Niko aanwezigheidsmelder voor trapverlichting

Lid geworden
29 okt 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
ik zou graag mijn trapverlichting automatisch laten aan gaan, vanaf iemand de trap op/af gaat.
Ik had gedacht om de niko aanwezigheidsmelder 350-41600 te gebruiken.
Kzou deze plaatsen in het plafond, int midden van mijn trap.
Zou dit lukken? Iemand ervaring met deze sensor? of met sensors en trapverlichting?

1636586341338.png

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.766
Punten
113
Als de trap binnen het bereik van de trap valt, gaat dat. Maar die gaat ook in de breedte werken, dus als je naast de trap stapt.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Dit geeft de fabrikant op:
1636630543716.png

Is jouw plafond horizontaal of schuin, de trap volgend ?
In dat laatste geval moet de benodigde openingshoek van de sensor echt wel groot zijn.

Het zou jammer zijn dat je telkens al op de trap staat wanneer het licht pas aangaat.
Of er op ligt .. wanneer je in de duisternis gestruikeld bent .. :)

Het hangt ook af of je recht naar die trap gaat of eerst dwars en dan net op het laatste je in de richting van de trap begeeft.

Die detectoren zijn het minst gevoelig wanneer je er recht naar toe gaat, en het meest gevoelig wanneer je er dwars passeert (dan gaan ze zelfs van heel ver aan).

Het type dat je opgeeft ken ik niet maar de 360gr sensoren die ik hier heb bestaan intern uit drie IR-detectoren die in die horizontale cirkel elk 120gr bestrijken en dan is de positie (hoe je die draait) ook belangrijk.
60gr verdraaien maakt wel degelijk een verschil uit.

Zoals ook Mario zei, let op dat de verlichting niet telkens nodeloos aangaat wanneer je in de geburen van de trap komt.

Persoonlijk zou ik liever twee detectoren installeren (begin en einde trap) dan te sukkelen met ene die net niet goed af te regelen is.
Maar dat hangt vooral van jouw situatie af, waar en hoe de trap zich bevindt in jouw huis.

Laatst bewerkt:
Bovenaan