd .
Dit werkt alleen voor opstijgend vocht.
Capillair kan vocht in een muur tot cc 1.20 komen ( 1.20 is al uitzonderlijk )

Als er vochtplekken hoger zitten , zoals hier cc2 meter, dan is de kans groter dat er een leidinglek, doorslaand hemelwater of een lekkende dakgoot aanwezig is. Dit kan bij u maar ook bij de buren zijn.
In extremis al meegemaakt dat we in de ardennen vochttransport hadden op 1.80 boven de vloerpas. Buiten lag het maaiveld tegen deze muur tot een hoogte van.... 1.80 ten opzichte van de vloerpas.
Ik veronderstel niet dat je te maken hebt met grote reliëfverschillen buiten ?

Door het aanbrengen van waterdichte folie sluit je het ademen en het natuurlijk droogproces van de muren af.
Zout manifistatie op de muren is juist een bewijs dat de muren het innerlijk vocht verdampen en afgeven aan de omgeving.

In het water zitten zouten ( salpeter en niet dadelijk nitraat is een onbelangrijk detail) dat na verdamping uit kristalliseert.
Dit proces stopt na enkele tijd en dan kan de zoutaanslag verwijdert worden met een borstel.
Opgelet dit kristallisatieproces kan ettelijke maanden tot jaren duren.

Ik zou u adviseren een zeer degelijke en professionele vochtmeter aan te schaffen want degene die adviseren om alles in folie te steken, zijn zwembadbouwers.
De oorzaak van vocht moet aangepakt worden. Niet weggestoken achter het behang, correctie folie

- Geen hoogteverschil bij ons.
- We hebben al heel wat zelf gemeten met een professionele vochtmeter, de waardes op de slechte plaatsen schommelen tussen de 100-180.
- de oorzaak blijft een vraagteken, buiten die zouten hebben we geen andere goede verklaring gekregen.

Nog wat extra afbeeldingen, het vocht situeert zich op de meeste muren op de benedenverdieping. Slechts 2 muren zijn in orde.

Bijlagen

• IMG_8811.jpeg
    IMG_8811.jpeg
    66,2 KB · Weergaven: 32
  • IMG_8815.jpeg
    IMG_8815.jpeg
    94,9 KB · Weergaven: 33
  • IMG_8819.jpeg
    IMG_8819.jpeg
    73 KB · Weergaven: 36
  • IMG_8818.jpeg
    IMG_8818.jpeg
    74 KB · Weergaven: 36
  • IMG_8817.jpeg
    IMG_8817.jpeg
    86,6 KB · Weergaven: 35
  • IMG_8816.jpeg
    IMG_8816.jpeg
    73,1 KB · Weergaven: 33
is vocht geen gevalletje voor je brandverzekering / ABR verzekering... Ik zou sowieso, zoals luk zegt, op zoek gaan naar de oorzaak en niet met lapmiddeltjes alles dichtzetten. Schakel je verzekering in, laat een expert komen, en laat je vooral niet wijsmaken dat het opstijgen vocht is! Ik denk dat je aannemer in deze gelijk heeft, en dat je hem beter aan je zijde kunt hebben ;)

Bedankt allemaal voor de tips! Verzekering aangesproken, ze laten een expert komen. Hopelijk weten we zo meer...

Wat staat daar bij de buren?

- Zelf hebben we geen leidingen zitten op de plaatsen waar het vocht zich manifesteert, misschien de buren wel.Grondplan.jpg
  • Buur 1 (blauw): Na enig aanbellen weigert de ene buur om mee te werken. Hij wil zelfs zijn naam niet zeggen. Deze buur heeft zijn keuken zitten tegen onze muur die vocht vertoond. Alsook zijn koer, met een regenafvoerpijp die ons niet meer in goede staat lijkt. De verzekering is hiervan op de hoogte en zal een expert sturen.
  • Buur 2 (rood): De keuken zit ernaast van die buur, maar aan die muur geen leidingen bij hen.
  • Buur 3 (groen): Heeft een gewone kamer zitten naast onze muur waardoor daar ook geen leidingen zitten.
  • Buur 4 (geel): Palend aan onze koer (welke je niet op het plan kan zien was vroeger niet zo), dus nu geen binnenmuur.
Wij palen aan 4 verschillende huizen, het zou ook vreemd zijn dat deze allemaal met een lek zitten. Aangezien het vocht op de verschillende muren manifesteert.

- Condensatie hebben we gemonitord en deze blijkt in orde te zijn.
- De muren zijn allemaal gemeenschappelijke muren en geen gevelmuren.

?? wat mis ik? Dit zijn toch allemaal open bebouwingen??? Vocht tot een hoogte van 1m20 van een buur die 20m verder woont?

?? wat mis ik? Dit zijn toch allemaal open bebouwingen??? Vocht tot een hoogte van 1m20 van een buur die 20m verder woont?
Aan de uitleg te lezen zijn de lichtrode/roze vlakken de bebouwing :D (geen idee wat die donkerrode vlakken zijn, vreemd plan)

Als er aan verschillende kanten vocht binnenraakt zou ik precies eerst alle dak-aansluitingen/goten/afdichtingen (laten) controleren?

Dit zijn toch allemaal open bebouwingen???
geen idee wat die donkerrode vlakken zijn, vreemd plan)
lijkt er mij op dat TS in photoshop de huisnummers heeft afgeplakt/bijgekleurd als anonimisering.
Alleen huisnummer van TS staat er op.

Volgens mij begint verzekeringsexpert dan ook best zijn ontdekkingstocht bij de blauwe buur.

Beste,
Het plan is inderdaad aangepakt met Photoshop om de huisnummers af te schermen. Vandaar de rode vlakken, het zijn dus weldegelijk allemaal rijwoningen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan