• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Niko schakelaar vervangen door sensor schakelaar.

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Waarderingsscore
17
Punten
18
Beste,

Ik heb 2 schakelaars onder elkaar de bovenste schakelaar bedient de lamp buiten. En is de enige schakelaar in de huis die de lamp buiten aan en uit zet. Het is echter wel een Niko dubbelpolige schakelaar dus met L1, 1, 2 ,L2. Hier is respectievelijk Bruin, zwart, grijs, blauw op aan gesloten. Ik weet niet waarom dit zo is gedaan. Zoals ik al zei enige schakelaar die de buitenlamp bedient.

Onderste schakelaar bedient de lamp in de gang binnen en is een niko wisselschakelaar met L, 1, 1'. Met respectievelijk bruin, grijs zwart kabel aangesloten. De blauwe kabel die komt is los en met lasklem dicht.

De 2 aardingen die uit de muur komen zijn met elkaar verbonden met een lasklem en niet met beiden schakelaars.

Wat ik nu wil :

Is ten eerste de bovenste schakelaar helemaal verwijderen zodat de lamp buiten met zijn eigen ingebouwde sensor aan en uit kan gaan.
Welke kabels moet ik met elkaar verbinden met een lasklem en welke los?

Ten tweede wil ik de onderstaande schakelaar vervangen door een sensorschakelaar (met een knop) van amazon. Deze heeft een load wire, live wire, neutraal, yl/rd ( transmissie signal) en earth kabels. Hoe moet ik de onderstaande schakelaar losmaken en verbinden met deze nieuwe schakelaar zodat het werkt met de sensor, zijn eigen knop en en de schakelaar in de andere kamer?

Bijlagen

• IMG-20241013-WA0030.jpeg
    IMG-20241013-WA0030.jpeg
    87,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG-20241013-WA0028.jpeg
    IMG-20241013-WA0028.jpeg
    96,6 KB · Weergaven: 15
  • IMG-20241013-WA0005.jpeg
    IMG-20241013-WA0005.jpeg
    98,2 KB · Weergaven: 15
  • IMG-20241013-WA0007.jpeg
    IMG-20241013-WA0007.jpeg
    144,7 KB · Weergaven: 14
  • IMG-20241013-WA0009.jpeg
    IMG-20241013-WA0009.jpeg
    149,6 KB · Weergaven: 13
  • IMG-20241013-WA0011.jpeg
    IMG-20241013-WA0011.jpeg
    184,1 KB · Weergaven: 13
Meten is weten voor de bovenste schakelaar maar L1 met 1 en L2 met 2 lijkt mij het meest logische.
Voor de tweede schakelaar:
Is dat wel een wisselschakelaar?

Meten is weten voor de bovenste schakelaar maar L1 met 1 en L2 met 2 lijkt mij het meest logische.
Voor de tweede schakelaar:
Is dat wel een wisselschakelaar?

Volgens de informatie die ik kreeg wel.

Ben er nog niet aan uit hoe.

Voor het licht buiten is de sensor toch in je armatuur verwerkt?
Zoja zou ik niets aan de kabel doen en 1 keer de knop/schakelaar aanzetten. Is een sensor dus als er geen beweging is, zal dit ook niet opspringen.
Anderzijds als je voeding rechtstreeks op de lamp gaat hangen en je moet hier bv lampje vervangen zou je de zekering al moeten gaan uitzetten (wat in se altijd moet als je niet weet wat de vorige heeft gedaan en er maar eens live neutral reverse zou zijn 🫣)

Zoja zou ik niets aan de kabel doen en 1 keer de knop/schakelaar aanzetten. Is een sensor dus als er geen beweging is, zal dit ook niet opspringen.
Anderzijds als je voeding rechtstreeks op de lamp gaat hangen en je moet hier bv lampje vervangen zou je de zekering al moeten gaan uitzetten (wat in se altijd moet als je niet weet wat de vorige heeft gedaan en er maar eens live neutral reverse zou zijn 🫣)

Er zijn 2 knoppen. Boven en beneden.

bovenste knop bedient licht buiten die een sensor heeft. Dus als ik uitzet werkt het niet zelfs met sensor. Ik wil dus de knop volledig wegdoen zodat die enkel via het sensor werkt. Deze is echter een dubbelpolige schakelaar met 4 kabels. Geen idee waarom.

Beneden knop wil ik de vervangen met die sensor knop die ik gekocht heb.

bovenste knop bedient licht buiten die een sensor heeft. Dus als ik uitzet werkt het niet zelfs met sensor. Ik wil dus de knop volledig wegdoen zodat die enkel via het sensor werkt. Deze is echter een dubbelpolige schakelaar met 4 kabels. Geen idee waarom.

Dag Felek,

Ik snap je vraag maar heb hetzelfde antwoord voor de bovenste knop.
Als je de knop er tussen uit haalt heeft de lamp constante voeding, enigste manier om af te zetten of aan te werken is dan via zekering.
De schakelaar zei ik aanzetten en kijken of de lamp brand, zoja blijf je verder van de knop af en zal de sensor zijn werk doen. Bij werken zet je de schakelaar dan uit.
Misschien niet relevant voor sommige maar als je de knop weghaalt zal je ook een blindplaat in de plaats moeten monteren. Esthetisch kijk ik liever op een schakelaar, al is dit iedereen hun eigen mening.

Dag Felek,

Ik snap je vraag maar heb hetzelfde antwoord voor de bovenste knop.
Als je de knop er tussen uit haalt heeft de lamp constante voeding, enigste manier om af te zetten of aan te werken is dan via zekering.
De schakelaar zei ik aanzetten en kijken of de lamp brand, zoja blijf je verder van de knop af en zal de sensor zijn werk doen. Bij werken zet je de schakelaar dan uit.
Misschien niet relevant voor sommige maar als je de knop weghaalt zal je ook een blindplaat in de plaats moeten monteren. Esthetisch kijk ik liever op een schakelaar, al is dit iedereen hun eigen mening.
Je hebt gelijk maar voor mij stoort het niet dat ik de zekering moet uitzetten om er aan te werken. Lamp gaat toch lang mee buiten. Dus zonder blindplaat of schakelaar liever.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan