Niko dimmer in wisselschakeling

Lid geworden
17 mei 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo iedereen, 

Ik zou een niko dimmer 310-01901 in een wisselschakeling willen gebruiken. 

Ik heb geen nood aan het dimmen van de lichten op de plaats waar de 2e wisselschakelaar zou komen. Kan ik de uitgang van de dimmer (klem 2) en de "1" gewoon aansluiten op een wisselschakelaar (170-01600)? Of ben ik verplicht een extra draaiknopextensie (310-0200X) aan te kopen? 

Alvast bedankt!

http://www.niko.eu/nlnl/artikel/310-01901

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.518
Punten
113
In de technische handleiding staat niets over een mogelijkheid om er een wisselschakelaar op aan te sluiten.
Bediening op meerdere punten (max 1+5) kan enkel met die draaiknopextensies.

Is er een reden waarom je specifiek dit typenummer wil?

De gewone drukknopdimmer (waaraan je ook heel eenvoudig extra standaard drukknoppen voor bediening op meerdere punten kan aansluiten) is niet alleen veel eenvoudiger in gebruik, maar kost ook gevoelig minder.

bvb dit (belastingen van 2-100W): http://www.niko.eu/nlnl/producten/verlichting-en-sturing/dimmen/drukknopdimmer-2-100-w-3-draads-productmodel-niko-8b204e50-a7e9-595a-b9f0-0a57a6772d98/310-02801

of een ietsje ouder model als er zware lampen op komen (belastingen van 40 tot 450W, geen led): http://www.niko.eu/nlnl/producten/verlichting-en-sturing/dimmen/universele-drukknopdimmer-450-va-2-draads-productmodel-niko-728a6028-803c-54fd-b8c6-06c48ad298b2/310-02701

en dan een goedkope drukknop als uitbreiding op de andere punten: http://www.niko.eu/nlnl/producten/schakelmateriaal-wandcontactdozen/schakelaars-en-wandcontactdozen/drukknop-met-drie-aansluitklemmen-no-productmodel-niko-025f93c2-c921-59b0-b204-af07ed3ee2a8/170-70001

Lid geworden
17 mei 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Correct, daar vreesde ik al voor, aangezien de handleiding enkel spreekt over de extensies.

Waarom ik specifiek deze dimmer wil(de) gebruiken is simpelweg omdat ik hem al in bezit heb, ik heb 80% van mijn nodige schakelmateriaal van mijn baas kunnen afkopen (restvoorraad).

Bedankt voor de info. De kostprijs van de drukknopdimmer loopt ongeveer gelijk met de prijs van de extensie die ik nu zou moeten bijkopen, dus om kosten te besparen maakt het nu niet meer uit voor welke optie ik kies.

Valt wel tegen, aangezien ik dezelfde dimmer in de woonkamer wilde gebruiken maar dan met licht op 3 plaatsen bedienbaar. Hier zou uw voorgestelde drukknopdimmer wel een goede optie zijn. 

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Ik voeg hier even mijn vraag aan toe aangezien het gerelateerd is en ik geen dubbel topic wil aanmaken.

Huidige situatie. Living lamp wordt aangestuurd door een wisselschakelaar met 2 punten, met traditionele bekabeling (geen teleruptor bij deze lamp). Nu willen we  de tijdelijke living lamp vervangen door een rail met 5 LED lampen die we gaan (moeten) dimmen. Dit hoeft in principe maar op 1 plaats.

Ik heb al wat onderzoek verricht maar heb nog een 2 tal vragen, voornamelijk over traditionele dimmers vs drukknop dimmer en de noodzaak van een extensie dimmer (hetzij standaard of drukknop).

Ik weet welke de laatste wisselschakelaar is naar de lamp toe, dus deze dien ik sowieso te vervangen door een dimmer. Kan ik nu enkel de 310-01900(X) gebruiken hiervoor of kan ik ook de drukknopversie ervan hanteren? Ik dacht dat drukknoppen enkel konden met andere bekabeling en teleruptor in de kast. Of is een wisselschakeling makkelijk aan te passen op dat vlak?

En op het 2e punt, kan ik daar de wisselschakelaar laten zitten (hoeft niet gedimd te worden van daar) of dien ik deze zeker te vervangen door een dimmer extensie? Ook hier weer de vraag of ik dit kan vervangen door een drukknop ook.

Bedankt!

gr Klaus

update: even de links toegevoegd van de producten die ik vond.

Standaard

https://www.zelektro.be/niko-sokkel-universele-dimmer-325w.html
https://www.zelektro.be/draaiknop-extensie-universele-dimmer.html

Drukknop

https://www.niko.eu/nl-nl/producten/verlichting-en-sturing/dimmen/drukknopdimmer-2-100-w-3-draads-productmodel-niko-8b204e50-a7e9-595a-b9f0-0a57a6772d98/310-02801?utm_source=bouwinfo.be&utm_medium=display&utm_campaign=partnersite
https://www.zelektro.be/niko-drukknop-met-3-aansluitklemmen.html (

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.518
Punten
113
Doe gewoon wat ik eerder al voorstelde: de drukknopdimmer. Makkelijk en betaalbaar.

Als het goed is, dan heb je tussen de twee wisselschakelaars tenminste 4 draden liggen: een geelgroene aarding, een blauwe N (neutre) en dan ook nog 2 schakeldraden (kleuren kunnen variëren). Op de eerste schakelaar komen ook nog eens drie draden toe (aarding, N en de bruine of zwarte fase ). Na de laatste schakelaar gaan er wellicht ook weer een zelfde 3 draden weg naar de lamp.

De aarding blijft gewoon behouden en wordt doorgelusd, net als de blauwe N. En dit op beide plaatsen.

Op de plaats van de laatste schakelaar zet je zo'n drukknopdimmer (dat is een dimmer die ingebouwd zit in een drukknop). Op de plaats van de eerste schakelaar zet je een extra drukknop.
De doorverbindingen op de eerste plaats gaan als volgt (behalve het gewone doorlussen van de aarding en N):
- De bruine fase die toekomt verbindt je door met 1 van de twee schakeldraden (bvb de bruine als die er is), en ook met de ingang van de drukknop.
- De overblijvende schakeldraad (bvb de zwarte of de grijze of...) verbind je met de uitgang van de drukknop.

De doorverbindingen op de tweede plaats:
- De blauwe N (die doorgelust werd vanaf de eerste plaats) verbind je met de N-ingang van de dimmer.
- De fase (bruin of welke kleur dan ook) die doorgelust werd vanaf de eerste plaats verbind je met de fase-ingang van de dimmer.
- De overblijvende draad die van de uitgang van de eerste drukknop komt sluit je aan de extra-drukknop-ingang van de dimmer.
- De draden naar de lamp sluit je aan op de lamp-uitgangen van de dimmer

De aarding lus je overal door van aarding naar aarding

Let er wel op wel dat de led-lamp die je ophangt ook effectief dimbaar is op 230V, want dat is lang niet altijd het geval.

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Bedankt DIY!

De situatie lijkt hier qua kabels wat anders.

Blauw & aarding komen niet toe in de schakelaars, rechstreeks naar de lamp dus? Bruin komt wel toe in 1ste wisselschakelaar. Van die wissel vertrekken er 2 naar de laatste wisselschakelaar en van daaruit gaat bruin dan weer naar de lamp. Bruin wordt dus onderbroken door de wisselschakelaars.

Lijkt dus op het schema hieronder, maar dan nog de  aarding naar de lamp rechstreeks.

Bijlagen

• screenshot_2020-02-23_at_22.48.31.png
    screenshot_2020-02-23_at_22.48.31.png
    216,1 KB · Weergaven: 1

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.518
Punten
113
Oei, dan heb je een dimmer nodig die zonder N kan werken. In combinatie met led lijkt me dat moeilijk. Ken niet direct zo'n toestel uit het hoofd.

Voor een systeem met meerdere bedieningen zal je wellicht ook wat draadjes tekortkomen. 

Misschien kijken voor een lamp die met vaste dimstanden werkt? Je moet dan kort de schakelaar uit en weer aan doen, en dan gaat de lamp naar de volgende stand. Meestel is er dan 1/3e, 2/3e en 3/3e als dim-standen. Voldoet voor de meeste gevallen en je moet geen dimmers of schakelaars veranderen. Dan moet je natuurlijk wel nog een lamp vinden die jou bevalt én dit systeem heeft.

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Ok, bedankt voor de info. Zeker handig dit te weten voor ik alles ga kopen :)

Misschien moeten we dan eerder kijken naar een Philips Hue  met Filament lampen. Het armatuur hadden we al gekocht (geschikt voor 5 lampen).

Lid geworden
29 okt 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
Toegevoegde vraag hierop: ik ben mijn nieuwe elektrische installatie (klassiek) aan het bestellen en zou ook graag 2 dimmers gebruiken. één van de dimmers is simpel vanaf één punt te bedienen, andere dimmer zou ik op één punt willen dimmen en op ander punt gewoon aan en uit willen schakelen. Wat is hiervoor de beste oplossing?

PS: Ik heb nog niets aangekocht, moet nog met alles beginnen dus alles is nog mogelijk.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.518
Punten
113
KOVH zei:
Toegevoegde vraag hierop: ik ben mijn nieuwe elektrische installatie (klassiek) aan het bestellen en zou ook graag 2 dimmers gebruiken. één van de dimmers is simpel vanaf één punt te bedienen, andere dimmer zou ik op één punt willen dimmen en op ander punt gewoon aan en uit willen schakelen. Wat is hiervoor de beste oplossing?

PS: Ik heb nog niets aangekocht, moet nog met alles beginnen dus alles is nog mogelijk.

Ook gewoon de druktoetsdimmer zoals eerder voorgesteld. Eenvoudiger kan het niet én je kan dimmen vanop alle plaatsen, zelfs als dat niet 'nodig' is. Anders moet je al een speciale wissel-dimmer hebben, en een wisselschakelaar en dat soort gedoe. Hier gewoon twee draadjes voor een extra drukknop. Ennwil je er nog extra gewoon parallel verder aftakken met twee draadjes. Simpel.
Druk je kort dan gaat het licht aan of uit, druk je lang, dan gaat het dimmen. en overal hetzelfde gedrag. Dat houdt het ook simpel.
Niet op zoek gaan naar complexe of ongewone of verouderde dingen omdat een modern en simpel systeem 'te veel' kan dat je niet nodig hebt (of nu nog niet nodig hebt).

pldp77

Nieuw Lid
Lid geworden
3 mrt 2018
Waarderingsscore
1
Punten
8
klaus zei:
Bedankt DIY!

De situatie lijkt hier qua kabels wat anders.

Blauw & aarding komen niet toe in de schakelaars, rechstreeks naar de lamp dus? Bruin komt wel toe in 1ste wisselschakelaar. Van die wissel vertrekken er 2 naar de laatste wisselschakelaar en van daaruit gaat bruin dan weer naar de lamp. Bruin wordt dus onderbroken door de wisselschakelaars.

Lijkt dus op het schema hieronder, maar dan nog de  aarding naar de lamp rechstreeks.

Heb je de situatie inmiddels werkende gekregen?

Ik heb een identieke situatie, en zou er graag een geconnecteerde dimmer + drukknop op aansluiten. 
Voorlopig slaag ik er niet in deze werkende te krijgen... Ik vermoed dat ik misschien toch een kabeltje ontbreek? 

Bovenaan