• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Niko Home Control (tradionele bekabeling) dubbel dimmer

Tombrone

Nieuw Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo iedereen!

Wij lopen tegen een probleempje aan met onze verbouwing en ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Dit is onze situatie: we hebben (voorlopig) gekozen voor Niko Home Control met traditionele bekabeling voor onze totaalrenovatie. We hebben eventueel de optie om dit te veranderen naar busbekabeling, maar als dit niet écht nodig is dan doen we dit liever niet (budget is niet oneindig groot). De vele snufjes van busbekabeling zijn op ons huis niet van toepassing, maar we willen wel gebruik maken van dimmers en lichtpunten kunnen aansteken/dimmen vanop meerdere plaatsen. En hier lopen we wat op vast.

In het huis van mijn schoonouders, wordt gewerkt met Niko schakelaars in zowel de woonkamer als de badkamer. De badkamer, die 10 jaar geleden volledig is vernieuwd, heeft een schakelaar met dubbele toets die elk apart een lichtpunt kan bedienen en dimmen (zie foto). De woonkamer gebruikt nog de oude, grote schakelaars die elk 1 lichtpunt bedienen en dimmen. In de zekeringskast vind ik enkel oudere modules van Nikon, die volgens mij vandaag niet meer beschikbaar zijn (Niko n° 2510)

Om niet te veel schakelaars naast elkaar te moeten installeren zouden wij ook graag werken met de dubbele drukschakelaars, waarmee we zowel de lampen kunnen aan steken als doen dimmen, vanop meerdere plaatsen.

Op de site van Niko is sprake van een dubbele schakelaar die via Zigbee compatibele LED en halogeen lampen kan aan steken en dimmen, maar ik wil niet vast hangen aan Zigbee.

Concreet is mijn vraag dus of er, via traditionele bekabeling met Niko Home Control, een dubbele drukschakelaar bestaat waarmee je 2 verschillende lichtpunten kan aansteken en dimmen.

Foto van een dubbele drukschakelaar in bijlage.

1704644783145.png

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan