Niko Home Control

Dyslex711

Nieuw Lid
Lid geworden
21 mei 2020
Waarderingsscore
17
Punten
8
Beste,

Graag had ik mijn nieuwbouw voorzien van Niko Home Control en zoveel mogelijk van de installatie en programmatie zelf gedaan.
Ook het aankopen van de modules en andere materialen gebeurt door mezelf, dus particulier. 
Echter zit ik nog met enkele vragen die invloed hebben op wat ik juist ga kopen en installeren waar ik helaas geen antwoord op vind. 
Hieronder een omschrijving van de situatie en problemen.
Graag jullie advies, tips, ideeën en meningen. 

Het betreft een rijwoning, het gelijkvloers bevat een inkomhal met apart toilet, een afgescheiden gang naar de achterdeur en ernaast een open leefruimte/keuken.
Het tweede verdiep bevat de badkamer, drie slaapkamers en apart toilet. Alles verbonden door een gang.
Alle ruimtes op het verdiep zijn uitgerust met rolluiken (4 in totaal) deze had ik graag automatisch kunnen schakelen met positiebevestiging.
In de inkom, gangen en toiletten had ik graag de 360° aanwezigheidsmelders gebruikt om de lichten te sturen. Alle lampen in het huis zijn LED.
De lichten in de gangen liefst dimbaar om ons niet te verblinden als we bv s'nachts naar toilet gaan.
Indien mogelijk had ik de helderheid van de lampen laten aanpassen naargelang het natuurlijk licht dat binnenkomt zodat er een constant niveau van licht is.
Helaas kan ik geen gebruik maken van Dali omdat dit 5-aderige kabel vereist en ik voor verlichting maar een 3-aderige kabel heb voorzien. Dit is echter geen vereiste gewoon een leuk extraatje.
Moest het mogelijk zijn op een of andere manier had ik graag geweten hoe.De leefruimte heeft drie misschien vier lichtkringen die ik apart wil kunnen dimmen. Hier bevindt zich ook een touchscreen.
In de master bedroom had ik ook graag enkele lichtkringen en individuele lampen kunnen dimmen.

Er is een D+ Renson Endura Delta 350 en Viesmann Vitodens, condenserende gasketel, voorzien voor ventilatie en verwarming.
Het gelijkvloer is vloerverwarming, het tweede verdiep verwarmt met convectoren voorzien met thermostatische kraan en een handdoekdroger voor de badkamer. 

Verder is het de bedoeling dat er later op de deuren en ramen een open en dicht melder komt.
Eventueel een melder voor glasbreuk alsook temperatuursensors voor buiten en binnen, rook en CO2 detector en nog allerlei leuke snufjes. 
Misschien ook meegeven dat het huis is aangesloten op 3 x 400V +N met 16 zonnepanelen (+-5kW).
Voor alle stopcontacten en schakelpunten alsook sensor locaties zijn er al kabels getrokken. 

Wat betreft het dimmen van de verschillende lichtkringen heb ik verschillende opties, is het aangeraden alles te sturen via de universele dimmodule of is hetzelfde effect te verkrijgen met 1-10 of 0-10 analoge sturing?
Het ene stuurt 2 kringen aan de andere 3 en er is een prijsverschil, dus welke optie is er aangeraden?
Verder is er de nieuwe draadloze dimmer, deze dimt ook een bepaalde lichtkring. Is dit eventueel een optie om bv. de slaapkamer apart te dimmen of eventueel alle kringen?
Deze is veel goedkoper dan een module en doet in mijn ogen hetzelfde of mis ik iets? 
Welke  van de opties is er het makkelijkste te programmeren of geeft me de meeste mogelijkheden, rekening houdende met wat ik al heb vermeld?

De lampen en armaturen zijn nog niet definitief dus kunnen aangepast worden aan de hand van jullie advies.
Dan denk ik dan aan factoren zoals bv. verwisselbare lamp, ingebouwde driver of niet, type fitting.
Advies hierover mag dus zeker altijd.   

Ik ben op de hoogte dat draadloos en bus systemen momenteel nog niet samen werken, maar desnoods wacht ik of gebruik ik twee accounts, persoonlijk vindt ik het wel vreemd dat dit niet gaat aangezien erbij de USB RF-interface  letterlijk zeggen.
Met de USB RF-interface is het mogelijk om de draadloze Niko bedieningen die werken volgens het Easywave protocol, te gebruiken in een Niko Home Control installatie voor busbekabeling. 
https://www.niko.eu/nl-be/producten/niko-home-control/producten-voor-busbekabeling/usb-rf-interface-productmodel-niko-4f394869-c7ef-531b-ba63-5387f88d384a) 

Het volgende grote vraagteken is de ventilatie en verwarming.
Indien ik in elke kamer een HVAC-thermostaat installeer kan ik dan voor/vanuit elke kamer apart de ventilatie en temperatuur sturen of kan ik enkel algemeen de het ventilatieniveau per bv. verdiep of voor het ganse huis regelen? 
Kan je de ventilatie eventueel ook sturen met de gewone thermostaat? Is het eventueel gewoon aangeraden overal een tablet te installeren om toegang tot de meeste functies te verkrijgen? 
Welke modules gebruik ik het best om de ventilatie aan te sturen?
Moet ik de HVAC module gebruiken om de ventilatie te sturen of de gewone ventilatie module?
Wat betreft het regelen van de temperatuur vermoed ik dat ik deze dan per kamer kan regelen via deze HVAC-thermostaat of de gewone thermostaat, klopt dit?
Stuurt Niko dan de ketel zelf aan of moet ik werken met een dienst zoals Tado?
Gebruik ik voor de verwarming de verwarming en koelingsmodule of iets anders? 
Indien ik zou werken met bv. Google Nest Thermostaat kan ik de Niko thermostaat hieraan koppelen om bv. de temperatuur te meten en door te geven aan Nest i.p.v. aparte sensors te moeten plaatsen of is het gebruik van een externe slimme thermostaat niet nodig indien je werkt met Niko?
Kan ik de waarden van de Niko thermostaat ook gebruiken om andere zaken te sturen zoals bv de rolluiken zakken indien het te warm wordt? 

Graag had ik ook al mijn energieverbruik kunnen opvolgen, dus zowel verbruik als productie, het betreft hier een slimme gas- en elektriciteitsmeter en een gewone watermeter. 
Sluit ik mijn elektriciteitsmeter aan op de Niko 3-kanaal elektriciteitsmeter en mijn zonnepanelen op een aparte meter met dan mijn gas- en watermeter op een pulsteller? 
Kan ik eventueel ook mijn zonnepanelen aansluiten op de laatste vrije slot in de pulsteller i.p.v. een aparte eletriciteitsmeter te moeten gebruiken? Geeft dit hetzelfde resultaat? 
Lukt dit opsplitsen van gas en elektriciteit?
Van wat ik begrijp over slimme meters stuurt de gasmeter zijn gegevens door naar de elektriciteitsmeter waar je dan beide kan uitlezen via de P1 of S1 poort. 

Of is het gewoon aangeraden te werken met Niko hun partner Smappee?
Met Smappee kan ik de gas- en elektriciteitsmeter rechtstreeks uitlezen en via een extra sensor ook de watermeter.
Aangezien dit een erkende partner is van Niko geeft deze zijn data dan door aan Niko, denk ik. Beide methodes zouden dus hetzelfde resultaat moeten geven denk ik dan?
Smappee is ook goedkoper dan die modules te kopen.
Kan ik de resultaten van deze energiemetingen eventueel ook gebruiken om bepaalde zaken aan te sturen? 

Verder had ik, zoals eerder gezegd, graag wat sensors toegevoegd om extra functionaliteit te verkrijgen.
Welke sensors raden jullie aan die makkelijk integreren met Niko?
Persoonlijk zou ik liefst alles vanuit één app aansturen en met Google Home Voice Assistent.
Dit leidt me naar een iets uitgebreider topic waar ik niet verder over zal uitweiden hier:
Niko Home Control gebruiken om alles te automatiseren en hier dus alle sensors aan koppelen of Niko gebruiken samen met een andere hub waar bepaalde zaken aan gekoppeld zijn zoals bv. Homey of Hubatat?
Welke hub raden jullie dan aan en waarom? 

Ik besef dat het veel en vrij specifieke vragen zijn, deze hebben echter grote invloed op het type en aantal modules die ik zou kopen.
De info die ik terug vind is erg vaag zoals de samenwerking met Niko partners en hoe de interactie werkt. of de implicaties en mogelijkheden door voor bepaalde zaken te kiezen.
Zoals bv. welke thermostaat of ventilatie module gebruiken? Dit heeft grote invloed op de functies die je kan toepassen.

Rest mij gewoon nog te vragen of het installeren van dit alles te doen is door mezelf of roep ik best een installateur erbij om dit te doen?
Het betreft de installatie van de modules en het programmeren van alles.
Plaatsing van de melders, stopcontacten en schakelaars is geen probleem. 
Alvast bedankt voor het de input en advies.
Groetjes

Nico

Goed dat je zo volledig bent, maar de vragen zitten nogal verstopt in de tekst dus de neiging om te reageren zal voor sommigen misschien niet zo groot zijn. Ik zal mijn best doen.
Ook het aankopen van de modules en andere materialen gebeurt door mezelf, dus particulier. 

Als je begeleiding wil door een installateur (zoals je je verder afvraagt) koop je ze misschien beter via hem. 
Indien mogelijk had ik de helderheid van de lampen laten aanpassen naargelang het natuurlijk licht dat binnenkomt zodat er een constant niveau van licht is.

Constante lichtsturing is niet beschikbaar in NHC. Ik programmeer meestal dat de lichten tussen bepaalde uren gedimd aangaan. Eventueel ook in toilet, als je 's nachts naar de WC moet heb je dan niet het volle licht in je slaperige ogen.
Helaas kan ik geen gebruik maken van Dali omdat dit 5-aderige kabel vereist en ik voor verlichting maar een 3-aderige kabel heb voorzien.

NHC heeft nog geen DALI-dimmodule dus DALI heb je hier niet nodig.

Verder is het de bedoeling dat er later op de deuren en ramen een open en dicht melder komt.
Eventueel een melder voor glasbreuk alsook temperatuursensors voor buiten en binnen, rook en CO2 detector en nog allerlei leuke snufjes. 

Bij sommige merken kun je die sensoren dan een relais/potentiaalvrij contact laten sturen, dat neem je dan binnen op een digitale ingangsmodule.
Wat betreft het dimmen van de verschillende lichtkringen heb ik verschillende opties, is het aangeraden alles te sturen via de universele dimmodule of is hetzelfde effect te verkrijgen met 1-10 of 0-10 analoge sturing?

Het ene stuurt 2 kringen aan de andere 3 en er is een prijsverschil, dus welke optie is er aangeraden?

0-10V wordt niet gebruikt voor dimmen maar voor sturing van analoog stuurbare zaken zoals ventilatie-units en dergelijke.

1-10V kan je gebruiken voor het aansturen van ledvoedingen met 1-10V-ingang. Let op, bijvoorbeeld bij MeanWell staat er nogal verwarrend 0/1-10V op, maar toch zijn die niet met 0-10V-modules compatibel. 
Opgelet met de relais-uitgang van je 1-10V-module. Normaliter wordt daar de primaire van de voeding mee geschakeld (230V). Voor ledstrips schakel ik soms al eens de secundaire omdat de verlichting dan een fractie sneller aanschiet. Dit mag je echter nooit doen voor stroomgestuurde ledvoedingen (350mA, 700mA,...)

Als je lampen met fase-afsnijdingsdimming wil sturen (E27- of GU10-retrofitlampen) kan je kiezen: universele dimmodule kan je rechtstreeks hiervoor gebruiken, een 1-10V-module moet je nog bijkomend van een dimmer voorzien zoals een 330-00701. Dit komt iets duurder uit, maar dimmers zijn slijtagegevoelig en als zo 'n aparte dimmer het begeeft hoef je maar een andere te steken zonder te herprogrammeren. Tevens: in de universele dimmodule zit technologie die nu up-to-date is, maar wat brengt de toekomst? Met 1-10V vind je altijd wel een bruikbare vermogenmodule.
Verder is er de nieuwe draadloze dimmer, deze dimt ook een bepaalde lichtkring. Is dit eventueel een optie om bv. de slaapkamer apart te dimmen of eventueel alle kringen?
Deze is veel goedkoper dan een module en doet in mijn ogen hetzelfde of mis ik iets? 
Welke  van de opties is er het makkelijkste te programmeren of geeft me de meeste mogelijkheden, rekening houdende met wat ik al heb vermeld?

Die geconnecteerde schakelaars werken met de smart hub, nog niet met de connected controller. Draadloze sturing is altijd iets minder betrouwbaar dan bedrade, al wijst de praktijk tot nu toe uit dat ookk dat systeem goed werk. Qua programmering: zelfde software als gewone controller, maar dus apart account vereist. Het mengen van de 2 systemen is niet echt aan te raden voor je gemak van bediening.

Wat makkelijkst te programmeren is kan je zelf testen: de software is gratis te downloaden. Experimenteer al wat alvorens aankopen te doen.

Ik ben op de hoogte dat draadloos en bus systemen momenteel nog niet samen werken, maar desnoods wacht ik of gebruik ik twee accounts, persoonlijk vindt ik het wel vreemd dat dit niet gaat aangezien erbij de USB RF-interface  letterlijk zeggen.
Met de USB RF-interface is het mogelijk om de draadloze Niko bedieningen die werken volgens het Easywave protocol, te gebruiken in een Niko Home Control installatie voor busbekabeling. 
https://www.niko.eu/nl-be/producten/niko-home-control/producten-voor-busbekabeling/usb-rf-interface-productmodel-niko-4f394869-c7ef-531b-ba63-5387f88d384a) 

Easywave is het vorige systeem van RF-koppeling, dat bestaat nog maar is tegenwoordig wel wat onderhevig aan storingen ervaar ik. (Chinese troep die uitzendt op dezelfde frequentie houdt zich niet aan de beperkingen van die band.) Het nieuwe systeem met de smart hub werkt met ZigBee. Het ondersteunt ook EasyWave maar de basis is dus ZigBee. Dat is er nog  niet voor de NHC controller maar zou op komst zijn. (Welk jaar weten ze nog niet.) Dàn kan je de geconnecteerde schakelaars/dimmers koppelen met een bedrade controller.

De RF-interface werkt dus enkel met de Easywave-zenders. Opgelet, die interface is enkel ontvanger! Als je wil gaan zenden moet je een RF-zender op een schakeluitgang verbinden.

Het volgende grote vraagteken is de ventilatie en verwarming.
Indien ik in elke kamer een HVAC-thermostaat installeer kan ik dan voor/vanuit elke kamer apart de ventilatie en temperatuur sturen of kan ik enkel algemeen de het ventilatieniveau per bv. verdiep of voor het ganse huis regelen? 

Als je 1 ventilatie-unit hebt draait die voor heel het huis harder of zachter. Opgelet, geen HVAC-thermostaten of andere kopen zonder overleg met je chauffagist (tenminste als je verwarming wil gaan sturen).

Met de gewone thermostaten kan je een regeling maken: indien temperatuur in de kamer > bepaalde temperatuur: ventilatie verhogen, screens naar beneden,... (bijvoorbeeld ook met de uitzondering dat de ventilatie 's nachts niet mag verhogen of zo).
Kan je de ventilatie eventueel ook sturen met de gewone thermostaat? Is het eventueel gewoon aangeraden overal een tablet te installeren om toegang tot de meeste functies te verkrijgen? 

Wat is "overal"? Ik voorzie per verdiep (indien het budget het toelaat) liefst een touch screen.
Welke modules gebruik ik het best om de ventilatie aan te sturen?

Hangt af van de ventilatie-unit. Schakelmodule, 0-10V, ventilatiemodule zijn allemaal kanshebbers.
Stuurt Niko dan de ketel zelf aan of moet ik werken met een dienst zoals Tado?
Gebruik ik voor de verwarming de verwarming en koelingsmodule of iets anders? 

De Niko H/C-module sluit een contact bij warmtevraag of koelingsvraag. Al die vragen hangen dus samen met de keuze van je verwarmingssysteem. Met een thermostaat kan je ook gewoon een relais-uitgang sturen.
Indien ik zou werken met bv. Google Nest Thermostaat kan ik de Niko thermostaat hieraan koppelen om bv. de temperatuur te meten en door te geven aan Nest i.p.v. aparte sensors te moeten plaatsen of is het gebruik van een externe slimme thermostaat niet nodig indien je werkt met Niko?

Nest => NHC is via IFTTT maar lijkt me nogal overbodig. Met NHC-thermostaten kan je in de app ook je temperatuur kiezen. NHC leert echter niet zelf je gewoontes aan, dat programmeer je in de thermostaten.
Kan ik de waarden van de Niko thermostaat ook gebruiken om andere zaken te sturen zoals bv de rolluiken zakken indien het te warm wordt? 

Ja.

Graag had ik ook al mijn energieverbruik kunnen opvolgen, dus zowel verbruik als productie, het betreft hier een slimme gas- en elektriciteitsmeter en een gewone watermeter. 
Sluit ik mijn elektriciteitsmeter aan op de Niko 3-kanaal elektriciteitsmeter en mijn zonnepanelen op een aparte meter met dan mijn gas- en watermeter op een pulsteller? 

Nee, op de elektriciteitsmeetmodule sluit je je teller niet aan. Je meet effectief spanning en stroom, onafhankelijk van je elektriciteitsteller.

Voor gas- en watermeter moet je meestal een extra moduletje bijkopen dat de meting naar pulsen omzet. Best informeren bij de installateur water/gas.
Kan ik eventueel ook mijn zonnepanelen aansluiten op de laatste vrije slot in de pulsteller i.p.v. een aparte eletriciteitsmeter te moeten gebruiken? Geeft dit hetzelfde resultaat? 

Als er een tussenteller met pulsuitgang is voor je zonnepanelen dan kan dat en geeft dat hetzelfde resultaat. Voor nieuwbouw is een aparte teller voor zonnepanelen echter niet verplicht (je krijgt immers geen groenestroomcertificaten).
Lukt dit opsplitsen van gas en elektriciteit?
Van wat ik begrijp over slimme meters stuurt de gasmeter zijn gegevens door naar de elektriciteitsmeter waar je dan beide kan uitlezen via de P1 of S1 poort. 

Slimme meter uitlezen gaat voorlopig enkel met de smart hub. Of "zou moeten werken" want ik heb het getest en het werkt hier niet. Met een LoWi kan ik 'm wel uitlezen. Je gas- en elektriciteitsteller blijven nog altijd aparte eenheden. Dus op NHC met bedrade controller best Niko-stroommeetmodules steken.

Of is het gewoon aangeraden te werken met Niko hun partner Smappee?

Kan ook, dat ding kijkt of "vermoedt" dan welke toestellen je gebruikt hebt ook. Ik heb het nog niet geïntegeerd, weet dus niet of het goed werkt.
Kan ik de resultaten van deze energiemetingen eventueel ook gebruiken om bepaalde zaken aan te sturen? 

Nog niet. 
Welke sensors raden jullie aan die makkelijk integreren met Niko?

Alles wat een potentiaalvrij contact sluit of een 0-10V-uitgang heeft. Makkelijk foutzoeken ook.
Persoonlijk zou ik liefst alles vanuit één app aansturen en met Google Home Voice Assistent.
Dit leidt me naar een iets uitgebreider topic waar ik niet verder over zal uitweiden hier:
Niko Home Control gebruiken om alles te automatiseren en hier dus alle sensors aan koppelen of Niko gebruiken samen met een andere hub waar bepaalde zaken aan gekoppeld zijn zoals bv. Homey of Hubatat?
Welke hub raden jullie dan aan en waarom? 

Niko heeft zo 'n mooie app, en is te koppelen met IFTTT, dus waarom zou je dan nog eens een extra laag toevoegen waar je dan ook nog eens alles dubbel moet doen?

Rest mij gewoon nog te vragen of het installeren van dit alles te doen is door mezelf of roep ik best een installateur erbij om dit te doen?
Het betreft de installatie van de modules en het programmeren van alles.

Tja, hoe ver je kennis reikt weten wij natuurlijk niet. Heb je ooit al een bord gekableerd, iets van ervaring in elektriciteit?

Programmeren, dat kan je testen hé, de software is gratis te downloaden en op guide.niko.eu vind je de handleiding. Probeer al eens uit wat je wil bereiken, dan vermijd je dat je later hulp moet inroepen als je het helemaal niet ziet zitten. Als je alles elders gekocht hebt en zelf aan 't experimenteren gegaan bent zal je weinig installateurs vinden die interesse hebben om de boel recht te trekken. En het uurloon dat je dan zal betalen...

Bedankt voor het uitgebreide antwoord Stefaan. 

Dit heldert al bepaalde zaken op en geeft me een goeie indicatie welke richting uit te gaan.

Ik zal de vragen ivm de ventilatie en verwarming ook eens voorleggen aan mijn chauffagist , deze heeft al wat ervaring met NHC zeker nu ik iets wat gerichter kan vragen zal ik hopelijk een defintief antwoord vinden. 

Als ik het goed begrijp is het grote verschil tussen de HVAC thermostaat en de gewone de mogelijk je ventilatie eenheid te sturen? Indien deze compatible is natuurlijk.

Ook zal ik het programeren al wat nader bekijken om te zien hoe dit gaat.  Dat is ook een goeie tip. 
Mijn elektrische kennis is niet zo enorm, vooral theorie en kijken nog niet heel veel zelf gedaan. 

Afhankelijk van wat ik vindt zal ik misschien toch overwegen de meerprijs te betalen om het via een erkende instalateur aan te kopen en te laten doen. Momenteel koop ik alles van electronica (lampen sensors modules) samen aan in ELGB. Dit spaart me toch redelijk wat uit. 

Nogmaals bedankt, ik kijk al uit naar eventueel andere antwoorden en meningen hieromtrent. 

Ketel nooit aansturen met je domotica

enkel met WAR

eventueel enkel pomp of zone-ventielen, maar allemaal niet nuttig, zeker niet met vloerverwarming 

ook ventilatie, zet je gewoon aan en laat je zelf draaien, eventueel een vochtsensor in de badkamer

convectoren, zo ouderwets, hoeveel koelt een kamer af in een deftige nieuwbouw?

sturen van kringen kan wel met energiemeting, Vb een contactor op droogkast die enkel werkt als PV oplevert, perfect te doen

ga jij dan ook ieder stopcontact afzonderlijk bekabelen?

succes

Dag Stefan

Als ik me niet vergis is de ketel voorzien van zoneventielen en een buitensensor. Ik zal het advies van mijn chaufagist afwachten. Ik verwacht inderdaad niet dat ik enorm zal moeten stoken maar heb toch graag de optie om, indien nodig, elke kamer apart te kunnen (bij)verwarmen. hoe dit het meest efficient te doen is de vraag. Vooral de badkamer zal vaak moeten bijverwarmt worden ivm de rest van de woning. 

Vochtsensor is ook een optie om inderdaad de badkamer te voorzien. Graag had ik een optie om in elke kamer te ventilatie te kunnen schakelen. Bv melder in de slaapkamer die de ventilatie verhoogt als hij merkt als een bepaalde drempelwaarde is bereikt. Hier suggesties voor?

Helaas is niet elk stopcontact apart bedraad, enkel de grootverbruikers. Het idee is om later om te schakelen naar de nieuwe geconnecteerde wandcontactdoos van Niko. Van wat ik begrijp meet deze het verbruik van het toestal dat ingeplugd is en laat dit ook toe te schakelen. Momenteel kan dit natuurlijk met gelijk welk ander slimme plug. Ik ben wel blij te horen dat dit te programeren valt dus zal dit zeker eens nader bekijken.   

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan