• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Niko home control mini melder gat boren

Lid geworden
19 mrt 2021
Waarderingsscore
20
Punten
18
Ik zou een gat moeten boren van 30mm voor de niko home mini melders. nu had ik geweten of ik met 32 mm mag boren? wss niet ik vind niet de juiste boren van 30 mm. Ze hebben mij gezegd dat het geen probleem is voor in volle wand of boor ik toch beter groter (76mm) met daar gyproc in of een pleister kit van 30mm)

alvast bedankt

32 gaat nog hoor, de melders hebben buitendiameter 35,9mm. Dat wil zeggen: als je een gat van 35 boort heb je veel kans dat die melder gewoon in het gat schiet. 32, proper geboord, gaat nog net.
30 hebben ze in klokzagen, dat maakt een properder gat dan vlinderboortjes.

32 gaat nog hoor, de melders hebben buitendiameter 35,9mm. Dat wil zeggen: als je een gat van 35 boort heb je veel kans dat die melder gewoon in het gat schiet. 32, proper geboord, gaat nog net.
30 hebben ze in klokzagen, dat maakt een properder gat dan vlinderboortjes.
Ok, ik heb net op een site een kroonboor gevonden van 30mm², maar dan zou ik een adapter moeten gebruiken van 1/4 naar 1/2

Ik had wat snel gelezen, dacht dat het over gyproc ging.
In beton is het effectief makkelijker dat je ofwel een oversize gat boort (bvb 76 of wat je bij de hand hebt) en daar dan een stuk gyproc op hangt (mits de plakker akkoord is), ofwel boren met bvb ongeveer 40 en daar dan een stukje buis in plakken zoals op het addendum dat je hier ziet: https://www.niko.eu/nl-be/producten...del-niko-67071f9c-d189-5498-ae68-c85d0f286f87

Nu, waar ze bij Niko die buiskes met binnendiameter 30 halen weet ik niet; een afvoerbuis van 40 inslijpen in de lengte geeft ook het gewenste resultaat.

En let op dat je je preflexen voldoende ver stript, achteraf is het in zo 'n klein gaatje heel moeilijk werken.

In beton is het effectief makkelijker dat je ofwel een oversize gat boort (bvb 76 of wat je bij de hand hebt) en daar dan een stuk gyproc op hangt (mits de plakker akkoord is), ofwel boren met bvb ongeveer 40 en daar dan een stukje buis in plakken zoals op het addendum dat je hier ziet: https://www.niko.eu/nl-be/producten...del-niko-67071f9c-d189-5498-ae68-c85d0f286f87

Nu, waar ze bij Niko die buiskes met binnendiameter 30 halen weet ik niet; een afvoerbuis van 40 inslijpen in de lengte geeft ook het gewenste resultaat.

En let op dat je je preflexen voldoende ver stript, achteraf is het in zo 'n klein gaatje heel moeilijk werken.
Ik denk dat je een verkeerd type voor hebt is niet voor niko home control. https://www.niko.eu/nl-be/artikel/550-20220. Ik denk misschien op sommige plaatsen toch een muur sensor te plaatsen. Voor de gang met een plijsterkit te werken.

Ik denk dat je een verkeerd type voor hebt is niet voor niko home control. https://www.niko.eu/nl-be/artikel/550-20220. Ik denk misschien op sommige plaatsen toch een muur sensor te plaatsen. Voor de gang met een plijsterkit te werken.
Ah ja, dit is de minimelder voor 230V, maar afmetingen zijn dezelfde.
Wandsensor heeft als voordeel dat je 'm altijd door een toets kan vervangen. Nadeel is dat hij minder discreet is dan een plafondmelder.

Ah ja, dit is de minimelder voor 230V, maar afmetingen zijn dezelfde.
Wandsensor heeft als voordeel dat je 'm altijd door een toets kan vervangen. Nadeel is dat hij minder discreet is dan een plafondmelder.
Hoe zit het met de ventilatie en de sensoren in het plafond?

Nog geen last mee ondervonden; het wordt wel afgeraden deze in de buurt van airco's te hangen om valse detectie te vermijden.
Je kan eventueel in de software ook de gevoeligheid bijregelen.

Ik plan ook heel wat Niko Home Control minimelders te gaan gebruiken in mijn betonnen plafonds.
En ik had ook reeds dat addendum voor betonnen plafonds gezien. Maar is er eigenlijk een specifieke reden om echt buisjes te gaan gebruiken, indien de druklaag reeds gegoten is? Ik had immers het idee om gaten van 30 mm te boren met een SDS steenboor, waar vervolgens die minimelders in zouden moeten passen. Of gaat dat problemen geven met die springveren en heb je echt een gladde binnenkant nodig? 30 mm is namelijk een maatvoering die nog courant beschikbaar is bij steenboren, bv binnen Bosch gamma. Maar ook klokboren van diameter 30mm zijn een optie.

Ik had immers het idee om gaten van 30 mm te boren met een SDS steenboor, waar vervolgens die minimelders in zouden moeten passen. Of gaat dat problemen geven met die springveren en heb je echt een gladde binnenkant nodig? 30 mm is namelijk een maatvoering die nog courant beschikbaar is bij steenboren, bv binnen Bosch gamma. Maar ook klokboren van diameter 30mm zijn een optie.
Een gat van 30mm boren in predallen kan meevallen of (sterk) tegenvallen. Stel dat je wapening tegenkomt, dan ga je er niet geraken met je 30mm boor. Of je moet net tegen een hol gedeelte van uw predal zitten waardoor uw boor voortdurend wegketst... Alleen al om die redenen kan het handiger zijn om die gaten uit te (laten) zagen met een gatenzaag voor (gewapend) beton. Daar heb je wel water voor nodig om uw boor mee af te koelen.

Gaten boren van 20 mm in predallen valt nochtans heel goed mee hoor, dus ik veronderstel dat 30 mm ook wel zal lukken.
Ervaring leert me wel dat steenboren met 4 snijkanten (zoals de bovenvermelde Bosch) echt wel vlot door wapening gaan.
En dan heb ik het over wapening in predallen met nog eens dubbel wapeningsnet erboven.
Met steenboren met 2 snijkanten verloopt dat inderdaad moeilijker.

Predallen of breedvloerplaten hebben helemaal geen hol gedeelte. Jij bedoelt waarschijnlijk welfsels, die holle kanalen hebben.
Maar ik heb dus wel predallen.

Die veren zijn niet zo gelukkig met ietwat ruw uitgeboord beton, dat is de reden dat ze dat aanraden.

Hier gaten geboord met een 30 door predallen en wapening+druklaag. Na 2 gaten had ik het gehad en heb ik kernboringen laten doen voor de overige melders. Schuiven vlot door 32. 30 is Indd te nipt. Je kan achteraf die gaten wat bijwerken met plamuur eenmaal de melder er in zit. Na opdrogen dan helemaal induwen en ziet er hier alleszins top uit :) laat die buisjes en stukjes gyproc maar achterwege :)

Ik heb gaten van 78mm geboord in den beton en dan PVC buisjes van exact 30mm geplaatst. Het is eigenlijk te nipt, want de WAGO's voor de verbindingen en dan die veren in dat gat krijgen is een merde. Probleem bij mij is eigenlijk dat ik de EIB kabel niet deftig ontmanteld heb voor ze in het gat te steken. Dus dat zit allemaal nog te duwen tegen die stugge EIB kabel. Het meldertje kan ik in het buiske steken met de kraag tot tegen de plafond, maar het blijft niet zitten en piept dan een halve centimeter terug... Je moet ook opletten dat de kraag echt niet breed is. Een fetske van uw pleisterwerk of een grof geboord gat en je gaat dat zien. Dus dan bijplamuren.

Volgende stap is dat ik die veren ga proberen inkorten zodat die minder in de weg zitten.

Montage in vals plafond ging perfect...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan