• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Niko hydro boren in achterkant

juplawops

Nieuw Lid
Lid geworden
21 apr 2020
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
6
Voor mijn buitenstopcontacten voorzie ik enkelvoudige opbouw stopcontacten Niko Hydro met aan de onderzijde 1 ingang.

Een bevriende vriend van mij raadt mij af om die ingang te gebruiken. Hij stelt voor om een stop te voorzien op de onderkant. De kabel zou hij laten binnenkomen in het stopcontact via een gat te boren in de achterkant (de kant die tegen de gevel geplaatst wordt.)

Wat is jullie mening hierover? Lijkt mij niet echt logisch om eerlijk te zijn.
 

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Berichten
1.320
Waarderingsscore
129
Punten
63
Sommigen verkiezen dit om een properder uitzicht te verkrijgen. 

Naar waterdichtheid is dit niet altijd de beste keuze lijkt mij... 

Greetz Gert 
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Waarom geen inbouw?
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Dus uw vriend vindt dat de ontwerpers by Niko eigenlijk dommerikskes zijn die hun vakgebied niet kennen? Dat mag zo en dat is ook professioneel. 't Zijn die van Niko die niet mee zijn met de wereld, hé.

En nu effe serieus.
Ik weet dat dat veel gedaan wordt, maar een ernstig elektro-installateur zal zich daar niet aan wagen. Kabel onder het doosje uit de muur laten komen, krulletje erin als je wil, en langs de onderkant netjes met een wartel in het doosje. Zoals het hoort en waarvoor dat doosje is goedgekeurd.

 

 
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
De keuze is tussen esthetisch en waterdicht.

Gebruik je de ingang onderaan met een wartel dan is dat ding waterdicht. Boor je achteraan een gat, dan zie je de kabel niet, dat is mooier, maar dan moet je wel proberen om die met een goede silicone toch enigszins waterdicht te krijgen. Als je echter via de rugwand wil werken had je beter een opbouwdoos zonder ingangen genomen, dat is wel mooier. Of de inbouwdozen, die zijn het mooist en voorzien van ingangen in de rug, maar dan mag je kabel nog niet door de muur zitten of je krijgt dat niet geboord.
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Je werkt al opbouw, dus of je nu de kabel langs onder neemt of niet dat blijft opbouw.

Ik heb dit doosje (https://www.2smart.be/installatiematerialen/schakelmateriaal/niko-opbouw-waterdicht/niko-schakelaars-stopcontacten-zwart/niko-hydro-opbouwdoos-met-twee-enkelvoudige-soepele-ingangen-voor-het-inbouwen-van-%C3%A9%C3%A9n-functie-black) mee ingemetseld in de gevelsteen. Achterkant een gaatje doorgeboord en kabels erdoor.
Opgespoten met silicone en is perfect waterdicht. Klepje steekt 2mm uit de gevelsteen.

Stop in wartel draaien is al helemaal lelijk, koop dan gewoon een opbouwdoosje met voorziening voor de kabel achteraan toe te laten komen.
bvb: https://www.google.com/search?q=niko+hydro&rlz=1C1DIMC_enBE875BE875&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjp_pjqos_qAhXL66QKHf1UCVkQ_AUoAXoECAoQAw&biw=712&bih=668#imgrc=h3W-lIVV4TxciM
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
opbouw gebruik je die doosjes die BM96 voorstelt

inbouw heb je deze:
58359dc09437af24ade11458ea1cbafa_300x300.jpg
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Stefaan Van Slycken schreef: Of de inbouwdozen, die zijn het mooist en voorzien van ingangen in de rug, maar dan mag je kabel nog niet door de muur zitten of je krijgt dat niet geboord.

 

Dag Stefaan, kan je iets meer verduidelijken i.v.m. die kabel door de muur trekken a.u.b.?
Begrijp ik het goed: best eerst met een klokboor de uitsparing uitboren, alvorens de kabel te trekken? Dus eigenlijk gelijktijdig wanneer je de sleuven slijpt in je hele huis.
En niet achteraf bij de gevelafwerking, wanneer de kabel reeds uit de gevel steekt.

Ik had in de toekomst graag de inbouwdozen gebruikt op m'n achtergevel. Maar wat is nu de correcte volgorde?

In het verleden heb ik enkel de opbouw Niko Hydro's op buitengevels gebruikt. En dan zoals reeds aangegeven in dit topic, de buitenkomende kabel er langs onder 'inkrullen'. Waterdicht en netjes, maar inderdaad niet zo mooi als de inbouw Niko Hydro's.

Dank bij voorbaat.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
De inbouw boren kan  niet als je kabel uit de muur steekt. Dus eerst boren en dan pas de kabel erdoor trekken. 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Maar is bestaat ook nog zoiets als hamertje en beiteltje
smile.gif
. Hiermee kan je rond de doorgevoerde kabel nog altijd een passen gat uithakken. Desnoods boor je met een klein steenboortje wat gaatjes op de omtek van het gewenste gat.

En wat ook bestaat is een waterdichte mastiek die je tussen potje en muur en rond de kabel aanbrengt alvorens je het potje vastschroeft
happy.gif
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
charel zei:
Maar is bestaat ook nog zoiets als hamertje en beiteltje
smile.gif
. Hiermee kan je rond de doorgevoerde kabel nog altijd een passen gat uithakken. Desnoods boor je met een klein steenboortje wat gaatjes op de omtek van het gewenste gat.

En wat ook bestaat is een waterdichte mastiek die je tussen potje en muur en rond de kabel aanbrengt alvorens je het potje vastschroeft
happy.gif

Je moet het gat voor die hydro's met een 68mm klokboor boren. Je moet ze wel nog vastzetten met bvb TEC7 maar er zitten een paar lipjes aan die inbouwdozen waardoor ze al goed klemmen als je het gat op de juiste maat boort. Dat is interessant, want 't is de eerste niet die over de verlengkabel van zijn grasmachine struikelt en de prise uit de gevel snokt...

Hoe je ze juist plaatst hangt af van de gevelopbouw. Als er isolatie achter je gevelsteen zit kan je daarin een uitsparing maken en de kabel daarin oprollen. Na plaatsing gevelsteen boor je dan het gat.

Als 't crepi is voorzie je een wandhouder, Helia heeft dat. Dan wordt daar rondgecrepied maar dan moet je van de inbouwdoos de achterkant afzagen en die op die wandhouder vijzen. Dat is al wat ingewikkelder. Steek ze alleszins niet rechtstreeks in crepi.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan