• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Niko home control easywave aansturen

Lid geworden
28 jul 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Ik kan alle lichten bedienen thuis met een afstandsbediening. Dit gebeurt via deze RF ontvangers: https://www.niko.eu/nl-be/artikel/05-352

Nu zou ik de lampen ook via Niko home control willen aansturen, dus heb ik de Niko home Smart Hub gekocht, want die heeft ook easywave integratie. Maar nu vind ik absoluut niet hoe je hiermee de RF ontvangers mee kan aansturen. Is dit eigenlijk wel mogelijk? En zoja hoe?

Alvast bedankt!

Niet rechtstreeks. De smart hub ontvangt wel de easywave signalen maar stuurt er geen uit.
Gaat het om veel ontvangers? Dan vervang je die best door de 552-72102. Er bestaan manieren om deze op DIN-rail te monteren.

Bedankt voor je snelle reactie!
Er zijn nu 8 van die ontvangers.
Het lijkt allemaal veel ingewikkelder dan ik eerst had gedacht :(
Ik denk dat ik het smart hub plan terug moet opbergen.
Wel ga ik enkele draadloze wandschakelaars bij plaatsen, want alle lampen met 1 afstandsbediening aansturen blijkt niet zo handig in de praktijk.
Deze lijkt me geschikt: https://www.niko.eu/nl-be/producten...del-niko-fbacd5f6-94fc-5ce9-af7c-7394469b12c0

Ik kan me vergissen, maar ik heb de indruk dat Niko het Easywave protocol sinds 2020 is aan het uitfaseren en de overstap heeft gedaan naar Zigbee 3 voor draadloze toepassingen.

Daarnaast moedigen ze het gebruik van hun eigen domoticasysteem aan (Niko Home Control II).

De schakelaar die je voorstelt is daarvoor geschikt, inderdaad.
Voordeel aan de smart hub is dat je ook sferen en dergelijke kan programmeren, en als je dan toch aan het ombouwen bent kan je nog dimmers toevoegen waar het nodig is.

Easywave zal nog niet direct helemaal verdwijnen maar ik ondervind toch dat het de laatste jaren steeds meer aan storingen onderhevig is (vaak door AliExpress rommel die op dezelfde frequentie uitzendt maar onvoldoende voldoet aan de regelgeving). Zigbee is een stuk moderner en die connected switches van Niko reageren verbazend goed en snel.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan