• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Niko Toegangscontrole 2-draads werkt niet

Lid geworden
7 mei 2014
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik heb een Niko videokit ( https://www.niko.eu/nl-be/producten...del-niko-65aa624b-007c-5e06-8224-a11f834d7233 ) met 1 binnen- en 1 buitenunit. Daarbij heb ik een mechanisch deurslot van Fuhr (type 834 met paniekfunctie). In principe werd alles correct aangesloten door mijn elektricien.

Er is 1 netwerkaansluiting op de Toegangscontrolemodule, en die heb ik aan mijn FritzBox (met modem en router functie) gekoppeld via een Netgear unmanaged switch.

De videobuitenpost krijgt een IP op mijn interne netwerk en via de "Access Control" app kan ik het toegekende IP zien. Dit IP valt binnen de range van mijn DHCP die ik heb bepaald. Ook het deurslot van Fuhr kan ik bedienen via de app en ook de bel resulteert in een oproep op mijn mobiele telefoon.

De videobinnenpost daarentegen krijgt een IP 169.254.10.10 en dat adres is onbekend voor mij. Deze geeft ook aan verbonden te zijn met het internet (zelfs als ik mijn modem uitschakel ... :/ ). Mijn videobinnenpost kan geen verbinding maken met de videobuitenpost of met het deurslot. Dat lijkt me niet onlogisch omdat deze niet op hetzelfde interne netwerk zitten.

Een reset via de toegangscontrolemodule of een soft-reset (via de binnenpost) lijkt niets op te lossen. Ik krijg die binnenpost niet op mijn lokaal netwerk. Iemand enig idee hoe dit veroorzaakt wordt en hoe dit opgelost kan worden?

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Ip 169. Betekent dat ie geen ip adres van de dhcp server heeft gekregen.
controleer kabel ; kijk of er een lichtje brandt op de switch op die poort (voor zover die lichtjes heeft bij connectie).

Lid geworden
7 mei 2014
Waarderingsscore
1
Punten
3
Er branden lichtjes aan de uitgang op de module en aan de ingang van de Netgear switch. De videobuitenpost en de videobinnenpost (beide apparaten) zouden via deze ene kabel op de module een IP adres moeten krijgen. De videobuitenpost krijgt een IP op mijn lokaal netwerk, maar de videobinnenpost niet, ook niet na een reset.

Ik heb de Niko klantendienst ondertussen gebeld en ze zouden waarschijnlijk volgende week iemand kunnen langssturen voor een interventie (fijne service wel).

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Zijn er nog vrije adressen in je dhcp range?
kun je de post geen manueel adres geven ?

Lid geworden
7 mei 2014
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ja, er zijn nog voldoende adressen beschikbaar in de DHCP range. We zijn net verhuisd. Ik had een range van 180 adressen opengesteld, daarvan zijn er nu +/- 20 in gebruik.

Dit is mijn "Niko Access Control":
  • de "hikvision" heeft een MAC adres met een toegekend IP en dat is mijn videobuitenpost
  • de "hikvisioncontrolboard" zijn MAC adressen zonder IP adres. Ik heb deze MAC adressen opgezocht en de fabrikant is steeds "Niko". Dus dit is interne archictuur van de Access Control Module imo. gaat ook iets te ver voor mij. Spijtig wel dat het mijn netwerkoverzicht serieus vervuilt.
Screenshot 2023-07-20 at 10.10.48.png

En dus hier is duidelijk dat er slechts 1 IP adres wordt toegekend aan deze apparaten.

Screenshot 2023-07-20 at 11.30.45.png

Er is geen netwerkbekabeling tussen de verschillende fysieke componenten (videobinnenpost, videobuitenpost en toegangscontrolemodule), en het is dus normaal dat het netwerk tussen de toegangsmodule enerzijds en de videobinnenpost of -buitenpost anderzijds over 'Powerline' gaat. Dit werd ook nog eens expliciet bevestigd door Niko (dit is hun interne keuken). Alleen zou ik een 2e Powerline verbinding verwachten met een IP adres op mijn lokaal netwerk voor de videobinnenpost.

Vermoedelijk zit er een probleem in de videobinnenpost zelf of in de bekabeling. Maar dat laat ik dan maar aan Niko zelf over, nu ik weet dat ze gaan langskomen.

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Waarderingsscore
64
Punten
28
Voor wat dient die powerline? Als deze dient voor de videofoon gaat dit niet werken.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
tja, als het via Powerline gaat, dan moet je dat natuurlijk eerst kunnen uitsluiten.
heb je geen lange utp kabel met connectoren waarmee je de binnenpost rechtstreeks op je switch kunt connectoren?

Lid geworden
7 mei 2014
Waarderingsscore
1
Punten
3
Voor wat dient die powerline? Als deze dient voor de videofoon gaat dit niet werken.
Dit is een tweedraads videokit. Ik vermoed dat Niko in dit geval niet anders kan dan een netwerksignaal over Powerline te maken. Ik denk wel dat dit kan werken, maar het is onlogisch dat enkel de videofoon (buiten) een IP adres krijgt op mijn lokaal netwerk, en niet de videopost binnen. Ik heb een netwerkkabel ingeplugd in de toegangscontrolemodule (een DIN module in de kelder) naar mijn switch. Dit is de enige plaats waar ik een netwerkkabel kan inpluggen. Deze moet vervolgens beide apparaten (videofoon buiten en videopost binnen) van een IP voorzien. Pas dan kunnen beide apparaten met elkaar communiceren lijkt me. Maar de videobinnenpost heeft dus geen IP, en ergens zit dus iets mis (maar waar dit probleem zich exact situeert, is me niet duidelijk).

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
dit is geen ip aansluiting die je op Powerline kunt zetten he.

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Waarderingsscore
64
Punten
28
Maak eens een schema van hoe alles aangesloten is.

Lid geworden
7 mei 2014
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik gebruik zelf nergens Powerline adapters in mijn lokaal netwerk. De module is aangesloten via de netwerkkabel op een switch en vervolgens op mijn router.

Lid geworden
7 mei 2014
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dat is dan 1 kabel die ik moet unpluggen en daarmee verdwijnen ineens ook alle onderling verbonden apparaten (dus alle andere apparaten die je ziet in de screenshot). Daar heb ik al uitvoerig mee getest omdat ik alle apparaten op mijn netwerk wou proberen identificeren a.d.h.v. het MAC adres, maar voor deze reeks van apparaten is me dat niet gelukt. Dit zijn allemaal adressen die komen uit de Access Control Module.

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Waarderingsscore
64
Punten
28
Download fing eens en kijk naar alles wat in u netwerk van toestellen zit daar.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan