• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Niko Home Control icm A/V

Lid geworden
21 feb 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo allemaal,

In mijn woning van eind 2019 heb ik momenteel een zeer (veel te) uitgebreid domotica systeem van Crestron (niet Crestron Home, dus een helemaal “op maat” geschreven programmering). Ik heb dit destijds laten ontwikkelen en installeren door een bevriende installateur.
Na ruim 4 jaar werkt dit systeem verre van vlekkeloos, en kost het met zo’n €2000,- per jaar om het alleen al draaiende te houden (onderhoud/updates). Voornamelijk omdat ik er zelf helemaal niets aan kan. Zeer frustrerend, en een verschrikkelijk onwenselijk systeem voor een particulier.
Crestron werkt met bus bekabeling voor de keypads door het huis. Dali geschakelde verlichting, of op een relais of dimmer pack.

In een bijgebouw heb ik recentelijk een Niko Home Control installatie ingebouwd. Dit werkt echt fantastisch vind ik zelf, voornamelijk omdat ik zelf alles kan programmeren zoals wij dat willen, in tegenstelling tot Crestron.
Ik ben dus aan het denken om Crestron eruit te flikkeren (alleen dat zou me al een geweldig gevoel van opluchting geven) en te vervangen door NHC. Qua bekabeling in het huis kan dit zo 1op1 gewisseld worden (bus kabels en Dali lussen zijn compatibel).

Waar ik tegenaan loop is de multiroom A/V setup.
Ik heb momenteel alle A/V systemen in de meterkast staan. Van daar uit kunnen de TV’s door het huis alle inputs aanspreken (video matrix). Deze inputs zijn:
- TV ontvanger
- 2x Apple TV
- Chromecast
- DVD-speler
- SONOS HUB
Momenteel spelen zijn er 3 tv’s aangesloten op het systeem.
Daarnaast hebben we nog 5 audio kringen (alles met KEF inbouw speakers):
- Zithoek Surround 5.1 via een Yamaha versterker (die in de meterkast staat, vanaf die versterker dus speaker kabels naar de surround speakers woonkamer)
- Keuken/eethoek (ingebouwde speakers, kabels naar multiroom versterker in meterkast)
- Badkamer1 (ingebouwde speakers, kabels naar multiroom versterker in meterkast)
- Badkamer2 (ingebouwde speakers, kabels naar multiroom versterker in meterkast)
- Buiten (ingebouwde speakers, kabels naar multiroom versterker in meterkast)

Onder de TV slaapkamer staat een Yamaha soundbar die ook geschakeld word door Crestron.
ALSSSS het werkt, werkt dit allemaal best wel mooi. We hebben een Crestron afstandsbediening in de zithoek waarmee we dus de tv (alle inputs) kunnen bedienen maar ook de verlichting. Werkt prima.

Maargoed, ik wil dus over naar NHC. NHC heeft alleen multiroom audio met Sonos of Bose, en die hebben dan weer geen surround sound setup (middels centrale versterker en 5.1 speaker setup).

Wat betreft de TV’s; elke tv heeft tegenwoordig natuurlijk wel Chromecast of Apple TV ingebouwd, en anders hang ik er een Chromecast aan om vanaf telefoon zaken te streamen. Dus de multiroom TV setup kan denk ik wat simpeler en goed icm NHC.

Lang verhaal kort:
- Is er een mogelijkheid om NHC (het liefst) mijn Yamaha versterker kan aansturen om surround van de TV input te laten horen? Mijn surround versterker moet dus in de meterkast blijven staan ivm de speakerkabels. Kan die aangestuurd worden (via IP) door NHC? Of zijn er versterkers (surround) waar dat wel mee kan? Ik kan de Yamaha wel met een app bedienen maar dat is weer een extra app en ik zou het liefst alles geïntegreerd hebben
- Voor de overige audio zones zou ik eventueel een paar Sonos versterkertjes (1 per zone) in mijn meterkast kunnen plaatsen die dan aangestuurd worden door NHC (toch?);
- Is er een (soort van tv-)afstandsbediening van NHC waarmee ik zowel tv als audio en verlichting kan besturen? Mijn tv decoder staat dus ook in de meterkast en de meegeleverde IR afstandsbediening werkt niet over die afstand. Crestron gebruikt IR zendertjes om de APPLE TV, TV decoder en sommige (Samsung) TV’s te besturen.
Is er iets dergelijks mogelijk met NHC?

U ziet het, veel vragen.
Qua verlichting is me aardig wat duidelijk; qua AV wat minder.

Ik ben erg benieuwd naar jullie input. Alvast bedankt!

Pim

Yamaha is niet rechtstreeks stuurbaar via Home Control, Sonos wel. Dus voor je andere zones volstaan een paar Sonos Amps.
Misschien dat er mogelijkheden bestaan om die Yamaha te koppelen via de API, maar hoe lang dit gaat werken is dan ook maar weer de vraag.

Ik heb hier praktisch de zelfde setup, en eerlijk gezegd vind ik het niet zo erg om de tv met zijn eigen afstandsbediening te bedienen (via de HDMI volgt de versterker dan qua aan en uit), versterker doe ik via de app van Yamaha...

Wat ik eventueel nog als mogelijkheid overweeg - maar ik heb me de tijd nog niet gegeven om dit eens uit te zoeken - is om met Google Assistant iets aan te maken waarmee je zowel de Yamaha als de Home Control kan besturen.
Als je je verlichting/screens wil gaan instellen naar een TV-sfeer zo gauw de TV inschakelt zou je wel kunnen werken met een Niko Smart Bridge en dan met een Smart tussenstekker gaan meten hoeveel stroom de tv verbruikt. Als deze werkt (dus pakweg >50W verbruik) kan je een sfeer "tv kijken" activeren.

Een echte "afstandsbediening" in de klassieke zin van het woord heeft Niko Home Control niet, je maakt gewoon gebruik van je smartphone.

Hoi Stefaan,

Kijk, dit is al wat duidelijker, bedankt!

Ik was ook al aan het denken om de Yamaha via HDMI (over UTP ivm locatie versterker) in en uit te laten schakelen met de tv.
Een smart stekker die het stroomverbruik van de tv meet is dan inderdaad een goede aanvulling!

Wat ook een optie is misschien: Home Assistant gebruiken om de koppeling tussen NHC en andere (slimme) systemen uit te voeren.
Hier heb ik zo een 'slimme bureaulamp' met Tuya aansturing die de verlichting in de ruimte (NHC) aan of uit zet.
Ook de koppeling tussen het weerstation en ventilatie zo gemaakt: CO2 te hoog: standje omhoog met de (klassieke 4 standen) ventilatie.
Er zijn erg veel koppelingen mogelijk, je kan er mooie dashboards maken, grafiekjes uit trekken, ...
Mijn TV (Philips) komt online in HA als hij aan is, die input kan ik gebruiken om sferen aan te sturen.

NHC werkt top, maar is beperkt qua integratie van externe systemen. Als de integratie er is, zijn de mogelijkheden soms beperkt.
Die brug legt Home Assistant (of andere 'overkoepelende software zoals openHAB) wel goed.

Dat is wel een leuke uitbreidingsmogelijkheid inderdaad. Ik kan beginnen met NHC en verder uitbouwen met HA, wanneer ik weet wat in ons huis de berperkingen van NHC zijn.

Goede info hier!

Bedankt

Voor IR sturingen was Logitech Harmony nog geschikt. Maar ze zijn intussen gestopt met deze productlijn.

Voor een prijsje kan je bij Hombli ook een slimme IR aansturing maken, minder gebruiksgemak door gebrek aan 'bakje'.

Beste,
als ervaren crestron integrator kan ik je frustraties begrijpen. Bij de custom made projecten had je inderdaad een programmeur nodig.
Echter, het nieuwe platform van Crestron Home, meer gebaseerd op IOT integratie, laat volgende toe:
- de huidige Crestron modules en keypads kan je behouden
- de huidige AV koppelingen kunnen behouden blijven
- bestaande touchscreen ev vervangen door smarttablet
- geen programmatie, enkel configuratie
- geen licentiekosten voor cloud toepassing
- enkel een nieuwe processor Mc4 of Pc4 installeren
- de layout van GUI wordt door Crestron engineering gemaakt
- je kan de app installeren op je smartphone en de demo versie gebruiken-heb je een idee van de mogelijkheden
- we zijn in samenwerking met Niko Home om integratie tussen beide mogelijk te maken
Misschien is bij deze een oplossing voor je probleem.
Succes.
WaraProjects

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan