• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Niko Home Control: combineren met hydro schakelaar

Lid geworden
30 mrt 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben in onze nieuwbouwwoning bezig met het installeren van Niko Home Control.

Ik vroeg me nu af, ik heb 2 punten in de garage waar ik het licht in wil kunnen aansteken via een hydro opbouwschakelaar, doch gekoppeld op de NHC.

Nu heb ik begrepen dat je daarvoor de NIKO 550-20000 kan gebruiken en daar een klassieke drukknop kan op steken.
  • Het moet dus een drukknop zijn, zoals de 700-33000 dan?
  • Hoe sluit ik deze dan juist aan? Heeft iemand daar wat meer info over?
  • Kan dit eventueel een drukknop met verlichting zijn dan?

Inderdaad drukknopinterface 550-20000; daar komen 5 draadjes uit: de "common" (gemeenschappelijke) en 4draadjes voor 4 drukknoppen. Er zit ook een busaansluiting op.

Voor feedbackverlichting moet je aparte bedrading trekken. Eventueel een SVV als je met laagspanningsledjes werkt. Als je het ledje permanent wil laten branden zou je eventueel een 24V-led kunnen nemen en die op de bus aansluiten (eventueel met een weerstandje voor) maar dat wordt door de fabrikant niet echt aangewezen.

Kan je mij daar toevallig een schema of tekeningetje van bezorgen hoe dit aan te sluiten met een drukknop  700-33000, want het lukt me precies niet direct :)

Hallo,

Iemand die weet als je voldoende hebt met een drukknopinterface voor een 2 voudige hydro drukknop ? Of als je effectief twee interfaces moet kopen. Dan wordt het al een dure zaak...

Bedankt !

Op 1 interface kan je 4 verschillende drukknoppen aansluiten. Je kan eventueel zelfs meerdere drukknoppen parallel op 1 ingang zetten als die drukknoppen exact hetzelfde moeten doen. (De installatie ziet die dan als 1 drukknop.)

Stefaan Van Slycken zei:
Op 1 interface kan je 4 verschillende drukknoppen aansluiten. Je kan eventueel zelfs meerdere drukknoppen parallel op 1 ingang zetten als die drukknoppen exact hetzelfde moeten doen. (De installatie ziet die dan als 1 drukknop.)

Bedankt Stefaan. Je bevestigt mijn vermoeden.

Ik was niet op de hoogte van de parallele schakeling. Thx !

Hallo, oud topic, maar ik probeer een dubbele drukknop (761-35000) aan te sluiten op de drukknopinterface (

550-20000). Ik geraak er niet aan uit, iemand toevallig zin om een schematje te tekenen hiervan?

Hallo, oud topic, maar ik probeer een dubbele drukknop (761-35000) aan te sluiten op de drukknopinterface (

550-20000). Ik geraak er niet aan uit, iemand toevallig zin om een schematje te tekenen hiervan?
Staat in de technische datasheet op de niko website. Je moet alleen de com op de L van de 2 drukknoppen aansluiten en dan 2 andere kleur nemen om op de uitgangen aan te sluiten.

Bijlagen

• Screenshot_20210320-182007_Drive.jpg
    Screenshot_20210320-182007_Drive.jpg
    174,4 KB · Weergaven: 57
Hallo, bedankt voor je reactie. De technische datasheet is een voorbeeld voor een motor denk ik. Zie foto in bijlage van hoe ik de schakelaar heb aangesloten. Wat denk je dat er fout is? IMG_20210321_131500.jpg

Is goed aangesloten. Heb je deze module wel in de software geprogrammeerd?

Komt er spanning op de bus? Heb je de correcte ingang geprogrammeerd?

Ook bezig met Hydro opbouwschakelaars in combinatie met Niko Home Control. Ik versta hoe je via de NHC drukknopinterface de Niko Hydro drukknoppen kan connecteren. Ik begrijp echter nog niet hoe je een drukknop met feedback LED werkende kan krijgen via NHC?

Als ik de uitleg van @Stefaan Van Slycken goed begrijp, dan moet je die eigenlijk apart gaan aansturen. Wil dat dan zeggen dat ik nog eens apart kabels moet trekken van de Niko schakelmodule naar deze feedback LED? Dan zou ik deze feedback LED op dezelfde uitgang als het geschakelde lichtpunt kunnen aansluiten. Om de kosten van nog eens een aparte 12V/24V voeding te vermijden, ga ik dan best voor de 230V versie van de feedback LED vermoed ik?

Ik vind het bizar dat het zo zou moeten, en dat er geen eenvoudigere oplossing is die geen aparte bekabeling vergt, waarbij het ook de drukknopinterface is die zorgt voor de conversie. Maw, op dezelfde manier waarop de NHC schakelaars met LED werken, waarbij je dus genoeg hebt aan de NHC buskabel tot aan de schakelaar.

Ik zou eerder voor een laagspanningslampje gaan en dit signaal via de SVV meesturen. Dat moet je natuurlijk ofwel een SVV met meer geleiders voorzien ofwel een aparte SVV naar elke drukknop...En het vereist dan natuurlijk weer een volgcontactje om de 24V te schakelen... Het is inderdaad niet zo handig om hydroknoppen van feedback te voorzien.

Ok, bedankt voor de feedback.

Inderdaad wel akkoord dat het eigenlijk sowieso logischer is om met ZLVS te werken ipv 230V, aangezien alles binnen de schakelaars al op ZLVS zit.

Wat bedoel je juist met een volgcontactje om de 24V te schakelen? Ik zou meerdere drukknoppen nodig hebben, elk met een feedback LED voor een apart lichtpunt. In dat geval zou ik dus samen met ieder lichtpunt, ook de feedback LEDs moeten laten meevolgen. Daarbij vroeg ik mij af of het mogelijk is om gebruik te maken van 1 gezamenlijke 24V voeding om al deze feedback LEDs te voeden? Dat wil echter zeggen dat ik deze allemaal secundair zou moeten kunnen schakelen, aangestuurd door een 230V signaal dat uit de NHC schakelmodule komt om het lichtpunt te schakelen. Misschien mogelijk via een relais dat gelijkspanning kan schakelen (vind ik online niet direct terug), maar dan heb ik er zo evenveel nodig als LEDS en het gaat mij waarschijnlijk veel meer kosten dan enkele simpele 24V DIN rail voedingen.

Is het daarbij ook mogelijk om de + of - gemeenschappelijk te nemen, voor het geval ik zou gaan voor een SVV met meerdere geleiders? Of moet ik per feedback LED 2 geleiders voorzien?

Wel, met dat volgcontact bedoel ik dus een klein relaisje, inderdaad om de 24V te schakelen.
Voorbeeld: https://www.conrad.be/nl/p/finder-4...ax-16-a-1x-wisselcontact-1-stuk-s-503220.html
Of een viervoudig relais dat vaak gebruikt wordt: https://www.conrad.be/nl/p/stroomst...-4x-no-230-v-8-a-2000-w-1-stuk-s-2162001.html

Nu je het zegt zijn er inderdaad voedingkjes die goedkoper zijn dan een relais. En van die secundaire mag je de - samen nemen.

Meestal nemen we de - gemeenschappelijk (uiteraard wel gescheiden van de bus, daar blijf je af). Je kan dan inderdaad met 10 aders bijvoorbeeld bus1, bus2, gemeenschappelijke - en 7 feedbackleds gaan sturen.

Bedankt voor de info, heel interessant allemaal! Dat viervoudig relais van Eltako lijkt heel veel mogelijkheden te hebben, waarbij ik nog eens verder zal moeten bestuderen hoe je het juist aansluit :).

Ik vroeg mij juist af of je DC mag schakelen met zo'n relais, aangezien ik in de handleiding zie staan dat het 4 NO potentiaalvrije 16A/250V AC contacten heeft? Ik had in het verleden al gelezen dat het schakelen van DC en AC volledig anders zou zijn door een andere vlamboog karakteristiek, waarbij DC schakelen veel meer om handen zou hebben omdat er geen nulpuntdoorgang is. Nu, geen idee of dat hier van toepassing is.

@Stefaan Van Slycken Ik vroeg mij af of je met het relais dat je hierboven hebt vermeld (Eltako ESR12Z-4DX-UC) ook 24V DC mag schakelen? Aangezien de technische fiche enkel over AC spreekt. Je kan de Niko LEDS voeden met zowel AC als DC blijkbaar, maar zou het liefst met DC voeden aangezien ze dan feller branden volgens de info die ik op hun website vind. DC transfo's lijken ook veel couranter dan AC transfo's.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan